mikrojustering i kameraet

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

mikrojustering i kameraet

Indlæg af Smittefar » 12 feb 2014 15:29 pm

Nu har jeg leget lidt med min Sigma 50 mm f/1.4 sammen med min nye spyder LensCal

Desværre må jeg erkende, at det bliver ret svært at justere dette objektiv rigtig ind sammen med det her kamera :(

Her er min opsætning (Baby er hos mormor i dag = fri leg)

Billede

Bemærk spillekortet under fokustarget - Det er sådan, jeg holder styr på, hvilken justering der er lavet. Konge betyder 20, sort konge betyder +20, rød konge betyder -20 - Jeg har prøvet mere end een gang at have taget en masse testbilleder kun for at konstatere, at jeg ikke kan huske, hvad der er hvad, når jeg kigger på billederne på computeren - Og jeg kan ikke finde ud af at se i microjusteringen i LR.

Alle billeder er taget med iso100, f/1.4 og 1/100s. Jeg kan se de sidste billeder er lige lovlig mørke. Lyset forsvinder hurtigt i disse dag. Før hvert billede er der lavet manuel defokusering, og der er brugt 2s forsinket lukker.

Jeg har brugt to forskellige fokuseringsafstande 20x brændvidden (1 meter) og 40x brændvidden (2m), og desværre er resultatet forskelligt.

Her er billederne (100% crop, hvis de klikkes op - evt. to gange)

1m - 0 justering
Billede
1m - +5 justering
Billede
1m - +10 justering
Billede
1m - +15 justering
Billede
1m - +20 justering
Billede

2m - +5 justering
Billede
2m - +10 justering
Billede
2m - +15 justering
Billede
2m - +20 justering
Billede

Jeg kan konstatere, at det hjælper at se på farveversionen af billedet. Det her objektiv har en del bokeh fringing, så man kan se, hvor fokus ligger ved at kigge på linealen, og se hvor det går fra grønt skær til lilla skær.

På 40x (2 m) er det virkelig svært at se, hvad der er den bedste justering - Jeg synes, 10 og 15 er gode begge to - På een meter er +20 det bedste, og hvis det var muligt at prøve +25, ville jeg gerne prøve dette, men så langt går min mikrojusteringsskala ikke.

Det er sgu lidt træls, at det ikke er den samme justering ved alle fokusafstande. Jeg er endt med at sætte den til +15.

Jeg håber, det hjalp nogen. Alle input til at gøre det bedre er velkomne - I skal også være velkomne til at fortælle jeres egne historier.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R/A99/A900/A57/A700/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: mikrojustering i kameraet

Indlæg af jakobdam » 13 feb 2014 11:08 am

Fin guide :gogo:
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 13 feb 2014 11:49 am

Jeg mener at du i DPP kan se microjusteringen. Du kan bag kameraet, når du ser billedet.

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 13 feb 2014 12:31 pm

Du har helt ret Per - Men jeg vil nu engang helst bruge Lightroom. Jeg skyder tethered til lightroom - det er jo så dejlig nemt over wifi. Jeg synes ikke kameraets skærm er præcis nok.

I dag skulle vi have været i zoo, men lillemanden har fået feber, så det bliver en anden dag. Til gengæld kunne jeg så finde tid til at kigge på min Canon 85 mm f/1.8

Den sidder lige i skabet - det er muligt, at man kunne få lidt ud af at sætte den på -2, men jeg har testet ved -5, 0 og +5, og der er 0 klart bedst.

Billeder - igen er der testet både ved 20x og 40x brændvidden - 100% crops, hvis de klikkes op

20x -5
Billede
20x 0
Billede
20x +5
Billede
40x -5
Billede
40x 0
Billede
40x +5
Billede

Jeg kan godt se fornuften i at bruge Reikan Focal Pro - Det er helt sikkert et bedre værktøj end dette - Specielt metoden til at aligne kamera og testmotiv lyder smart - Det er faktisk det største problem med SpyderLensCal - Og så ville det være rart, at man ikke skulle sidde og vurdere perfekt skarphed på en bittelille lineal. Reikans metode med at evaluere MTF og finde den justering, der giver maksimal MTF er klart bedre. - I dag fandt jeg en rimelig smart metode til at aligne kameraet med testarket, der involverede mit laser vaterpas (man skal jo have grejet i orden :P )

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 feb 2014 12:45 pm

Jeg har aldrig besværet mig med mikrojustering.
Marianne Oelund har følgende visdomsord, der muligvis kan være stof til eftertanke.

Mvh Jonas

Brugeravatar
amgsoft
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 500d

Indlæg af amgsoft » 13 feb 2014 13:11 pm

:-)
Ja men du ved hvordan det er med gudinder.

F.eks. det romerske gudine Justitia (græske Dike), symbolet for retfærdighed, hænger da på alle domstolbygninger i fuld offentlighed, men det er ikke nogen garanti mod justitsmord. :-)

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 13 feb 2014 13:16 pm

Nikongudinde ... Er det lidt lige som Loke?

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 13 feb 2014 13:18 pm

I øvrigt synes jeg ikke, det er særlig guddommeligt at ignorere systematiske fejl. Jeg oplever ikke, at mine canonobjektiver hr nogle særlige problemer, men min Sigma 50 mm er (på det her hus) skæv på et niveau, hvor jeg overvejer at skille mig af med den.

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 13 feb 2014 14:09 pm

Det kan være jeg bare har været ret heldig med mine objektiver. Men i hvert fald er det en overvejelse værd at tænke over, at den nødvendige kompensering nok afhænger af omstændighederne. Selvfølgelig er det en fornuftig idé at kompensere en systematisk fejl. Det kan man jo så bare regne for nulværdien og så i øvrigt kompensere efter behov.
Er der ikke nogen her på FS, der har den dersens dock, så du kunne prøve at fikse det? Eller det dur måske ikke til alle deres objektiver?

Mvh Jonas

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 13 feb 2014 14:17 pm

Nej - jeg tror ikke, den gamle 50er er dock kompatibel - jeg skriver til Sigma, og hører, hvordan jeg står.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 20 feb 2014 15:31 pm

Jeg skylder at afslutte denne tråd.

Jeg har i dag returneret Spyder LensCal til forretningen. Det er simpelthen for upræcist. Jeg kan opnå lige så gode resultater ved at fotografere en avisside på væggen.

Tilbagemeldingen fra Sigma var, at man har et år til at få objektiver justeret. Mit er næsten to år gammelt og på tredje hus. De ville gerne gøre det, men det kostede 1800 kr. Mit næste bud er at kontakte visual service. Sidst jeg tjeklede kostede en objektivjustering ca. 500 kr der.

Besvar