Sigma 18-35 f/1,8 DC HSM Art

- Til anmeldelser af Canon udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
Peterpan
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

Re: Sigma 18-35 f/1,8 DC HSM Art

Indlæg af Peterpan » 21 okt 2016 14:41 pm

Pastorius skrev:
Peterpan skrev:Jeg har nu prøvet med mit 5D M III og Sigma 50 mm, at tage 50 eksponeringer med blænde 1.4, hastighed 1/50 på stativ, afstand ca. 70 cm, hver optagelse med ny auto fokusering på en SpyderLenscal.

Jeg må give "K s" lidt ret i hans opfattelse af "måske tilfældighed" i auto fokusering, ca. 10 af eksponeringerne gav ikke korrekt autofokus, disse 10 "fejlskud" gav ca. et fokuspunkt der alle lå 6 cm tættere på kameraet. De øvrige 40 skud lå lige i øjet :) Er der bud på hvad det kan ligge i ?

Jeg har ikke prøvet tilsvarende med en Canon linse, da jeg ikke har en sådan med så stor en blænde, solgte mit canon 50 mm. 1.2, da den var fuldstændig håbløs i autofokus ved de store blænder.
Det lyder som om at kameraet ikke kan fange ordentlig fokus. Har svært ved at se at det kan skyldes objektivet, medmindre det har en periodisk fejl. Er der lys nok, og fokuserer du mod et kontrastfyldt emne?
Autofokus arbejder kontinuerligt, det her svage gog gog lyd - ja og lys og kontrast er ok. Har ikke konstateret problemet før, men det kunne være interessant om nogen med et canon 50 mm. med blænde 1.2 eller 1.4 ville prøve det samme af hensyn til sammenligning.
/ Peter Pan

Brugeravatar
Pastorius
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Pastorius » 21 okt 2016 22:03 pm

k s skrev: Det er faktisk samme historie, jeg har læst mange gange - med Sigma, så selv om du og andre benægter, er der en hel del der tyder på, at det ligger i objektivet - og måske er et resultat af ringe kompatibilitet (man skal jo huske på, at Sigma (og andre 3. parts producenter) udvikler vha. reverse engineering, hvor de skal gætte sig til, hvordan f.eks. Canon har implementeret deres AF-system. Originalproducenterne har derimod alle informationer til rådighed og kan derfor sikre et perfekt samspil.
Jeg har ikke sat mig ind i hvordan AF virker i detaljer, men det ville overraske mig, hvis objektivets rolle var andet end at dreje rundt indtil kameraets AF-system mener det har et match.

k s

Indlæg af k s » 21 okt 2016 23:49 pm

Pastorius skrev:
k s skrev: Det er faktisk samme historie, jeg har læst mange gange - med Sigma, så selv om du og andre benægter, er der en hel del der tyder på, at det ligger i objektivet - og måske er et resultat af ringe kompatibilitet (man skal jo huske på, at Sigma (og andre 3. parts producenter) udvikler vha. reverse engineering, hvor de skal gætte sig til, hvordan f.eks. Canon har implementeret deres AF-system. Originalproducenterne har derimod alle informationer til rådighed og kan derfor sikre et perfekt samspil.
Jeg har ikke sat mig ind i hvordan AF virker i detaljer, men det ville overraske mig, hvis objektivets rolle var andet end at dreje rundt indtil kameraets AF-system mener det har et match.
http://nikonrumors.com/2013/11/19/sigma ... 5300.aspx/

https://www.dpreview.com/forums/thread/3973904

https://www.dpreview.com/forums/thread/3959834

Mon ikke vi kan konkludere, at objektivets rolle er lidt mere end at dreje lidt frem og tilbage?

Lysmåling kan åbenbart også være problematisk:
http://www.canonrumors.com/sigma-firmwa ... x-mark-ii/

Brugeravatar
Pastorius
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22 okt 2016 00:18 am

k s skrev:
Pastorius skrev:
http://nikonrumors.com/2013/11/19/sigma ... 5300.aspx/

https://www.dpreview.com/forums/thread/3973904

https://www.dpreview.com/forums/thread/3959834

Mon ikke vi kan konkludere, at objektivets rolle er lidt mere end at dreje lidt frem og tilbage?

Lysmåling kan åbenbart også være problematisk:
http://www.canonrumors.com/sigma-firmwa ... x-mark-ii/
I ingen af de link, ser jeg noget som helst om at AF sidder i skabet 80% af gangene men misser de sidste 20%. Enten virker det, eller også gør det ikke. Jeg savner stadig en teknisk plausibel forklaring på hvordan det kan skyldes objektivet.

Brugeravatar
Pastorius
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22 okt 2016 15:27 pm

Jeg synes nu stadig ikke at nogle af linkene giver en teknisk og saglig forklaring på hvad det er der går galt. (EDIT: eller blot kunne gå galt)

Fotoverdenen er så fuld af dygtige og vidende nørder, og det undrer mig at jeg ikke har set en eneste af dem i denne diskussion, der har lavet en grundig og videnskablig (ligende) test af fænomenet. (EDIT: eller bare med en teori)

Min konklusion er indtil videre at der er tale om lokale og sjældne problemer, som er overvejende grad kan skyldes andre fejlkilder (fejlbetjening, misforståelser, dårlige testscenarier etc.) og er blevet blæst ud af proportioner på det dersens internet. Det ville - for mig - være rimeligt nok at tolerancerne er større end på kameraproducenternes egne (og ofte meget dyrere) objektiver, så der kan jeg sagtens være en snert af sandhed i det alligevel - bare ikke i de proportioner det bliver fremstillet til. Det undrer mig også helt vildt at folk - hvis de oplever problemet - ikke blot får byttet deres objektiv.

En anden kilde til overdrivelse kunne også være at mange af de billigste onlinebutikker, så bare ryster på hovedet når de har ombyttet et defekt eksemplar, og sælger det igen til næste kunde. Det er den slags mistanker kommer let ind, når man ser på segmenter hvor lave priser er det altovervejende slagsargument. Hvilket også går meget godt i spænd med Sigmas målgruppe, som for størstedelens vedkommende (jeg ved der er undtagelser) er folk udelukkende køber Sigma, fordi det er næsten lige så godt som originalerne, men langt billigere. Sigmas fremmeste salgsargument er prisen, og derfor går de til grænsen for at lave objektiverne så billige som muligt.

k s

Indlæg af k s » 22 okt 2016 16:10 pm

Nej, den tekniske forklaring ligger ikke i linksene, men fænomenet er udbredt, og selv om du fortsætter din fornægtelse, er det ikke ligefrem svært at finde lignende beskrivelser.

Du kan så fortsætte benægtelsen (så er vi tilbage ved "rygerargumentet"), men for mit vedkommende ser jeg ingen grund til at deltage i Sigmas lotteri - risikoen for at stå med et problematisk objektiv - enten med det samme eller på sigt - er ganske enkelt for stor.

Brugeravatar
Pastorius
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22 okt 2016 17:33 pm

k s skrev:Nej, den tekniske forklaring ligger ikke i linksene, men fænomenet er udbredt, og selv om du fortsætter din fornægtelse, er det ikke ligefrem svært at finde lignende beskrivelser.

Du kan så fortsætte benægtelsen (så er vi tilbage ved "rygerargumentet"), men for mit vedkommende ser jeg ingen grund til at deltage i Sigmas lotteri - risikoen for at stå med et problematisk objektiv - enten med det samme eller på sigt - er ganske enkelt for stor.
Den tekniske forklaring ligger ingen steder overhovedet - vel?

Jeg fornægter ikke noget, men jeg er ikke bange for at købe Sigma objektiver (har gode erfaringer) og hvis noget lyder som hokus pokus, så vil jeg i det mindste have det sandsynliggjort inden jeg maler fanden på væggen.

k s

Indlæg af k s » 22 okt 2016 18:15 pm

Pastorius skrev:
k s skrev:Nej, den tekniske forklaring ligger ikke i linksene, men fænomenet er udbredt, og selv om du fortsætter din fornægtelse, er det ikke ligefrem svært at finde lignende beskrivelser.

Den tekniske forklaring ligger ingen steder overhovedet - vel?

Jeg fornægter ikke noget, men jeg er ikke bange for at købe Sigma objektiver (har gode erfaringer) og hvis noget lyder som hokus pokus, så vil jeg i det mindste have det sandsynliggjort inden jeg maler fanden på væggen.
Nej, det er sikkert noget overnaturligt der gør, at Sigmas objektiver har problemer med fokus - og har haft det i årevis. :stupid

Hvis du gerne vil finde den tekniske forklaring, så kan jeg anbefale Google.
Reverse engineering, manglende kvalitetskontrol, billigere løsninger kunne være gode bud.

Det handler ikke om at "male fanden på væggen", men om at åbne øjnene for reelle problemer, som vi er mange, der har haft med Sigma. At du ikke har haft problemer, ændrer ikke ved, at (for) mange andre har haft problemer. Så istedet for at benægte med "rygerargumentet" og beskylde alle, der har haft problemer for at gøre det til "hokus-pokus" eller gøre de, der har haft problemer til "haters", så var det nok lidt mere seriøst at anerkende, at der eksisterer et reelt problem. Omfanget kan være svært at afgøre - men risikoen er klart tilstede.

Brugeravatar
Pastorius
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22 okt 2016 19:16 pm

k s skrev: Nej, det er sikkert noget overnaturligt der gør, at Sigmas objektiver har problemer med fokus - og har haft det i årevis. :stupid

Reverse engineering, manglende kvalitetskontrol, billigere løsninger kunne være gode bud.
Hvis der ikke er nogen der bare har et bud på en hvorfor de opfører sig som de gør, så er problemerne lige så overnaturlige som julemanden og UFO'er. Hvad er det der gør at dine bud ender i at fokus er off, hvad er det, der ikke er godt nok?

k s

Indlæg af k s » 23 okt 2016 09:28 am

Pastorius skrev:
k s skrev: Nej, det er sikkert noget overnaturligt der gør, at Sigmas objektiver har problemer med fokus - og har haft det i årevis. :stupid

Hvis der ikke er nogen der bare har et bud på en hvorfor de opfører sig som de gør, så er problemerne lige så overnaturlige som julemanden og UFO'er. Hvad er det der gør at dine bud ender i at fokus er off, hvad er det, der ikke er godt nok?
Ligsom Sigma skal gætte sig til, hvordan Nikon, Canon m.fl. har implementeret deres AF-system og lysmåling - (også kendt som reverse engineering), kan jeg også kun gætte på, hvordan Sigma har skruet deres elektronik sammen. Det samme gælder nok en hel del andre - og var det simpelt at løse, havde Sigma formentlig løst det forlængst.

Det giver derfor ikke mening at påstå, at problemet ikke eksisterer blot fordi jeg ikke kan fortælle dig forklaringen. Så kan du også påstå, at kræft ikke eksisterer, for ingen har fundet kuren endnu.

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 23 okt 2016 09:46 am

Tja søg og du skal finde. Igen man spørge til statistikker i de sager ligesom kildekritik er vigtigt på nettet. Jeg kan da også finde eksempler på problemer der ikke nødvendigvis handler om sigma. Hvis man vil helt ud over det skal man gøre som nogle af posterne i et af KS' links. Købe spejlglas/Sony, jeg synes den var ret god
Det er det første link her, de sidste indlæg :lol:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3877831

Ellers bare eksempler på hvad man ellers døjer med.

https://www.dpreview.com/forums/thread/3703399

https://photographylife.com/nikon-dslr- ... s-problems

http://www.canonrumors.com/forum/index. ... ic=19673.0
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 23 okt 2016 11:03 am

Ja søg på defekt Nikon eller Canon objektiv så finder man masser af eksempler på problemerne ved disse platforme.
Men kan selvfølgelig ikke konkludere generelle problemer ved at søge efter dem på nettet.
Når det er sagt er der selvfølgelig fordele ved originale objektiver, da de ofte er bedre implementeret til kameraet.
Derimod kan man få objektiver som, i forhold til prisen, er bedre optisk ved tredieparts mærker.
Og som fotografer kan man vel sige at vi pisser i vores egen rede, hvis vi konsekvent taler tredieparts objektiver ned eller anbefaler at man ikke køber dem.
De bider kamera producenterne i hasserne og holder dem skarpe. De ville helt sikkert udnytte et monopod hvis de kunne.
Mvh.Jens Ole

Fothor
Rang: Lærling
Kamera: Canon 50D
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Indlæg af Fothor » 11 dec 2017 01:06 am

Det er alle tiders, I gider beskrive jeres besvær med diverse kameraer og objektiver.
Jeg læser altid før et køb lidt om hvilke besværligheder, der er oplevet med netop det produkt, som jeg søger.
Det gør, at jeg selv kan teste mit indkøbte grej målbevidst og være nøje med særlige punkter der er beskrevet vanskeligheder med.
Det har jeg haft meget stor glæde af :-)
Når andre har lånt lidt af mit udstyr, så har de altid meldt tilbage at det kørte virkeligt godt / var super skarpttegnende (i den grad man kunne håbe på).

Det gælder også mit Sigma 18 - 35 f1,8 DC Art - det er bare super dejligt, tegner virkeligt skarpt, har gode farver og kontrast og rammer stort set altid lige i plet med fokus - jeg kører faktisk kun med spot-fokus, så det er nemt at konstatere!
Det er så velfungerende at fornøjelsen ved at bruge det er enorm. Billederne taget med det henrykker faktisk ofte modtagerne, som er forundret over så høj en kvalitet. De er jo vandt til at se billeder taget med Nikon - det er naturligvis bare en joke :-)
Så mit eksemplar, der i øvrigt er det 2. eksemplar jeg har testet, kører præcist som testen viser på Photozone.de

Derfor vil jeg lige kort beskrive hvad jeg gør.

1) jeg køber alt ind efter plug & play reglen - hvis det spiller som det skal og yder som det skal, så er det en done deal!
2) jeg køber og tester det SAMME DAG, så jeg kan nå at melde tilbage til butikken, hvis jeg ikke er tilfreds.
3) Jeg pakker alt super nænsomt ud, så det kan pakkes tilbage til samme standard jeg modtog det i.
4) hvis det ikke plug & player 100% eller hvis det ikke har den forventede kvalitet som vist i tester så ringer jeg ØJEBLIKKELIGT til butikken og siger jeg ikke er tilfreds med sådan og sådan og jeg faktisk ikke ønsker pengene tilbage men et andet eksemplar som vil plug & play 100% med mit nuværende udstyr.
De er hver gang meget behjælpelige og løser det som jeg beder om. Argumenter hørt om at det kan justeres - der siger jeg bare: jo jeg er med på, at jeg kan få det justeret hos mærkeværkstedet, men jeg skal bare have noget der plug & player med mit øvrige udstyr uden at skulle justere på noget der kører super fint - det er således bare den nye tilføjede del, som skal virke 100%, hvis jeg skal købe den. (de ved jo godt at jeg har en returret at trække på, men det kommer jeg jo ikke videre med i den praktiske verden, hvor det så bare ville ende med, at jeg ikke fik det planlagte grej).
5) jo, selvfølgelig laver jeg en mikrojustering, hvis den umiddelbare testning ikke falder helt tilfredsstillende ud omkring skarphed. Bemærk også at notere dig fra testerne på Photozone.de om et objektiv har et fokus-skift ved blændeændring - for så bliver det jo netop aldrig skarpt ved visse blænder, da fokuspunktet flytter sig!!! Og ja, sådan et objektiv gider jeg slet ikke lege med, så det kommer bare ikke på min planlagte liste af grej jeg vil indkøbe.
Jeg tester helst skarphed på et landkort samt på en SpyderLensCal, og jeg kører igennem alle de relevante blænder (op til 11).

Note: lige netop Sigma 18 - 35 f1,8 DC Art var på mit 7D mk II en udfordring, da jeg dels måtte ud i mikrojustering og dels var den noget krævende, da jeg skulle finde frem til et punkt med SpyderLenCal'en, hvor brændviddeændringer ikke ændrede på fokuspunktet. Men efter en systematisk afprøvning af hvilken brændvidde zoomen skulle fokusindstilles i for at det lykkedes at bevare samme fokus på de andre brændvidder, så dukkede sådan et punkt op og var stabilt. Det virker stadig 1 år efter - helt stabilt :-) Her vil jeg godt lige indskyde, at jeg synes indkøbet af en SpyderLenCal gør denne proces dejlig simpel og overskuelig - og jeg ville måske ikke være kommet i mål med det 2. eksemplar af 18 - 35'eren uden dette justeringsværktøj!

Tilbage til jeres beskrivelser af besværligheder - de er bare guld værd!
Testerne på internettet viser den anden side af mønten, hvor godt det kan forventes at blive, og det er også guld værd, for uden den side kan tilfredsstille dig, så er der vist ikke grund til selv at bruge en masse energi på testninger af eksemplarer.

Og her er kort nogle testresultater for at give lidt ideer om udfaldet af sådan en Plug & Play regel:

Min 7D mk I er eksemplar nr. 3. Det var den første fototing jeg anvendte Plug & Play reglen på og jeg testede den på min vigtigste linse - 300mm f2,8 IS L - som den skulle kunne lave 20 fokuseringer med 20 hits) Den er stadig fuldt kampdygtig og kørt langt forbi lukkerens estimerede eksponeringsantal, og den blev brugt lidt i dag med Sigma 18 - 35mm f1,8 DC *Art.
Min Canon 10 - 22mm f3,5 - 4,5 er eksemplar nr. 1.
Min 7D mk II er eksemplar nr. 1
Min Canon 100mm f2,8 IS L er eksemplar nr. 1.
min Canon 28mm f2,8 IS er eksemplar nr. 3. Jeg måtte i forløbet vente 1½ uge på at forhandleren fik eksemplar nr. 3 hjem - super venlig betjening hele vejen!!!
min Canon 40mm f2,8 STM er eksemplar nr. 2
min Sigma 50mm f1,4 er eksemplar nr. 1
min sigma 18 - 35 er som sagt eksemplar nr. 2.

Jeg var venlig i mine kommunikationer med forhandlerne, og jeg har kun fået meget hjælpsom betjening.
Nogle har givet kommentarer om fx at et returneret eksemplar på deres kamera i en test opførte sig helt standard, og det har jeg lyttet til, udtryk min forståelse og anerkendelse af deres omhu, og bare sagt at det desværre ikke kørte helt så godt på mit kamera, som ellers virker med mine øvrige linser og det var i den sammenhæng jeg skulle have et eksemplar der kunne samarbejde med det øvrige udstyr på en plug & play basis. "Nå OK" - således forståelse hele vejen til i praksis at få den kvalitet, jeg behøver.

Jeg håber, at denne information kan inspirere til at styre uden om vanskeligheder.

Mvh Jesper

Fothor
Kamera: Canon 50D
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Indlæg af Fothor » 11 dec 2017 01:10 am

Det er alle tiders, I gider beskrive jeres besvær med diverse kameraer og objektiver.
Jeg læser altid før et køb lidt om hvilke besværligheder, der er oplevet med netop det produkt, som jeg søger.
Det gør, at jeg selv kan teste mit indkøbte grej målbevidst og være nøje med særlige punkter der er beskrevet vanskeligheder med.
Det har jeg haft meget stor glæde af :-)
Når andre har lånt lidt af mit udstyr, så har de altid meldt tilbage at det kørte virkeligt godt / var super skarpttegnende (i den grad man kunne håbe på).

Det gælder også mit Sigma 18 - 35 f1,8 DC Art - det er bare super dejligt, tegner virkeligt skarpt, har gode farver og kontrast og rammer stort set altid lige i plet med fokus - jeg kører faktisk kun med spot-fokus, så det er nemt at konstatere!
Det er så velfungerende at fornøjelsen ved at bruge det er enorm. Billederne taget med det henrykker faktisk ofte modtagerne, som er forundret over så høj en kvalitet. De er jo vandt til at se billeder taget med Nikon - det er naturligvis bare en joke :-)
Så mit eksemplar, der i øvrigt er det 2. eksemplar jeg har testet, kører præcist som testen viser på Photozone.de

Derfor vil jeg lige kort beskrive hvad jeg gør.

1) jeg køber alt ind efter plug & play reglen - hvis det spiller som det skal og yder som det skal, så er det en done deal!
2) jeg køber og tester det SAMME DAG, så jeg kan nå at melde tilbage til butikken, hvis jeg ikke er tilfreds.
3) Jeg pakker alt super nænsomt ud, så det kan pakkes tilbage til samme standard jeg modtog det i.
4) hvis det ikke plug & player 100% eller hvis det ikke har den forventede kvalitet som vist i tester så ringer jeg ØJEBLIKKELIGT til butikken og siger jeg ikke er tilfreds med sådan og sådan og jeg faktisk ikke ønsker pengene tilbage men et andet eksemplar som vil plug & play 100% med mit nuværende udstyr.
De er hver gang meget behjælpelige og løser det som jeg beder om. Argumenter hørt om at det kan justeres - der siger jeg bare: jo jeg er med på, at jeg kan få det justeret hos mærkeværkstedet, men jeg skal bare have noget der plug & player med mit øvrige udstyr uden at skulle justere på noget der kører super fint - det er således bare den nye tilføjede del, som skal virke 100%, hvis jeg skal købe den. (de ved jo godt at jeg har en returret at trække på, men det kommer jeg jo ikke videre med i den praktiske verden, hvor det så bare ville ende med, at jeg ikke fik det planlagte grej).
5) jo, selvfølgelig laver jeg en mikrojustering, hvis den umiddelbare testning ikke falder helt tilfredsstillende ud omkring skarphed. Bemærk også at notere dig fra testerne på Photozone.de om et objektiv har et fokus-skift ved blændeændring - for så bliver det jo netop aldrig skarpt ved visse blænder, da fokuspunktet flytter sig!!! Og ja, sådan et objektiv gider jeg slet ikke lege med, så det kommer bare ikke på min planlagte liste af grej jeg vil indkøbe.
Jeg tester helst skarphed på et landkort samt på en SpyderLensCal, og jeg kører igennem alle de relevante blænder (op til 11).

Note: lige netop Sigma 18 - 35 f1,8 DC Art var på mit 7D mk II en udfordring, da jeg dels måtte ud i mikrojustering og dels var den noget krævende, da jeg skulle finde frem til et punkt med SpyderLenCal'en, hvor brændviddeændringer ikke ændrede på fokuspunktet. Men efter en systematisk afprøvning af hvilken brændvidde zoomen skulle fokusindstilles i for at det lykkedes at bevare samme fokus på de andre brændvidder, så dukkede sådan et punkt op og var stabilt. Det virker stadig 1 år efter - helt stabilt :-) Her vil jeg godt lige indskyde, at jeg synes indkøbet af en SpyderLenCal gør denne proces dejlig simpel og overskuelig - og jeg ville måske ikke være kommet i mål med det 2. eksemplar af 18 - 35'eren uden dette justeringsværktøj!

Tilbage til jeres beskrivelser af besværligheder - de er bare guld værd!
Testerne på internettet viser den anden side af mønten, hvor godt det kan forventes at blive, og det er også guld værd, for uden den side kan tilfredsstille dig, så er der vist ikke grund til selv at bruge en masse energi på testninger af eksemplarer.

Og her er kort nogle testresultater for at give lidt ideer om udfaldet af sådan en Plug & Play regel:

Min 7D mk I er eksemplar nr. 3. Det var den første fototing jeg anvendte Plug & Play reglen på og jeg testede den på min vigtigste linse - 300mm f2,8 IS L - som den skulle kunne lave 20 fokuseringer med 20 hits) Den er stadig fuldt kampdygtig og kørt langt forbi lukkerens estimerede eksponeringsantal, og den blev brugt lidt i dag med Sigma 18 - 35mm f1,8 DC *Art.
Min Canon 10 - 22mm f3,5 - 4,5 er eksemplar nr. 1.
Min 7D mk II er eksemplar nr. 1
Min Canon 100mm f2,8 IS L er eksemplar nr. 1.
min Canon 28mm f2,8 IS er eksemplar nr. 3. Jeg måtte i forløbet vente 1½ uge på at forhandleren fik eksemplar nr. 3 hjem - super venlig betjening hele vejen!!!
min Canon 40mm f2,8 STM er eksemplar nr. 2
min Sigma 50mm f1,4 er eksemplar nr. 1
min sigma 18 - 35 er som sagt eksemplar nr. 2.

Jeg var venlig i mine kommunikationer med forhandlerne, og jeg har kun fået meget hjælpsom betjening.
Nogle har givet kommentarer om fx at et returneret eksemplar på deres kamera i en test opførte sig helt standard, og det har jeg lyttet til, udtryk min forståelse og anerkendelse af deres omhu, og bare sagt at det desværre ikke kørte helt så godt på mit kamera, som ellers virker med mine øvrige linser og det var i den sammenhæng jeg skulle have et eksemplar der kunne samarbejde med det øvrige udstyr på en plug & play basis. "Nå OK" - således forståelse hele vejen til i praksis at få den kvalitet, jeg behøver.

Jeg håber, at denne information kan inspirere til at styre uden om vanskeligheder.

Mvh Jesper

Besvar