OBJEKTIV: Sigma 70-200 f/2.8 EX APO IF

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

OBJEKTIV: Sigma 70-200 f/2.8 EX APO IF

Indlæg af jakobdam » 07 apr 2009 10:34 am

Objektivet er dette:
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=141

Dvs. vi snakker ikke om det nyere DG, ej heller den helt nye Macro.

Dette er en ældre udgave, hvis største afvigelse fra dens nyere siblinge, er at den ikke har HSM-designering, og nærfokus er begrænset til 1:7.8.

Jeg fandt det på EBay i rigtigt god stand (var faktisk som nyt), til under 3.500 kroner inklusive fragt. Det var jo svært at sige nej til, så jeg fik klikket på "køb" ret hurtigt :)

I pakken

Udover objektivet medfulgte tripod collar samt modlysblænde.

Byggekvalitet

Objektivet vejer lige over 1,2 kg, og man fornemmer tydeligvis at her er tale om et EX-objektiv fra Sigmas eliteserie.

Zoom-ringen kører rigtigt lækkert, med tilpas modstand. Fokusringen er fint præcis, og på ingen måde træg (hvilket ellers nok kunne klares med et olieskifte). Manuel fokusering med dette objektiv, er ingen problem, såfremt man bare har øjnene til at se hvornår man er i fokus.

Skarphed

Skarpheden ved f/2.8 er lidt blød, men det er ikke slemt. f/2.8 egner sig rigtigt godt til portrætter, både pga. bokeh'en, men også fordi blødheden her ikke gør så meget.

Allerede ved f/4 er objektivet superskarpt, og skarphed aftager først synligt omkring f/9 og mindre blændeåbning, hvor diffraktion begynder at blive et problem.

Objektivet tegner fint skarpt på alle brændvidder.

Kontraster og farver

På trods af manglende DG-coating, leverer objektivet rigtigt lækre kontraster. Det er ikke på højde med eks. mit Zeiss 16-80 eller min Minolta 50mm f/1.4, men det er bedre end mine tidligere teleobjektiver (Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro samt Sigma 135-400 f/4-5.6 APO).

Farver er lidt koldere end jeg er vant til, men det er jo nemt at rette til - enten i skudøjeblikket ved at lave en customprofil på mit A700 til dette objektiv, eller i postprocesseringen.

Vignettering

Vignettering er intet problem. Objektivet bruger 77mm filtre, desværre er der ingen "hul" i modlysblænden til at styre et polfilter med.

Kromatisk aberration

Man fornemmer en anelse ved f/2.8, men det er langt fra noget problem.

Distorsion

Muligvis er der en smule nålepudeforvrængning ved visse brændvidder, men nu har jeg kigget dem alle igennem, og jeg kan ikke se noget.

Lens flares

Man skal have solen rimeligt grundigt ind på objektivet før der fremkommer deciderede lens flares, men kontrastafmattelse kan man til gengæld godt mærke i visse situationer. Kører man med modlysblænde, er det ikke noget problem i praksis.

AF-hastighed

Som tidligere nævnt bærer denne udgave af objektivet ikke HSM-designeringen. Men nu har jeg prøvet både Sigma HSM, Canon USM og Sony SSM. Dette objektiv er 100% on par med disse; hurtigere end Canons billigere udgave af USM, som bl.a. ses i 70-300 f/4-5.6 IS USM -- dog ikke helt på højde med Sony SSM (som set i Sony 70-300 f/4-5.6 G SSM), omend rigtigt meget tæt på!

Jeg er meget imponeret over både hastigheden og præcisionen; dette objektiv egner sig ret godt til fuglefotografering, især hvis man kan komme lidt tæt på.

Akilleshælen er nærfokusering. Jeg kan se nu, at jeg kommer til at skulle ud og købe højkvalitets nærfiltre i 77mm, ellers får jeg da spat af ikke at kunne nærfokusere tættere på, end hvad der svarer til hoved- og skulder billeder.

Bokeh kvalitet

Bokeh dannes af 9 blændeblade. Kvaliteten er lækker og rimeligt cremet, men jeg har set bedre i eks. Sony 70-200 f/2.8 G SSM'eren. Til gengæld kostede dette objektiv mig jo også kun 1/5 af førnævnte Sony.

Det er til gengæld en meget flottere bokeh end de to andre Sigma teler jeg har haft, og ca. på niveau med min Zeiss 16-80'er, bortset fra at Sigma 70-200'eren her, har fordel i sin længere brændvidde og mulighed for større blændeåbning.

Anbefalet brug

Som portrætobjektiv er det lidt vel langt, dog egner det sig godt til udendørs portrætter, hvor man kan skabe en vis afstand.

Til koncerter er det perfekt; man kan komme rimeligt tæt på, og får masser af lys ind.

Til fugle er det også ideelt, især i kombination med en 2x converter. Den hurtige AF gør det til en sand fornøjelse at bruge i disse henseender.

Ulemper

Nærfokusafstanden er min eneste anke ved dette objektiv. Alt andet er faktisk fint; dog kunne jeg måske også ønske en bedre kontrastgengivelse, men i det mindste "faker" den ikke en højere kontrast såsom visse billige Tokina og Tamron har tendens til (den måde de gør det på, klipper højlys - et resultat af linsedesignet, som skaber en unaturlig høj kontrast i de bagerste elementer). Desuden er kontrasten som sagt god, set i forhold til pris, alder og hvad der ellers er på markedet.

Bedømmelse:

For en supergod ydelse til pengene overall, hvor eneste anke reelt set er nærfokusdistancen:

* * * * * (5) ud af 6

SAMLES

Flg. er taget på en gråvejrsdag, første gang jeg havde det med ude. EXIF-data skulle gerne være bevaret. :)

Jeg får lige set på at smide lidt flere samples fra en solskinsdag.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Flere samples fra andre:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=12192
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
simme1
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: DSL med glas foran
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af simme1 » 07 apr 2009 21:55 pm

Til prisen må det da siges at være rigtig godt; også ved f/2.8 :)
- Ethvert foto er en abstraktion -

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af fotofriberg » 08 apr 2009 12:24 pm

Ja, det regnes jo for et godt, billigere alternativ til Nikons ex. Nu ser jeg det nyt til ca 5k i England.

Brugeravatar
Knudsen
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon Eos 600D, 50mm 1.8f 17-85mm IS USM 70-300mm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Knudsen » 08 apr 2009 13:04 pm

Giver det ikke problemer på 200mm, når der ikke er stabilasator...??

Er ved at kigge efter nyt objektiv, netop efter Sigmas her, men meget i tvivl om det skal være med stabilasator eller uden. Jeg skal bruge det i ridehaller med meget lidt lys.

Lige bruger jeg Canon 70-300 is usm f:4, men savner lige at kunne få noget mere lys ind, som jeg håber kan lade sig gøre med det her objektiv...
>>>>> http://KnudsenFoto.dk <<<<<

Facebook - https://www.facebook.com/KnudsenFoto

Webmaster på Thomas-Heidi.dk Papegøjeforum.dk Praerihunde.dk
Apple nørd c",) 27" iMac, 24" iMac, 21" iMac, iPad gen.1

Brugeravatar
mortenmb
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony Alpha 77
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mortenmb » 08 apr 2009 13:07 pm

Nej ingen problemer ved 200 mm for sony kameraer, for de har inbygget stabilisatorer :)
det er genialt. hehe ;)
Mvh Morten MB

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 08 apr 2009 13:08 pm

Knudsen >

Jeg har jo et Sony Alpha A700, og det har stabilisator indbygget i huset. På 200mm fungerer den rigtigt godt, stort set lige så godt som hvis den havde lagt i objektivet, efter de erfaringer jeg har med en række Canonobjektiver (heriblandt 100-400 f/4L).

Nu hvor du skyder Canon, skal du jo så være lidt mere påpasselig med det, men jeg vil mene, at står man korrekt, og har en bare nogenlunde rolig hånd, så kan man fint ramme 1/125s uden stabilisator slået til - knivskarpt.

Jeg kan opnå nogenlunde skarpe billeder ved 1/25s med min stabilisator slået FRA, ved 200mm. :)

Brugeravatar
Knudsen
Kamera: Canon Eos 600D, 50mm 1.8f 17-85mm IS USM 70-300mm
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Knudsen » 08 apr 2009 14:50 pm

jakobdam skrev:Knudsen >

Jeg har jo et Sony Alpha A700, og det har stabilisator indbygget i huset. På 200mm fungerer den rigtigt godt, stort set lige så godt som hvis den havde lagt i objektivet, efter de erfaringer jeg har med en række Canonobjektiver (heriblandt 100-400 f/4L).

Nu hvor du skyder Canon, skal du jo så være lidt mere påpasselig med det, men jeg vil mene, at står man korrekt, og har en bare nogenlunde rolig hånd, så kan man fint ramme 1/125s uden stabilisator slået til - knivskarpt.

Jeg kan opnå nogenlunde skarpe billeder ved 1/25s med min stabilisator slået FRA, ved 200mm. :)
Okay, men kan det Sigma objektiv fåes med stabilasator?

Når jeg tager billeder i ridehallen med 70-300'eren, tager jeg billeder helt ned til 1/40-60 sek. Det ser ikke kønt ud, og det ville man jo helst have...
>>>>> http://KnudsenFoto.dk <<<<<

Facebook - https://www.facebook.com/KnudsenFoto

Webmaster på Thomas-Heidi.dk Papegøjeforum.dk Praerihunde.dk
Apple nørd c",) 27" iMac, 24" iMac, 21" iMac, iPad gen.1

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 09 apr 2009 19:01 pm

Knudsen >

Med et 70-300 vil jeg gætte på du kører f/5.6 ved 300mm.

Med 70-200 f/2.8 vil du jo køre f/2.8 ved 300mm.

Det er en vinding på 2 hele steps.

Dvs. hvis du før skulle køre 1/50s ved f/5.6, så vil du nu kunne køre 1/200s ved f/2.8. Og det er bestemt noget der kan mærkes!

Nede i disse lukkertider, så er det også mere motivbevægelse der bliver et problem, end håndrystelser.

Jo, der findes iøvrigt en Sigma-version med OS (optical stabilizer) til Canon, så vidt jeg husker - men det er altså en hel del dyrere, og så ville jeg personligt hellere kigge efter Canon 70-200 f/2.8L IS, der så igen er et step dyrere...

Brugeravatar
ThomasMN
Kamera: Canon EOS 30D
Geografisk sted: Aalborg

Re:

Indlæg af ThomasMN » 06 maj 2009 12:30 pm

Ahhhh kan du nu også helt passe :wink:
jakobdam skrev: Med 70-200 f/2.8 vil du jo køre f/2.8 ved 300mm.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: OBJEKTIV: Sigma 70-200 f/2.8 EX APO IF

Indlæg af jakobdam » 06 maj 2009 12:38 pm

LOL - hov 2 og 3 sidder for tæt på hinanden :D

Brugeravatar
fotojt

Indlæg af fotojt » 06 maj 2009 22:45 pm

Jeg har også en af de ældre modeller af nævnte objektiv, det er næsten groet fast på mit ene hus. Mit er til Pentax, så jeg har også stabilisering i huset.
Jeg kan kun tilslutte mig Jacobs observationer, det er et godt objektiv til pengene, jeg har aldrig haft problemer med mit.

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 16 maj 2009 22:33 pm

Ja, men jeg endte jo ud i at købe en ny udgave. Den er jo bare pragtfuld. Skarp og hurtig - god til sport har jeg opdaget. Og stor og tung. Ja, alle objektiver er resultatet af en række kompromisser: pris, vægt, skarphed, lystyrke, bookeh mm.

Brugeravatar
Kim Bruun
Kamera: Nikon

Indlæg af Kim Bruun » 02 sep 2011 21:46 pm

Jeg har lige fået det som du beskriver her i dette forum :)
det er bare super...
Det er ikke kameraet, men personen bag

http://www.facebook.com/KimBruunPhotography

Besvar