Tips til Ålborg karneval ?

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Schytte
Rang: BURST MODE
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Tips til Ålborg karneval ?

Indlæg af Schytte » 01 maj 2013 12:08 pm

Jeg regner med at tage til Ålborg karneval for at tage billeder, den 25 maj. Det er første gang jeg prøver det, så jeg kunne godt tænke mig nogle tips fra jer der har været med flere gange.

ex kameraindstillinger, objektivvalg osv

Er der f.eks. steder der er særligt gode at stå, og hvilke steder skal man evt gå hen, og på hvilket tidspunkt ?

Har et 50mm og 24-70 2.8 objektiv - skal man tage blitz med?

Jeg overvejer at købe et 70-200, men er det meget bevendt på dagen (tele kontra wide) ?

Har kigget alle tråde igennem, og set mange flotte billeder - men ikke så meget om ovenstående.

Brugeravatar
Rene sig
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D700
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Re: Tips til Ålborg karneval ?

Indlæg af Rene sig » 01 maj 2013 12:59 pm

Jeg ville personligt smutte afsted med en 35´er på hele dagen på FF sensor.
Så mellem de to ville det være 24-70 om end den er noget stor at rende rundt med en hel dag.

Brugeravatar
Canon_Fodder
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon

Indlæg af Canon_Fodder » 01 maj 2013 18:13 pm

Hej Schytte.

Jeg har været til karneval i Aalborg et par gange, kun med henblik på at fotografere og drikke mig i hegnet :D Jeg har altid så meget grej med som jeg overhovedet gider slæbe, da motiverne så er mange og så forskellige, at du nemt kan bruge hvad som nu sidder monteret på. Flash er specielt godt, ved fede nærbilleder - men det kommer selvfølgelig osse meget an på hvordan vejret den dag tér sig. Efter min mening er der hverken for eller imod mht. udstyrsvalg, men kun din fysik+gåpåmod som sætter grænsen for hvad for nogen fotos du får med hjem i tasken.

Et lille tip: Regn med at ALLE vil ha´ at du tager billeder af dem - og at de osse gerne vil se dem lige bagefter + for derefter at spørge hvor de så bliver lagt hen på nettet :D

Håber du får en fremragende tur og får taget masser af fede skud.

Schytte
Kontakt:

Indlæg af Schytte » 02 maj 2013 12:02 pm

Canon_Fodder skrev:Hej Schytte.

Jeg har været til karneval i Aalborg et par gange, kun med henblik på at fotografere og drikke mig i hegnet :D Jeg har altid så meget grej med som jeg overhovedet gider slæbe, da motiverne så er mange og så forskellige, at du nemt kan bruge hvad som nu sidder monteret på. Flash er specielt godt, ved fede nærbilleder - men det kommer selvfølgelig osse meget an på hvordan vejret den dag tér sig. Efter min mening er der hverken for eller imod mht. udstyrsvalg, men kun din fysik+gåpåmod som sætter grænsen for hvad for nogen fotos du får med hjem i tasken.

Et lille tip: Regn med at ALLE vil ha´ at du tager billeder af dem - og at de osse gerne vil se dem lige bagefter + for derefter at spørge hvor de så bliver lagt hen på nettet :D

"synes godt om" :cheers:

Hvordan / hvor skal man placere sig på ruten, noget tips her ?

Brugeravatar
Don piphans
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Canon Eos 7D mk2. 650D. 350D. Canon SX40 HD.
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Tips til Ålborg karneval ?

Indlæg af Don piphans » 02 maj 2013 16:57 pm

Schytte skrev:
Canon_Fodder skrev:Hej Schytte.

Jeg kaster båden i vandet. Og ser om der kan blive mulighed for at tage lidt billeder der fra. Også får jeg en god dag på vandet, sammen med ungerne.

Sendt fra min mobile haløjsating.

Brugeravatar
Canon_Fodder
Kamera: Canon

Indlæg af Canon_Fodder » 02 maj 2013 22:34 pm

Schytte skrev:
Canon_Fodder skrev:...

Hmmnn. De 2 af gangene gange jeg har været med, har jeg gået med fra et af startstederne, da jeg var sammen med nogen. Altså klædt ud, men stadig med fotogrejet osse. Jeg var en del af en privatfest indledningsvis sidste år, men "brækkede ud" fra den gruppe - og gik "modsat" strømmen, efter vores faste og flydende morgenmad. Jeg startede helt fra spidsen og pløjede så bare gennem det meste af optoget i 5-6 timer. Det synes jeg har været langt den fedeste oplevelse, hidtil. Forrige år var jeg hyret fotograf på 2 amerikanerlastbiler, med festglade unge.
Det blev sgu´ lidt for sindssygt til sidst :D

Jeg er ikke sikker på at jeg gider i år. Men man ved aldrig hvad dagen bringer :D

Schytte
Kontakt:

Indlæg af Schytte » 07 maj 2013 09:31 am

Vedrørende objektiv valg, så står jeg for at skulle anskaffe enten 14-24 eller 70-200 i Nikons 2.8 serie.

Hvilket objektiv vil være bedst anvendeligt på sådan en dag (er man typisk tæt på motiverne) ?

Alternativt bliver det min 24-70 der kommer med, den kan jeg sagtens slæbe med rundt, jeg har vænnet mig til vægten :-)

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 07 maj 2013 10:00 am

Jeg er der stort set hvert år - og går også bare klædt som mig selv, og skyder billeder. :)

- husk blitz til senere samt hvis du ska skyde i modlys
- Jeg medbringer kun 28-75 f/2.8 for mit fullframe eller 16-80 dengang jeg havde crop; min 50mm f/1.4 er også med fordi den er så lille
- Brug din største fototaske; så ka der ligge øl i rummene du ikke bruger
- både min 70-200 og 20mm vidvinkel bliver hjemme; ingen af delene er specielt anvendelige. Jow, måske min 20mm faktisk er - men jeg er for fuld til at komponere ultra wide når jeg rammer optogene.

=> du er typisk MEGET tæt på dine motiver
=> alle folk er glade og stiller gladeligt op
=> forbered dig på at få maling/sminke på dit tøj
=> forbered dig på at blive kysset på
=>
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

JackLawson
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D50

Indlæg af JackLawson » 22 maj 2013 22:06 pm

Hej med dig,

Så er du inn for en spændende oplevelse. Jeg tager også hele udstyret med for de gange jeg har været afsted har jeg brugt alle mine obejktiver flittigt.

Jeg tænker at et godt sted er omkring havnefronten, der kommer en del af optoget forbi, du har en god baggrund og let ved at komme andre steder hen, ex. vesterbro, som er gaden der fører op til kildeparken, hvor optoget slutter.

Omkring indgangen til Kildeparken, kan du, hvis det ikke er afspærret, få gode billeder i skovområdet på modsat side af vejen, hvor folk oftest samles for at slappe lidt af og få en øl eller vand.

Når du kommer til kildeparken skal du passe på ikke at gå mens du kigger i søgeren, for der smides alle vogne og andet skrammel og det kan være temmeligt kaotisk.

Som de andre skriver, så er menneskerne oftest meget interesseret i at få taget billeder og somoftest i godt humør ;)

Hvis du efterfølgende ønsker at sælge nogle af dine billeder så er der en billedportal som hedder snapfoto.dk, her kommer der rigtigt mange mennesker ind og kikker, når hovedet igen sidder rigtigt.

Her er et link, hvis du vil checke det ud... God måde at få lidt ekstra lommepenge, de giver nemlig fotografen 8o% i avance!

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 5966075976

Rigtig god fornøjelse ;)

/Jack

Schytte
Kontakt:

Indlæg af Schytte » 24 maj 2013 11:34 am

Tak for tips til dagen

Ser frem til morgen ! :-)

Brugeravatar
fotomorten
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: iPhone 5
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Indlæg af fotomorten » 30 maj 2014 03:59 am

Upload endelig nogle billeder her hvis du har lyst! Kender en del der deltog, så det kunne være sjovt at få lidt "reportage" samt lidt gode motiver at kikke på :)

Brugeravatar
Billedglad
*** Midlertidigt udvist ***

Indlæg af Billedglad » 30 maj 2014 10:09 am

Schytte skrev:Tak for tips til dagen

Ser frem til morgen ! :-)
Fik du taget nogle billeder, eller kom du ikke afsted?

Schytte
Kontakt:

Indlæg af Schytte » 05 jan 2015 10:58 am

Hov .. det blev en gammel tråd - men finder den først nu, det var jo i 2013 :-)

Men jeg var afsted i 2013, og blev så hooked på stemningen og oplevelsen at jeg også var afsted i 2014, og skal helt bestemt også derop i år.

Kom hjem med lidt over 1100 billeder og en masse erfaring og sjov rigere.

Det kan bestemt anbefales !

Fotograf Aalborg
Kamera: Canon 5D
Kontakt:

Indlæg af Fotograf Aalborg » 31 dec 2017 02:43 am

Åh en god tele 100 til 200 mm er skønne mm at arbejde med under karneval i Aalborg - personligt har jeg mange gange haft stor fornøjelse af min 70-200 mm. Man kommer så dejligt tæt på, og fanger situationer som de fleste ikke havde lavet hvis de havde set en :-D
MortenHH - fotograf aalborg.
http://www.mortenhh.dk

Brugeravatar
eolsen
Kamera: Canon EOS 5D IV

Indlæg af eolsen » 01 jan 2018 15:41 pm

heltiorden skrev:
01 jan 2018 14:13 pm
Schytte skrev:
05 jan 2015 10:58 am
Hov .. det blev en gammel tråd - men finder den først nu, det var jo i 2013 :-)

Men jeg var afsted i 2013, og blev så hooked på stemningen og oplevelsen at jeg også var afsted i 2014, og skal helt bestemt også derop i år.

Kom hjem med lidt over 1100 billeder og en masse erfaring og sjov rigere.

Det kan bestemt anbefales !
1100 billeder og du viser ikke et eneste?
Heltiorden, du skal nok ikke forvente et svar fra en bruger der besøgte siden sidste gang den 11. jul 2015 kl. 10:09.
Med venlig hilsen
Erik

Besvar