Sony FS100, kameraet der dræbte 5D'erens video del...

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
legrevedotcom
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon 5D mk III, erfaring med Sony FS, RED, Alexa
Geografisk sted: København / Nordsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Sony FS100, kameraet der dræbte 5D'erens video del...

Indlæg af legrevedotcom » 31 jul 2011 22:15 pm

Jeg fik endelig investeret i dette fantastiske kamera, og jeg fortryder det ikke et sekund.

Først en kort introduktion. Jeg er uddannet til still billeder, og har derigennem har fornøjelsen af at stå med mange forskellige kamera i hånden. Så sent som sidste år hoppede jeg på video bølgen efter måbende at have set til mens Vicent LaForet og Philip Bloom høstede hæder.

Jeg elsker mit 5D mkII... det er et fortræffeligt still billede kamera, og at det kan lave video med lav DOF er jo bare en bonus. Men efter at have lavet lidt forskellige videoer, og læst mig til en del viden, så må man jo indse hvor middelmådig 5D'eren er blevet i forhold til video, for ikke at sige ringe.
Jeg vil ikke uddybe hvorfor, folk som har erfaring med det, kender godt dets enorme mangler... men jeg vil derimod gå direkte på Sony FS100 som har det som 5D mangler og mere til.

Sony'en bliver leveret i en klassisk papkasse med diverse rum til tingene. Men kort hvor man nyder alle de dimser der skal pakkes ud. Du får dette med i prisen:
- Kamera, med 35mm sensor (crop factor 1.54)
- Zoom objektiv, 18-200mm 3.5-5.6 (27-300mm)
- Justerbart håndtag
- LCD Viewfinder
- Lader
- Batteri
- XLR Shotgun mikrofon til phantom power
og så har det en indbygget lcd skærm, som måske sidder lidt klodset :S

Kameraet filmer i full hd 1080p på op til 50fps (rygter siger at Sony snart tager sig sammen og laver fælles firmware til US og EU udgaven, så vi også får 60fps herovre :D
Det har peaking funktion, audiolevels og histogram.
Dertil kommer dens 2 xlr input til mikrofoner, som kan mixes live og lyttes til igennem headset out stikket.

Kameraet har en ret intuitiv menu, som er let at overskue. Den indeholder bla. de nemt justerbare picture profiles, så du hurtigt kan skifte mellem udtryk mellem optagelser.

Normalt vil jeg sige at en langsomt zoom objektiv som det der følger med er ret uønskbart, men jeg er imponeret over hvor behageligt det er at arbejde med. Den har et lidt hårdt throw på sin zoom funktion, men det vender man sig hurtigt til.
Fokus delen er heller ikke super hurtig, men det har bare et eller andet og hvornår har vi sidst haft autofokus på 5D'eren?... nåja... aldrig.
Objetivet tegner utrolig skarpt og rent.

Udover at optage fuld HD på SD kort, så kan du også via HDMI udgangen optage i ukomprimeret format med et 4:2:2 codec. Sony FS100 filer på SD kort virker allerede som om de indeholder en del mere information end Canons "jpg" video, så forestil dig hvor heftige filer du kan lokke ud af en HDMI udgang.
Desværre skal det dog kommenteres at det er en ret kostbar løsning og da filerne på SD kortet ser ganske lækre ud har jeg ikke givet mig i kast med dette (endnu).

Filformatet er MTS og skal rewrappes for at Premiere og AE kan bruge lyden. Det tager ikke så lang tid med ClipWrap. Jeg har ikke prøvet at putter filerne i Final Cut.

FS100 er ligesom 5D'eren interchangeable, så du kan med den rette adapter bruge alskens objektiver til det. Jeg har fx. investeret i en Fotodiox adapter så jeg kan smide Canon optikker på. Desværre snakker elektronikken i de to ikke sammen endnu, men når Birger Engineering får styr på deres Canon > Sony adapter så får man ikke blot kontrol over blænden, men også indbygget follow focus........
Anbefalinger fra nettet siger at det er en god ting at købe gamle manuelle Nikkor optikker, da disse har manuel blænd og er ret billige. Bestemt værd at kigge efter. Hvis du har pungen iorden, kan du starte med Zeiss's CP.2 optikker til 25k pr. stk.

FS100'eren er flybar på Steadicam. Jeg har selv prøvet på en Pilot og det fik fint. Desværre er der jo som sagt ingen super optikker eller primes til den endnu, men den medfølgende zoom er brugbar.

Bemærkning... hvis du køber dette kamera, så SKAL du også ud og investere i et ND filter. Kameraet har native 500 iso og er utrolig lys følsomt, så hvis du skal udenfor på en solrig dag er det ND filter et must.
Jeg har selv valgt Heliopan variabelt ND filter da de laver kram og jeg ikke gider skifte filter hele tiden.
Alternativt kan du investere i en mattebox og 4x4 filtre.

Mht den lys følsomhed. Hvis du syntes 5D'eren var lys følsom og god til mørke scener, så vil du elsker FS100... den ser i mørke (overdrivelse fremmer...)

Kort og godt, hvis du er til video, så hold op med at kigge i Canons retning og kast dig over Sony FS100. Den mer pris du betaler for Sony'en er mere end retfærdiggjort med de ting du får og som Canon i den grad mangler.

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Re: Sony FS100, kameraet der dræbte 5D'erens video del...

Indlæg af jakobrojel » 31 jul 2011 22:31 pm

Jeg er meget glad for Rokkor 58F1.2 og Minolta MD 50F1.2 som jeg bruger med e-mount på Sony Nex 5.
Ellers passer hele Sony A mount jo på men det er Autofokus ikke helt så cool med native eMount.

/Jakob

Brugeravatar
Mark0
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 7D Videorig
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mark0 » 02 aug 2011 13:25 pm

legrevedotcom skrev:folk som har erfaring med det, kender godt dets enorme mangler
Vi er fuldstændig enige, at 5D har kæmpe mangler; men 5D koster altså også ca. 1/5 af det kamera du omtaler. For de resterende penge kan du købe dig tilbehør nok til at slippe af med de fleste af de issues (jeg gætter på at du bl.a. tænker på lyd).

Desværre mangler 5D helt basale ting som zebra og ordentligt output; men hey, man kan ikke få det hele for 1/5 af prisen :)

Jeg gad godt have sådan en fætter, men prisen taget i betragtning holder jeg mig til 5D lidt endnu!

Brugeravatar
legrevedotcom
Kontakt:

Indlæg af legrevedotcom » 02 aug 2011 19:51 pm

Ja, det er også mere fordi jeg vil videre. Jeg har prøvet 5D racet nu, og har været der hvor jeg var tilfreds med at filme "jpgs".
Men når jeg ser forskellen som leveres, og workflowet, så synes jeg bestemt det er pris forskellen værd. Nu er det også kun hvis du vælger at købe ved en dansk forhandler det er 5 gange dyrere. ;)

Brugeravatar
Mark0
Kamera: Canon EOS 7D Videorig

Indlæg af Mark0 » 03 aug 2011 17:19 pm

Det er selvfølgelig rigtigt - jeg handler nu også oftest i udlandet, men at smide 50.000 kr. afsted til en biks man ikke kender er lige spændende nok!

Glæder mig til at se hvad du kan få ud af det!

MartinB82
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: 5D mark 2 + 1D mark III + 5D mark 1
Kontakt:

Indlæg af MartinB82 » 12 aug 2011 23:44 pm

Rigtig fin anmeldelse, men jeg kunne da godt tænke mig at se lidt video optaget med kameraet? Jeg er klar over at kvaliteten går lidt tabt over nettet, men man kan vel stadig få et indtryk af hvor hurtigt AF virker, og hvordan den indbyggede billedstabilisering er? Hvis der altså er stabilisering indbygget.

I øvrigt synes jeg nu nok at din sammenligning med 5d er lidt tosset :) det er lidt som at sammenligne en suzuki grand vitara, med en Jeep Grand Cherokee SRT8, og sige grand vitaraen var "død"..;) Og som en anden er inde på, kan man for prisforskellen få en masse ekstraudstyr til 5d'eren, der bringer det noget tættere på FS100 (kan dog stadig ikke helt sammenlignes).

Brugeravatar
legrevedotcom
Kontakt:

Indlæg af legrevedotcom » 13 aug 2011 09:01 am

http://vimeo.com/groups/fs100

:)

Ved godt de ikke er helt i samme liga, men ikke desto mindre er FS100 tænkt som en konkurrent til DSLR markedet. Jeg synes iøvrigt efterhånden det er fuldstændig gakket alt det gejl man stort set har behov at at smide efter sit 5D... det er ligesom at pimpe en skoda fra 80erne, det bliver altså ikke bedre end det nu engang er.

Det hjælper så lidt på det at Canon har tænkt sig at booste mk III en del, men spørgsmålet er at form faktoren på 5D'eren kan bære at blive respekteret som et professionelt video kamera. IMO kan det ikke...

Sony'en har så mange lækre små ting, som man bare mangler på sit 5D, og så ser det nu nice ud, når man hiver det ud af Pelicasen og sætter det på stativ / steadicam...

Marci

Indlæg af Marci » 13 aug 2011 10:06 am

Måske er spørgsmålet også hvilket behov man har? Der findes også andre videokamera' som blæser bukserne af FS100, men de koster tilsvarende mere.

Pointen er at man ALTID kan finde noget som er lidt bedre og lidt mere.

Idéen med video i DSLR er netop at man ikke skal investere yderligere for at kunne producere hæderlig video. Der kan rigtig nok købes en masse tilbehør som gør det lettere at betjene som videokamera. Ligsom man i øvrigt også gør det i den professionelle filmbranche.

Men hvad er behovet for den enkelte? Man kan jo ikke sige at hvis man vil lave video så skal man bare købe et FS100. Jeg ville aldrig købe FS100 fordi det bygger på et helt andet system end det jeg har i forvejen, og skulle jeg give en større sum for et decideret videokamera i pro klassen, så ville valget stadig ikke falde på FS100, men en af canon modeller.

Hvordan kan FS100 i øvrigt være med 35mm sensor og crop faktor på samme tid?

Anyhow, jeg er glad for video i mit 5D, fordi det ikke er det jeg laver mest, og fordi et tilsvarende videokamera i samme kvalitet koster det samme som 5D eller mere, og 5D'eren laver fin video til MIT behov.

Brugeravatar
Allan Olesen
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 13 aug 2011 10:53 am

Marci skrev:Hvordan kan FS100 i øvrigt være med 35mm sensor og crop faktor på samme tid?
Fordi 35 mm betyder noget andet i filmverdenen end i fotoverdenen.

De film, du ser i biografen, som er optaget på 35 mm film, er optaget med billederne på tværs af strimmelen. I fotoverdenen ligger billeder på langs af strimmelen. Det giver to forskellige størrelser af et negativbillede, selv om den fysiske bredde af filmen i begge tilfælde er 35 mm.

Sensoren i FS100 svarer til 35 mm filmformat, ikke 35 mm fotoformat, men oplysningen om cropfaktor er givet ud fra fotoformater.

Marci

Indlæg af Marci » 13 aug 2011 11:40 am

Allan Olesen skrev:
Marci skrev:Hvordan kan FS100 i øvrigt være med 35mm sensor og crop faktor på samme tid?

De film, du ser i biografen, som er optaget på 35 mm film, er optaget med billederne på tværs af strimmelen. I fotoverdenen ligger billeder på langs af strimmelen. Det giver to forskellige størrelser af et negativbillede, selv om den fysiske bredde af filmen i begge tilfælde er 35 mm.

Sensoren i FS100 svarer til 35 mm filmformat, ikke 35 mm fotoformat, men oplysningen om cropfaktor er givet ud fra fotoformater.
Tak for info Allan :-)

Brugeravatar
Kongsfelt

Indlæg af Kongsfelt » 20 aug 2011 11:26 am

Allan Olesen skrev:

Tak for at skære det ud i pap for os mindrebemidlede! :)

Besvar