Video Tutorial med Stine Fabech, af Kasper Fladmose

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
fladmose
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Olympus E-520
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Video Tutorial med Stine Fabech, af Kasper Fladmose

Indlæg af fladmose » 17 nov 2011 02:13 am

Hej folkens.

Jeg har fået en lang række efterspørgelser på en guide til redigeringen af flg. billede:

Billede
Stine Fabeck by Kasper Fladmose, on Flickr

Denne har jeg efterhånden fået sat sammen, og den kan ses her:

Er der nogle spørgsmål, modtages disse naturligvis gerne :)
Med venlig hilsen
Kasper Fladmose
http://www.fladmose.com

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Re: Video Tutorial med Stine Fabech, af Kasper Fladmose

Indlæg af Spacelord » 17 nov 2011 02:20 am

Hendes ærme er helt brændt ud? Og også noget af toppen af huen. Det ser ikke så godt ud :)

Brugeravatar
fladmose
Kamera: Olympus E-520
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af fladmose » 17 nov 2011 02:28 am

Det er da på ingen måde "helt" brændt ud :)

Det er lyst ja, og dele er skam brændt ud. Dog mener jeg på ingen måde at dette skader billedet :)
Med venlig hilsen
Kasper Fladmose
http://www.fladmose.com

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Indlæg af Spacelord » 17 nov 2011 09:43 am

Ja, fuck det.

Beklager min åndssvage kommentar om det :| Godt initiativ med videoen :)

Brugeravatar
Thyge
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: 5D2
Geografisk sted: Faaborg

Indlæg af Thyge » 17 nov 2011 11:54 am

Hej Kasper,
Du skal have stor ros for at tage initiativet til at lave en videotutorial. :-) Men når det er sagt får jeg også lyst til at give dig feedback på den.

Jeg er nødt til at sige det sådan her Kasper: Den er stort set ubrugelig. For stort set hele videoens indhold, kunne du lige så godt have skrevet de settingsdata her i tråden, istedet for at lave en video. Eller et screendump fra lightroom hvis du var meget doven.

Hvad fanden bilder jeg mig ind? :-(

Det jeg mener er, at jeg ville kunne bruge den til noget, hvis du havde åbnet det rå billede, og guidet mig som seer igennem hvad du gør ved billedet, så jeg kan se undervejs hvorfor du gør det (hvilke forandringer det giver). Nu er det blot en gennemgang at dine settings. Jeg har på intet tidspunkt set en forandring i billedet.

Groft sagt, det eneste du viser er i photoshop med high pass-filteret. Kunne du også bare have beskrevet (Dupler laget, vælg highpass filter, 1,9 pixel, vælg blendingmode, opacity 53%). Bum.

Jeg håber du tager det positivt til dig, da det 100% er sådan ment. Da jeg klikkede på 'Afspil' med varm kaffe i koppen, var det med forventning/forhåbning om at lære nogle nye Ninja-tricks i photoshop programmerne, for jeg synes dit billede er blevet flot.
Da jeg ikke fik det forventede, synes jeg du skal vide det. :-)

Rashal

Indlæg af Rashal » 17 nov 2011 12:14 pm

Hej Kasper, nu kom Thyge mig i forkøbet, men han skrev nøgagtig det samme feedback som jeg havde i tankerne. Synes specielt det var ærgeligt at man ikke ser de trin hvorcdu laver desaturering samt split toning da jeg vil tro det er hemligheden bag looket.

Anders Skov
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon, Fujifilm, Voigtländer, Yashica, Mamiya
Geografisk sted: Oslo

Indlæg af Anders Skov » 17 nov 2011 12:55 pm

Rashal skrev: Synes specielt det var ærgeligt at man ikke ser de trin hvorcdu laver desaturering samt split toning da jeg vil tro det er hemligheden bag looket.
Øhh, det vises da i videoen?
Global saturation: -46
Highlights: Hue: 71, Sat: 20
Shadows: Hue: 0, Sat: 10

Screen mode I PS, kan bedst sammenlignes med dobbelteksponering. Hvis laget er sort (0), vil det ingen effekt have. Hvis laget er hvidt (255) vil det lave alt hvidt. Hvis laget er 50% grå (128) vil værdien blive hævet med differencen mellem aktuelle værdi og helt hvid.
Da highpass med så lav radius nærmest er 50% grå vil det give dette kontrasløse, disede udseende.

Synes kritikken er lidt hård – personligt er jeg ikke meget for stilen (synes billedet er langt mere interessant inden efterbehandlingen) – men hvis man er ude efter den stil, viser videoen det da ganske fint :)
mvh Anders

Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death.

Brugeravatar
Thyge
Kamera: 5D2
Geografisk sted: Faaborg

Indlæg af Thyge » 17 nov 2011 14:12 pm

Anders Skov skrev:
Rashal skrev: Synes specielt det var ærgeligt at man ikke ser de trin hvorcdu laver desaturering samt split toning da jeg vil tro det er hemligheden bag looket.
Synes kritikken er lidt hård – personligt er jeg ikke meget for stilen (synes billedet er langt mere interessant inden efterbehandlingen) – men hvis man er ude efter den stil, viser videoen det da ganske fint :)
Nej Anders, vi ser netop IKKE billedet inden efterbehandlingen.

Vi ser billedet efter det er færdigbehandlet i Lightroom med et hav af ændringer, marcipanhud o.m.a..

Rashal

Indlæg af Rashal » 17 nov 2011 14:45 pm

Anders Skov skrev:
Øhh, det vises da i videoen?
Global saturation: -46
Highlights: Hue: 71, Sat: 20
Shadows: Hue: 0, Sat: 10

Screen mode I PS, kan bedst sammenlignes med dobbelteksponering. Hvis laget er sort (0), vil det ingen effekt have. Hvis laget er hvidt (255) vil det lave alt hvidt. Hvis laget er 50% grå (128) vil værdien blive hævet med differencen mellem aktuelle værdi og helt hvid.
Da highpass med så lav radius nærmest er 50% grå vil det give dette kontrasløse, disede udseende.

Jeg er altså totalt ligeglad med tal, for selv om jeg tager et af mine egne billeder og smider de tal på så bliver resultatet af ændringerne ikke de samme når jeg ikke har samme billede.
I sådan en tutorial som den her skal man efter min mening starte med et friskt importeret raw billede, og så evt taste de forskellige værdier ind hvis man vil have det nøjagtig ens.

Brugeravatar
legrevedotcom
Kamera: Canon 5D mk III, erfaring med Sony FS, RED, Alexa
Geografisk sted: København / Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af legrevedotcom » 28 nov 2011 19:33 pm

fladmose skrev:Det er da på ingen måde "helt" brændt ud :)

Det er lyst ja, og dele er skam brændt ud. Dog mener jeg på ingen måde at dette skader billedet :)
Det er vist en smagssag så... hud skal aldrig brænde ud som det gør i hendes hovede, og så synes jeg hendes ærme drager mere opmærksomhed end godt netop fordi det brænder ud.
Det kan nemt reddes ved at børste det tilbage.

Besvar