Rensning af sensor!

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony NEX-7
Geografisk sted: Bjæverskov

Rensning af sensor!

Indlæg af Roadhouse » 21 maj 2017 23:33 pm

Hej alle - og godaften/godnat ;-)
Jeg har søgt på topic før jeg postede, men de hits jeg får er tudsegamle og de links der henvises til, er 'døde'. Så jeg starter altså en ny op, håber at det er OK!

Kameraet er stadig mit Sony NEX-7.

Jeg vedhæfter et billede som lige har været en tur gennem HDR maskinen for at man rigtigt kan se pletterne. Jeg har indsat nogle streger for bare at 'pege' på nogen af dem.

Objektivet er renset, og pletterne sidder stadig de samme steder, så det må være sensoren.

Jeg har IKKE blæst sensoren et stykke, for jeg har kun sådan en lille skodpuste-ting som blev købt i noget der minder om en souvenirhandel på Fuerteventura og der kommer ikke meget luft ud! Så jeg køber en mere professionel en af slagsen. Men for ikke at spilde for mange penge på porto vil jeg også købe et af de sæt der er fremstillet netop til at rense sensorer med (swap,swipe eller noget i den retning mener jeg det hedder/hed!) så jeg har det i baghånden, skulle rensning med luft ikke virke. Og jeg bruger IKKE trykluft på dåse, så meget har jeg dog læst mig frem til - kun sådan en hånd-fætter.

Jeg håber at I kan hjælpe mig, det vil blive værdsat :wink:

De bedste hilsner fra

Frank

Billede
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Rensning af sensor!

Indlæg af phw » 22 maj 2017 09:17 am

Jeg havde problemer med en masse små prikker på mine billeder.

Jeg havde blæsebold og Sensor Swap og jeg kunne ikke få det rent.

Så det endte med at jeg købte en eyelead og så blev sensoren ren.

Så jeg vil anbefale en Eyelead:
http://vefafoto.dk/product/eyelead-sck- ... tick-4329/

Og så en blæsebold, lige til at starte med og til at tage det værste:
http://vefafoto.dk/product/lenspen-hurr ... ower-3816/

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 22 maj 2017 12:31 pm

1000 tak for svaret - det ligner det jeg gør, og så har jeg "til en anden gang" :goodpost:

Ha' en god dag :)

Hilsen fra Frank
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 22 maj 2017 18:11 pm

Tak for svaret Poul. Jeg tager dog chancen med tanke på hvor mange der netop gør det, og slipper heldigt fra det.

Hilsen fra Frank

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 22 maj 2017 18:48 pm

Enig...ikke blæse ind i kameraet.

Eller kan jeg kun anbefale at få din sensor renset af et firma.....risikoen for at ridse sensoren er til stede ligesom andre uheld nar man kar noget stoppet ind dér hvor der kun bør komme lysstråler.
Har du betalt et firma for opgaven har du også klageretten ;-)

Jeg får altid renset sensor hos DFA i Århus.

/preben

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 22 maj 2017 21:10 pm

Da der var Fotomesse i City2. Flere år i træk. Var Canon og Nikon tilstede og de rensede kemaraer.

Sjovt at de alle pustede ind i kameraet. (godt nok med en kompressor).

Jeg har vel brugt en blæsebold i snart 10-12 år og aldrig haft problemer med det. Og det har i reglen kunne fjerne de store pletter.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 22 maj 2017 22:46 pm

Når man bruger en puster, vender man ALTID kameraet med åbningen nedad. Det man så får hvirvlet løs har en rimelig mulighed for at tyngdekraften hjælper det videre.
Og jeg skal nok osse have vådrenset inden sommerferien.
Bo //

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 23 maj 2017 01:50 am

det undrer mig meget, at saa mange firmaer, der laver noget til fotoindustrien også laver blæsebolde, når det er så "farligt" at bruge. Jeg bruger en sådan selv, på den måde Bo Bjerre beskriver, holder åbningen nedad, og naturligvis sørger for ikke at røre sensoren, samt at gøre det i et rum, hvor der er der gennemtræk.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 23 maj 2017 07:48 am

DetGårNok skrev:
phw skrev:Sjovt at de alle pustede ind i kameraet. (godt nok med en kompressor).
God info, så får de ikke lov at røre noget af mit udstyr.
Så bliver det jo svært for dig, når du ikke kan sende det ind til producenten.

Og du tror ikke at producenten (Canon og Nikon) har mere styr på, hvad der skal gøres?!

Selvfølgelig skal man ikke ligge kameraet på bordet og så blæse ind i det.

Som skrevet tidl. så holdes kameraet med hoved nedad og tyngdekraften vil hjælpe en.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 23 maj 2017 07:50 am

Brugeravatar
mokkakongen
Kamera: Canon
Kontakt:

Indlæg af mokkakongen » 23 maj 2017 08:34 am

Cirka 1 gang om året bliver mine kameraer vådrenset, men ellers er det med blæsebold og altid med kameraet vendt nedad.. Har altid virket for mig.
Derudover passer jeg altid meget på, når jeg skifter objektiv. Der er kameraet også vendt nedad, så jeg mindsker chancen for skidt kommer ind.

Vil hellere bruge en blæsebold end man i tide og utide står med noget inde i kameraet, som kan skade spejlet eller ridse.

Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 23 maj 2017 13:05 pm

DetGårNok skrev:
Roadhouse skrev:Hej alle - og godaften/godnat ;-)
Jeg har søgt på topic før jeg postede, men de hits jeg får er tudsegamle og de links der henvises til, er 'døde'. Så jeg starter altså en ny op, håber at det er OK!

Kameraet er stadig mit Sony NEX-7.

Jeg vedhæfter et billede som lige har været en tur gennem HDR maskinen for at man rigtigt kan se pletterne. Jeg har indsat nogle streger for bare at 'pege' på nogen af dem.

Objektivet er renset, og pletterne sidder stadig de samme steder, så det må være sensoren.

Jeg har IKKE blæst sensoren et stykke, for jeg har kun sådan en lille skodpuste-ting som blev købt i noget der minder om en souvenirhandel på Fuerteventura og der kommer ikke meget luft ud! Så jeg køber en mere professionel en af slagsen. Men for ikke at spilde for mange penge på porto vil jeg også købe et af de sæt der er fremstillet netop til at rense sensorer med (swap,swipe eller noget i den retning mener jeg det hedder/hed!) så jeg har det i baghånden, skulle rensning med luft ikke virke. Og jeg bruger IKKE trykluft på dåse, så meget har jeg dog læst mig frem til - kun sådan en hånd-fætter.

Jeg håber at I kan hjælpe mig, det vil blive værdsat :wink:

De bedste hilsner fra

Frank

Billede
At blæse ind i dit kamerahus kan ikke anbefales - uanset hvordan du blæser.
Støv og snavs suges med fordel ud, i stedet for at blæse det længere ind.
Tænk på hvordan du gør rent derhjemme - du bruger en støvsuger og ikke en kompressor.
Det støv og snavs du ikke kan suge ud, fjernes ved vådrensning med et produkt beregnet til formålet.
Jo, det kan i allerhøjeste grad anbefales - og det gør kamera fabrikanterne jo også. Derimod kan støvsugermetoden ikke anbefales. Se på det på følgende måde:

1. Med en støvsuger skaber du et undertryk overalt inde i dit kamerahus. Dette undertryk skal udlignes, og det sker ved at der suges ufiltreret, støvfyldt luft ind i huset.

2. Med en rigtigt, til formålet designet blæsebold, skaber du et overtryk af filtreret, støvfri luft overalt inde i huset. Dette overtryk skal også udlignes, og det sker ved at luften strømmer turbulent ud af huset, samtidig med, at turbulensen river ikke for fastsiddende støv løs og fører det med ud af huset.

3. Som andre har allerede har været inde på, holder man selvfølgelig objektivåbningen nedad under denne proces. Og det er ikke noget, jeg/vi har fundet på: Det er beskrevet i langt de fleste kamera manualer, jeg har set!
m.v.h. / Steen G. B.
www.gyes.eu

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 23 maj 2017 13:29 pm

Nu skal man jo ikke være så mange for at få luft ind i huset.

Når man zoomer/bruger AF, bevæger de bagerste linseelementer sig frem og tilbage. Og hver gang de gør det suges eller pumpes der luft ind/ud af huset.

Besvar