Olympus E-5

- Til anmeldelse af Olympus og Panasonic udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
Alphahelix
Rang: Lærling
Kamera: Olympus E-420 & Olympys E-5
Geografisk sted: Ølstykke
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Olympus E-5

Indlæg af Alphahelix » 24 mar 2011 10:46 am

Jeg skriver dette indlæg for at give min personlige opfattelse af Olympus' nyeste (og i følge onde tunger også sidste E-system kamera).

Men først lidt forhistorie. Jeg kommer fra E-420 uden IS, vridebarskærm osv. Jeg havde følgende objektiver (FullFrame i parates):
Zuiko:
12-60mm - 2.8-4.0 (24-120), 50-200 -2.8-3.5(100-400), 35mm - 3.5 (70), 14-42 - 3.5-5.6 (28-84) og EC-14 teleconverter 1.4x
Sigma:
50 - 1.4 (100)

Nå men tilbage til E-5, noget af det første jeg lagde mærke til var vægten. Hold da op den er tung sammenlignet med E-420. Men det gør nu ikke så meget for mig, for det øger stabiliteten et lille nøk.
Det næste jeg lagde mærke til var autofokushastigheden, jeg kender jo mine objektiver, hvor hurtigt de fokusere osv. Jeg lagde mærke til at hastigheden er blevet en hel del hurtigere i forhold til E-420.

Jeg har nu haft glæde af mit E-5 i nogle måneder, og jeg synes det er et fantastisk kamera. Nogle af de features som jeg bruger en del er den nemme adgang til at sætte bracketing (som kan tage op til 7 frames med 0,7 stop eller 5 frames med 1 stop), ændre blænde, ændre shutter hastighed, ændre ISO (som jeg finder brugbar op til ISO 800 mod ISO 100 på E-420).

Det næste jeg gerne vil fortælle lidt om, bliver stortset altid nævnt når Olympus bliver diskuteret: ISO støj!
ISO på E-5 synes jeg er formidabel god! Den er ikke på højde med FF (FullFrame) og det bliver den heller aldrig. Men jeg kan uden problemer tage mine billeder i ISO 800, og stadig ikke se den store støj. Det skal lige siges jeg er meget fanatisk når det kommer til ISO støj og på mit E-420 stod den konsekvent på ISO 100. Jeg prøvede med ISO 200 men nej ikke godt nok. Andre vil uden tvivl synes at ISO 1600 eller måske oven i købet ISO 3200 på E-5 er acceptabelt. Jeg synes der er lidt gryn ved ISO 1600, men støj ved 3200 og 6400.

Som mange nok ved har Olympus' deres stabilisering i huset modsat Canon og Nikon der har valgt at lægge deres i objektivet. Der er fordele og ulemper ved begge, men dette er ikke tråden at tage den diskussion i!
E-5 har som forgængeren også stabiliseringen i huset. Dette gør, at jeg med et fik stabilisering på alle mine objektiver.

E-5 har også mulighed for at optage video. Der er nogle der synes at video IKKE har noget at gøre i et stillbillede kamera. Så er der nogen der synes det er en god ting. I E-5 er der mulighed for at optage i 720p, 7min af gangen. Min holdning til video funktionen i E-5 er, at hvis den skal være der, skal det squ laves ordentlig! 720p i 7 min er squ ikke godt nok. Jeg har ladet mig fortælle at de 7 minutter er på grund af filstørrelsen. Come on Olympus!!! Der er en stor buffer i kameraret brug den og split filerne op så en video sekvens kan strække sig over flere filer. Med hensyn til de 720p, ja så ville 1080p jo være bedre, men jeg tror at 720p vil være tilstrækkelig for de fleste. Men teknik nørden i mig er uenig. Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige omkring den ting... Så jeg lader den stå med, at jeg kan se det fra begge sider. ;)

E-5'eren er vejrforsejlet som betyder, at man med det rette objektiv (jeg har to 12-60 og 50-200), ikke behøver at tænke på dårligt vejr længere. Dog skal man nok ikke skifte objektiv midt i regnvejret, det kommer der nok ikke noget godt ud af. Forseglingen fungere, men gør ikke kameraret vandtæt, selvom jeg har set en video, hvor han dypper det ned under vandet to gange. Med min viden fra den kemiske verden tror jeg (læg venligst mærke til ordet tror), at det Olympus udnytter er at vand kan danne en forsegling i mellem objektiv og kamerahus. Forseglingen er ikke kraftig, men nok til at vandet ikke siver ind i kameraret. Det hydrogenbindingerne i mellem vandmolekylerne der laver tricket. (samme princip som at hælde vand i et glas, og få et til at stå som en lille bule op over kanten)
Men igen kun hvis min teori er rigtig. Uanset hvad er jeg sådan set ligeglad fordi det virker.

Men i bund og grund er jeg glad for mit E-5 og jeg har ikke fortrudt mit køb. Men som alle andre kunder har jeg også nogle ønsker som ikke blev indfriet. af mine ønsker har jeg en lille liste:
-GPS direkte i huset
-1080p i video optagelse
-mere end 7 min videooptagelse i 720p (14min i 420px)

Jeg håber du fik noget ud af mit lille review. Det er ikke så omfattende som på DPreview, men mere mine egne tanker om mit nye kamera.

Alphahelix
Nobody is perfect...
I am a nobody!

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Olympus E-5

Indlæg af Lars Holte » 24 mar 2011 14:31 pm

Tak for din anmeldelse.
Olympus E-5 virker som et kompetent og velfungerende kamera. En ting du ikke nævner, er og prisen og hvad man får for pengene. Olympus har altid lavet god kvalitet, men også vidst at tage sig godt betalt. Dette er top-of-the-line for Olympus-brugere og prisen afspejler dette. Det gør det til et godt valg, hvis man har Olympus i forvejen. Men pris/ydelse bringer nok ikke mange til at skifte til Olympus. Desværre, vil jeg sige, for jeg er tilhænger af så mange valgmuligheder som muligt også inden for DSLR.
Mvh.
Lars

holtelars på Flickr
"Ser på negativer som noget positivt"

Brugeravatar
Alphahelix
Kontakt:

Indlæg af Alphahelix » 24 mar 2011 16:19 pm

Hej SuperMulti.

Tak for dine pæne ord. :)
Det er lidt med vilje jeg ikke nævner pris. 2 ting.

1: Det er langt fra sikkert at mine kriterier er ens med andres. Det er jo meget individuelt hvad man lægger vægt på. Folk må selv vurdere om det er et godt køb eller ej.

2: Siger man pris, kommer det næste som er leveringstid. Der er for tiden en alt for lang leveringstid på E-5. En diskussion jeg helst ikke vil ind på. ;)

/Alphahelix
Nobody is perfect...
I am a nobody!

Håbfuld
Rang: Bruger
Kamera: Olympus E-3/E-5

Indlæg af Håbfuld » 24 mar 2011 21:29 pm

- og så venter vi spændt på KS's nedsabling? :zconfd

Men ellers alphahelix, så er jeg enig med dig i at det er et lækkert kamera!
begrænsningen på 7 min video, kan du ikke laste Olympus, da det er et EU direktiv (noget med importtold??) - but who cares? Video er for kællinger...

Huskede du at nævne højtopløselig 3" flif/vrid skærm,
med de suveræn bedste live-view egenskaber?

Jeg var begejstret for de "gamles" (E-3/E-30/E-620) billedvisningsmåde, let, overskuelig, 1- eller 2-billeder på skærmen af gangen, let at afmærke/slette eller med et klik kopiere over på det ekstra hukommelseskort (Før XD-kort, men på E-5 heldigvis SD-kort)
Men på E-5 er det STINKENDE godt!, og den medfølgende software er næsten i sig selv pengene værd...

Men med naturlovene og den lille sensor??,
ja, så er os der har valgt at købe E-5 jo ikke så kloge... :wink:
mvh Jesper

k s
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af k s » 24 mar 2011 22:44 pm

Håbfuld skrev:- og så venter vi spændt på KS's nedsabling? :zconfd
Har du et problem? :zconfd

I modsætning til visse andre, forholder jeg mig blot objektivt til tingene. Jeg ser ingen grund til at sable noget ned her - det er en brugers oplevelser, der er taget forbehold for situationen omkring E-systemets fremtid, og jeg synes, at det virker som en sober gennemgang. Det er ikke et kamera, jeg ville vælge af mange årsager, men det ændrer jo ikke ved, at andre godt kan have gode oplevelser med det indenfor dets begrænsninger (og alle kameraer har begrænsninger - det er blot en prioritering, hvilke begrænsninger, man bedst kan leve med - desværre er det ikke alle, der tåler at høre at deres kamera har begrænsninger).

Faktisk har jeg aldrig "sablet" Olympus ned, men jeg forholder mig kritisk til produkternes evner og begrænsninger ifht. konkurrenterne - specielt når de bliver skamrost og man behændigt "glemmer" at nævne begrænsningerne overfor de, der spørger om råd.

Håbfuld
Kamera: Olympus E-3/E-5

Indlæg af Håbfuld » 24 mar 2011 23:32 pm

:goodpost:
Ja, ja, Ks...
Du fatter det nok ikke?
Dit "objektive" syn er nok lidt subjektiv?

- og nej, jeg har ikke problem(er) som du er i-blandt, men tak fordin bekymring.
(husk nu at nævne den lille sensor...)

Brugeravatar
JakobFriis
BOFH
Kamera: Nikon D800E
Geografisk sted: Vestbjerg

Indlæg af JakobFriis » 25 mar 2011 08:46 am

Håbfuld skrev:- og så venter vi spændt på KS's nedsabling? :zconfd
mvh Jesper
Lad nu for pokker være med at sænke niveauet ! Din kommentar kommer helt uden grund. Hvad er formålet med det ?

Hold dig til emnet og lad være med at starte noget personfnidder !

Marci

Indlæg af Marci » 25 mar 2011 09:04 am

Der er mange som nævner at det er ringe at de kun kan optage klip af max 7 min. Men dette er jeg uforstående overfor. Jeg har endnu til gode, at se et rigtig godt klip på mere end bare 2 min. Spændingskurven bliver simpelthen for flad. Tricket er at lave flere korte klip med skiftende vinkel, perspektiv og afstand til motivet. Prøv at analysere en film eller er tv show og se hvor mange klip der er over 1 min i længde.

Nå men jeg der frem til en dag at prøve et E-5 hvis det er lige så godt som dens forgænger, hvilket det lader til at være.

Brugeravatar
Alphahelix
Kontakt:

Indlæg af Alphahelix » 25 mar 2011 09:43 am

Marci skrev:Der er mange som nævner at det er ringe at de kun kan optage klip af max 7 min. Men dette er jeg uforstående overfor. Jeg har endnu til gode, at se et rigtig godt klip på mere end bare 2 min. Spændingskurven bliver simpelthen for flad. Tricket er at lave flere korte klip med skiftende vinkel, perspektiv og afstand til motivet. Prøv at analysere en film eller er tv show og se hvor mange klip der er over 1 min i længde.
Tjoh, men muligheden for at høvle et 64GB kort i og lade den optage i over en time ville være rart. Specielt når men ikke selv står foran kameraret men oppe på scenen. (Jeg bruger primært funktionen til sceneshows, som nemt kan være halve timer lange) Jeg ved at jeg nu nærmer mig funktionaliteterne for en camcoder, men at have muligheden ville være rart. :) Men pyt skidt, ting er som ting nu engang er.
Marci skrev:Nå men jeg der frem til en dag at prøve et E-5 hvis det er lige så godt som dens forgænger, hvilket det lader til at være.
Du skal da være velkommen til låne mit, hvis vores veje skulle mødes en dag. :)
Nobody is perfect...
I am a nobody!

Rashal

Indlæg af Rashal » 25 mar 2011 11:17 am

Teddy: Du kan bruge den Hähnel Giga T Pro remote jeg har til fx at tage et billede hver 7'ende minut under video optagelse, så starter den med en ny fil.

Det er forøvrigt fordi Olympus bruger fat16 som fil system og derved har max 2 GB filer der er grunden til begrænsningen på 7m28s så vidt jeg kan finde ud af.

Er ganske tilfreds med mit E-5, men synes stadig der er en del ting der ikke er lavet godt nok når man ser på konkurenterne, så som Supermulti skriver er det her kamera udelukkende møntet på eksisterende brugere og af dem kun os der har en del godt glas så et skifte er dyrt.

flarsson
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Lemvig

Indlæg af flarsson » 25 mar 2011 18:02 pm

Jeg er i alt væsentligt enig med alphahelix i hans vurdering af E-5.
Selv kommer jeg fra E-3, så "springet" har for mig været en del mindre.

Vedrørende video, så har jeg faktisk ikke brugt det endnu (bortset fra en kort prøve), selvom jeg har haft min E-5 siden begyndelsen af november - og jeg anser (til mit brug) ikke manglen på 1080p som væsentlig. Når jeg bruger mit videokamera optager jeg typisk sekvenser på en del mere end 2 minutter og får jeg behov for HD-video, bliver det sansynligvis som et decideret videokamera igen, da ca. alle dSLR med videofunktion mig bekendt endnu ikke har kontinuert autofokus under optagelse, når man zoomer ind eller ud.

Faktisk har jeg kun haft to irritationsmomenter med E-5'eren - flytning af en af knapperne i forhold til min E-3 (det skulle jeg vænne mig til) og at der ikke længere er en dedikeret knap til IS (men det kunne jeg heldigvis omprogrammere en af de andre knapper til). Positivt at der er flere programmerbare knapper end i E-3'eren.

Brugeravatar
Alphahelix
Kontakt:

Indlæg af Alphahelix » 27 mar 2011 14:57 pm

flarsson skrev:...og at der ikke længere er en dedikeret knap til IS (men det kunne jeg heldigvis omprogrammere en af de andre knapper til). Positivt at der er flere programmerbare knapper end i E-3'eren.
Ja den glemte jeg i min liste. Men ja, en knap til IS ville være rart. :)
flarsson skrev:Positivt at der er flere programmerbare knapper end i E-3'eren.
Jeg kommer fra E-420 med én programer bar knap. Så E-5'eren er jo ikke sammenlignig. :P
Nobody is perfect...
I am a nobody!

flarsson
Kamera: Olympus E-3
Geografisk sted: Lemvig

Indlæg af flarsson » 27 mar 2011 15:42 pm

E-3'eren har 2 programmerbare knapper, men den anden (AEL/AFL) har kun begrænsede muligheder sammenlignet med fn-knappen.
På E-5'eren kan ialt 4 knapper programmeres relativt frit, mern jeg har dårlige erfaringer med at anvende preview-knappen, da jeg ret let kommer til at trykke den utilsigtet.

KnudHenrikSørensen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Olympus €5, Olympus OM-D M5 MK-II

Indlæg af KnudHenrikSørensen » 26 maj 2016 17:12 pm

Jeg kom fra €620 med ekstra batterigreb og købte fluks €5 med ekstra batterigreb. Efter knapt et års tid med min €5 købte jeg et hus og batterigreb mere så jeg slap for objektivskift på fototuren. Jeg er blevet så vant til det batterigreb at jeg ikke kan undvære det. Vejrforseglingen er endda rigtig god og bedre end Olympus selv tør indrømme. Jeg har haft begge min €5 huse med ud i tordenskyller uden ekstra beskyttelse og med top pro objektiver monteret bl.a. Olympus Zuiko 300 mm. F:2.0 og så bliver det tungt at slæbe på for det objektiv vejer alene 4,5 kg. Ikke en dråbe vand er kommet ind hvor det ikke må komme.

Støj på billeder kan der godt forekomme, men er der lys nok samtidig kan ISO6400 godt anvendes men kun med tilførelse af ekstra kunstigt lys ellers er der ret kraftige gryn. Det gør mig ikke så meget da de allerfleste af mine billeder alligevel skydes mellem ISO100 og ISO800 og det klarer det faktisk fint nok, i hvert fald godt nok til at det sidste fjernes let i Adobe Photoshop Lightroom CC.

Selvom jeg i dag også har investeret i et Olympus OM-D M5 MK-II så er der stadig rigtig mange ting jeg foretrækker mine €5'ere til. Der findes også ting der gør at jeg foretrækker det nye spejlløse, men kamerastørrelsen og vægten bliver aldrig en af dem. Jeg har fra naturens hånd ret store hænder og føler tit de små kameraer er for lette og noget vakkelvornt skrammel når jeg får et af dem i hånden.

Ca. 80% af tiden er det €5'erne der kommer med mig. De er bare mere logiske i menuerne og alt sidder hvor det skal.

Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 maj 2016 17:55 pm

Velkommen til Knud Henrik Sørensen
Men at starte med at genåbne 3 og 5 år gamle tråde :zconfd
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Besvar