Kan man lave makrolinse med objektiv-"forstørrelsesglas"?

for Gør-det-selv-guider - til eks. studierelevant udstyr.
Besvar
Cristian2
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D

Kan man lave makrolinse med objektiv-"forstørrelsesglas"?

Indlæg af Cristian2 » 01 mar 2020 12:49 pm

Jeg vil høre om det er muligt at kreere sin egen makrolinse til fotografering af smykker. I vedhæftede fil er en annonce for køb af en forsatslinse (bare en slags forstørrelsesglas går jeg ud fra) der monteres på en eksisterende linse.
1. Er dette en alternativ mulighed i praksis?
2. Er resultatet det samme som hvis man købte en dyr makrolinse?
3. Er det en mulighed for et kamera som mit eller kræver det et andet objektiv?

Mit cam: Canon EOS 1000 D, objektiv: EFS 18-55 mm; 1:3.5-5.6 IS; 0.25m/0.8ft

Mange tak for hjælpen!
Vedhæftede filer
makrolinser.jpg

Brugeravatar
youngman
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon D850/810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Re: Kan man lave makrolinse med objektiv-"forstørrelsesglas"?

Indlæg af youngman » 01 mar 2020 14:35 pm

Jeg formoder, at det er noget seriøst, du har i tankerne, så glem alt om disse forsatslinser. Canon eller Tamron 60mm f/2.8 macro objektiv.

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 01 mar 2020 15:01 pm

1; Nej. De forsats linser der ville kunne hjælpe med en fornuftig billedkvalitet har flere elementer og er forholdsvis dyre. Effekten er dog stadig ikke voldsom.
2; På ingen måde.
3; Det kan sagtens lade sig gøre med dit kamera men et andet objektiv er det optimale, et sæt mellemringe en anden billigere løsning der afhængig af dit objektiv kan give fornuftige resultater.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 01 mar 2020 15:51 pm

Vi også mene at forsatslinser......især den kvallitet du linker til er for ringe.

Det skal så lige tilføjes at man også kan bruge mellemringe til fotografering af små emner.

f.eks. disse https://vefafoto.dk/shop/134-kenko-conv ... 36-tcanon/

Endelig kan man anvende en omvendering...altså en ring der skrues i filter-gevind på objektivet og som har fatning til kamerahus i den anden ende så man fotograferer med objektivet vendt modsat. Disse er dog ikke særlig almindelige i dag.

Under alle omstændigheder gælder det for både mellemringe og omvendering at fokuseringen via objektiv er stort set umulig og man fokuserer i stedet ved at flytte kameraet frem og tilbage.
Et egentligt macro objektiv virker ligesom et almindeligt objektiv men har desuden den fordel at nærgrænsen er væsentlig kortere og man opnår derfor en større gengivelse af motivet.

Jeg bruger selv mellemringe når jeg en sjælden gang skal fortografere lidt macro og jeg synes det virker OK.
Skulle jeg bruge det ofte ville jeg investere i et macro-objektiv på f.eks. 90-105mm som i øvrigt er et fremragende objektiv til alle andre formål også f.eks.portrætter.

/preben

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 01 mar 2020 22:48 pm

Glemte lige dybdeskarpheden....

Der er ret ringe dybdeskarphed når vi snakker macro- eller near macro fotos.

Lad være med blot at skrue til blænde 16, 22 eller 32 selv om det vil give en lidt bedre dybdeskarphed, men du vil også¨ende med et billede der er mindre skarpt pga. difraction.

Har man behov for en større dybdeskarphed bør man i stedet benytte stacking.

/preben

Cristian2
Kamera: Canon EOS 1000D

Indlæg af Cristian2 » 03 mar 2020 00:05 am

Tak for de mange svar!
Jeg suger til mig som en tør svamp.
Jeg er blevet ”hyret” til at tage billeder til min samlevers smykke-hjemmeside. Jeg modtager MEGET gerne kritik af de fotos jeg allerede har lagt op - de er efterbearbejdet i Gimp.
Se venligst: www.ninaroende.dk.
Jeg har besluttet at købe en makrolinse (har prøvet med stacking, men det er temmelig besværligt, når der er så mange smykker).
I den forbindelse vil jeg gerne have be-/afkræftet følgende, så jeg ikke køber en makrolinse der ikke er optimal til mit specifikke behov:
En bekendt sagde at ”180 mm makrolinse er den bedst til smykker, når det er et Canon-kamera”.
En anden sagde: Bedste makrolinse til mit kamera: ”EF 100 mm”.
Hvem skal jeg tro?

Igen – mange tak for hjælpen!

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 03 mar 2020 09:08 am

Cristian2 skrev:
03 mar 2020 00:05 am
>SNIP
Jeg har besluttet at købe en makrolinse (har prøvet med stacking, men det er temmelig besværligt, når der er så mange smykker).
I den forbindelse vil jeg gerne have be-/afkræftet følgende, så jeg ikke køber en makrolinse der ikke er optimal til mit specifikke behov:
En bekendt sagde at ”180 mm makrolinse er den bedst til smykker, når det er et Canon-kamera”.
En anden sagde: Bedste makrolinse til mit kamera: ”EF 100 mm”.
Hvem skal jeg tro?

Igen – mange tak for hjælpen!
Stacking er et spørgsmål om at komme den meget lille dybdeskarphed man oplever ved makro til livs og har ikke noget at gøre med måden du opnår forstørrelsen. Afhængig af dit behov for forstørrelse kan du meget vel blive nødt til at anvende fokus stacking for at opnå skarphed i væsentlige dele af produktet.
Forskellen på 100mm og 180mm er i hovedtræk arbejdsafstanden, du er længere væk fra motivet selv ved nærgrænsen og 1:1 afbildningen med en 180mm end med en 100mm. Det kan være en fordel anfhængig af behovet for lyslægning, hvor du så ikke kommer i vejen men det kan også være en ulempe hvis du skal op og kravle på en stol/stige for at kunne se din komposition hvis motivet ligger på et bord e.l. og dit behov er måske ikke helt at komme ind til nærgrænsen hvilket kun forstærker dette. Min oplevelse er at omkring 90-100mm er optimalt (for mig) til makro af blomster/svampe/still life både i forhold til arbejdsafstand og afbildning af baggrund (irrelevant for dig) og jeg undtagelsesvis har behov for kortere men faktisk aldrig længere (insekt fotografering undtaget) brændvidder.

Brugeravatar
SørenM
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A7R IV + A7R III

Indlæg af SørenM » 03 mar 2020 17:48 pm

Til Canon EF ville jeg vælge EF 100mm f/2.8 IS L som det generelt bedste valg, havde det inden jeg skiftede til Sony og det er ret skarpt. Det vil samtidigt også være et OK portrætobjektiv.

Besvar