Minolta objektiver på Sony

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
NygaardRanders
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D
Geografisk sted: Randers - Østjylland

Re: Minolta objektiver på Sony

Indlæg af NygaardRanders » 19 nov 2010 00:33 am

Miss Malle skrev:Vildt god tråd, det var smækfyldt med de informationer jeg skulle bruge :)
Har fundet et minolta AF 70-210 f/4 til 1600 bobs, vil ud og se standen af det, hos sælger, før jeg køber. bliver fedt med et lækkert objektiv til samlingen :)
Går ud fra at du mener den der ligger på dba? Vær opmærksom på at der ligger en anden beercan til salg til 1.200. Jeg ville i hvert fald forlange et afslag på den til de 1.600.

Der er folk der forlanger guld for de gamle minolta objektiver. 50mm F1.7 til 1.300,-... Hvad sker der? Et nyt Sony 50mm kan fås til omkring 1200,-...

Sørg nu for at tjekke priserne af rundt omkring inden i springer på det første og det bedste, især på de gamle objektiver hvor man ikke har en nypris at forholde sig til.

Peter Boye Larsen
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Peter Boye Larsen » 19 nov 2010 10:17 am

NygaardRanders skrev:Der er folk der forlanger guld for de gamle minolta objektiver. 50mm F1.7 til 1.300,-... Hvad sker der? Et nyt Sony 50mm kan fås til omkring 1200,-...
1300 er bestemt i overkanten. Det nye kan fås til 1288 herhjemme. Men hvad er en rimelig pris så? De går rask væk til over 1000 kr på ebay.de, og det gamle har trods alt også fordele ift. det nye (dækker fullframe, metalfatning, farver?). Og når det har holdt 20 år, holder det sikkert 20 endnu. Gør det nye det? Er 900-1000 kr fair?

Brugeravatar
Fjeder
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony Alpha A700
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Fjeder » 19 nov 2010 10:44 am

Det er ikke længe siden at man snildt kunne få dem til 7-800. Det var virkeligt value for money. Hvis jeg skulle købe med de priser vi har idag endte jeg sikkert med et nyt i stedet for.

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Indlæg af Spacelord » 19 nov 2010 10:45 am

Peter Boye Larsen skrev:
NygaardRanders skrev:Der er folk der forlanger guld for de gamle minolta objektiver. 50mm F1.7 til 1.300,-... Hvad sker der? Et nyt Sony 50mm kan fås til omkring 1200,-...
1300 er bestemt i overkanten. Det nye kan fås til 1288 herhjemme. Men hvad er en rimelig pris så? De går rask væk til over 1000 kr på ebay.de, og det gamle har trods alt også fordele ift. det nye (dækker fullframe, metalfatning, farver?). Og når det har holdt 20 år, holder det sikkert 20 endnu. Gør det nye det? Er 900-1000 kr fair?
Jeg gav 600 for min for 3 år siden, og det er klart det bedste køb af fototing jeg hidtil har gjort. Det var hvad de stod i dengang, men siden er priserne steget voldsomt. Men uanset hvad, så kan man jo sige at 12-1300 kr stadig ikke er så meget for et så fedt objektiv. Tænk på hvad folk rask væk smider væk på en eller anden trist zoom. Men det virker klart irriterende at man skal give mere for noget 25 gammelt, som på de andre platforme kan købes spritnyt på et hvert gadehjørne for 7-800 kr...

Jeg overvejer p.t om den nye Sony 35 1,8 også skal med i samlingen, men jeg ved sgu ikke... Jeg har efterhånden indset at det eneste der giver gode billeder, som regel er at bruge det man allerede har i stedet for hele tiden at købe nye dimser....

Brugeravatar
NygaardRanders
Kamera: Canon EOS 5D
Geografisk sted: Randers - Østjylland

Indlæg af NygaardRanders » 19 nov 2010 11:02 am

Peter Boye Larsen skrev:
Jeg gav selv 800 for mit for to år siden. Var faktisk ikke klar over at Sonys billige 50mm ikke fungerede på full-frame, det kan selvfølgelig retfærdiggøre en lidt høre pris på den gamle. Men derfor er priserne stadig for høje, 900-1000 som du forslår lyder absolut mere rimeligt hvis ellers varen er 100 % i orden.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 19 nov 2010 11:12 am

NygaardRanders skrev:
Peter Boye Larsen skrev:
Jeg gav selv 800 for mit for to år siden. Var faktisk ikke klar over at Sonys billige 50mm ikke fungerede på full-frame, det kan selvfølgelig retfærdiggøre en lidt høre pris på den gamle. Men derfor er priserne stadig for høje, 900-1000 som du forslår lyder absolut mere rimeligt hvis ellers varen er 100 % i orden.
Man kan osse være heldig ; har lige fået en 50 mm 1.7 for 600,- (inkl gammelt analogt Minolta hus)... 1300 - 1400 er i hvert fald skudt over målet...
Jesper A. H.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det er for nemt at være Negativ !
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Anders Dalsgaard
Challenger
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Anders Dalsgaard » 19 nov 2010 11:18 am

Jeg købte også min Minolta 50mm f1.7 i sin tid for omkring 800kr. på ebay og da jeg skiftede til Canon solgte jeg den for 1300 herhjemme - det er jo en ganske udemærket forrentning må man sige.

Som jeg ser det er det nu en ganske forståelig udvikling da interessen for disse lækre objektiver stiger i takt med at der kommer flere sonybrugere og da der ikke bliver produceret flere vil prisen naturligvis stige - det er udbud/efterspørgsel som sætter prisen.

De nye sony 50mm f1.8 er noget plastikskrammel (ligesom alle andre nye billige 50mm er det) og at den gamle som er langt bedre bygget skulle være dyrere synes for mig ganske forståeligt. Jeg vil dog tilgive at de er kommet op i et lidt voldsomt niveau.

Brugeravatar
Jørn S.
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Sony Alpha 300
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Jørn S. » 21 feb 2011 22:58 pm

Angående de gamle Minoltaglas og de priser de er kommet op i, så er der en fordel for os der samler på de gamle guldkorn, nemlig hvis du vil opgradere en alm. 70-210 til en "Beercan", så kan du få noget for det du har, du behøver ikke at tabe på det.
Hele "Beercan" serien, metal og glas, de er tunge som en kampvogn men giver følelsen af kvalitet, og de tager stort set alle nogle flotte billeder.
En af årsagerne til prisstigningen ligger, tror jeg, også i at hvis du vil sælge på DBA, sidder der nogle useriøse personer byder, selv om de ved, at de aldrig vil købe, så derfor ved sælger, at hvis du vil sælge for kr. 1400,- så forlang kr. 1700,-, desværre. :D
Mvh.
/Jørn S.

Brugeravatar
Fjeder
Kamera: Sony Alpha A700
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Fjeder » 23 feb 2011 07:39 am

Jørn S. skrev:En af årsagerne til prisstigningen ligger, tror jeg, også i at hvis du vil sælge på DBA, sidder der nogle useriøse personer byder, selv om de ved, at de aldrig vil købe, så derfor ved sælger, at hvis du vil sælge for kr. 1400,- så forlang kr. 1700,-, desværre. :D
Meeh... Jeg tror den gamle teori om useriøse bud er lidt ved siden af - specielt når vi taler om at byde varer op.
Nøglen her er god gammeldags økonomi-teori. Udbud og efterspørgsel.
I starten af Sonys DSLR era var de gamle minolta'er et fantastisk køb. Så fantastisk at efterspørgslen steg - og så fantastisk at folk mere eller mindre glemte at det stadig er metal (eller plastic) og glas. Hvis du spørger fanatikerne (og dem er der nok af - nostalgikere også), så tillægges de gamle minolta objektiver nærmest surrealistiske egenskaber - og det har hængt ved. Det skal nævnes at jeg selv er enorm tilhænger af det gamle glas, men hele hail and praise fænomenet har taget overhånd, og i mine øjne er det det, der sender priserne opaf.

dantyr
Rang: Lærling
Kamera: Sony SLT-A33

Indlæg af dantyr » 25 apr 2011 21:49 pm

NygaardRanders skrev:
Miss Malle skrev:
Der er folk der forlanger guld for de gamle minolta objektiver. 50mm F1.7 til 1.300,-... Hvad sker der? Et nyt Sony 50mm kan fås til omkring 1200,-...

Sørg nu for at tjekke priserne af rundt omkring inden i springer på det første og det bedste, især på de gamle objektiver hvor man ikke har en nypris at forholde sig til.

Er sony 50mm 1.8 lige så god som minolta 50mm f1.7??????
Kan se at man kan få sony på ebay uk for 900 inkl forsendelse...

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Indlæg af jakobrojel » 25 apr 2011 22:02 pm

dantyr skrev:
NygaardRanders skrev:
Miss Malle skrev:

Hvis du ikke har brug for fullframe (Sony A850/A900) så siger Kurt at du skal købe Sony 50F1.8
http://kurtmunger.com/sony_dt_50mm_f_1_8_samid147.html

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7, Sony A77 og Canon G12
Geografisk sted: Brønshøj

Minolta objektiver på Sony

Indlæg af Jesper A. H. » 25 apr 2011 22:06 pm

dantyr skrev:
NygaardRanders skrev:
Miss Malle skrev:

Prøv at sammenligne dem på dyxum.com... Husk at læse teksten til (nogle af) anmeldelserne - de siger ofte en del som ikke kan læses i de karaktertal der gives.
Jesper A. H.

Det er for nemt at være Negativ !
Nu osse på flickr : http://www.flickr.com/photos/hollensen/
Og 500px : https://500px.com/jesperarvedlundhollensen

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 25 apr 2011 22:39 pm

JesperAlpha350 skrev:Prøv at sammenligne dem på dyxum.com... Husk at læse teksten til (nogle af) anmeldelserne - de siger ofte en del som ikke kan læses i de karaktertal der gives.
...og husk at kigge i listen over, hvad anmelderen ellers har prøvet...

Står man og vakler mellem to objektiver, bør man så vidt muligt holde sig til anmeldelser fra personer, der har prøvet dem begge.

dantyr
Kamera: Sony SLT-A33

Indlæg af dantyr » 29 apr 2011 16:22 pm

Takker har lige købt en Minolta 50 mm F/1.7 Lens MD for 185.-kr.(så ikke det var MD!!!! )
og en sony 50mm 1.8 fra elgiganten som jeg vil prøve her i weekenden(14 fuld retur)

Brugeravatar
Lahnet

Indlæg af Lahnet » 11 maj 2011 21:52 pm

Hvis nogle skulle være interesseret har jeg stadig en beer-can 70-210 i super stand. Jeg forlanger 1500,-. PM hvis nogle vil købe den.
Flickr
Mvh,
Henrik Lahnet /

Besvar