Tokina 12-24 - et par ord

- Til anmeldelse af diverse udstyr og tilbehør fra andre mærker, der ikke har direkte tilknytning til de ovennævnte platforme (eks. image banks, hukommelseskort osv...)
Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Tokina 12-24 - et par ord

Indlæg af avril_hansen » 03 jun 2008 22:06 pm

Mit sidste nye indkøb er en ultra-vidvinkel fra Tokina til Canon.

Tokina
Tokina er ikke noget videre kendt mærke, men de er her dog - og med god grund. Firmaet er grundlagt af en gruppe Nikon ingeniører i Japan der besluttede at koncentrere sig om høj-kvalitet's objektiver. I korte træk gik de bort fra Nikon og har startet partnerskab med Pentax. De pentax objektiver Tokina laver, hedder stadig Pentax, men til alle andre mærker hedder de Tokina :)

Grunden til at tage den lille historiske vinkel med er, at man så ved at det ikke er et eller andet bambusfirma i en jungle der kalder sig Tokina, men det er et firma der lever af kvalitet og 3. parts leverancer og har gjort det siden 70'erne. :)

Objektivet

Tokinaen er en relativt massiv sag! Den vejer hele 570 gram, hvilket bringer mit kamera op på en totalvægt på 1,7 kg - Her ses den monteret:

Billede

Når man står med den er man ikke i tvivl om hvad man har fået, jeg ved ikke hvad den er bygget af, men den er MEGET robust og utroligt lækker at have fingrene i! - Den er konstrueret pænt med en god zoomring der bevæger sig blødt og dæmpet, samt en fokus "clutch" mekanisme. Oversat er det en kobling. Man trækker bare i fokusringen og så er den på manuel. Supersmart :D - Især fordi alt over 2 meter alligevel er "uendelig" på sådan en :)

Modlysblænden følger med og er som på andre PRO-objektiver beklædt indvendig med refleks-frit materiale (dvs ikke bare billigt plast).

--

Specifikationer

Tokinaen kommer med et flot stykke papir! Den kalder sig "Tokina ATX PRO - SD 12-24 F4 (IF) DX"

Det mange pæne ord, men ikke bare pjat! - Jeg er ikke i tvivl om at det er pro-værktøj når jeg står med den... Den har en fast blænde 4, intern fokus som er hurtigt og stille og DX betyder ganske enkel at den er bygget DIREKTE til digital (crop) kamera. Den kan godt side på et full-frame hus, men det bliver nogle dårlige billeder... - Den udmærker sig i øvrigt også ved at bryde lyset enormt flot og jævnt med hele 9 blændeblade - hvilket også giver en flot blød "out-of-focus" sløring.

12-24 mm er sweet nok, blænde 4 er endnu bedre - dog får man en bedre performance ved lige at blænde et step eller to ned. Til gengæld gør den det så også rigtig godt! Ved blænde 5.6 er den rigtig pæn i hjørnerne og absolut skarp i center.

Efter at have hygget med den i lidt krævende omgivelser et par dage kan jeg konstatere at hvis man stepper ned på blænden, så har man et objektiv der tegner enormt flot og skarpt og med gode farver og kontrast...

Generelt er jeg MEGET glad for den performance, jeg har dog været noget nervøs ved den frygtede chromatiske aborration. Dog har jeg nu skudt et par 100 billeder hvor problemet burde være stort, og det har vist sig at være fint under kontrol:

Et hurtigt eksempel er:

Billede

Billede

Der ER spor af CA på nogle af mine billeder - især i sammenligning med min Tamron 17-50 som slet ikke har det problem. Dog er problemet faktisk bestemt ikke ret stort på Tokinaen.

Generelt er jeg enormt glad for købet.

+ Den performer kanon flot
+ Den fortegner som den skal, ikke for meget
+ den har fast blænde 4
+ den er bygget imponerende godt

Det eneste jeg savner ved den, er faktisk de sidste 2mm til Canons og Sigmas. Det er trods alt 20 % af billedfeltet til forskel hvilket er RET meget...
Senest rettet af avril_hansen 04 jun 2008 23:51 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Cyprianus
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon (F, F2, F3, F4, F5, F6 m.m. fl.)
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Cyprianus » 03 jun 2008 22:23 pm

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig din begejstring :-) - lidt sjovt med Tokina - siger man Hoya er alle klar over, at der laves fine ting - og det er jo produkter fra samme firma ...

Efterfølgende er der kommet et 11-16 mm 2.8
http://www.tokinalens.com/products/toki ... odx-a.html
der åbenbart kvalitetsmæssigt følger trop.

- Se evt. en sammenligning her: http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm#compare
Medlem af NFLPA
- Skyder med Mauser
/ fotograferer med Nikon -
Dir. mail-adr.: cypnik@gmail.com

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 04 jun 2008 15:59 pm

Det skal måske også lige nævnes, at det er Hoya der producerer Tokinas glas. :)

Godt at læse om en af de mere sjældne mærker der trækkes frem.

Nu om dage producerer Tokina kun til Canon og Nikon mount (og Pentax, gennem Pentax' brand)... altså ingenting til bajonet A... *suk*
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

hundeboll

Indlæg af hundeboll » 04 jun 2008 16:26 pm

jakobdam skrev: Nu om dage producerer Tokina kun til Canon og Nikon mount (og Pentax, gennem Pentax' brand)... altså ingenting til bajonet A... *suk*
Øhh - er der stadig nogen som bruger bajonet A ? :-)

Undskyld - men det er et fantastisk sjovt objektiv. Stå 1 meter fra en mand (i dette tilfælde Hr. Dam), og det er muligt at få både fødder og hoved med. Nærgrænsen er MEGET lille, og forsøger man sig med at nærportræt, risikere man let at banke objektivet direkte ind i ansigtet på motivet, da man ingen fornemmelse har for afstand. Som portrætmotiv skal man dog ikke regne med at folk generelt kommer til at se pænere ud.

Jørn

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 04 jun 2008 16:34 pm

hundeboll skrev:Som portrætmotiv skal man dog ikke regne med at folk generelt kommer til at se pænere ud.
Hehe, men til gengæld sparer du mange penge på studiekvadratmeter med sådan et objektiv. ;-)
Mvh. Poul Pedersen

Brugeravatar
claria
Rang: ULTRA BURST MODE
Geografisk sted: Terra firma

Indlæg af claria » 04 jun 2008 16:48 pm

Jeg kan kun tilslutte mig dit udsagn Avril om Tokinaen.
Nu har jeg selv brugt den siden sep. 2005 og jeg er endnu ikke blevet træt af den.
Og ja den mangler de der 2 mm, men så må den manuelle zoom funktion træde ind - flyt fusserne....... ;-))

Jeg kan fortælle at jeg har fået lovning på at få Tokina AT-X 11-16mm/f:2.8 PRO DX på prøve i nær fremtid.

Mit billede her
http://www.fotostart.dk/usergallery/thu ... 152642.jpg
Er skudt med Tokina 12-24mm
Tschüß, Ciao, See you, Tot ziens, Au revoir, Hej.
Claudia - "The Canon Lady"

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 04 jun 2008 17:12 pm

Øhh - er der stadig nogen som bruger bajonet A ?
Yes yes - Sonys Alpha-mount, er nemlig et og samme :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 04 jun 2008 23:45 pm

claria skrev: Mit billede her
42x75 px :D - Det er sq nok verdens mindste billede :D

But i get the point :D

- Hvis man vil se billeder fra Tokinaen kan man jo starte i galleriet og søge på Tokina ved at skrive "Tokina" i søgefeltet :)

http://www.fotostart.dk/index.php?p=600&v=10

Brugeravatar
Ib M
Kamera: Canon

Indlæg af Ib M » 05 jun 2008 00:04 am

På siden her http://www.pixel-peeper.com/ kan man også finde diverse eksempler fra forskellige objektivfabrikater - om ikke andet kan det da gi´ en fornemmelse for billedvinkel, og vel også andet, når bare man stadig har i baghovedet at det ikke er objektivet der tager billedet men personen bag.

Men efter hvad jeg har set både her og andre steder er det et superlækkert objektiv.
Ib M

Brugeravatar
claria
Geografisk sted: Terra firma

Indlæg af claria » 05 jun 2008 08:56 am

avril_hansen skrev:
claria skrev: Mit billede her
42x75 px :D - Det er sq nok verdens mindste billede :D

But i get the point :D

- Hvis man vil se billeder fra Tokinaen kan man jo starte i galleriet og søge på Tokina ved at skrive "Tokina" i søgefeltet :)

http://www.fotostart.dk/index.php?p=600&v=10
Ja ja bare :smash: mig i hovedet med sådan en lille ubetydelig fejl....... :oops:

Så her er billedet i normal størrelse

Billede
Tschüß, Ciao, See you, Tot ziens, Au revoir, Hej.
Claudia - "The Canon Lady"

Brugeravatar
SRNielsen
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D7100
Geografisk sted: Lige der hvor Odense slutter

Indlæg af SRNielsen » 03 sep 2008 04:11 am

Sjovt som tiderne skifter. Citat "Tokina er ikke noget videre kendt mærke"

I 80'erne var det et meget brugt mærke, og kendt for deres kvalitet.

Brugeravatar
youngman
Kamera: Nikon D810/700/300
Geografisk sted: Nha Trang

Indlæg af youngman » 03 sep 2008 05:55 am

"Tokina er ikke noget videre kendt mærke"
Jeg koebte et Tokina objektiv i 1978 og da var der mange, der havde
dette maerke.

helle026
Rang: Nyankommen
Kamera: 0
Kontakt:

Re: Tokina 12-24 - et par ord

Indlæg af helle026 » 04 feb 2010 00:01 am

Hej. Kan forstå at DX betyder at objektivet er bygget til et crop kamera. Jeg er blevet tilbudt et Tokina SD 12-24 F4 (IF) ATX Pro. Er der nogen der kender til det, og vil det være ligeså godt som et DX? Det skal bruges til 400D.
Har også læst at Tokina imodsætning til Sigma 10-20mm skulle være vanskeligere at bruge. Noget med at man ikke kunne se direkte i søgeren hvad man fik med på billedet.
Er der nogen der har erfaringer med det?
Håber at nogen vil hjælpe mig hurtigt, da jeg er midt i en handel.

Brugeravatar
kasperdr
Kamera: Nikon D3
Geografisk sted: Ølsted - Nordsjælland

Indlæg af kasperdr » 04 feb 2010 00:24 am

helle026 skrev:Hej. Kan forstå at DX betyder at objektivet er bygget til et crop kamera. Jeg er blevet tilbudt et Tokina SD 12-24 F4 (IF) ATX Pro. Er der nogen der kender til det, og vil det være ligeså godt som et DX? Det skal bruges til 400D.
Har også læst at Tokina imodsætning til Sigma 10-20mm skulle være vanskeligere at bruge. Noget med at man ikke kunne se direkte i søgeren hvad man fik med på billedet.
Er der nogen der har erfaringer med det?
Håber at nogen vil hjælpe mig hurtigt, da jeg er midt i en handel.
Så vidt jeg lige kan se er det objektiv du hentyder til også et DX og det samme som tråden omhandler. lige udmiddelbart når man søger på google findes det ikke uden "DX". men måske jeg tager fejl ?

http://www.google.dk/search?q=Tokina+SD ... =firefox-a

Og tokina's ATX PRO serie kan kun anbefales, det kram. :) har selv en 80-200 f/2,8.

hva angår det med at man ikke får det hele med i søgeren tror jeg det er en skrøne, det er din søgers opbygning der bestemmer hvor mange procent af billedet man får med, har da aldrig hørt om andet.
Kasper D.R.
Nikon D7000 + D80
http://www.flickr.com/photos/kasperdr/

helle026
Kamera: 0
Kontakt:

Indlæg af helle026 » 04 feb 2010 08:44 am

Tusinde tak for lynhurtigt svar :) . Jeg vil straks gå videre med handlen.

Besvar