Lens Turbo II - Canon EF To NEX

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Henrik-
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony A200 + NEX-3N

Lens Turbo II - Canon EF To NEX

Indlæg af Henrik- » 13 maj 2014 22:24 pm

(Flyttet testen ind under Sony eftersom at det trods alt er til NEX platformen, håber det er korrekt)

Efter at have læst i lang tid omkring Lens Turbo adapteren, samt Metabones udgaven valgte jeg at bestille en ... Lens Turbo er netop kommet i en ny udgave, så det endte med at blive bestilt, er nok typen der godt kan lide at lege med nyt grej selvom min viden ikke altid følger med.

http://mxcamera.com/mitakon/en/lensturboII.html

En af grunden til at det ikke blev Metabones er ganske enkelt prisen, koster 3x så meget hvilket mit budget ikke var så glad for.

Billede

Efter en rejse fra Hong Kong kom pakken endelig, og var ikke blevet kastet alt for meget rundt med heldigvis.

Billede

Blev en smule nervøs grundet billede på kassen viser den gamle udgave, men heldigvis så det rigtigt ud da kassen blev åbnet, og i den lille vejledning der var med, stod der også Lens Turbo II.

Billede

Købte engang et super billigt Sony NEX-3N herinde mest for at teste platformen, og det bliver også det kamera der skal bruges til at teste adapteren med. Nogle vil måske hellere have set det helt nye A6000, men med dette her setup kommer vi til at se hvor billigt man kan få full frame (Som reklamen trods alt siger :) )

Billede

Måske en detalje, men i den nye udgave har de skiftet den grimme røde skrift ud med hvid - Det pynter altså en del i mine øjne. Dette er en Canon EF til Sony E Mount adapter, hvilket det store Canon mærke også afslører.

Billede

Her ses "Canon" siden af adapteren, og helt generelt syntes jeg det virker som en ret lækker kvalitet hele vejen igennem .... En af forbedringerne skulle blandt andet være en ny coating.

Billede

Billede

De overstående 2 billeder viser "Sony E-Mount" siden, altså den som bliver skruet på dit kamera ... Her ses endnu en af de nye forbedringer, nemlig "firkanten" der stikker ud fra resten - Dette skulle sikre at glasset kommet tættere på sensoren, og fjerne blandt andet reflektioner.

Billede

Billede

Monteret på mit Sony NEX-3N syntes jeg faktisk at Lens Turbo II ser super lækker ud, den sorte farve og hvide skrift matcher rigtig lækkert - Og når det er monteret er der ikke noget slør, men føler det sidder rigtig godt fast.

Billede

Lige en sammenligning med Sony 16-50mm objektivet der stort set har samme størrelse.

Håber lidt på godt vejr i weekenden, og teste det med blandt andet Canon 24-105mm f4, dog ligger det ikke helt fast.

Er absolut ikke en ørn til manuelle indstillinger eller for den sags skyld fokus så det skal nok blive en udfordring at få det bedste ud af adapteren, men man lærer vel kun ved at prøve :P

Håber lidt at focus peaking kan redde min røv på dette punkt :myass: - Tænkte jeg lige ville vise de første billeder efter at have montaget det idag, og så krydse fingre for at der snart bliver godt vejr til at tage på en god tur.

/Henrik

(Flyttet testen ind under Sony eftersom at det trods alt er til NEX platformen, håber det er korrekt)

Brugeravatar
Henrik-

Re: Lens Turbo II - Canon EF To NEX

Indlæg af Henrik- » 16 maj 2014 23:23 pm

Ser desværre ud fra at min adapter uden glas er forsinket og først dukker op Mandag, så bliver nok der jeg låner et objektiv.

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 19 maj 2014 14:42 pm

Så fik jeg det hentet, og sådan her ser det setup ud - Sony NEX-3N + Lens Turbo II + Canon 24-105mm f4:

Billede

Fik det leveret i et Nikon CL-M3 Lens Case, og for at vise størrelsen lidt:

Billede

Det passer faktisk fint selv monteret på mit NEX + jeg har min 16-50mm liggende i siden, og man kan have en 20mm prime eller lign også i den lille taske.

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 23 maj 2014 14:49 pm

Lidt billeder, alle taget i .jpeg og intet gjort ved overhoved ...

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 23 maj 2014 14:51 pm

Og her er lidt flere ....

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 23 maj 2014 14:53 pm

Med en absolut amatør bag kameraet har jeg været rigtig tilfreds med adapteren, og føler helt sikkert at det er mig der holder potentialet tilbage.

Det såkaldte "blue dot" problem på den første udgave har jeg intet oplevet af, på nogle af mine XXX billeder taget overhoved - Det ser ud til at den nye coating virkelig har gjort en forskel.

Uden at være ekspert vil jeg også vurdere at hjørnerne er blevet en del bedre kontra første udgave, der var kendt for at være en del blød når vi kom til kanterne.

Altså kan man leve med de manuelle settings syntes jeg at man for ~1000 kr eller deromkring får en super fed adapter, og skal helt klart lege mere med den.

guppy
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 23 maj 2014 15:13 pm

Kunne være fedt med et sammenlignings skud - med hhv. en alm, adapter og med focal forkorteren.

Er det forøvrigt ikke droninglund slot?
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
Henrik-

Indlæg af Henrik- » 23 maj 2014 15:18 pm

Det var også meningen at lave den sammenligning, men min adapter uden glas kom så sent, at jeg ikke nåede det inden objektivet skulle afleveres (Lejet ved Click.dk).

Når jeg får tid håber jeg lige at lege et objektiv igen, muligvis noget 50mm F1.4, og så vil jeg kunne teste med begge adaptere denne gang.

Og det er ganske rigtigt Dronninglund slot, hvor jeg bor 5 min fra :)

Besvar