Kryds-polarisation og refleksionerne der blev – helt – væk.

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Brugeravatar
Allan Olesen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a77

Re: Kryds-polarisation og refleksionerne der blev – helt – væk.

Indlæg af Allan Olesen » 31 jul 2011 20:31 pm

I princippet bør der sidde to. Ideen med LCD er jo, at to "polfiltre" tilsammen lukker for lyset.

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 31 jul 2011 21:53 pm

Allan Olesen skrev:I princippet bør der sidde to. Ideen med LCD er jo, at to "polfiltre" tilsammen lukker for lyset.
Nope, der naturligvis kun et, da det er polariserings-twistet af hvert pixel som er teknikken i at "LCD" kan lukke af for noget af lyset, og derfor er det også lineært polariseret da panelet sidder ovenpå det polariserede lys fra back-lighten.
(selvom man nok teoretisk kunne lægge et lag ovenpå igen som så "cirkulerede" polariseringen igen)
Mvh. Poul Pedersen

Brugeravatar
Allan Olesen

Indlæg af Allan Olesen » 31 jul 2011 23:26 pm

PoulP skrev:Nope, der naturligvis kun et
Når du udtrykker dig så arrogant, lægger det naturligt op til et skænderi.

Jeg vil nøjes med at sige, at du bør starte en ny tråd, hvis vi skal diskutere videre.

Sjums

Indlæg af Sjums » 01 aug 2011 21:48 pm

Synes ikke det er et arrogant svar O.o men synes teorien om et lyder mest logisk :)

Brugeravatar
Allan Olesen

Indlæg af Allan Olesen » 01 aug 2011 22:41 pm

Du skal bruge 1 polarisationsfilter for at polarisere lyset fra din lyskilde, nogle flydende krystaller til at dreje polarisationen på kommando, og 1 polarisationsfilter for at lukke af for det lys, der ikke har fået den rigtige polarisation.

Hvilket af de filtre vil du fjerne?

Hvis du fjerner filter nummer 1, er lyset gennem krystallerne ikke polariseret, og så slipper der en lige stor andel af lyset ud gennem filter nummer 2, uanset om krystallerne er drejede eller ej.

Hvis du fjerner filter nummer 2, drejer krystallerne bare polariseringen, men der er ikke noget til at stoppe forkert polariseret lys.

Derfor er 2 polarisationsfiltre logisk set nødvendige, medmindre man på anden vis enten har skaffet sig polariseret lys, eller krystallerne selv er i stand til at polarisere lyset.

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 01 aug 2011 23:04 pm

Du må meget undskylde min forkerte forklaring, jeg pillede lige et laptop panel fra hinanden lidt mere omhyggeligt end jeg ellers har gjort tidligere, og så er det til at se effekten af de to filtre:

Samme motiv, men polfilteret drejet hver sin vej:

Billede

Billede

Så hvis det lykkes mig at pille det af i hel tilstand, så er der polfilm nok til alle... selvom det er nogle frygteligt selvklæbende klister på den ene side. Smid en besked hvis nogen mangler et stykke. (duer kun til en flash pga. klisteret, det er ikke specielt pænt at kigge igennem)
Mvh. Poul Pedersen

Brugeravatar
ZzZzleepy
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon Eos 500D
Geografisk sted: Felsted 6200

Indlæg af ZzZzleepy » 12 jun 2012 22:05 pm

hev min gamle bærbars skærm fra hinanden..
men sys ikke umiddelbart der var noget i den ?
burde der være det :P?

Brugeravatar
kirizoma
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Indlæg af kirizoma » 13 jun 2012 07:30 am

ZzZzleepy skrev:hev min gamle bærbars skærm fra hinanden..
men sys ikke umiddelbart der var noget i den ?
burde der være det :P?
Ja hvis det er en lcd skærm, så er der 2 polariserings lag, men hvis det er en meget gammel skærm så kan du godt løbe ind i at filtrene måske er lavet af tynde glasplader istedet for polyester. Det gør dem ikke dårligere, tværdigtmod, men det gør dem uendeligt mere bøvlet at få fra hinanden :zscared2
Mvh
Morten Johansen

Besvar