A99 lille anmeldelse

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
CGW
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

A99 lille anmeldelse

Indlæg af CGW » 03 jul 2013 17:20 pm

Jeg har nu haft mit A99 i lige over 3 mdr., og har taget ca. 3500 billeder, så nu er det efter opfordring måske på tide at poste en lille anmeldelse her på FS. Eller, dvs., en egentlig anmeldelse er det måske nok ikke, men bare min oplevelse af kameraet indtil videre. Håber nogen vil finde det interessant. Jeg har skrevet det sådan så jeg selv ville synes det var relevant, dengang jeg skiftede til A99.

Jeg kommer fra et A580, som jeg havde haft i 2 år, og et A100 som jeg havde haft 5 år inden det. Altså i alt 7 år med spejlrefleks inden jeg gik over til elektronisk søger.

Jeg har for hver kategori givet stjerner. 5 er det maksimale.

Umiddelbart indtryk:
Når man får kameraet i hånden, kan man godt mærke, at det er en opgradering i forhold til entrylevel kameraer. Finishet er hårdt og man kan tydeligt mærke at det kan tåle lidt tæsk. Samtidig er kameraet dog ikke så tungt, og ligger godt i hånden, og balancerer med små til mellemstore objektiver a la Beercan godt i min rem, der er monteret i skruefatningen til stativet. Fatningen til objektivet er fancy gennemsigtig orange, det ser egentlig ret fedt ud. LCD skærmen er meget fleksibel, og den kan vendes om, så man undgår ridser når man er på tur. Nice. Den har i øvrigt en fin opløsning, men jeg bruger den egentlig sjældent pga. søgerens funktionalitet.
Lukkerlyden er lavere end på SLR, men stadig relativt høj.
Blitzskoen er ændret, men der medfølger en adapter.
Samlet indtryk og byggekvalitet: 5*

Knapper/hjul, betjening:
En gigantisk opgradering for mig i forhold til A580. Der er to hjul i højre side oven på grebet, hvor det forreste regulerer lukkertid, det bagerste blænde, når man kører manuelt. Altså langt hurtigere betjening end hvis der kun var et hjul.
Ang. kontrolhjulet til programvalg f.eks., så er der 3 indstillelige programmer, hvor man kan gemme alle sine indstillinger til hver. Det er også super smart, jeg har det ene program til landskab, et til portræt og et til svag belysning. Selvfølgelig bliver man som regel nødt til at indstille yderligere, men det er så fra et udgangspunkt væsentligt tættere på endepunktet.
Under objektivet sidder et ekstra programmerbart hjul med en knap i midten. Jeg bruger det til valg fokus, dvs. AF/MF, da kameraet ikke har en dedikeret knap til dette (lidt irriterende).
Knapperne er i øvrigt som på andre Sony modeller, med den valige Fn knap samt Disp, Iso, eksponeringskompensation, osv. osv.
Samlet betjening: 5*

Søger:
Den elektroniske søger gør det fantastisk, synes jeg. Stor og lys, og farverne og kontrasten er flot. Søgeren er skarp og yderst funktionel. Jeg får aldrig skæve horisonter mere nu, da man kan vælge forskellige gitre, herunder en opdeling i tredjedele, hvilket også er dejligt i forhold til kompositionen. Focus magnifying fungerer super fint. Jeg har sat autoreview til 5 sek, så man lige kan se hvordan billedet blev, uden at man behøver at fjerne øjet fra søgeren. Den lagger lidt når lyset er meget svagt, men også kun der. I skarpt dagslys kan det være nødvendigt at presse øjet tæt til søgeren eller dække lidt af med hånden for at få det fulde udbytte af søgeren, men den kan sagtens bruges under alle omstændigheder.
Eneste mindre problemer med søgeren, som jeg ser det, er at ved hurtige brackets, ser man kortvarigt det billede, man lige har taget, derfor kan kontinuiteten blive lidt til moderat hakket. Hvis man hører til dem der elsker at tage 50 billeder i træk og så vælge de bedste ud, er optisk søger måske stadig det bedste valg. Herudover er der fra standby ca 1/2 sekunds opstartstid.
EVF: 5*

Autofokus:
Jeg har primært brugt kameraet med ældre objektiver uden SSM. Her har autofokus på A99 været meget præcis, mere præcis end mit A580, men ikke altid hurtig nok til f.eks. actionbilleder. Men det er sandsynligvis objektivernes skyld. Mit eneste SSM objektiv er et vidvinkelobjektiv, og her er autofokus hurtig og præcis, men jeg har ikke brugt det til action. Fokuspunkterne er der 19 af, og de er ret samlet på midten, til irritation for nogle. Med objektiver, der understøtter D-fokus, kan man vist opnå 109 punkter. Har ikke prøvet dette. Jeg har valgt ikke at give stjerner i denne kategori, da jeg ikke har tilstrækkelig erfaring med tele SSM objektiver.

Batterilevetid:
Dette har der været en del kritik af. Jeg kan tage ca. 5-800 på en opladning, en smule mindre end på A580. Jeg har slået LCD skærmen fra, når jeg tager øjet væk fra søgeren, og det sparer lidt strøm. Jeg har for nylig haft kameraet med på en 3 timers vandretur, hvor det var tændt konstant (gik dog standby noget af tiden). Det var opladet helt fra start, og der var stadig over 70% tilbage.
Jeg har som backup købt et uorigalt batteri til ca. 200 kr i batteribyen og det fungerer fint.
Batteriet lader hurtigt op.
Batteri: 4*

Billedkvalitet:
Farvegengivelsen er meget naturtro. Min oplevelse er klart, at det er objektivet, der styrer farverne, og kameraet gengiver det perfekt. Eksempelvis får jeg meget større forskel i farvemætning, når jeg bruger polfilter nu, i forhold til hvis jeg ikke gør, end forskellen var på mit A580, som i udgangspunktet gav mere mættede billeder.
Kontrasten i RAW er en anelse svag for min smag, og jeg plejer at tilføre kontrast i efterbehandlingen, uanset objektiv. Skarpheden er fin, en lille anelse bedre i 100% crops end mit A580. Kameraet giver generelt flotte, skarpe JPG outputs, dog med en anelse støj i en blå himmel, trods lav iso.
Dynamikområdet er helt fantastisk. Man kan næsten redde hvilket som helst billede i efterbehandlingen. Kæmpe forbedring i forhold til A580.
Støj: Kameraet er ca. 1-2 isotrin bedre end mit A580. Dvs. generelt generer støjen først fra ca. iso 4-5000. Dog er det lykkedes mig at tage brugbare iso6400 billeder, hvor der ikke kan ses støj af betydning i et billede tilpasset min 27" skærm. Man har desuden mulighed for multiframe noise reduction, hvilket fungerer fint. En rigtig fed feature kunne have været, hvis der havde været mulighed for at klappe SLT spejlet ned, og nøjes med kontrast AF eller MF, f.eks. til makrobilleder, hvor jeg alligevel bruger MF.
Videodelen har jeg kun brugt sporadisk.
Billedkvalitet, samlet: 4½*

Konklusion:
A99 har været en stor opgradering for mig på mange forskellige punkter. Jeg synes dog ikke helt Sony kan retfærdiggøre den store merpris for A99 i forhold til A77, men A99 opfylder alt hvad jeg som hobbyfotograf skal bruge, og der er ingen tvivl om at dette kamera kan holde i mange år. FF sensoren giver, udover bedre isoydelse og dynamik, mulighed for at bedre udnyttelse af minoltaobjektiverne, som jo er designet til den sensorstørrelse, så man kan hurtigt forsyne sig med et mindre arsenal af gode objektiver til yderst moderate priser.
Et nedklappeligt spejl ville være helt prima og sætte prikken over i'et på dette dejlige kamera.

Samlet karakter: 4½* (nedgraderet lidt pga. prisen)

Billedeksempler: Coming up.

mvh Christian

1. billedeksempel: iso6400, Sigma 50-500, 360 mm, f/6.3, 1/500 sek., ikke beskåret men nedskaleret.
Billede

2. billedeksempel, samme billede, 100% crop:
Billede

3. Billedeksempel: iso 6400, 24 mm, f/2, 1/100 sek. ikke beskåret men nedskaleret.
Billede

Brugeravatar
Kawalla
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Re: A99 lille anmeldelse

Indlæg af Kawalla » 03 jul 2013 20:17 pm

Tak for en fin lille gennemgang Christian.

Jeg ville gerne høre lidt mere om AF systemet på a99 kontra a77, de har begge det samme 19 punkts AF med 11 kryds........men hvordan fungere "AF-range" mener jeg det hedder ? eller fungere det også kun sammen med objektiver der understøtter D-fokus?
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 03 jul 2013 22:01 pm

En rigtig fin og interresant anmeldelse. Jeg kunne forøvrigt god bruge sådan et a580, som du kommer fra, til mit arbejde. Mit a350, som jeg bruger er måske snart slidt op, da det nu har taget 55000 eksponeringer, men det holder måske et par år endnu. Sony a350 har den mulighed, at når man vælger WB, f.eks fluorescerende, kan man vælge mellem -3 til +3 på en skala for præcis justering. Jeg bruger det meget på mit arbejde. Har Sony´s nyere kamera. som f.eks a99 også denne funktion ?

Der har forøvrigt været rygter om at Sony vil udfase sin slt kamera produktion, men jeg tvivler da Sony lige er kommet med en CZ 50 mm. f. 1,4. Det ville jo ikke være rationelt.
Mvh. Jens Ole

Mvh. Jens Ole

CGW

Indlæg af CGW » 03 jul 2013 22:33 pm

Tak til jer begge for kommentarerne.

@kawalla: For at være ærlig, har jeg ikke prøvet særligt meget af med autofokusindstillinger. Egentlig har kameraet leveret hvad jeg har efterspurgt på det punkt, fraset nogle få situationer med actionbilleder af hunde, hvor jeg tror mine gamle objektiver (Beercan, Minolta 28-135 samt Sigma 50-500, den gamle version uden fokusmotor) har været den begrænsende faktor af AF hastighed og ikke kameraet. Det er muligt jeg kan indstille det bedre, og det er en af de ting, jeg skal have afprøvet ordentligt, sammen med AF-D på det ene objektiv jeg har, hvor denne feature er mulig.
Der er en masse information på dyxum vedrørende AF-D.

@jens ole: A99 rammer hvidbalancen spot on hver gang (hvilket jeg i øvrigt kunne have skrevet i anmeldelsen), og derfor har jeg ikke haft behov for at justere så meget der. Princippet i WB justeringen er noget anderledes end på A580 og A100. Når man går ind i indstillingen, f.eks. skyet, får man en stor firkant, hvor der på hver side er en farve, som man så med joysticket kan regulere over imod (håber det er forståeligt). Der er 7 trin hver vej, som så kan kombineres. Den store firkant er således inddelt i 15x15 felter (7 hver vej plus udgangsfeltet).
Det er egentlig ret nemt at indstille, men trods alt nemmere på computeren i efterbehandlingen.

Det med at Sony udfaser SLT er vist korrekt, men A-fatningen virker ikke til at være på vej ud, såvidt jeg har forstået, og spejlet er ikke på vej tilbage. Altså bliver der tale om A-mount spejlløse kameraer i fremtiden.

mvh Christian

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 04 jul 2013 00:48 am

CGW skrev:Tak til jer begge for kommentarerne.

@kawalla: For at være ærlig, har jeg ikke prøvet særligt meget af med autofokusindstillinger. Egentlig har kameraet leveret hvad jeg har efterspurgt på det punkt, fraset nogle få situationer med actionbilleder af hunde, hvor jeg tror mine gamle objektiver (Beercan, Minolta 28-135 samt Sigma 50-500, den gamle version uden fokusmotor) har været den begrænsende faktor af AF hastighed og ikke kameraet. Det er muligt jeg kan indstille det bedre, og det er en af de ting, jeg skal have afprøvet ordentligt, sammen med AF-D på det ene objektiv jeg har, hvor denne feature er mulig.

@jens ole: A99 rammer hvidbalancen spot on hver gang (hvilket jeg i øvrigt kunne have skrevet i anmeldelsen), og derfor har jeg ikke haft behov for at justere så meget der. Princippet i WB justeringen er noget anderledes end på A580 og A100. Når man går ind i indstillingen, f.eks. skyet, får man en stor firkant, hvor der på hver side er en farve, som man så med joysticket kan regulere over imod (håber det er forståeligt). Der er 7 trin hver vej, som så kan kombineres. Den store firkant er således inddelt i 15x15 felter (7 hver vej plus udgangsfeltet).
Det er egentlig ret nemt at indstille, men trods alt nemmere på computeren i efterbehandlingen.

Det med at Sony udfaser SLT er vist korrekt, men A-fatningen virker ikke til at være på vej ud, såvidt jeg har forstået, og spejlet er ikke på vej tilbage. Altså bliver der tale om A-mount spejlløse kameraer i fremtiden.

mvh Christian
Spændende med A mounth på spejlløse. Men trist for vi som har Nex med E mount, da der nok ikke kommer mange nye objektiver til dem. Men måske der så kommer et FF. spejlløst systemkamera til udskiftelige objektiver. Det er noget jeg virkelig drømmer om. Mit Canon 5dII er et skønt kamera, men det er tungt at slæbe på for en ikke helt ung mand som jeg.
Mvh. Jens Ole

Scratch

Indlæg af Scratch » 04 jul 2013 11:04 am

jens ole skrev: Spændende med A mounth på spejlløse. Men trist for vi som har Nex med E mount, da der nok ikke kommer mange nye objektiver til dem. Men måske der så kommer et FF. spejlløst systemkamera til udskiftelige objektiver. Det er noget jeg virkelig drømmer om. Mit Canon 5dII er et skønt kamera, men det er tungt at slæbe på for en ikke helt ung mand som jeg.
Mvh. Jens Ole
Jeg tror ikke du skal være bange for at de lukker ned for E-Mount, det ville ikke være fornuftigt, slet ikke når man tænker på deres video kameraer der bruger deres e-mount.

CGW tak for en god gennemgang, jeg er ikke hoppet på A99 endnu, rigtig lækkert kamera, men jeg tror jeg lader mine A900'ere leve til næste generation kommer på markedet.

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 04 jul 2013 21:09 pm

jens ole skrev:
CGW skrev:Tak til jer begge for kommentarerne.

mvh Christian
Spændende med A mounth på spejlløse. Men trist for vi som har Nex med E mount, da der nok ikke kommer mange nye objektiver til dem. Men måske der så kommer et FF. spejlløst systemkamera til udskiftelige objektiver. Det er noget jeg virkelig drømmer om. Mit Canon 5dII er et skønt kamera, men det er tungt at slæbe på for en ikke helt ung mand som jeg.
Mvh. Jens Ole
Hvis man skal tro SAR (sonyalpharumors.com) så skulle der både være et NEX-7n (sikkert) og lidt mere usikkert, et NEX-9 FF i støbeskeen så du skal nok ikke være nervøs for E-mount........a-mount kommer med helt nye huse i løbet af næste år, både afløseren for a77 og hele to nye FF huse ? og det er rimelige solide rygter og det skulle ligge helt fast at SLT udgår og de bliver spejlløse med noget nyt sensorbaseret AF der skulle sparke bagdel.......de skulle så beholde nogenlunde samme størrelse, som de nuværende SLThuse.

Desuden er der en del nye og/eller opdaterede objektiver på vej til a-mount bl.a Zeiss 85/1.4, 135/1.8 og 70200/2.8GII samt en 400/4, så jeg tror ikke lige de lukker a-mount ned lige nu.
Mvh.
Henrik.

HowIsThat
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af HowIsThat » 04 jul 2013 22:11 pm

Hejsa

Fin gennemgang. Men at det skulle mangle en dedikeret af/mf knap virker underligt. Hvad gør knappen lige til højre for moviestar knappen så??

Vh jesper

Brugeravatar
Major Tom
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony A7, A7II
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Major Tom » 04 jul 2013 22:29 pm

HowIsThat skrev:Men at det skulle mangle en dedikeret af/mf knap virker underligt. Hvad gør knappen lige til højre for moviestar knappen så??
Mener da også den gi'r mf, hvis den holdes inde :zconfd
Mvh
Ulf

Major Tom

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 05 jul 2013 07:54 am

Major Tom skrev:
HowIsThat skrev:Men at det skulle mangle en dedikeret af/mf knap virker underligt. Hvad gør knappen lige til højre for moviestar knappen så??
Mener da også den gi'r mf, hvis den holdes inde :zconfd
a99 understøtter vel også DMF ligesom a77? jeg har så programeret min AF/MF knap til noget andet og stiller for det meste om på objektiverne, hvilket jeg finder nemmest på 70200 og 70400 al den stund at jeg beholder grebet på huset og holder på objektiverne lige ved AF kontakten alligevel.
Mvh.
Henrik.

CGW

Indlæg af CGW » 05 jul 2013 16:16 pm

Tak også til jer der har kommenteret siden sidst jeg skrev.

@Scratch: Overvejede også om jeg skulle vente til næste "omgang" A-mount FF, men der gik 4 år mellem A900 og A99, og så længe gad jeg ikke vente.

@jesper: AF/MF knappen er ganske rigtigt en hurtig måde at skifte til MF på, men man skal holde den inde hele tiden mens man manuelfokuserer, dvs. der er ikke nok bare at trykke på den en enkelt gang, og jeg havde stadig foretrukket en omskifter knap som der var på mit A580 og A100. Hvis man har omskifter knap på objektiverne, kan kameraet for nogle objektiver godt genkende det, og så er knappen overflødig, men på mange af mine gamle objektiver, herunder mit makroobjektiv, bliver jeg nødt til at skifte via menu og det er besværligt (synes jeg).

mvh Christian

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 05 jul 2013 19:13 pm

CGW skrev:@jesper: AF/MF knappen er ganske rigtigt en hurtig måde at skifte til MF på, men man skal holde den inde hele tiden mens man manuelfokuserer
Beklager, men jeg tror simpelthen ikke på, at a99 mangler muligheden for at konfigurere knappen til "AF/MF Control Toggle".

CGW

Indlæg af CGW » 05 jul 2013 20:00 pm

Man kan godt indstille det til enkelt tryk har jeg fundet ud af nu. Dog, og nu er vi helt ude i petitesserne, gemmer kameraet ikke MF indstillingen når det slukkes. Det betyder at kameraet kører objektivet automatisk mod uendelig fokus, når man slukker det, og så skal man dreje tilbage til nærfokus når man tager makro f.eks.
Det er virkelig ikke et stort kritikpunkt da man jo bare kan holde kameraet tændt, men stadig, jeg ville gerne have haft knappen som på mine tidligere kameraer.

mvh Christian

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 05 jul 2013 20:16 pm

Har du prøvet at sætte det til MF i stedet for AF i Fn-menuen? Mit gæt er, at det så vil defaulte til MF, når du tænder det.

Spørgsmålet er så blot, hvilken AF-mode du skifter til, når du trykker på AF/MF-knappen. Når mit a77 er sat til MF på drejeknappen, defaulter det til AF-S eller AF-A (det er lidt svært at se forskel på de to). Så skal man bruge AF-C, er det en dårlig løsning.

CGW

Indlæg af CGW » 05 jul 2013 21:03 pm

Hmm ja sådan burde det vel kunne løses. Det virker dog som om kameraet kører fokusringen til uendelig når man slukker, uanset om det er indstillet til MF i Fn menuen eller ej. Også selvom det er i MF mode igen når man tænder.
Såvidt jeg husker, opførte mit A580 og A100 sig ikke på den måde.
Men altså, det er et meget lille kritikpunkt, og det hjælper da på det at man kan indstille kameraet til fokusskift med enkelt tryk.

mvh Christian

Besvar