Stjernetest dine objektiver

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Stjernetest dine objektiver

Indlæg af Stone G. » 08 aug 2012 00:18 am

Billede
Nej, dette er ikke møl fanget i lommelygtens skær, men stjerner, der i følge lærebogen skulle være små nydelige diffraktionscirkler, hvis størrelse alene skulle afhænge af blændeforholdet - hvis altså objektivet ellers var ideelt, diffraktionsbegrænset......

Testkort kan være meget gode, men punktformede lyskilder som stjerner er nådesløst ubarmhjertige til at afsløre afbildningsfejl så som kromatisk aberration (CA), koma og astigmatisme - og så er de ret nemme at arbejde med, hvad angår fokusering og parallelitet mellem motiv- og sensorplan.

Sagen fik fornyet aktualitet for mig forleden under test af Pentax O-GPS1 Astrotracer funtionen, der kort fortalt får sensoren i kameraet til at dreje sig som om kameraet var monteret på en ækvatorial montering, og således for en tid kan følge stjernernes gang over himlen. Det giver f.eks. billeder som dette:

Billede
Stjernebilledet Lyren og omgivelser taget med Pentax K-5 og Super Takumar 55mm f/1.8 objektivStack i Deep Sky Stacker af 5 eksponeringer på 60s ved blænde 2.8 og ISO 400. Klik på billedet for at se en større udgave

Umiddelbart ser det jo meget hæderligt ud, og normalt forfalder jeg ikke til pixelpeeping, men det var hvad testen gik ud på - for at se, om Astrotracer faktisk fulgte stjernerne og herunder opdagede jeg så, jævnfør indledningsbilledet, at min kære Super Takumar var alt andet end ideel nær billedranden. Det fik mig så til at undersøge sagen lidt mere systematisk.

Super Takumar 55mm @ f/2.8 vs. Tamron Adaptall-2 SP 35-80mm f/2.8-3.8 (Model 01A) @ 50mm og f/3.1

Her og i det følgende viser jeg 100% crops sammensat af Model01A (altid øverst) og Takumaren (altid nederst). Billedfelterne dækker ikke helt de samme stjerner, men det betyder ikke så meget: Stjernerne er stadig punktformede lyskilder, og udsnittene er taget samme steder i billedfeltet. Model 01A er sat på fuld blænde, medens Takumaren er blændet ned til f/2.8 da koma er meget udpræget ved f/1.8.

I centrum:
Billede

Man ser, at Takumaren opfører sig rigtigt pænt her (husk dog at den er blændet ned fra f/1.8 til f/2.8). CA er eksemplarisk behersket, stjernerne er pænt runde og opløsningsevnen god. Bemærk især den opløste dobbeltstjerne. Men Model 01A slår den alligevel på alle punkter på nær CA.

Øverst, midt for:

Billede
(undtagelsesvist et ca. 200% crop, så man tydeligere kan se forskellene)

Her klarer Model 01A sig klart bedre. De tidligere fortegninger viser sig ved Takumaren og det samme gør sig gældende ved

Øverst til højre samt nederst til venstre:

Billede

Billede

Model 01A begynder at udvise en smule koma, men der er vist ingen tvil om, hvem der klarer sig bedst i denne test. Der kan man bare se: En vintage zoom mod en jævnaldrende, og af alle respekteret prime.........

SMC Pentax (K) 35 mm f/3.5 vs. Tamron Adaptall-2 SP 35-80mm f/2.8-3.8 (Model 01A) @ 35mm og f/2.8

Således ansporet satte jeg min Tamron i 35mm stilling, igen ved fuld blænde og satte den op mod Pentax-K 35mm f/3.5, der går for at være et af de skarpeste objektiver, der nogensinde er lavet i denne klasse:

I centrum:

Billede

Igen viser Pentaxen en fremragende beherskelse af CA og desuden den forventede skarphed og opløsningsevne. Den vinder over Model 01A, meen, sidstnævnte er nu da ikke så dårlig endda.

Øverst midt for:
Billede

Hmmm.... jeg synes Pentaxen her begynder at tegne stjernerne som ldt fladtrykte X'er? Tamron'ens stjerner bliver måske også strakt lidt, begge ligger vel stadig inden for det acceptables grænser.

Nederst til venstre:

Billede

Nogenlunde samme billede men mere udpræget - og så til

Øverst til højre:

Billede

STOR - og ubehagelig - overraskelse. Pentaxen er ligefrem dårlig her medens Tamronen bevarer staus quo.

Dette havde man næppe fundet med en "almindelig" testkort undersøgelse; men stjernerne er som sagt ubarmhjertige til at afsløre denne type fejl, og således kan man få både positive og ubehagelige overraskelser. Jeg sætter endnu mere pris på Model 01A end før og, nå ja, jeg holder da stadig ved min Pentax-K 35mm f/3.5.

Tør du lade dine favorit objektiver undergå en stjernetest?
m.v.h. / Steen G. B.
www.gyes.eu

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Stjernetest dine objektiver

Indlæg af John Nyberg » 08 aug 2012 09:46 am

Dejlig test, syntes jeg - og en meget fin forklaring på, hvorfor det gamle Tamron 35-80mm bare er et rigtig fornuftigt objektiv. Jeg har det selv, gav det 3,75 ud af 5, da jeg anmeldte det - og jeg bruger det jævnligt. Både med og uden Tamron's 2xtele. Kan i øvrigt se på eBay, at det vist er steget i pris siden jeg købte mit eks. ;-)
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
Stone G.
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 09 aug 2012 14:52 pm

Tak for kig og kommentarer, John.

Ja, prisen på den gamle Tamron 01A er stigende, men slet ikke så meget som andre, mere "ordinære" Adaptall-2 objektiver, hvor der i flere tilfælde er gået nærmest kult i den. Nå men så kan du og jeg jo bare ryste på vore kloge hoveder i bevidsteden om, at vi ved bedre.....

Lad mig i øvrigt runde af med at vise, hvordan et næsten perfekt og næsten diffraktionsbegrænset objektiv skal se ud. Her er vi godt nok ovre i den lange ende, hvor tingene er lidt nemmere, men alligevel:

Vi ser et billede fra samme felt taget med min Tamron Adatall-2 SP 350mm f/5.6 spejltele, (Model 06B). Den er bøvlet at have med at gøre i mange henseender, men den er stort set fri for aberrationer og fortegninger, og den har en fantastisk ren farvegengivelse (selv efter at spejlet nu er 30 år gammelt).

Billede
3 exponeringer på 20s ved ISO 400 stacket i Deep Sky Stacker og kontrastforstærket i PhotoImpact.Klik for at se en større udgave

Her er 100% crops af de viste felter:

Billede
Alpha Lyra (Vega)

Billede
Dobbeltstjernen Epsilon1,2 Lyra

Billede
Dobbeltstjernen Zeta1,2 Lyra

Billederne er taget på en aften med både næsten fuld Måne og drivende skyer. Ellers ville de være endnu "renere", men man ser tydeligt, at stjernerne overalt er både små og runde, ligesom selv den ret svære dobbeltstjerne Zeta Lyra er tydeligt opløst.

Joh, der findes objektiver, der optisk set er tæt på at være perfekte.
m.v.h. / Steen G. B.
www.gyes.eu

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 09 aug 2012 19:52 pm

Der er (også) en grund til at jeg har set efter et billigt eksemplar af 350'eren i flere år nu ;-)
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

flom
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D50

Indlæg af flom » 13 aug 2012 14:06 pm

Wow det er virkelig nogen flotte billeder :) - Jeg synes virkelig at "rummet" er særdeles facinerende og der kan komme rigtig mange flotte billeder ud af det. Jeg overvejer selv at tage nogen billeder af rummet, og måske få dem fremkaldt på foto på lærred.. måske hos http://www.sumopix.com

Besvar