Rensning af sensor!

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Rensning af sensor!

Indlæg af Stone G. » 23 maj 2017 14:00 pm

Sandt nok - - - - meen jeg ville nu ikke bruge zoom/AF til at støvsuge med derhjemme :wink:
m.v.h. / Steen G. B.
www.gyes.eu

Brugeravatar
Roadhouse
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony NEX-7
Geografisk sted: Bjæverskov

Indlæg af Roadhouse » 23 maj 2017 15:24 pm

På Sonys webside viser de hvordan man gør, og det med en pensel og en luft-dims, så jeg gør det - og satser på det virker. Selv på dpreview kommer de med samme råd. Og gør de det hos dpreview, så går den sg* også hos mig i Bjæverskov *LOL* Og går det galt, har jeg et godt argument for at købe et Nikon FF :-)

Jeg skal ikke forstyrre yderligere I tråden, så I kan med ro i sindet diskutere pro/cons - jeg har som nævnt afgjort hvad jeg gør ;-)

Men jeg takker for jeres velmenende råd :-)

Hilsen fra Frank

PS. Min bror har lige skrevet til mig, at han altid har gjort det med "blæsere" på hans Nikons, og han har aldrig haft problemer på den konto.
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
Aspirant
Kamera: Canon EOS 6D

Indlæg af Aspirant » 23 maj 2017 18:40 pm

Har lige fået anskaffet mig en blæsebold, og den ser nu ud til at virke fint - som sidegevinst har den fjernet en plet i min søger, jeg ellers har kigget på i over 4 år !

Tror det er overtro at tyngdekraft er en faktor, når man blæser ind i huset, så jeg holder huset i normal stilling (indendørs).
Jeg savner Tapatalk
Ceterum censeo filum antiquum esse clausum

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kamera: Olympus m4/3
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af hkb » 24 maj 2017 08:07 am

Stone G. skrev:
DetGårNok skrev:
Roadhouse skrev:Hej alle - og godaften/godnat ;-)
Jeg har søgt på topic før jeg postede, men de hits jeg får er tudsegamle og de links der henvises til, er 'døde'. Så jeg starter altså en ny op, håber at det er OK!

Kameraet er stadig mit Sony NEX-7.

Jeg vedhæfter et billede som lige har været en tur gennem HDR maskinen for at man rigtigt kan se pletterne. Jeg har indsat nogle streger for bare at 'pege' på nogen af dem.

Objektivet er renset, og pletterne sidder stadig de samme steder, så det må være sensoren.

Jeg har IKKE blæst sensoren et stykke, for jeg har kun sådan en lille skodpuste-ting som blev købt i noget der minder om en souvenirhandel på Fuerteventura og der kommer ikke meget luft ud! Så jeg køber en mere professionel en af slagsen. Men for ikke at spilde for mange penge på porto vil jeg også købe et af de sæt der er fremstillet netop til at rense sensorer med (swap,swipe eller noget i den retning mener jeg det hedder/hed!) så jeg har det i baghånden, skulle rensning med luft ikke virke. Og jeg bruger IKKE trykluft på dåse, så meget har jeg dog læst mig frem til - kun sådan en hånd-fætter.

Jeg håber at I kan hjælpe mig, det vil blive værdsat :wink:

De bedste hilsner fra

Frank

Billede
At blæse ind i dit kamerahus kan ikke anbefales - uanset hvordan du blæser.
Støv og snavs suges med fordel ud, i stedet for at blæse det længere ind.
Tænk på hvordan du gør rent derhjemme - du bruger en støvsuger og ikke en kompressor.
Det støv og snavs du ikke kan suge ud, fjernes ved vådrensning med et produkt beregnet til formålet.
Jo, det kan i allerhøjeste grad anbefales - og det gør kamera fabrikanterne jo også. Derimod kan støvsugermetoden ikke anbefales. Se på det på følgende måde:

1. Med en støvsuger skaber du et undertryk overalt inde i dit kamerahus. Dette undertryk skal udlignes, og det sker ved at der suges ufiltreret, støvfyldt luft ind i huset.

2. Med en rigtigt, til formålet designet blæsebold, skaber du et overtryk af filtreret, støvfri luft overalt inde i huset. Dette overtryk skal også udlignes, og det sker ved at luften strømmer turbulent ud af huset, samtidig med, at turbulensen river ikke for fastsiddende støv løs og fører det med ud af huset.

3. Som andre har allerede har været inde på, holder man selvfølgelig objektivåbningen nedad under denne proces. Og det er ikke noget, jeg/vi har fundet på: Det er beskrevet i langt de fleste kamera manualer, jeg har set!
klassiker :P
Hans Kristian Hannibal-Bach, Odense
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 31 maj 2017 11:16 am

SÅ er renseriet ankommet - anmeldelse vil følge :)

Billede
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kontakt:

Indlæg af hkb » 31 maj 2017 11:38 am

:goodpost:
Roadhouse skrev:SÅ er renseriet ankommet - anmeldelse vil følge :)

Billede
Fotografering tilbydes: Events, produktfoto, bryllup, dåb, konfirmation, portræt, koncert osv
Hannibal-Bach

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 02 jun 2017 12:16 pm

Det her er jeg nødt til at råbe ud .... NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ :badday
Jeg kan IKKE anbefale Eyelead, på nogen måde. Jeg gjorde det fuldstændigt efter vejledningen, suppleret med de videoer der findes på Youtube om produktet. Det er dæleme noget l*rt, pardon my French :zconfuse

Billedet siger det hele!

Billede

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 02 jun 2017 12:29 pm

Det er så ikke min erfaring.

Har du prøvet at rense pennen, med det "klister bånd" der følger med?

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 02 jun 2017 12:56 pm

Yes, og det der sidder på sensoren, er klister fra det her skidt - ikke støv :(
Men nu er det prøvet - og det var dyre lærepenge, og så kan jeg lære det ... hvilket jeg har :)

Brugeravatar
hkb
Challenger
Kontakt:

Indlæg af hkb » 02 jun 2017 12:59 pm

øvøv
stik imod alle erfaringer jeg selv har og har hørt om
Hannibal-Bach

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 02 jun 2017 13:06 pm

PS. Og det er købt hos http://www.ukhp.co/ som et par venner har handlet hos og anbefalede mig. Før jeg bestilte, spurgte jeg om det var det originale produkt, og det fastholdt de at det er.
Det skal også nævnes, at jeg fik klistret af med en af de 'klude' man får med når man køber briller, efter meget møjsommeligt arbejde - og jeg har testet at der ikke er pletter eller lignende på mine shots, puha. Jeg sluttede af med at blæse det igennem men min ny air blower - som til gengæld er suveræn :)

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 02 jun 2017 13:09 pm

Det er godt nok trist og underligt.

Jeg har brugt min en del gange uden problemer.

Og der er flere i fotoklubben som også har en, som de andre bruger. Også uden problemer.

Brugeravatar
Roadhouse

Indlæg af Roadhouse » 02 jun 2017 13:24 pm

phw skrev:Det er godt nok trist og underligt.

Jeg har brugt min en del gange uden problemer.

Og der er flere i fotoklubben som også har en, som de andre bruger. Også uden problemer.
Ja, og derfor sidder jeg også med en nagende tvivl om nu det også ER den ægte vare! Jeg så bl.a. denne advarsel på Youtube - se vedhæftede. Og godt nok købte jeg ikke via Amazon eller Ebay, men direkte hos dem, meeeeeen ....!

Youtube:

Billede

Produktet 1:

Billede

Produktet 2:

Billede

Og så det der sad på sensoren:

Billede

Besvar