Blitz: Sigma EF-500 DG ST

- Til anmeldelse af Sony/Minolta udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Blitz: Sigma EF-500 DG ST

Indlæg af jakobdam » 03 apr 2008 14:58 pm

Sigma EF-500 DG ST til Sony/Minolta understøtter både ADI og HSS.

Den understøtter både dreje og løft, og er ledetal 50. Den zoomer ud og ind med dine objektiver, og har en vidvinkelforsats man kan trække ind. Omnibouncer kan købes uoriginalt på eks. EBay til ca. 50 kroner.

Prisen for blitzen var omkring 1.300 kroner; nu er den afløst af Sigma EF-530 DG ST.

I pakken medfølger en fod den kan stå på; lige hvad den skal bruges til ved jeg ikke, for den kan ikke køre trådløst. Der er heller ikke stik til pc sync, så man kan ikke køre offshoe med denne blitz.

Enheden bruger 4 stk. AA-batterier, men har ikke understøttelse for boosterpack af nogen art.

Desværre er EF-500 DG ST kendt for generelt at undereksponere, og mit eksemplar er ingen undtagelse.

Jeg har dog fundet ud af, at hvis man kører med Preflash TTL fremfor ADI, så lysmåler den korrekt hver gang, og skal ikke kompenseres heller. Til gengæld blinker blitzen så to gange; og faren for halvlukkede øjne øges.

Mit eksemplar, og også et par andres jeg har hørt om, har problemet med at blitzen indimellem "staller" når den skal zoome ud igen. For mit vedkommende hjælper det kun at slukke, og så give den et gok på siden idet jeg tænder den igen. Ikke ligefrem ideelt.

Blitzen har indbygget aflader, til når man nedjusterer lysstyrken - og generelt synes jeg den har gjort et godt stykke arbejde indenfor prisen (bortset fra den defekt med zoom'en der "staller").

Den kan bounce alle mulige og umulige steder hen - og er en hel del kraftigere end eks. Sonys egne originale HVL-F36AM der koster ca. det samme.

Af manuelle indstillinger kan man kun vælge mellem "low" og "high". Der er således heller ingen strobobisk lysfunktion på den.

Sidst skal lige nævnes HighSpeedSync (HSS): Det er sært, for der er ingen dedikeret knap til at aktivere eller deaktivere denne funktion. Og når jeg indimellem har fået HSS aktiveret, har jeg faktisk ikke været helt sikker på hvordan jeg gjorde! Så tja, blitzen understøtter det - det kan jeg da verificere, men det er nok verdens værste implementation af HSS.

For en kraftig flashgun, med mange muligheder til billige penge, der dog ikke har fået ADI-understøttelsen på plads, og som har en sær implementation af HighSpeed Sync:

* * * (3) ud af 6
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

jabo
Rang: Nyankommen
Geografisk sted: Ringsted

Re: Blitz: Sigma EF-500 DG ST

Indlæg af jabo » 12 dec 2011 19:59 pm

Hmm, nu har jeg haft min Sigma EF 500 DG super i 3-4 år, og den har ikke været brugt ret meget.
Da jeg pludselig havde brug for den ville den ikke mere være med.
Den lader kondensatoren, og den røde "klar" lampe tænder.
Desværre fyres flashen ikke af når man tager billedet. Den virker heller ikke, når man trykke på test knappen. Der er masser af strøm og zoom funktionen kører som den skal

Har nogen prøvet noget lignende ?

Brugeravatar
zephyr_33
Kamera: Sony alpha DSLR-a230
Kontakt:

Indlæg af zephyr_33 » 02 jan 2012 22:57 pm

Har selv købt samme blitz til mit sony kamera, da den lod til at dække mit behov til en meget rimelig pris. Læste om problemer med overeksponering mv. men har ikke haft nævneværdige problemer med den.

En gang imellem fyrer den ikke af selvom den er ladet, men et tryk på test-knappen og en ny opladning, afhjælper dette.
Jabo: Kan røret ("pæren") være gået?

Desværre har jeg et andet problem (hvilket temmelig sikkert skyldes manglende viden om brug af flash-enheder): Der er kommet en sort plet på glasset som om den overopheder og smelter sig selv?
Nogen der har et bud på hvad jeg gør for at det ikke bliver værre - og evt om det er muligt at skifte glasset?

mvh Dennis
Fotointeresseret og ny med DSLR :)

Brugeravatar
hanschristian
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Sony A77, a6000
Kontakt:

Indlæg af hanschristian » 15 jan 2012 16:08 pm

HejJabo.

Jeg havde også en 530'er i nogle år. For ca. et år siden begyndte den at udvise samme adfærd som du beskriver. Da jeg aldrig har været specielt begejstret for blitzen gjorde jeg ikke mere ved problemet. Blitzen ligger nu og afventer min tur til genbrugsstationens elektronikcontainer.

mvh. Hans Christian

busser
Kamera: Rikke Englund Hansen

Indlæg af busser » 15 maj 2012 17:59 pm

Jeg er ny, jeg har en gammel sony a200. Hvilken blitz ville I anbefale, hvis jeg gerne vil kunne bruge den til både fine indendørs og udendørs billeder?
Jeg har kigget på et par brugte, men jeg tør næsten ikke købe en blitz brugt af frygt for at den er i stykker/går i stykker med det samme.

hjælp :)

syedshah20

Indlæg af syedshah20 » 09 okt 2014 09:46 am

Den understøtter både dreje og løft, og er ledetal 50. Den zoomer ud og ind med dine objektiver, og har en vidvinkelforsats man kan trække ind. Omnibouncer kan købes uoriginalt på eks. EBay til ca. 50 kroner.

Besvar