A6000 - mini anmeldelse

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

A6000 - mini anmeldelse

Indlæg af Jens G » 19 apr 2014 17:42 pm

En lille anmeldelse af A6000, som nok mest handler om hvordan jeg finder mig til rette med det som redskab, i forhold til A77.

Lige siden NEX 7 kom, har jeg haft lyst til at eje et kamera i den stil, men jeg syntes ikke autofokusen var god nok.

Da rygterne om A6000's autofokus begyndte at komme, var min interesse derfor vakt. Og det havde ikke været i butikkerne mange dage, før mine opsparede overarbejdspenge blev sat i sådan et apparat med Zeiss 16-70mm optik, samt en LA-EA4 adapter til mine gamle optikker.

Betjening
I forhold til mit A77 SLT kamera med 16-50/2.8, fylder A6000 med 16-70/4 meget mindre, og vægten er ca 700 gram mindre. Men lukker også meget mindre lys ind.

Fra både A700 og A77 er jeg vant til at have mange knapper og f.eks. AF/MF knappen er jeg flittig bruger af. Til gengæld har jeg meget sjældent brugt AEL knappen, så løsningen blev at lave AEL knappen på A6000 om til AF/MF, og AEL er så flyttet til C2 knappen.

Også Focus Magnifier er jeg flittig bruger af på A77, men den funktion er, så vidt jeg kan finde ud af, kun tilgængelig på A6000 når det er i MF.

Den programmerbare knap C1, der sidder ved udløseren, har jeg foreløbigt ladet være focus mode.

Kameraet har en masse funktioner, hvilket man finder ud af når man kigger på mulighederne for de programmerbare knapper. Men vil man give en knap èn funktion, må man jo undvære en anden. Det vil betyde at man må konfigurere kameraet til det man har brug for. F.eks. kan Eye Focus nok være godt ved portrætfotografering, men så er Drive Mode måske ikke nødvendigt.

Og angående kameraets brug og funktioner, så er den medfølgende bog ikke meget andet end en quick start. Jeg mangler virkelig en bog jeg kan læse i.

Det jeg har læst i anmeldelser om at programvælgeren og kontrolhjulet burde bytte plads, er jeg ikke enig i. Jeg har overhovedet ikke oplevet problemer med at ville dreje det forkerte hjul. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg fra A77 er vant til at have et hjul ved hjørnet.

Søgeren har dårligere opløsning end på A77, men det er ikke noget jeg lægger mærke til. Jeg har prøvet at kigge skiftevis i A77 og A6000, men kan ikke rigtigt få øje på forskellen. Til gengæld sidder den i øverste venstre hjørne af kameraet, og det synes jeg er fremragende.

Påstanden om A6000's autofokus er ikke overdrevet. Det er hurtigt og præcist. I Flexible Spot kan man ikke kun flytte fokuspunktet rundt, men også ændre dets størrelse.

LA-EA4 autofokuserer virkeligt godt. Når adapteren er monteret, skifter søgerens fokuspunkter til noget der ligner A77.

Jeg har prøvet det til fugle i luften, sammen med mit 70-400G. Og det er mindst lige så godt som A77.

I forhold til A77 er det eneste jeg mangler nogle knapper, stik til flash, samt mulighed for Focus Magnifier når der er valgt autofokus. Skærmen kan heller ikke drejes så meget rundt, men så kan jeg jo bruge min mobiltelefon som skærm, og forbindelsen er nemt klaret med NFC.

Til gengæld har A6000 mulighed for auto ISO i manuel eksponering og tracking er betydeligt bedre.

Billedkvalitet
Billedkvalitetsmæssigt har A6000 noget mindre ISO støj end A77. Og det synes jeg også gælder selv om der er LA-EA4 adapter på. Jeg har dog ingen sammenligninger med kontrolleret lys til at underbygge det, men vil gætte på at det er mellem et halvt og helt stop.

Til flyvende fugle har jeg med A77 brugt en indstilling der hedder Wide Autofocus, lukkertidsprioritet på 1/1500 sekund, auto ISO og auto blænde.

Med A6000 har jeg prøvet med Wide Autofokus, manuel lukkertid på 1/2000 sekund, blænde på 6.7 og auto ISO fra 100 til 1600. Det er ikke lykkedes mig at få gode billeder af flyvende fugle med det endnu, men her er et eksempel på en hejre der flyver væk, taget ved ISO 1600.

Billede
Billede

Billedet har fået noget behandling i Lightroom, og selv om der er støj, synes jeg det er fuldt ud brugbart i denne størrelse. Det ville selvfølgelig ikke gå til f.eks. stock brug.

Alt i alt er jeg meget begejstret for A6000, og selv om der er noget jeg synes der mangler i forhold til A77, så har jeg fået andre ting til gengæld.

Det var hvad jeg kunne komme i tanke om at skrive om A6000 nu, men spørgsmål er naturligvis velkomne, ligesom andres erfaringer også er det.

EDIT
Jeg vil liste de irritationsmomenter/uhensigtsmæssigheder jeg finder her. Ting der forhåbentlig kan rettes med en firmwareopdatering:

Focus Magnifier virker kun når der er valgt manuel fokus.

Når man går til MR på programhjulet, er det altid indstilling 1 der bliver valgt, og ikke den indstilling der blev brugt sidst man var i MR.

Den indbyggede flash kan ikke bruges til wireless styring af en ekstern flash.

Den indbyggede flash kan ikke bruges manuelt. Dvs at man ikke kan bruge den uden at den kommer med et preflash. Hvis den kunne bruges manuelt med meget lavt lys, ville den kunne trigge f.eks. et flashanlæg.

Når man vil flytte fokuspunkt, skal man trykke på centerknappen først. Der kunne man f.eks. give mulighed for togglefunktion.
Senest rettet af Jens G 02 dec 2014 17:20 pm, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar
jens ole
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Re: A6000 - mini anmeldelse

Indlæg af jens ole » 20 apr 2014 10:56 am

Din anmeldelse glæder mig, da jeg også er på den platform. Hvordan er skærm og søger i meget dårligt lys i forhold til Nex 7, hvor man jo må bruge manuel focus ?
Det er et svagt punkt både ved mit Nex 5 og a3000 som jeg har.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 20 apr 2014 11:17 am

Jeg ved ikke hvordan NEX 7 er, men A6000 har lidt mindre skærm end mit A77.

I næsten mørke er A6000 søgerbilledet mindre støjfyldt end A77, til trods for at der sidder et f/2.8 objektiv på A77 og et f/4 på A6000. Men det er nu ikke noget jeg nogensinde har set som et problem eller svaghed for A77.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 20 apr 2014 11:27 am

Jens G skrev:Jeg ved ikke hvordan NEX 7 er, men A6000 har lidt mindre skærm end mit A77.

I næsten mørke er A6000 søgerbilledet mindre støjfyldt end A77, til trods for at der sidder et f/2.8 objektiv på A77 og et f/4 på A6000. Men det er nu ikke noget jeg nogensinde har set som et problem eller svaghed for A77.
Det lyder godt. Det er netop meget støj som gør det svært at se kanterne ved manuel focus. Jeg tror dog at Sony er blevet bedre til at udnytte skærmens opløsning. Jeg syntes mit a3000 er lige så god i dårligt lys som Nex 5 og jeg mener Nex 5's skærm har en højere opløsning.
Mvh. Jens Ole

Marci

Indlæg af Marci » 20 apr 2014 13:01 pm

Jeg syns til gengæld at a6000 fokus er en lille smule over drevet. Under alm. Gode lysforhold ved skud til skud på punkterne i midten der meget lidt forskel på nex 7 og a6000. Historien er en helt anden ved serieoptagelse og kontinuerlig fokus, her er a6000 i en helt anden liga.

man kan godt se forskellen i søgerens opløsning hvis man kigger efter det. Men når der sker noget og man arbejder med kameraet så opleves den ikke som sådan.
a6000 kan være lidt langsom til at fange fokus med f.eks. 50mm når det tændes og sidst har fokuseret tæt, og man nu vil fokusere længere væk.

men i det hele taget er af ganske fin. Har lige skudt et bryllup sidste weekend med mit, og er overordnet meget tilfreds. Jeg har før nex 7 brugt 1D mark III så det siger måske lidt om det.

i mørke omgivelser virker a6000 mere snappy end nex 7. Skærmen virker lidt mere klar og lidt skarpere end den på nex 7. Jeg kunne godt bruge trinavi fra nex 7, som for mig ville fuldende a6000. Glæder mig til at prøve stacking app'en :)

Brugeravatar
Henrik-
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Indlæg af Henrik- » 24 apr 2014 20:06 pm

Super fedt med sådan en anmeldelse vil jeg da bestemt følge nærmere ....

Hvis man sammenligner med den 16 Megapixel sensor der sidder i NEX-3N osv, er der ikke en massiv forskel i ISO ydelse kontra denne nye sensor ?

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 24 apr 2014 21:48 pm

Ifølge DXOMark er A6000 bedre i ISO ydelse end NEX3N osv, men kun omkring 1/3 stop, hvilket jeg ikke vil kalde massiv forskel.

Brugeravatar
Kawalla
Kamera: Sony a99 + lidt Zeiss og G glas
Geografisk sted: 4733

Indlæg af Kawalla » 03 maj 2014 09:12 am

Fin anmeldelse, Jens.
Mvh.
Henrik.

Brugeravatar
Endeavour
Kamera: 5D Mark III + Sony A6000 + Sony RX100 M2
Geografisk sted: Hellerup

Indlæg af Endeavour » 02 nov 2014 13:24 pm

Jeg hiver lige op i denne gamle tråd.

Der er i øjeblikket cashback på Sony på netop A6000. Huset for sig selv koster 4295 hos kamerahuset.
Med 400kr. cashback er vi nede i 3895. Det er i mine øjne et kæmpe røverkøb!

http://www.kamerahuset.dk/product/sony- ... 6000b-cec/

Der er jo også snak om et A7000 engang i januar, meeeen..

Besvar