Beskyt dine højlys

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Beskyt dine højlys

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 02:08 am

Hej

Denne tråd handler om at beskytte højlys og jeg prøver at illustrere det med billeder...

Billede 1:
Billede
Tjah, en flyvemaskine. Det var den fine himmel der fik mig til at lave denne lysregistrering sidst på eftermiddagen. Billedet er taget i blændeprioritet med EV 0 kompensation. Lige over maskinen er lyset på himlen brændt ud og alt i den nederste halvdel af billedet er for mørkt.

Billede 2:
Jeg har optimeret billedet lidt i RawTherapee. Højlysene bliver dæmpet og alt andet end himlen løftet 1.5 EV.
Billede
Fint måske - alt andet end himlen er i hvert fald gjort lysere, men højlyset på himlen er stadig bare en flad plamage.

Billede 3:
Hvis jeg tager originalen og justerer lyset ned til -4 EV, kommer det til at se således ud:
Billede
Nu er der vidst ingen der er i tvivl om at mit højlys er brændt ud. Det var ikke sket hvis jeg havde taget billedet i EV -4 fra starten.

Billede 4:
Billede
EV -4. Ungen udbrændte områder. Dvs. nu er højlysene til at arbejde med.

Billede 5:
Billede
Billede
Hele billedet er løftet så det svarer til EV 0 billedet.
Det er ikke en fejl at der ligger to billeder. Det ene af dem er billede 1 til sammenligning. Kan nogen se hvad der er hvad? (ikke snyde :wink: )

Derefter nøjagtigt samme behandling som EV 0 billedet.

Billede 6:
Billede
Umiddelbart samme resultat, men med mange detaljer i højlyset.

Flere detaljer i højlysene koster naturligvis på skyggedetaljerne.

Billede 7 og 8:
BilledeBillede
100% crop af EV 0 billede til venstre og EV -4 billede til højre. Sidstnævnte har fået lidt støjreduktion.

Jeg mener tabet af skyggedetaljer er til at leve med i dette eksempel. Solen var lige gået ned her, men jeg skulle alligevel helt ned i EV -4 (matrix måling) for ikke at brænde detaljerne væk og da skyggerne er løftet op 5.5 EV vil støj og detaljer her ikke være bedre end hvis billedet var taget i ISO 5000.
Ved kraftigere lys skal man ned i -5 (eller mindre) og man kommer nærmere smertegrænsen, som er lidt flydende alt efter hvem man er og hvilket kamera man har og så må man lave HDR med flere eksponeringer.

Jeg håber dette findes brugbart. :)

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Re: Beskyt dine højlys

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 02:24 am

Lige et hint for at finde den bedste eksponering.
Brug punktlysmåling og indstil eksponeringen til EV +1 på højlyset. Så brænder det lige præcist ikke ud og der kommer flest muligt detaljer med i skyggerne.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 11 jan 2015 02:52 am

Esben Sørensen skrev:Lige et hint for at finde den bedste eksponering.
Brug punktlysmåling og indstil eksponeringen til EV +1 på højlyset. Så brænder det lige præcist ikke ud og der kommer flest muligt detaljer med i skyggerne.

Mvh. Esben
Jeg ser oftest +2 anbefalet. Det giver også god mening, hvis kameraet ved 0 EV korrektion vil forsøge at ramme 18% grå - så må +2 svare til 72% grå og dermed næsten fuld udnyttelse af det dynamiske spænd.

Men det er naturligvis ret afhængigt af både kameraet (har det noget ubrugt plads i rawfilen over den værdi, der giver 100% i JPG-filen?) og af hvidbalancen (er der en af farverne, der vil klippe før de andre?).

Hvis man vil vide, hvor tæt man er på klipning i rawfilen, kan man også analysere den med programmet RawDigger. Det er desværre for nylig begyndt at koste penge.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 11 jan 2015 03:52 am

Nu hvor de fleste har PS CC, som jo kan samle flere billeder til et 32 bit billede, ville det så ikke være en fordel at tage 3 billeder med bracket hvor det mest oplyste er f. eks + 1 ev. på himlen. Så kan man simpelthen hæve skygger og sænke højlys uden tab på billedekvaliteten. Eller meget lidt tab ?
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 09:19 am

Allan Olesen skrev:
Esben Sørensen skrev:Lige et hint for at finde den bedste eksponering.

Mvh. Esben
Jeg ser oftest +2 anbefalet. Det giver også god mening, hvis kameraet ved 0 EV korrektion vil forsøge at ramme 18% grå - så må +2 svare til 72% grå og dermed næsten fuld udnyttelse af det dynamiske spænd.

Men det er naturligvis ret afhængigt af både kameraet (har det noget ubrugt plads i rawfilen over den værdi, der giver 100% i JPG-filen?) og af hvidbalancen (er der en af farverne, der vil klippe før de andre?).

Hvis man vil vide, hvor tæt man er på klipning i rawfilen, kan man også analysere den med programmet RawDigger. Det er desværre for nylig begyndt at koste penge.
Ja, det er nok korrekt at man ved et neutralt (gråt) højlys kan eksponere højere. Oftest synes jeg bare de røde farver brænder ud før de blå.

Jeg har overvejet om WB også spiller ind. Man bør vel i virkeligheden indstille WB efter sit højlys, så dette bliver gråt under optagelsen så rød, grøn og blå vil brænde ud samtidigt. Jeg ved ikke om nogen kameraer kan indstille hvidbalance ud fra en punkt lysmåling.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 09:30 am

jens ole skrev:Nu hvor de fleste har PS CC, som jo kan samle flere billeder til et 32 bit billede, ville det så ikke være en fordel at tage 3 billeder med bracket hvor det mest oplyste er f. eks + 1 ev. på himlen. Så kan man simpelthen hæve skygger og sænke højlys uden tab på billedekvaliteten. Eller meget lidt tab ?
Mvh. Jens Ole
Det synes jeg også jeg er inde på. Flere forskellige eksponeringer vil altid give flere detaljer i skyggerne. Hvis højlyset f.eks. er en sol på en skyfri himmel skal man meget langt ned i eksponering, og så fungerer det bare ikke med en enkelt eksponering.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 11 jan 2015 10:22 am

Hvidbalancen betyder ikke noget for, hvilke kanaler, der brænder ud i rawfilen.

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 11 jan 2015 10:31 am

Smittefar skrev:Hvidbalancen betyder ikke noget for, hvilke kanaler, der brænder ud i rawfilen.
Nej, men nu var det sammenhængen mellem lysmålingen og udbrænding, vi diskuterede. Hvis en given mængde lys er delt ud på flere kanaler, må der være bedre plads til den i rawfilen, end hvis samme mængde lys er koncentreret i en enkelt kanal.

Derudover er der nogen der hævder, at nogle kameraer laver noget hvidbalance-afhængigt korrektion af lysmålingen. Dette har jeg dog aldrig set noget bevis på.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 11:45 am

Smittefar skrev:Hvidbalancen betyder ikke noget for, hvilke kanaler, der brænder ud i rawfilen.
Nej, du har ret. Jeg synes jeg engang har oplevet at en kanal var brændt ud fordi WB på kameraet stod til en ekstrem preset (40000K eller noget i den stil). Jeg har lige forsøgt at genskabe situationen, men det lykkedes ikke. Derfor må det være noget andet jeg har oplevet.

Det var dejligt at få det på plads, da det giver en ting mindre at bekymre sig om. :)

Hvis man alligevel ønsker "punktindstilling" af WB kan det gøres manuelt i LiveView.

Mvh. Esben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 11 jan 2015 12:57 pm

Allan Olesen skrev:Derudover er der nogen der hævder, at nogle kameraer laver noget hvidbalance-afhængigt korrektion af lysmålingen. Dette har jeg dog aldrig set noget bevis på.
Jeg tror kun det gælder når WB står i auto.
Mit kamera gør det i hvert fald når jeg fotograferer på en overskyet dag.

EV -5: 5530K
EV -4 til og med EV +2: 5790K
EV +3: 5730K
EV +4: 5650K
EV +5: 5530K.

Jeg stillede EV manuelt. I BKT mode med burst tror jeg WB låses fast, men har ikke lige prøvet efter. Når man kompenserer billederne for de forskellige eksponeringer er forskellen tydelig på EV -5 billedet, som ganske givet også mangler detaljer i skyggerne.

Mvh. Esben

Besvar