Time Lapse Guide

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
brEan
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 40D
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Time Lapse Guide

Indlæg af brEan » 08 jan 2012 18:44 pm

En gennemgang af processen jeg bruger når jeg laver time lapse videoer :)

Forberedelse
Jeg bruger helst en computer til at styre kameraerne med: Breeze Systems DSLR Remote Pro og PSRemote på en dedikeret Windows XP maskine. Det giver god kontrol over billederne, og mulighed for fjern-styring.

Billede Billede

Jeg har to kameraer jeg bruger til dette formål, et Canon EOS 40D og et ældre Canon PS S2. Begge har fordele og ulemper. S2'et har fx. ikke noget spejl. Så det kan stå ugeneret, hvor spejlet i 40D'eren kan være træls at høre på i længden :P
Så er der jo også den evige diskussion om lukkeren/spejl-levetiden. Der er jeg på den side, at kameraet er købt for at blive brugt. Og at det nok er noget andet, eller mig selv, der forsager at kameraet ikke virker mere. Ulempen ved S2'eren er så også at jeg ikke kan sætte fokus manuelt når det er sat til PC'en. Der er der mere kontrol på 40D, og noget bedre billedkvalitet.

Billede Billede

Så er der batterierne. Selvom jeg har batterigreb på mit 40D, vil det stadig være mega ærgerligt hvis det gik kold. Jeg har en 7,4V PSU til S2'eren, som jeg nu gør brug af (læs mere). Så det er jo igen en vurderingssag, om man kan nå at få skudene i hus, inden batterierne går kolde. Det snedige ved time lapse, er jo så at du reelt set kan nå at skifte batterierne mellem skudene. Men det kræver jo så også en del overvågning ;)

Eksponering
I mit setup overfører kameraet billederne direkte til computeren, så jeg skal ikke tænke over plads på kortet. MEN det sker jo man er ude, og ikke har computeren med. Her bruger jeg en fjernbetjening med indbygget timer (hurra for ebay! ;)).
Det er jo vigtigt at tænke på at 1920 x 1080 reelt set "kun" er 2 megapixel. Og så kan man jo køre opløsningen ned hvis det er nødvendigt. Derfor er det jo heller ikke nødvendigt at bruge et dSLR. Men ældre/mindre/anderledes kamera kan snildt bruges, bare de kan køre en form for interval :)
Hvor lang eksponering og interval skal man så bruge?
Det kommer jo så igen an på hvordan man vil have sine billeder til at se ud. (Nu burde det ikke være nødvendigt at lære foto-entusiaster om eksponering vel? :P) I mit tilfælde med nytårsaften, var det målet at få fanget så meget fyrværkeri, men samtidig få et rimelig kort interval mellem billerne.
Kameraet blev sat til: ISO 320 - f/6,7 - 10 sek. - 10mm - Manuel fokus.
Det gav 10 sekunder til at få overført billedet til computeren, og være klar til næste billede.
Kameraet kørte fra ca. 21:00 - 02:00 (3 billeder i minuttet x 60 x 5 timer = 900 billeder)

Efterbehandling
Første trin i efterbehandlingen er at komprimere/croppe billederne. Det bruger jeg Adobe Lightroom til.
Når billederne er importeret, redigerer jeg det første billede, beskærer det i 16:9 så det passer til widescreen 1280x720 & 1920x1080.
Pointen er at man derefter synkroniserer den behandling til de andre billeder. "Sync Settings" i bunden af højre side. Der kan selvfølgelig også synkroniseres andre rettelser som hvid balance osv. osv. :)
Derefter eksporterer jeg alle billederne i 1920x1080.

Billede

Som en ekstra bonus får de lige et ekstra trin den her gang. De får tilføjet EXIF data time/date-stamp direkte på billederne, så man kan se tiden. Når det nu er nytår. Desværre kunne jeg ikke huske hvad jeg brugte til det sidst. Så endte med at bruge et lidt for simpelt program der hedder "Aoao Watermark". Som desværre insisterede på at have sekunderne med også. Det kunne jeg godt have undværet. Det skal jeg lige have fikset til næste år :P

Næste skridt er at samle alle billederne til en video. Jeg bruger VideoMach, ikke fordi det kan noget bestemt, men fordi det er det jeg arbejder bedst med :)
Der findes mange alternativer til lige denne process, fx QuickTime eller Windows Movie Maker osv.
Nu har du så muligheden for at bestemme hvor mange billeder der skal vises i pr. sekund "FPS". Det er en smagssag, alt efter hvor flydende, eller hvor lang/kort du vil have videoen til at være. Typisk når jeg laver dem ender jeg altid med at render filmen en to-tre gange for at teste hvad der virker bedst.

Sidste skridt er selvfølgelig at smide noget hygge musik på eller hvad man nu er til :)

Det endelige resultat

Fejl og rettelser modtages gerne ;)
Håber i kan bruge det til noget :mrgreen:
( Billeder: flickr )
( Alt andet: about.me/i42 )

jesper_w
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D7000
Geografisk sted: tåstrup

Re: Time Lapse Guide

Indlæg af jesper_w » 15 feb 2012 22:20 pm