A99 lille anmeldelse

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
Allan Olesen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a77

Re: A99 lille anmeldelse

Indlæg af Allan Olesen » 05 jul 2013 21:18 pm

Jeg tjekkede det lige på mit a77. Det opfører sig lige som dit, selv om det har drejeknappen på fronten.

Mit gæt er, at denne opførsel er fælles for alle Minolta-/Sony-kameraer med elektrisk styret kobling på AF-motoren. Det vil sige dem, der har en AF/MF-knap bag på. Jeg orker ikke lige at rode efter mit Minolta 7D for at se, om jeg har ret.

Logikken bag mit gæt er, at jeg ved, at kameraet kører objektivet til uendeligt for at for at resette den "omdrejningstæller", der sidder sammen med AF-motoren. Hvis du tænder det i MF-tilstand, og det ikke kører objektivet til uendeligt, har denne reset ikke fundet sted. Så skal den i stedet finde sted, når du skifter til AF-tilstand, men det ville være træls.

Dit a580 og a100 har manuel kobling. Så her har kameraet ikke muligheden for at resette tælleren, hvis kameraet står på MF, når du tænder det. Så her går jeg ud fra, at objektivet kører til uendeligt, første gang du derefter skifter til AF? Eller måske tæller det slet ikke omgange på AF-drevet, ligesom de større modeller gør.

CGW
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 05 jul 2013 21:27 pm

Allan Olesen skrev:Dit a580 og a100 har manuel kobling. Så her har kameraet ikke muligheden for at resette tælleren, hvis kameraet står på MF, når du tænder det. Så her går jeg ud fra, at objektivet kører til uendeligt, første gang du derefter skifter til AF?
Ja, det tror jeg du har ret i, sådan mener jeg det var på A580 og A100 (har solgt dem begge og har ikke mulighed for at teste det).

Well, jeg tror det ender med at jeg bruger standby i stedet for at slukke, så er problemet løst. Det bruger alligevel ikke ret meget batteri, og opstartstiden er en smule hurtigere, har jeg indtryk af.

mvh Christian

luxfotografi
Rang: BURST MODE

Indlæg af luxfotografi » 20 jul 2013 19:13 pm

Skønt du skriver en anmeldelse om kameraet ! Især du skriver om den, efter en længere tidsforbrug :)

Jeg har haft min 3 dage før lanceringen i Danmark, og den tæsker bare løs stadigvæk. Jeg gik fra en Sony A900 (før i tiden havde jeg en Nikon D200), og var fuldstændigt fokuseret på A99. Den digital søger på full-frame sensor, tiltræk mig uhyggeligt meget.

Jeg vil da lige skrive nogle funktioner, som har hjulpet mig fantastisk meget på mine fotojobs.

Er indehavere af 3 Zeiss glass. 16-35mm F/2.8 SSM, 85mm F/1.4 og 135mm F/1.8, hvilket udefra huset giver maksimalt udnyttelse af kameraet. Her i blandt AF-D med dens 104 punkter (eller deromkring) phase dections fokus. Den har virkelig hjulpet mig i mange tilfælde af sportsfotografering og børnefotografering i naturlige omgivelser :) Den rammer 90% rigtig på billeder via den automatiske bevægelse fokusering, og med den digital søger, får jeg altid min ønskede lysmåling hver gang! Vi taler om fuld blænde åbning, med hensyn af fokuseringen.

En anden ting som har hjulpet mig, er dens vippe skærm. Tro eller det ej. Jeg kan ikke undvære den! Hold op nogle skønne vinkel jeg kan nu! Oven over publikum til koncert, muse-synspunkt fra gulvet med vidvinkel og jeg kan se når jeg flytter et produkt til studie optagelse med det samme, og den få den perfekt placeret hurtigt. Rettere sagt, min fotografering (og min ryg) har fået et stor takt!

Med hensyn af den digital søgere, har jeg kun haft fordele. Især på solrige dage, kan jeg se det hele i søger. Både ingen og efter optagelsen. Kender mange, der er blevet sure over et billede der havde en fejl, hvilket ikke kunne ses på skærmen på grund af sollyset. Her kan alt ses via den digitale søger.

En anden jeg har bemærket, er hvor knapperne sidder. Alle knapper ligger til at kunne betjenes med højrehånd. Skidesmart når du holder et 1-2kg objektiv!

Men jeg kan blive ved, og derfor er det kun et lille uddrag af kameraets glæde :)

Jeg kan pointere, at jeg selvfølgelig prøver forskellige Canon og Nikon kamera heletiden!

CGW

Indlæg af CGW » 21 jul 2013 16:42 pm

Tak for kommentaren til anfotos.

Er også selv glad for vippeskærmen, specielt til makro er den god, og kan ikke forstå hvorfor de andre mærker ikke implementerer dette på deres FF kameraer.

mvh Christian

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 21 jul 2013 16:48 pm

Det er mig også en gåde. Efter mit skifte fra Canon 60D til 5D2 er vippeskærmen nok det, jeg savner mest. Det gør bare live view så meget mere anvendeligt.

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 21 jul 2013 19:14 pm

På dpreview kørte der for et par måneder siden en tråd med spørgsmålet:
"Får en vippeskærm et kamera til at se mindre seriøst ud?".

Skræmmende. Men jeg har faktisk en fornemmelse af, at det er årsagen til kameraproducenters fravalg af visse features.

CGW

Indlæg af CGW » 23 jul 2013 08:13 am

Mit indtryk er egentlig også, at der er en del amatørfotografer, som går ret meget op i, hvordan deres udstyr ser ud. Dette er en af grundene til at det er genialt af Canon at lave røde ringe rundt om deres proobjektiver. Sony har så prøvet så det samme med det blå Zeissbatch, som da også ser fedt ud, men er mindre kendt end det røde L.

mvh Christian

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 23 jul 2013 08:37 am

Allan Olesen skrev:På dpreview kørte der for et par måneder siden en tråd med spørgsmålet:
"Får en vippeskærm et kamera til at se mindre seriøst ud?".

Skræmmende. Men jeg har faktisk en fornemmelse af, at det er årsagen til kameraproducenters fravalg af visse features.
Jeg tror desværre, du har ret :(

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 23 jul 2013 09:24 am

anfotos skrev:og med den digital søger, får jeg altid min ønskede lysmåling hver gang! Vi taler om fuld blænde åbning, med hensyn af fokuseringen.
Kan du uddybe dette? Jeg er ikke siker på, at jeg er med.

Mvh Jonas

luxfotografi

Indlæg af luxfotografi » 02 aug 2013 09:35 am

raj skrev:
anfotos skrev:og med den digital søger, får jeg altid min ønskede lysmåling hver gang! Vi taler om fuld blænde åbning, med hensyn af fokuseringen.
Kan du uddybe dette? Jeg er ikke siker på, at jeg er med.

Mvh Jonas
Sagtens, på få sekunder kan jeg indstille kameraet lige præcis som jeg vil have det. F.eks hvis der er højt sollys en dag, og du med din Canon kamera er på metering lysmåling. Du kommer lige pludselig i skygge med sollys i baggrunden. Her vil kameraet automatisk måle lyset i hele området. Det vil sige, hovedmotivet bliver for mørkt. Her skal du indstille til en anden lysmåling, nemlig spot men du ikke bruge bagefter ude i sollyset. Det tager tid at skifte den indstilling :)

Hvorimod med den digitale søger, ser jeg direkte hvordan lyset bliver og får resultat som jeg vil have det på få sekunder :) Det er i øvrigt også nemmere at se resultatet på ens indstilling ved f.eks solnedgangsbilleder eller i den blå time. Der bliver et kameraet tit snydt i lysmåleren. Hvor igen, den digitale ser resultatet on live.

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Indlæg af jakobrojel » 17 aug 2013 13:06 pm

Lavede lige AF test med video
http://youtu.be/pZw8v2SZYSo

A99+CZ50F1.4 med autofokus , jeg er imponeret

Brugeravatar
FishyTank
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D800

Indlæg af FishyTank » 17 aug 2013 15:23 pm

God langtidstest. Jeg har sat mit D800 til salg, jeg har været imponeret af den EVF og deres live view fokusering siden jeg så det første gang.
---
Mvh
Morten

CGW

Indlæg af CGW » 17 aug 2013 15:36 pm

jakobrojel skrev:Lavede lige AF test med video

Ja, enig, det ser fedt ud.
FishyTank skrev:God langtidstest. Jeg har sat mit D800 til salg, jeg har været imponeret af den EVF og deres live view fokusering siden jeg så det første gang.
Tak for kommentaren. EVF skiller vandene åbenbart, dem der kan lide det er virkelig begejstrede, og så findes der andre der af forskellige årsager ikke kan leve med det. Jeg er ikke blevet træt af EVF af endnu, i hvert fald. Det passer perfekt til den type billeder jeg tager.

A99 er efterhånden også ved at komme ned i et prisleje, der kan retfærdiggøres i forhold til de andre mærker.

mvh Christian

Brugeravatar
Kawalla
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 31 aug 2013 11:42 am

jakobrojel skrev:Lavede lige AF test med video

Tak for kaffe det går stærkt :) jeg har kun videofilmet et par gange med mit A77 og CZ1635F2.8 og syntes AF'en gik pænt stærkt men den nye 50mm, må da have SSM II AF motor? for det er da kun mit 70400GII der skifter så hurtigt!
Mvh.
Henrik.

Besvar