Sony Alpha 7R + Zeiss 55mm f/1.8 anmeldelse

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Sony Alpha 7R + Zeiss 55mm f/1.8 anmeldelse

Indlæg af jakobdam » 22 dec 2013 19:02 pm

Sony Alpha 7R + Sony Zeiss 55mm f/1.8

Så fik jeg mit Sony Alpha 7R samt Sony Zeiss 55mm f/1.8 objektiv, samt tilbehør (vertikalgreb og LA-EA4-adapter for Alpha-objektiver på NEX-mount)! Stor tak til Hung fra Sony der har gjort det muligt som del af ambassadørprogrammet!

I denne anmeldelse vil jeg formedelst holde udstyrspakken op imod:
- Sony Alpha SLT-A99 (fordi det er fullframe ligesom A7R, og de to næsten koster det samme)
- Sony NEX 6N (fordi dette er et NEX-kamera i næsten samme fysiske størrelse som A7R)
- Minolta 50mm f/1.4 (fordi det er det eneste sammenligningsgrundlag jeg har for Zeiss 55mm f/1.8)
- Diverse Alpha-objektiver, for at se hvordan disse performer på A7R

Anmeldelsen her vil blive opdateret løbende her i løbet af juledagene, efterhånden som jeg får kameraet mere ind under huden.

Bemærk at jeg har prøvet det tidligere; på Sonyturene jeg arrangerede, samt en lejlighed yderligere før dette.

1. SPECIFIKATIONER

Sony Alpha 7R:
- Sony E-mount (fullframe for NEX: FE-mount)
- 36,3 MPixels EXMOR CMOS (fullframe) (7360 x 4912 pixels)
- INGEN optisk low-pass filter (bør give højere skarphed, dog risiko for moiré; sensor har dog UV/IR-coating)
- Blitz sync.: 1/160s
- Kontrastfokusering AF med 25 AF-punkter; 40% hurtigere end NEX 7'erens AF (ifølge Sony)
- Skærm: 3" -- 1,23 millioner pixels -- kan tiltes
- EVF: OLED 2,4 millioner pixels --- 0,71x forstørrelse
- 30s - 1/8000s
- Continous: 4 fps
- Video: 1920x1080, 60p - MPEG-4 & AVCHD, hovedtelefon- og mikrofonindgang; XLR via adapter (skal tilkøbes)
- 1 kortslot til SD-kort (XC, HC, standard) eller MemoryStick / PRO / DUO
- WLAN hotspot; kan overføre direkte til smartphones; eks. Android og iPhone
- Blitzsko: Multi-interface (ISO-kompatibel)
FULDE SPECIFIKATIONER: http://www.dpreview.com/products/sony/s ... ifications

Sony ZEISS 55mm f/1.8 SONNAR
- 55mm prime
- E-mount (FE-kompatibel)
- SONNAR-serie
- f/1.8 - f/22
- T* antireflektiv coating
- Blændeblade: 9 cirkulære
- 7 elementer i 5 grupper (heraf 3 asfæriske elementer)
- Max. forstørrelse: 1:7,1 / 0,14x
- Vægt: 281g
- Længde: 70,5mm
- Filtergevind: ø49
FULDE SPECIFIKATIONER: http://www.dyxum.com/lenses/Sony-Carl-Z ... ns722.html

2. LIDT FORHISTORIE

Efter Minoltas kameradivisioner blev solgt til Sony i 2006, er der sket rigtigt meget. I 2008 kom Sonys første fullframekameraer; Alpha A900 samt A850; førstnævnte lavede jeg anmeldelse af herinde på FotoStart meget tidligt. Sidste år kom SLT-A99 der introducerede den nye ISO-kompatible blitzsko.

I mellemtiden havde Sony udgivet en spejlløs platform, der skulle tage kampen op imod de spejlløse systemkameraer fra Olympus og Panasonic; NEX-serien. Denne serie introducerede en ny og mere kompakt objektiv mount; E-mount.

Det er disse to ting; A99 og dens nye blitzsko og OLED-søger, samt NEX-seriens E-mount og formfaktor samt designprincip uden spejl, der er blevet parret i Alpha 7R.

NEX-serien har aldrig været for professionelle; det er entusiastkameraer, de skyder i høj kvalitet (APS-C sensor) og kan fungere som kicker-kamera for semiprofessionelle og profesionelle - men aldrig som main-kamera, pga. manglende kontroller der gør dem besværlige at fiddle rundt med når det skal gå hurtigt og effektivt. Til gengæld er de nemme at have med sig rundt, og det er her fokus har lagt da det er det, som forbrugere af denne klasse kameraer helst vil have.

Omvendt har vi Alpha-serien, der både findes med traditionelt spejl (dSLR) og halvgennemsigtigt fikset spejl (SLT = Single-Lens Transludent mirror). Disse serier klarer autofokus langt hurtigere, og har et langt bedre ergonomisk layout af knapper, drejehjul osv. - og er beregnet til professionelt brug. Deres problem kan dog siges at være portabilitet, fordi de er fysisk store og vejer meget.

Med Alpha 7R ser det ud til at Sony har taget chancen og set om de kunne forene de to principper. Om det er lykkedes kigger vi på senere...

Med hensyn til Zeiss 55mm f/1.8 FE; det er Zeiss-ækvivalenten til Zeiss 50mm f/1.4 til alphamount, og ikke det ekstremt luksuriøse (og meget dyre) ZEISS OTUS. Jeg beklager at jeg ikke har et Zeiss 50mm f/1.4 til A-mount at teste dette nye Zeiss 55mm f/1.8 op imod; men til gengæld har jeg et legacy-objektiv som også er relevant; nemlig Minoltas trofaste gamle 50mm f/1.4, dog ikke i restyled-versionen (RS). Dvs. min forventning her er at Zeiss'en banker min gamle Minolta på alle parametre; skarphed og bokeh-kvalitet især, fordi Zeiss'en har flere blændeblade og de er tilmed afrundede - hvilket de ikkke er i min ikke-RS version.

3. FØRSTEHÅNDSINDTRYK

Æsken til Alpha 7R minder lidt om den til A99, bare mindre. Det virker som om selve A7R-kameraet bare er smidt ned i kassen et sted hvor der lige var plads; det er ikke specielt eksklusivt, og jeg så personligt gerne at Sony lige ringede Apple op, for at lære at pakke tingene mere eksklusivt ind. Her er trods alt tale om et ~25.000-kroners kamera, og selvom alt er meget praktisk og forsvarligt pakket, så kunne man godt gøre det eksklusivt.

Der er manualer på alle relevante sprog, og af tilbehør finder man en kamerarem og batteriet, der iøvrigt er det samme som NEX-kameraerne bruger. Det betyder at jeg har 2 batterier nu; det til NEX 6n samt det til Alpha 7R. Generelt er jeg imponeret over at Sony holder sig til at bruge så få batterityper som muligt; eks. både mit Alpha A700, A900, A57 og A99 bruger alle samme batteri! Det er vildt praktisk!

Derudover finder man et datakabel og en transformator.

Hvad man derimod mangler er en oplader. Denne er sparet væk ligesom hos NEX-serien, og det kan være ret belastende. Jeg vil afgjort anbefale at få købt en lader, hvis man også køber et ekstra batteri!

Når alt er pakket ud, er det ekstremt nemt at overskue alle delene. Sæt kameraremmen på kameraet, især batteriet, sæt det til ladning - og alle dele fra pakken er forbundet. Og så er det ellers bare at vente. Mit batteri var 7% ladet - men heldigvis havde jeg et næsten fuldt opladet NEX 6-batteri, så dette smed jeg i A7R'et, mens NEX-kameraet fik lov at oplade A7R'erens batteri. :) Kameraremmen er bedre og mere solid end dem der følger med til NEX-kameraerne, men stadigvæk langt fra en rem man har lyst til at bruge. Jeg er med på at der ikke er nogen producenter der leverer en ordentlig rem med til deres kameraer, selv ikke i topklasserne, men det irriterer mig stadigvæk. Det har det så gjort i de snart 20 år jeg har skudt billeder.

Sony Alpha 7R føles VILDT lækkert i hænderne; man kan tydeligt mærke dette er noget HELT andet end NEX-serien (jeg kender ikke så godt NEX 7, men har selv et NEX 6 og rigtigt meget erfaring med 5 og 3). Samtidigt er det også betydeligt lettere end SLT-A99, og fordi jeg er vant til den større vægt og større fysiske krop på A99, var jeg lidt nervøs over at tabe A7R.

Zeiss-objektivet er en smule mere eksklusivt indpakket, og både modlysblænde samt et fint praktisk objektivetui medfølger. Selve objektivet føles rigtigt lækkert, og helt klart sit Zeiss-logo værdigt! Det kan ikke gå hurtigt nok med at få bagdækslet fjernet og monteret det på sit A7R, og når man har gjort det, føles det virkeligt som om de to er skabt for hinanden. Både visuelt og balancemæssigt (vægt) et superbt match, der føles behageligt at stå med. Det vægter en smule fremover, men det føles på ingen måde ubehageligt. Det indbyder til den korrekte holdeposition, hvor venstre hånd støtter kamera og objektiv nedefra, og højre hånd griber om grebet og betjener alle kontroller.

Tilbage var de to tilbehørsemner; vertikalgreb og adapter. Her er ikke så meget at sige, andet end at papirmængderne virker lidt voldsomme ift. at der er tale om dimser man ikke kan gøre så meget forkert med... ^_^

4. ERGONOMI

Siden jeg forlod mit Konica Minolta DYNAX 5D til fordel for et Sony Alpha A700, er jeg kun gået op i vægt. Jeg brugt A700 med vertikalgreb, og fik sidenhen fullframe A900. Dette brugte jeg uden vertikalgreb, indtil jeg fik A99 sidste år, og dette kom MED et vertikalgreb som jeg først stoppede med at bruge her i efteråret i år. Med andre ord: Jeg er vant til store kameraer.

Jeg har skudt med kompakt, semikompakt, bridge og små systemkameraer såsom NEX 6. Hver gang jeg har gjort det har jeg haft en følelse af irritation i større eller mindre grad. Jeg *hader* når der ikke er plads til mine hænder; jeg *hader* når man skal fiske rundt efter simple indstillinger (blænde, lukker, iso, hvidbalance, af-mf skifte, af-metode (single shot vs. continous), blitzkompensation osv). Eller med andre ord: Jeg *hader* alt andet end store systemkameraer. Selv mit Alpha A57 vrisser jeg lidt af indimellem, og det er faktisk helt ærligt ret godt udstykket med knapper og drejehjul.

Alpha 7R er ikke som noget andet kompakt systemkamera. Seriøst.

Først og fremmest; kransene. 2 stk.; en til shooting mode (auto, m, a, s osv.) samt en til EV-kompensation. Bemærkede I den sidste ting her? EV-kompensation! Det er SUPERBT at have det som drejekrans på toppen af kameraet, når man skyder i prioriteringsmodes! Hvadenten det er i lukkertidsprioritering eller blændeprioritering!

Næst; drejehjulene. 3 stk.; sat til blændeåbning, lukkertid og ISO - og de kan omprogrammeres i kameraets menuer. Men de er perfekte, og gør faktisk at fuldmanuel bliver HURTIGERE på et Alpha 7R end selv mit A99!! Hvordan det? Fordi ISO har sit eget hjul nu. Det kan man ikke på A99; den har en knap der hedder ISO på toppen af kameraet. Så for at skifte ISO på A99; tryk på knappen "ISO" og drej på et hvilket som helst af de 2 drejehjul. På et Alpha 7R drejer du bare på hjulet bagpå kameraet.

Knapper til skifte af øvrige funktioner - standardopførsel:
- C1 (toppen af kameraet): Indstilling af AF-punkt; flyt dit AF-punkt rundt.
- C2 (bagpå øverst): AF-modus; single-shot, continous, dmf osv.
- Switch bagpå øverst: AF/MF
- Knap inde i ovenstående switch: auto exposure lock (AEL)
- Fn: Som sædvanligt til at skifte rundt mellem alle kameraets funktioner. Når du har behov for at ændre noget der ikke kan ændres på de øvrige kontrolknapper. Det NYE er at du SELV kan bestemme hvad der skal vises hvor i denne menu! Du kan altså opsætte din helt egen Fn-menu!
- DISP (pil op): Ændrer display'ets layout (hjælpelinjer til/fra, watterpas til/fra osv.)
- Shooting mode (pil venstre): Ændrer shooting mode (single shot, burst mode, selvudløser, bracketing osv.)
- White balance (pil højre): Ændrer hvidbalance
- Knap inde imellem alle piletasterne: Kan programmeres (som standard er den sat til dof-preview)
- De øvrige knapper er til filmoptagelse (sidder på siden hvor du ihvertfald ikke rammer den ved et uheld) og visning/sletning af billeder

VIGTIGT - næsten samtlige af de nævnte knapper kan customizes, og det er ikke småting man kan vælge imellem! Samtlige af kameraets funktioner kan mountes på en hvilken som helst af disse knapper. Voldsomt imponerende - og en feature der er unik for A7/A7R, så vidt jeg ved! De 2 ekstra custom modes på P/A/S/M-kransen (c1 og c2) findes også på A99 og bekræfter at vi har et prohus i hænderne.

Alt i alt; dette kommer uhyggeligt tæt på mit Alpha SLT-A99, og overgår NEX 6 med mange betydningsfulde længder. Mht. ISO overgår det endda A99 fordi det bare ER en del hurtigere at bruge det hjul fremfor at skulle bruge en knap først. Jeg vil ikke påstå at Alpha 7R ultimativt altid er hurtigere at bruge end A99, men det kommer meget, meget tæt på, og i de fleste situationer vil man ikke mærke forskel.

Det giver ikke så meget mening at sammenligne med eks. Olympus PEN, Panasonic Gf, Nikon 1 osv. - for disse er ikke i klasse med Alpha 7R, hverken på kvalitet eller pris. Men HVIS jeg alligevel gjorde det, ville Alpha 7R helt klart vinde ergonomi-racet; med en meget stor margin endda. Som sagt ville det også være en urimelig konkurrence pga. den meget store prisforskel.

Det vejrforseglede magnesiumhus føles gedigent lækkert, omend jeg ikke ville have gættet det var vejrforseglet på udseendet alene. Her den første dag (22/12) jeg var ude med det, begyndte det dog at regne. Det havde kameraet ikke noget imod (men det havde JEG, for det var skide koldt). :D

Den lavere vægt mærkes naturligvis med det samme. Selv når det hænger om halsen, med et kvalitetsobjektiv der er bygget af delvist metal, så føles det ingenlunde anstrengende som et A99 vil gøre uanset hvilket objektiv man kobler på det.

Grebet i højre side, er fint; det er lidt for småt til min smag, men jeg forstår ønsket om at holde kameraet lille og letvægts. 5mm dybere greb ville jeg gerne have set, men så kan man jo blive ved. Grebet tjener sin funktion, men også kun lige akkurat; havde det været mindre havde det afgjort været irriterende. Jeg har iøvrigt små hænder af en mand at være (asiatiske hænder) ^_^ ...

Bagpå er der fint plads til at ens tommelfinger kan være der, så man får et solidt greb om kameraet uden at være bange for, at man banker knapper ned ved et uheld.

Kameraet virker latterligt lille i mine store kameratasker (Sony gadgetbag samt Lowepro NOVA 5AW), men jeg insisterede på at have mit Zeiss 135mm f/1.8 med, og så mine to andre primes (Sony 20mm f/2.8 og Minolta 50mm f/1.4), samt blitz...

Skal man ud og rejse vil man dog typisk kun tage en 2-3 primes med, og/eller et godt zoomobjektiv, og vægten vil være drastisk reduceret fra hvis man plejer at sparke et A99 med i tasken. Og med de skrappe regler der er for håndbagage vægt hos de fleste luftfartselskaber (ja RyanAir, jeg kigger på dig) så er dette helt klart værd at vægte.

Med Alpha 7R har jeg fået et kamera der overgår A99 i kvalitet, har de samme muligheder (faktisk flere), og samtidigt vejer og fylder væsenligt mindre.

TILFØJELSE
Efter noget tid med kameraet er der en gene jeg bliver nødt til at berette om. Det er autofokushjælpelyset. Hvor det på NEX 6N er placeret helt håbløst (du kan nærmest ikke undgå at dække for det når du holder på kameraet) så er det bedre placeret på A7R, men det er ikke helt optimalt efter min mening. Er du ikke obs på hvordan du holder, kan du komme til at dække for hjælpelyset.

------------------------------------------------------------------------------

Så satte jeg vertikalgrebet på.

Først og fremmest; det er både ret genialt som Sony har lavet det, men virker også lidt flimsy. Forklaring: Man skal klikke batterilågen af først, og så sætte batterilågen ind i siden på vertikalgrebet. Og batterilågen virker ret flimsy i sig selv, og man er bange for dels at bryde med den så den går i stykker, og dels at påmontere den inde i vertikalgrebet.

Når vertikalgrebet sidder på kameraet, udøver det den funktion det er beregnet til; nemlig at du kan vende kameraet 90º uden at skulle stå anstrengt med armene. Det har traditionen tro for Sony, alle de kontroller kameraet har - og det har altid imponeret mig hvor lækre de originale Sony-vertikalgreb faktisk har været.

A7/A7R-vertikalgrebet er desværre lidt en undtagelse. For selvom funktionaliteten er der, så er komforten væk. For A700, A900 og A99 var det klart et plus at få vertikalgreb på. Kameraerne blev bedre at holde på uanset hvordan man skød.

Med VG-C1EM-grebet til A7/A7R er det kun blevet nemmere at skyde lodret (vertikalt), men det horisontale bliver akavet pga. grebet er så tyndt. Det passer designmæssigt set rigtigt godt med kameraet, men jeg må indrømme at jeg har afmonteret mit vertikalgreb. Det er nok også fordi jeg synes det arbejder imod tankegangen for Alpha 7R; det er meningen kameraet skal være kompakt. Hvorfor så sætte vertikalgreb på som gør det fysisk større igen? Nej tak; hellere have det ekstra batteri med i lommen så.

Jeg havde den 28/12-2013, mulighed for at prøve et Nikon Df i en butik, og det er ligesom Sony A7R et voldsomt lækkert fullframe systemkamera. Langt mere retro og fysisk mærkbart større, og potentielle købere af det ene af disse to, bør også prøve det andet - da de henvender sig til samme målgruppe. De er p.t. de eneste på markedet i denne klasse. Jeg vil tro at folk ikke vil have svært ved at vælge mellem disse to når de står med dem i hænderne; det føles som MEGET forskellige kameraer, og selvom de er i høj kvalitet og kan meget af det samme, så taler de til forskellige personligheder. Mig - jeg er stadigvæk solgt på A7R, fordi jeg elsker alle de opsætningsmuligheder den giver mig, så jeg endnu nemmere kan indstille kameraet som jeg vil have det. Og det er voldsomt imponerende at det er hurtigere og nemmere at gøre dette, end på pro-huset Alpha SLT-A99!!!

------------------------------------------------------------------------------

Selve 55mm f/1.8 Zeissobjektivet oser af typisk Zeiss-kvalitet. Det er delvist lavet af metal, og modlysblænden er stor og indgyder respekt visuelt. Minolta 50mm f/1.4 har en noget vattet modlysblænde indbygget som man kan trække ud; den fungerer faktisk til formålet, men er ikke ligefrem hverken køn eller skærmer frontelementet imod andre ting. Det gør Zeissobjektivets kraftige modlysblænde.

Fokusringen er stor og kører helt vildt lækkert. Der er MEGET mere kontrol, og meget færre slørings-tendenser end med Minolta 50mm f/1.4'eren. Retfærdigvis skal siges at Minolta 50mm f/1.4 koster omkring 1500,- som brugt, hvor imod Zeiss'en koster omkring 7.000 kroner. Det skulle gerne kunne mærkes; og det kan det også.

En god sammenligning vil være Canon 50mm f/1.2L, som jeg har prøvet ved flere lejligheder. Et superbt værktøj, der i sin klasse er unik.

Det er ingen problem at Zeiss'en her er f/1.8 fremfor f/1.4; det er ikke lysmængde og depth of field forskellene der bliver vigtigst når vi er oppe i denne liga. Det er hvor skarpt objektivet performer ved sin største blændeåbning. Mere om dette senere.

Til sidst skal siges hvor hurtigst og lydløst Zeiss 55mm f/1.8 fokuserer. Det siger nærmest intet, og det fokuserer rigtigt hurtigt. SSM? Dyxum skriver in-body, men jeg kan ikke lige se nogen steder at objektivet her har SSM; tværtimod. Uanset hvad, så er den eventuelle mangel på SSM, IKKE et minus her, da det næppe kan gøres mere lydløst eller hurtigt.

5. KOMPATIBILITET

Alpha A7R benytter FE-mount, som er en underkategori til E-mount.

Det kan hermed benytte alle E-mount objektiver, men kun i cropped mode; så det anbefales at bruge FE-mount.

Med adapter kan benyttes alle alpha-objektiver, med fungerende autofokus, og det fungerer rigtigt godt. Adapteren er ikke stor og klodset, som jeg ellers havde frygtet. Faktisk gør adapteren kameraet mere lækkert at bruge, fordi den støtter det helt rigtige sted på håndfladen.

Derudover kan fås adaptere til M42 og andre legacy-objektiver, såsom Minolta MC Rokkor. Kameraet har fokus-confimation og fokus-peeping, så det hjælper dig med at finde fokus på de gamle manuelle objektiver.

Fordi Alpha 7/7R er så tynde, er det muligt at benytte mange, mange andre gamle objektiver også - uden at skulle lide under et forkert placeret fokalplan. Disse 3. parts converters findes i stakkevis på sider som eBay, og koster ikke ret meget - ligesom objektiverne også kan fås superbilligt nu om dage. Om denne løsning så er interessant for lige netop dig, er ganske individuelt; men muligheden er der ihvertfald.

Blitzfoden er Sonys nye multi-interface blitzsko, som vi først så med Sony Alpha SLT-A99. Alpha 7R mangler et PC-stik til flashkabel, og det er faktisk den eneste ting savner på kameraet. Jeg kan fuldt ud forstå at det ikke hører hjemme på et kamera som Alpha 7R; man kan jo eks. også bare sætte en kabelkonverter i toppen (sådan en har jeg faktisk liggende) og problemet er løst; eller man kan køre med radio triggers (sådan nogle har jeg også til standard ISO-sko).

Batteritypen er tilfælles med Sony NEX-serien, så har du et NEX-kamera i forvejen vil du blive glad for at dine batterier kan genbruges i A7R.

Kameraet interfacer via USB 2.0 (high speed 480 mbps) - jeg havde gerne set USB 3.0 her (med 2.0 bagudkompatibilitet), især fordi alle computere i dag har USB 3.

Endvidere skal nævnes HDMI (der understøtter 4K still-billeder!) og XLR-port til mikrofon (skal tilkøbes).

6. SPECIELLE FUNKTIONER

A7R har en række specielle funktioner:

- Det fysisk mindste og letteste fullframe systemkamera, sammen med A7 og Leica M-serien

- Næsten alle knapper kan customizes! Drejehjulenes funktion kan man også ændre på - og det gør at du kan opsætte dit kamera PRÆCIST som du ønsker, med alle dine oftest brugte ting, med tilgang direkte fra ét tastetryk! Jeg skifter eks. tit AF-mode (mellem single shot og continous) så dette har jeg opsat. Derudover har jeg opsat en knap til hurtig deling via WLAN med min iPhone.

- WLAN og NFC (Near-Field Communication); du kan overføre billeder direkte fra kameraet til din mobil. Dette kan bl.a. visse medlemmer af NEX-serien også. Det er dog stadigvæk endnu et fåtal af systemkameraer der tilbyder denne ekstremt nyttige funktion. Desværre resizer kameraet billedet, og man kan så vidt jeg lige ved, ikke indstille det så overførslen er originalbilledet. Til eks. Facebookuploads er det dog ganske udmærket.

- INGEN low-pass filter! Dette betyder højere skarphed, samt en risiko for moiré. IR- og UV-cutoff er lagt som coating på sensoren.

- Fuldt ud vejrforseglet kamerahus i magnesium.

- Anti-diffraktion når man skyder i JPG: Ved små blændeåbninger nedsættes skarphed pga. diffraktion. Den nye BIONZ-X processor i kameraet, kan fjerne dette slør, til en vis grad. Det virker ganske glimrende hvis man ikke ønsker at efterbehandle sine billeder selv - men naturligvis kan man hvis man er dygtig i eks. Photoshop, gøre det bedre selv. Bemærk at Fujifilm har en lignende funktion som de kalder Lens Modulation Optimization.

- OLED viewfinder med 0.71x forstørrelse og høj 2,4 MPixels opløsning.

- Højkvalitets 1080p60 video med fuld manuel kontrol og hovedtelefonindgang samt mikrofonindgang (XLR kan tilkøbes); video kan streames som livefeed via HDMI for brug af eksternt display og optageudstyr.

- Hurtig kontrastdetektering autofokus med 25 AF-punkter (mærkbart hurtigere end standard kontrastdetektering i eks. NEX 6, men også mærkbart langsommere end fasedetektion som i eks. A99 - mere om dette senere). Af specielle modes kan nævnes lock-on AF (fra bl.a. A99 og A57/58/65/77) samt eye-AF (der finder øjnene på dit motiv, og fokuserer på disse). Derudover skal nævnes at man kan bestemme fokuszonernes størrelse! o_O Det har jeg naturligvis sat på en hotkey.

- Nye apps kan downloades via wifi. (Jeg kunne ikke finde Angry Birds)

- Ny Bionz-X billedprocesseringsenhed der er hurtigere, og således tillader bedre og mere præcis real-time behandling; eks. højere skarphed og korrektion for objektivfejl i JPGs. Mere om dette senere.

- Elektronisk vatterpas.

- For alle display-visninger som der skiftes mellem når man trykker på "DISP"-knappen, for både skærm og EVF, gælder at disse visninger kan opsættes i menuen; ment på den måde, at der er visninger man kan pille ud af rotationen, og andre man kan indsætte. Brugere af eks. A99 vil nikke genkendende til denne feature.

- Hele menuen kan vises som A99 gør eller ikonbaseret som NEX-kameraerne gør!

- Der er et væld af ekstra funktioner som jeg ikke har gennemgået eller nævnt her; A7R er faktisk en modsætning til det dybt konservative og hengangne Alpha A900. Hvor A900 gjorde op med datidens smarte funktioner, og kun leverede kernefunktionalitet, så er A7R udstyret med alle "bells and whistles". Det er gjort på en mere end acceptabel måde, for alle funktioner kan man skabe hurtig tilgang til, og deres virkemåder er polerede nu om dage, så de rent faktisk er brugbare. Jeg glemmer aldrig de første "face recognition"-kameraer, der nægtede at genkende mig (som er asiat) som et ansigt, og kun ville genkende min daværende kæreste (af kaukasisk oprindelse). o_O

7. AUTOFOKUS

Grundet manglen på et low-pass filter der slører billedet en smule, var det ifølge Sony, ikke teknisk muligt at lave fasedetektion. I stedet udviklede Sony på deres kontrastdetektering, og gjorde den både hurtigere og bedre. Men er det nok?

7a - Alle mulighederne

Der er et væld af muligheder for fokusering. Først og fremmest kan du på sædvanlig vis vælge mellem single-shot, continous, DMF (direct manual focus; understøttes dog ikke af alle objektiver) samt MF (manuel fokusering). Det var de klassiske som alle garvede fotografer kender og kan bruge.

Derudover er der:

- Lock-on AF (der følger/tracker et valgfrit objekt i din scene). Denne funktion er EKSTREMT nyttig, og på A99 såvel som mit lille A57 har jeg virkeligt nydt godt af denne funktion, i mange tilfælde.

- Eye-AF (der genkener øjne i scenen og fokuserer på dem). Dette virker ikke ret godt når der ikke er nok lys, og/eller hvis dit motiv bærer briller. Tanken er rigtigt god; vi vil oftest placere fokus i øjet. Desværre synes jeg ikke det fungerer stabilt og hurtigt nok til min smag, men jeg har også primært befundet mig indendøre med kameraet. Udendørs bliver det langt mere brugbart.

- Face recognition (der genkender et ansigt og fokuserer på dette). En pop-funktion som jeg aldrig har brugt, og nok heller aldrig vil bruge. Så vil jeg hellere bruge lock-on AF. Dermed virker Face recog. AF lidt som dobbelt-konfekt for mig.

- 3 forskellige størrelser zoner for punktfokus som alle kan flyttes rundt. Dette virker PERFEKT! MANGE MANGE MANGE tak skal lyde herfra - det er VIRKELIGT noget jeg har manglet! De 3 forskellige størrelser er PERFEKT afbalanceret til min skydestil og mit brug; og det gør det MEGET nemmere at autofokusere hurtigt, præcist og effektivt.

7b - hastighed og præcision

Som forventet er der en mærkbar forskel mellem fasedetektion og kontrastdetektering. Dette mærkes primært når lysniveauet i din scene falder til indendørsbelysninger, kun oplyst af tungsten- eller energisparepærer.

Med A99 kan der opstå "hunting", men det sker væsentligt sjældnere.

Med A7R er situationen langt bedre end med NEX 6 - men husk på at NEX 6 kun opfører sig marginalt pænere end et kompaktkamera. A7R er ganske tåleligt at bruge indendøre; til et bryllup ville jeg stadigvæk turde bruge det uden kvaler, men snakker vi indendørs håndbold kan man miste enkelte situationer som man med A99 ville have fanget.

Når autofokus er fundet, er præcisionen god. Der kan forekomme enkelte afvigelser, hvilket jeg med mit Zeiss 135mm ved f/1.8 kan se når jeg zoomer ind på 100% på en PC. Der kan også komme afvigelser med A99 - men med A7R er de lidt større. Det er dog ikke noget voldsomt, og slet ikke nok til at udgøre et udpræget problem. Der er dog plads til forbedringer her, og forventer man et kamera der er toptunet til sport og indendørs koncerter, er det noget man skal være obs på, da man kan blive skuffet. Nu hvor burst-hastigheden kun er på 4 fps tænker jeg at det er soleklart at A7R ikke er ment som et journalistik- og sportskamera.

En kuriositet; kortlæseren i A7R er hurtigere end den i A99. Dvs. hermed indeholder A7R'eren den hurtigste kortlæser jeg endnu har haft i et kamera. Det mærkes når man formatterer, sletter og overfører billeder til PC'en. Jeg havde gerne set hvad en USB 3 kunne have gjort ved overførselshastigheden til PC'en men når ret skal være ret, så er vi faktisk endnu et stykke væk fra maks hastigheden for USB 2 High Speed (480 mbps = 60 megabytes/sekund).

7c - Sony Zeiss 55mm f/1.8 - autofokus

Som forventet er dette objektiv meget hurtigt til at fokusere; takket være sin store f/1.8 blænde. Faktisk er det mærkbart hurtigere og hørbart mere lydløst end mit gamle Minolta 50mm f/1.4. Med mere lydløst mener jeg, at det absolut intet siger. Der står ikke angivet SSM nogen steder, men det MÅ være SSM fordi det er så åndssvagt hurtigt og lydløst til at fokusere.

8. BILLEDKVALITET
Alpha 7R
Det er helt tydeligt at A7R kan levere en fænomenalt høj skarphed. Endnu vigtigere synes det faktisk direkte svært at fremkalde moiré, hvorfor beslutningen om at fjerne lowpass/antialiasing-filteret, er noget jeg helt og holdent godt kan støtte op omkring - især fordi den type brug som Alpha 7R er beregnet til, gør at man kun ekstremt sjældent (eller aldrig) kommer til at opleve problemer her, og dels fordi hvis man endeligt får dette problem, så kan det fjernes i efterbehandling.

Dynamikken synes at være den højeste jeg har skudt med. Den giver en oplevelse af "lige lidt mere" end mit A99, der ellers bestemt ikke halter efter her. Jeg forestiller mig det sikkert bare, idet tallene fra dxomark længere nede, ikke tyder på at der burde være nogen nævneværdig forskel i dynamik mellem de to. Måske er det en anderledes kontrastkurve der gør at jeg oplever dynamikken som en lille bitte smule højere på Alpha 7R.

I forhold til mit A900 er forskellen enormt stor og særdeles synlig, og vanskelige skudsituationer (pga. højt dynamisk spænd i ens scene) bliver pludseligt LANGT nemmere at overkomme (uden at skulle lave HDRi).

Støjen er den laveste jeg har oplevet hos Sony, og kun topmodeller hos Nikon har givet mig så rene resultater ved høje ISO-tal. Skyder man i RAW belønnes man med en meget finkornet støj, der gradvist øges og bliver grovere efterhånden som man kravler op i ISO-tallene. Fordi denne støj er så finkornet kan man fjerne den uden den store straf i programmer som NeatImage, og på den måde få godkendt ens ISO 800-1600 billeder hos sider som iStockPhoto.com - der er kendt for at være ekstravagant pernipne med støj.

Antiblooming gates i sensoren virker til at fungere upåklageligt; der er ingen sensor blooming at spore - hver gang jeg troede jeg var tæt på at finde tegn på det, var det i virkeligheden kromatisk aberration (dette stammer fra objektivet hvorimod blooming kommer fra sensoren).

Farver gengives pænt og naturtro, dog med en vanlig mild grønlig tint. Skyder man i RAW er det intet problem, men i JPG kan det være lidt irriterende. Autohvidbalance kunne som sædvanligt godt være en del bedre. Jeg synes ikke at Nikon, Canon, Olympus og Pentax klarer den specielt godt på autohvidbalancen heller, men det virker til at Sony er lige en smule efter de andre her. Skyder man i RAW er det som sagt ligegyldigt.

Alt i alt - forrygende høj billedkvalitet og mulighed for at banke ISO'en op uden at skulle være bange.

I forhold til mit A900 er det en kæmpe opgradering; langt højere opløsning, mærkbart højere dynamik og samtidigt MEGET lavere støjniveau gør A7R til en no-brainer. Jeg kan ikke forestille mig længere at skulle bruge mit A900 til noget i praksis nu hvor jeg har A7R som main kamera, og A99 som kicker.

I forhold til den nyere topmodel A99 er forskellen mindre, men A7R formår stadigvæk at banke dens billedkvalitet ganske solidt med en rimeligt komfortabel margin - takket være den højere opløsning kombineret med bedre ISO-ydelse.

Det giver ikke så meget mening at sammenligne med mine crop-kameraer, men for god ordens skyld skal nævnes at A57 og A700 som jeg også har, begge får lammetæv af Alpha 7R - værst står det naturligvis til med den gamle A700.

Disse tal er taget fra http://www.dxomark.com:

Alpha 7R:
=> Overall score: 95
=> Farvedybde: 25,6 bits
=> Dynamik: 14,1 EV steps
=> Sport (ISO treshold): ISO 2746

Alpha A99:
=> Overall score: 89
=> Farvedybde: 25 bits
=> Dynamik: 14 EV steps
=> Sport (ISO treshold): ISO 1555

Alpha A900:
=> Overall score: 79
=> Farvedybde: 23,7 bits
=> Dynamik: 12,3 EV steps
=> Sport (ISO treshold): ISO 1431

Zeiss 55mm f/1.8

Et prime objektiv på den brændvidde der er nemmest at producere (~50mm) til en pris der er langt højere end noget andet tilsvarende objektiv hos Sony (minus OTUS'en altså), sætter forventningerne i vejret. Det er dyrere end det lidt mere lysstærke 50mm Sony f/1.4 - og jeg har den gamle Minolta 50mm f/1.4 udgave (desværre ikke i RS-version).

Skarphed
Zeiss er legendariske primært for deres skarphed. Denne 55mm er helt bestemt med på vognen her; set i forhold til mit noget dyrere 135mm f/1.8, virker denne 55mm faktisk skarpere. Den er naturligvis nemmere at arbejde med, idet 135mm ved f/1.8 kun kræver at man lige trækker vejret, før fokus er blæst væk. Sat op imod min gamle Minolta 50mm f/1.4 er kampen hurtigt ovre. Uanset hvad jeg gør med min Minolta kan jeg ikke få samme crispy kanter og kontraster som Zeiss 55mm'eren leverer allerede ved f/1.8 - og den virker endda til at have sit sweet spot allerede ved f/4, hvilket er ret usædvanligt. Normalt for 50mm objektiver er at de har sweet spot for skarphed omkring f/6.3, plus/minus et tredjedel blændestep. Tag ikke fejl; allerede ved f/1.8 er det superskarpt i centrum, og stadigvæk rigtigt skarpt i hjørnerne endda. Når man sætter det på et cropkamera som NEX 6, får man oplevelsen af at det bare er konsekvent skarpt, også i hjørnerne, fra f/1.8. Det er rigtigt imponerende.

Bokeh
Fordi min Minolta 50mm ikke er RS-version, har den ikke afrundede blændeblade. Det har Sonys nyere udgave. Og det har Zeiss 55mm'eren naturligvis også. Faktisk hele 9 af slagsen. Bokeh leveres dejligt blødt - så blødt som det nu kan blive når man bruger asfæriske elementer (der er 3 stk. af dem i 55mm'eren). Det slår naturligvis ikke den specielle Sony STF, men vi er samtidigt synligt bedre tilpas end Minolta 50mm f/1.4 (ikke-RS).

Kromatisk aberration
Min erfaring med Zeiss er at hvad de vinder hjem på skarphed, har de lidt en tendens til at tabe på at have mere kromatisk aberration end man forventer af objektiver i deres prisklasser. Zeiss 16-80'eren var især slem - men min Zeiss 135mm f/1.8 opfører sig langt pænere mht. kromatisk aberration. Heldigvis hører 55mm'eren til i den pæne ende; der er naturligvis lidt CA at spore ved f/1.8, men det er virkeligt lidt her er tale om, og man skal kigge efter for at spotte det.

Vignettering
På min Zeiss 16-80 var vignettering et decideret skuffende stort problem. Ikke engang de allertyndeste filtre kan undgå at vignettere på 16mm. På Zeiss 135mm f/1.8 er der slet ingen vignetteringsproblemer, men det er også en tele. 55mm er meget mild tele; og det er rart at se at objektivet ikke ser ud til at have problemer her. Der ER dog lidt lysaffald, og det ER synligt. Jeg vil tro det har noget at gøre med at man gerne har ville holde objektivet så lille og kompakt som muligt; selvsamme filosofi der også gav 16-80'eren dens vignetteringsproblemer.

9. KONKLUSION

Alpha 7R
Det kommer nok ikke som overraskelse at jeg vil anbefale Sony Alpha 7R som et af de allerstærkest bud, på et godt kamera til studie- og landskabsbrug. Skyder du model, portræt eller produkt, er det helt perfekt - kun den begrænsede batterilevetid kan blive et problem, og her kan man jo bare købe vertikalgrebet.

Havde der været en hurtigere autofokus, a'la den i Alpha SLT-A99, så ville jeg have anbefalet Alpha 7R til alle; især hvis fps havde fulgt med op.

Som rejsekamera er det også superbt; du har et fuldt ud professionelt kamerahus der leverer premiumkvalitet - og med FE-primes fylder og vejer det ikke så meget. Prisen synes jeg er mere end fair; og evt. kan man jo så vælge Alpha 7 (uden R).

Der er plads til forbedringer; JPG-kvaliteten, autohvidbalancen, placeringen af AF-hjælpelys, selve AF'en (ren fasedetektion ville være godt). Visse af tingene kan måske forbedres i kommende firmwareversioner (såsom JPG-kvalitet og autohvidbalance) mens andre af tingene ikke kan rettes (de fysiske ting).

Vurdér selv hvad du vægter højt, for at se om dette kamera er et interessant bud for dig. Men det er ikke helt uden grund at visse brugere har skiftet platform for at få muligheden for at skyde med dette kamera. Det er virkeligt, virkeligt fedt!

Og husk at autofokus bliver væsentligt hurtigere med LA-EA4-adapteren og A-mount objektiver!

Zeiss 55mm f/1.8

Dette objektiv er en perfekt partner til Alpha 7R. Der er ingen tvivl om at det shiner på alle E-mount kameraer også, men på FE får det lov til at gøre det der er sværest; brilliere selv i kanterne. Kontrastrigt ved alle blænder, flot bokeh og en skarphed i vanlig overlegen Zeiss-stil; perfekt til model/portræt (trekvart og hel) samt alle de mange andre formål man kan bruge et normalobjektiv til.

Jeg har i skrivende stund lige fået Zeiss 35mm f/2.8 med FE-mount; jeg har allerede på fornemmelsen nu her, at med disse 2 objektiver, er Alpha 7R som tiltænkt af Sony.

Til entusiaster med en god tegnebog, semiprofessionelle og professionelle, er det nemt at anbefale Zeiss 55mm'eren.

10. SAMPLES

Flg. billeder er skudt med Sony Alpha 7R i RAW-format og JPG-konverteret i højeste kvalitet.

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r01.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 400, f/9, 1/30s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r02.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 1600, f/1.8, 1/100s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r03.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 1600, f/1.8, 1/80s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r04.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 100, f/1.8, 1/15s + blitz (Sony HVL-F60M, bouncet mod væg til venstre)

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r05.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 25600, f/1.8, 1/60s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/a7r06.jpg
=> Zeiss 135mm f/1.8 og LA-EA4
=> ISO 3200, f/1.8, 1/160s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00170.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 400, f/1.8, 1/60s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00204.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 800, f/1.8, 1/80s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00214.jpg
=> Sony 20mm f/2.8
=> ISO 800, f/7.1, 1/400s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00234.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 800, f/1.8, 1/50s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00306.jpg
=> Zeiss 55mm f/1.8
=> ISO 1600, f/2.0, 1/200s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00406.jpg
=> Zeiss 35mm f/2.8
=> ISO 800, f/2.8, 1/40s

http://www.jakobdam.dk/a7r-review/DSC00409.jpg
=> Zeiss 35mm f/2.8
=> ISO 3200, f/2.8, 1/20s
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Re: Sony Alpha 7R + Zeiss 55mm f/1.8 anmeldelse

Indlæg af jakobrojel » 22 dec 2013 21:13 pm

Rigtigt godt start,du mener nok LA-EA4 :-)
Glæder mig til at se hvad Zeiss 55F1.8 kan især helt åben, hvor jeg synes det er meget mixed hvad folk mener

Peter Boye Larsen
Rang: SUPERBRUGER
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 22 dec 2013 21:20 pm

Vi læser med....

Brugeravatar
Kawalla
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 23 dec 2013 18:11 pm

En føljeton? nice........
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 23 dec 2013 18:55 pm

Billede

Jeg tror aldrig, jeg har brugt den smiley før, men den her tråd mangler seriøst nogen billeder

Brugeravatar
tømrer11
Kamera: Nikon, analog MF

Indlæg af tømrer11 » 25 dec 2013 19:23 pm

Hvordan bliver balancen hvis du sætter et a-mount foran? F.eks 70-200mm
"Forlang kvalitet, ellers er du med til at afskaffe den"

HowIsThat
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af HowIsThat » 26 dec 2013 18:20 pm

[quote="tømrer11"]Hvordan bliver balancen hvis du sætter et a-mount foran? F.eks 70-200mm[/quote]

Det gir vel sig selv at den blir noget næsetungt :) huset er jo ikke markant større end et nex. Og mit nex hænger noget med næsen, når man smider den klods af en adapter og feks 150mm Makro fra sigma på

Vh Jesper

Brugeravatar
Henrik-
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Indlæg af Henrik- » 27 dec 2013 01:34 am

En sådan lækker tråd mangler virkelig nogle billeder :P .... Dog lækker læsning, uanset om det er uden for mit budget eller ej.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 28 dec 2013 18:43 pm

Del 2 af anmeldelsen er uploadet.

Tak for rettelse mht. LA-EA4 :mrgreen: - jeg har tilføjet et par billed samples. De er ikke så ophidsende, men der kommer naturligvis flere, efterhånden som anmeldelsen skrider frem.

Tømrer 11 >>

Faktisk er det ikke så slemt, takket være LA-EA4-adapteren. Man får noget håndledsstøtte; jeg har jo Sigma 70-200 f/2.8 EX, og selv uden dens tripod collar, synes jeg at jeg står ganske udmærket. Det er ikke helt så behageligt som med A99, men det er en fin byttehandel ift. at A7R er lettere og fysisk mindre at have med, og samtidigt giver højere kvalitet på billedsiden og mere plads til strammere beskæringer. :)

CGW
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 28 dec 2013 18:55 pm

En yderst velskrevet og grundig anmeldelse indtil videre, tak for den.
Jeg afventer med stor interesse sidste del.

Håber ikke det ender med at det går ud over min opsparing (igen igen)....

mvh Christian

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 28 dec 2013 19:00 pm

Det vil det nok rimeligt sikkert gøre. Jeg så lige at Japan Photo havde det på bud til 16.000 her i dag (body only), og tag et kig på ISO 25600-billedet. Jeg har prøvet at give det en tur i Neat Image støjfjerner programmet, og HOLD da kæft! Jeg har aldrig haft brugbare ISO 25600-billeder før! o_O

Selvom de nok aldrig bliver godkendt til stock hos iStock, så vil et ISO 25600 SAGTENS kunne blive brugbart i A4-gengivelser, og endda større hvis man ikke er for pernippen mht. lidt reststøj eller lidt tab af detaljer. Det er sindssygt så godt som ISO 25600 klarer at blive efterbehandlet med en god støjfjernerprofil i NeatImage!

Kameraet selv gør det iøvrigt også godt i JPG, og der er flere lækkerier at komme efter hvis du skyder i JPG - bl.a. en automatisk korrektion af distorsion, der rent faktisk virker. Mere om det i sidste del. ^_^

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 28 dec 2013 20:56 pm

Fraværet af et low pass filter har intet med muligheden for fasedetektion at gøre. Men systemet skal indbygges i sensordesignet fra starten og denne sensor er genbrugt fra D800 og dermed en generation for gammel.

CGW
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 28 dec 2013 22:08 pm

jakobdam skrev:Det vil det nok rimeligt sikkert gøre. Jeg så lige at Japan Photo havde det på bud til 16.000 her i dag (body only), og tag et kig på ISO 25600-billedet. Jeg har prøvet at give det en tur i Neat Image støjfjerner programmet, og HOLD da kæft! Jeg har aldrig haft brugbare ISO 25600-billeder før! o_O
Det er sgu ret imponerende. Vi må se hvor længe jeg holder stand...
Mht. fase AF, kan man så ikke købe adapteren med SLT spejl, så burde AF hastigheden vel være den samme som på A99.

mvh Christian

Brugeravatar
boelle
Kamera: Sony
Geografisk sted: Amager

Indlæg af boelle » 04 jan 2014 13:41 pm

Vi venter spændt på resten Jakob :-)

Det kunne være interessant også at se en test hvor du sammenligner Alpha 7 mod Alpha 7r og dit a99.

Brugeravatar
boelle
Kamera: Sony
Geografisk sted: Amager

Indlæg af boelle » 05 jan 2014 15:17 pm

Der er noget der tyder på, at Sony har ramt rigtigt med Alpha 7R - en prof. og "konservativ" butik som Photografica, Skindergade 41, i København, som ellers kun handler med Nikon, Canon, Leica og Hasseblad, ja de har nu et Sony Alpha 7r til salg i vinduet.

Besvar