Carl Zeiss Sonnar T* 135mm f/1.8 ZA

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Carl Zeiss Sonnar T* 135mm f/1.8 ZA

Indlæg af jakobdam » 28 jul 2013 19:15 pm

Så fik jeg endeligt mit Zeiss 135mm f/1.8, og fremfor en mere konventionel anmeldelse med MTF-grafer og CA-målinger, kommer her en anmeldelse af, mere hvordan jeg selv oplever objektivet. Dvs. mere subjektivt set, og mere fokus på hvordan jeg i praksis oplever det.

Først og fremmest - tekniske detaljer:
http://www.dyxum.com/lenses/Carl-Zeiss- ... ns300.html

Teknisk anmeldelse fra photozone.de, med MTF-grafer til de interesserede:
http://www.photozone.de/sonyalphaff/500-zeiss_135_18ff

Kamera jeg har benyttet til test:
- Sony Alpha SLT-A99

4 stk. billeder; skudt i RAW, og ikke efterbehandlet andet end milde RAW-justeringer, eks. i hvidbalance:

Alle billeder er skudt ved f/1.8:
www.jakobdam.dk/zeisstest/DSC01235.jpg
www.jakobdam.dk/zeisstest/DSC01279.jpg
www.jakobdam.dk/zeisstest/DSC01283.jpg
www.jakobdam.dk/zeisstest/DSC01285.jpg

Byggekvalitet

Objektivet er relativt tungt, med sine over 1 kg. Det mærkes tydeligt, hvis man er vant til mindre objektiver - men idet jeg primært skyder med f/2.8-vario objektiver, er jeg vant til tunge objektiver. På et A99 med vertikalgreb og 3 batterier ialt, vægter det stadigvæk fint.

Byggekvaliteten er rigtigt god; det føles lækkert, og fokusringen kører lige så lækkert som man forventer af et objektiv i denne prisklasse. Til de der kender Canon L-serien, kan jeg nævne at jeg bedst kan sammenligne følelsen af fokusringen med L-serie primes, eks. 85mm f/1.2L'eren.

Til sammenligning med Carl Zeiss 85mm f/1.4'eren, føles 135mm'eren mere solidt bygget - og det er bestemt ikke fordi 85mm'eren er bygget billigt på nogen måde.

Autofokus

En af de ting jeg synes var et trækplaster for denne halvdyre 135mm, er dens evne til at nærfokusere. 1:4 forstørrelse er godt gået for et objektiv der ikke er makrodedikeret på nogen måde, og også bedre end hvad de fleste ikke-makro 85mm-objektiver er i stand til. Med extender tubes er det nemt at flytte nærfokus forstørrelsen til 1:1.

135mm'eren har desværre ikke Sonys SSM indbygget, hvilket virkeligt er en skam. Den må tage til takke med kameraets egen skrue-AF, men det er nu heller ikke så skidt endda - for A99'eren har ligesom andre Alpha-huse, en enormt hurtig motor ("high torxion motor") der virkeligt tager ved. Gearingen i objektivet er lavet så det føles som om at objektivet har en billig version af SSM, eks. føles det lidt som Tamrons USD. Det lyder også ret lydløst, uden dog at være nede i hvor SSM performer.

SSM er generelt den mangelvare Zeiss-primes har; hvorfor man ikke stopper en ordentlig fokusmotor ind i så dyre objektiver, som Sony alligevel selv producerer (under kvalitetskontrol fra Carl Zeiss), er mig en gåde.

I praksis er dette objektiv nok primært beregnet til model/portræt, men på APS-C kameraer vil det fint kunne bruges til mange typer sport også, og så begynder man at mangle SSM'en i stigende grad - da den helt sikkert ville være lige dét hurtigere.

Til mit brug er den eksisterende AF intet problem.

TIL GENGÆLD er det et problem, at objektivets fokusring INDIMELLEM drejer med kameraet. JEg har endnu ikke fundet ud af hvorfor, og hvorfor det kun sker NOGENGANGE. Problemet er helt igennem inkonsistent som jeg oplever det - måske nogen her har en forklaring?

Skarphed vs. kromatisk aberration (CA)

Skarpheden er helt i top - det er nok det allerskarpeste objektiv man overhovedet kan få til APS-C og fullframe, i det hele taget - uanset platform. Også ved f/1.8, som er det mest interessante for mig. På MTF-graferne på photozone, ser man et tydeligt dyk i opløsning ved f/1.8, men i praksis ser man ikke dette dyk; det ser åndssvagt skarpt ud i fokuspunktet ved f/1.8, uanset hvor man ligger sit fokuspunkt.

CA er som forventet et problem. Ikke bare pga. største blændeværdi, men jeg oplever generelt at mine Zeissobjektiver kan være lidt slemmere til kromatisk aberration, end næsten samtlige mine andre objektiver (med undtagelse af visse ældre objektiver i mit line-up, som er ekstremt slemme på det punkt). Ikke at 135mm'erens CA er en show-stopper; man kan eks. vælge at blænde ned, eller efterbehandle den CA der opstår - men jeg finder det lidt irriterende. Tjek de billeder jeg har uploadet - det er ikke alverden, og f/1.8 er en undskyldende faktor - men til prisen forventer jeg lige en tand bedre. Det synes dog ikke at gå væsentligt ud over skarpheden.

Bokeh

Ude-af-fokus sløringen er dejligt cremet og blød med dette objektiv. De 9 afrundede blændeblade sørger for en mere jævn og cremet bokeh, end noget andet objektiv jeg nogensinde har ejet. Det er som SKABT til model- og portrætbilleder uden kliniske studiebaggrunde; ikke at det ikke vil excellere i studiet, men det er trods alt noget lettere vilkår for ethvert objektiv, idet man alligevel typisk blænder ned i studiet, og dermed kommer tættere på objektivets sweet spot, og samtidigt er bokeh-kvalitet ofte ret ligegyldig i studiet.

Derfor har jeg også udplukket ikke-studie billeder til fremvisning her; det er langt det sjoveste at se hvordan den gør sig her, efter min mening.

Katteøje-effekten har rimeligt fat ved f/1.8, især i hjørnerne - dette er forventeligt, men jo mindre, desto bedre. Man får svært ved at finde noget der klarer sig bedre, men der er ingen tvivl om at hvis man ikke bryder sig om de katteøjne, bør man skyde således at man kan klippe dem væk (eks. et APS-C lignende crop) eller blænde lidt ned.

Der er ikke den irriterende nervøsitet og dobbeltkanter som man oftest ser med andre objektiver; heller ikke hvis jeg skyder ved identisk blændeåbning (eks. f/2.8) og sammenligner med min Sigma 70-200 f/2.8 EX'er. 135mm'eren banker den solidt i både skarphed, bokeh og kontrastrendering.

Kontraster og farver

Alle kontraster leveres med en enormt velafrettet og lækker tonalitetskurve. Mild S-kurve vil være mit ord for det, og selv ved f/1.8 vil ingen vove at kalde kontrasterne for afmattede. Sammenlign med de fleste 50mm f/1.8 og f/1.4 ved deres respektive største blændeåbninger; 135mm'eren er VIRKELIGT imponerende når vi snakker kontraster!

Lidt overraskende er Zeiss 135mm'eren her, rimeligt varm i farverne. Det er ikke voldsomt; ca. 200 grader varmere end det jeg vil kalde perfekt neutralt, og skyder man i RAW er det som sædvanligt ingen problem. De fleste vil nok synes om de varme farver (folk plejer at kunne lide varme farver), og jeg finder det ingenlunde et problem i praksis.

Til gengæld leveres alle farver med en lækker mætning, der får en til lige at dobbelttjekke om man har skruet på kontrast og farvemætningerne i ens RAW-fremkalder.

DENNE ANMELDELSE ER ENDNU IKKE KOMPLET - FORVENTES FÆRDIGGJORT INDENFOR DE NÆSTE PAR DAGE :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Carl Zeiss Sonnar T* 135mm f/1.8 ZA

Indlæg af raj » 28 jul 2013 19:45 pm

jakobdam skrev:Byggekvaliteten er rigtigt god; det føles lækkert, og fokusringen kører lige så lækkert som man forventer af et objektiv i denne prisklasse.
Mht byggekvalitet: mit har en løs fronsektion, der er ret irriterende, når man tænker på prisen og forventningen til byggekvaliteten. Jeg har klaget min nød gennem de officielle Sonykanaler, og sagen har været eskaleret hele vejen til Japan, så vidt jeg ved. De endte dog med at nægte, at det er et designproblem på trods af, at det er veldokumenteret.

Jeg ved ikke om de har fået det fikset. Jeg vil anbefale ikke at montere modlysblænden omvendt, hvis du bruger den medfølgende opbevaringspose. Den er for lille, og man putter ret meget pres på frontsektionen, når man tager objetkivet ud, hvis modlysblænden er monteret. De kan godt begge være i posen uden at den er "drejet i hak" og objektivet så bare ligger løst nede i blænden.

Mvh Jonas

luxfotografi
Rang: BURST MODE

Indlæg af luxfotografi » 30 jul 2013 18:49 pm

Tja, jeg har haft mit lidt over et år nu, og har aldrig haft et eneste problem. Som du selv siger Jakob er skarpheden ekstremt godt på blænde 1.8. Nok 70% af tiden, jeg benytter objektiver ligger den fast på blænde 1.8. Netop fordi skarpheden er næsten identisk med 1.8 ud fra vores egne øjne :)

Alt i alt er objektivet meget all-around. Jeg har brugt den tit til natur, sport, reportage, studie og selv streetfoto! For mig, er det et perfekt objektiv. Har selv en ZEISS 85mm F/1.4, men den bliver næsten aldrig brugt.

Et godt eksempel jeg har taget, der viser virkelig hvad det kan.

http://500px.com/photo/35736944

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 30 jul 2013 19:28 pm

En af de ting jeg synes var et trækplaster for denne halvdyre 135mm, er dens evne til at nærfokusere. 1:4 forstørrelse er godt gået for et objektiv der ikke er makrodedikeret på nogen måde,
Det kender jeg fra min CZ 24 mm E mount f. 1,8 Og det gør objektivet meget mere anvendeligt. Og jeg tror faktisk at det lille 24 mm objektiv giver mig et fint indtryk af hvad Carl Zeiss står for. Jeg syntes at det er i klasse med mine L objektiver. Måske ikke lige så skarp som min Canon 100 mm makro L is, men hvilket objektiv er det, måske lige foruden den omtalte 135 mm. Jeg kan nikke genkendende til det som bliver skrevet om farver og bokeh. CA er ikke noget jeg lægger så meget mærke til.
Det er en god anmeldelse. Det glæder mig at du skriver om dit indtryk af objektivet i stedet for teori og grafer.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Kongsfelt
Rang: TOPBRUGER

Indlæg af Kongsfelt » 30 jul 2013 20:09 pm

jens ole skrev:
En af de ting jeg synes var et trækplaster for denne halvdyre 135mm, er dens evne til at nærfokusere. 1:4 forstørrelse er godt gået for et objektiv der ikke er makrodedikeret på nogen måde,
Det kender jeg fra min CZ 24 mm E mount f. 1,8 Og det gør objektivet meget mere anvendeligt. Og jeg tror faktisk at det lille 24 mm objektiv giver mig et fint indtryk af hvad Carl Zeiss står for. Jeg syntes at det er i klasse med mine L objektiver. Måske ikke lige så skarp som min Canon 100 mm makro L is, men hvilket objektiv er det, måske lige foruden den omtalte 135 mm. Jeg kan nikke genkendende til det som bliver skrevet om farver og bokeh. CA er ikke noget jeg lægger så meget mærke til.
Det er en god anmeldelse. Det glæder mig at du skriver om dit indtryk af objektivet i stedet for teori og grafer.
Mvh. Jens Ole
Jeg kommer også fra et Canon 5D Mark II + L-objektiver og har også købt det E Zeiss 24/1.8 - det er SÅ lækkert på NEX! :)

luxfotografi

Indlæg af luxfotografi » 31 jul 2013 12:31 pm

For resten Jacob, jeg synes dine billeder er utrolig kornet. Et godt eksempel er hunden hvor ISO er kun på 200. Jeg tror det er noget med din fremgangsmetode via efterbehandlingen. Måske en forkert sharpning. I så fald er mine billeder ud fra A99 langt højere kvalitet :)

Link til af mine billeder: http://anfotos.dk/eks.jpg

Brugeravatar
mortenmb
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony Alpha 77
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mortenmb » 28 aug 2013 10:24 am

Hey Jakob, bliv nu færdig med den anmdelse :D vi vil gerne høre mere om hvad du synes.
Mvh Morten MB

Brugeravatar
Kawalla
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 06 apr 2014 11:00 am

jakobdam skrev:DENNE ANMELDELSE ER ENDNU IKKE KOMPLET - FORVENTES FÆRDIGGJORT INDENFOR DE NÆSTE PAR DAGE
Hvis du skal holde det indefor 365 dage? Skal du til at skynde dig :)
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 03 maj 2014 08:36 am

Arhhh for sent! nu har jeg selv fået en :zparty
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
jakobrojel
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Indlæg af jakobrojel » 03 maj 2014 08:40 am

Kawalla skrev:Arhhh for sent! nu har jeg selv fået en :zparty

Tillykke og velkommen i klubben, der bare det fedeste objektiv BASTA

Brugeravatar
Kawalla

Indlæg af Kawalla » 03 maj 2014 09:02 am

Jo tak, med de få skud jeg har nået indtil nu! Den er jo helt sindsyg :zscared2 især fuldt åben, hvor min 50/1.4 også er god, men faktisk er mest sindsyg, når man stopper den ned :D Men ja, det er vist "Gudeglasset" jeg har fået fat i her.
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
Major Tom
Kamera: Sony A7, A7II
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Major Tom » 03 maj 2014 12:02 pm

Kawalla skrev:Men ja, det er vist "Gudeglasset" jeg har fået fat i her.
Ja det er nemlig :zhappydrool
Men desværre for tungt :hyl:
Mvh
Ulf

Major Tom

Besvar