HDR med Luminosity masking

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

HDR med Luminosity masking

Indlæg af Smittefar » 02 jun 2015 23:44 pm

Den seneste tid, synes jeg luminosity masking er dukket op flere og flere steder, og der er rigtig mange youtube tutorials, der viser, hvordan man bruger det til at skabe HDR billeder.

Jeg har fulgt det med stor interesse, for det lover jo rigtig meget. Der siges ting som: "Tag fuld kontrol over din HDR-proces" "Overlad ikke HDR processen til black-box software". Jeg synes, det lød interessant, så jeg har brugt ret mange timer på at se videoer om det på youtube. Specielt har jeg fulgt ham, der hedder Jimmy McIntyre, der er en af pionererne, og jeg har også downloadet og brugt hans Easy Panel til Photoshop.

Men ligegyldigt hvad jeg synes jeg prøvede virkede det ikke for mig!

Kort fortalt går luminosity masking ud på, at man laver en lag-maske eller en selection i photoshop baseret på pixlernes luminansværdi. De lyseste (hvide) pixels er 100% selected, mens de mørkeste (sorte) overhovedet ikke er valgt. En sådan selection kan inverteres, så man nu får en maske, hvor de mørke værdier er helt valgt, mens de lyse værdier ikke er valgt. På den måde skabes de to mest basale luminosity masker, og man kan så skabe en masse flere ved at blande masker med sig selv og hinanden. Hele processen med at lave luminosity masks er beskrevet flere steder - f.eks. her http://www.goodlight.us/writing/luminos ... sks-1.html og på de efterfølgende sider.

Hvordan man præcist laver luminosity masks er faktisk ikke så vigtigt, for der findes masser af gratis action-set på internettet, der laver disse masker. Som sagt brugte jeg i starten Jimmy McIntyres Easy Panel.

Som sagt skulle luminosity masking være det helt nye ultimative HDR værktøj, og alligevel måtte jeg erkende, at jeg aldrig fik gode resultater, når jeg brugte det. Jeg synes faktisk, jeg altid fik bedre resultater ud af at lave en 32 bit tiff fil og justere den i Lightroom.

Det var fordi, jeg aldrig havde forstået strategien, når man skulle lave HDR med luminosity masking. Her var det at ChristianSH (stor tak til ham) guidede mig i retning af Tony Kuypers arbejde - Tony Kuyper har hjemmesiden http://www.goodlight.us - som muligvis er den grimmeste fotografhjemmeside, jeg nogensinde har set (bortset fra min egen), men den indeholder uanede mængder af velskrevet information.

Det var på goodlight.us, jeg faldt over nøglen til at lave HDR med Luminosity Masking. Sjovt nok står den under et af hans andre koncepter - Luminosity Painting http://www.goodlight.us/writing/luminos ... ing-1.html. Tony Kuyper bruger nemlig ikke rigtig luminosity masks til at lave HDR - Han bruger dem til at behandle almindelige single exposure billeder med.

Her http://www.goodlight.us/writing/luminos ... ing-6.html står hele hans strategi for at bruge luminosity painting.

Kode: Vælg alt

If you want to . . .  	 And . . .  	 Paint . . .  	 Through a . . .  
 Increase brightness 	 Increase contrast 	 White 	 "Lights" selection 
 Increase brightness 	 Decrease contrast 	 White 	 "Darks" selection
 Decrease brightness 	 Increase contrast 	 Black 	 "Darks" selection
 Decrease brightness 	 Decrease contrast 	 Black 	 "Lights" selection
Vi kan altså både hæve og sænke lysstyrken i et område af billedet, og vi vælger selv, om vi vil gøre det ved at sænke kontrasten eller ved at øge den. Hvis vi for eksempel gerne vil se flere detaljer i et mørkt område, kan vi lysne gennem en lights maske. Det vil gøre de lyseste dele af det mørke lysere samtidig med, at de mørkeste dele ikke rigtig bliver lyser - vi øver altså den lokale kontrast samtidig med, at vi lysner og trækker detaljer frem fra mørket.

Som sagt, så laver Tony Kuyper ikke ret meget HDR, så i starten var det lidt svært at gennemskue, hvordan jeg skulle anvende denne indsigt på mine HDR billeder. Men det krævede blot, at jeg mindede mig selv om, hvad det er, vi gør, når vi laver HDR billeder. Vi gør to ting:

1) Vi sænker den globale kontrast. HDR anvendes som regel, når motivets dynamiske spænd overgår kameraets formåen, og derfor laver vi flere forskellige eksponeringer, så vi får indfanget alle motivets farvetoner. Hvis alle farvetonerne skal pakkes ned i eet billede er vi simpelthen nødt til at komprimere det dynamiske spænd - aka sænke kontrasten.

2) Øge den lokale kontrast. 1) Giver naturligt nok oftest nogle meget kontrastløse og flade billeder. Derfor er man nødt til at lave en tone mapping, der trækker detaljer frem og giver billedet global punch.

Når vi så kigger på Tonys luminosity painting guide, bliver det klart, hvad vi skal gøre

1) Sænke den globale kontrast - Vi blander lyse eksponeringer ind i billedet gennem en "Darks" maske og mørke eksponeringer ind gennem en "Lights" maske.

2) Øge lokal kontrast - Bland lys eksponering ind gennem en "Lights maske" og mørke eksponeringer ind gennem en "Darks maske.

Den sidste pointe er, at vi vitterligt skal male vores ændringer ind med photoshops brush - Det bliver ikke godt nok, hvis man bare lægger maskerne på. Og her er det igen vigtigt at forstå, hvordan det virker, når man maler igennem en selection i Photoshop. Det er nemmest at forklare med et eksempel.
Billede
Her har jeg lavet en selection svarende til masken til højre, og så har jeg kørt een gang i gennem billedet med den største pensel - grøn på gul baggrund - een gang med den næststørste pensel, een gang og så videre - Flow og Opacity var begge sat til 100%. Bemærk, hvordan billedet bliver ved med at være gult helt til venstre, hvor masken/selection er sort og hvordan den er helt grøn på højre side. Men den vigtigste pointe er, hvordan det helt grønne område vokser, efterhånden som det bliver ramt af flere og flere brush strokes.

Når man maler igennem en selection kan den resulterende tegning godt blive mørkere eller lysere end masken - det kræver blot flere penselstrøg. Det er vigtigt at huske, for det betyder, at man skal blive ved med at male ind til den ønskede ændring er slået tilstrækkeligt igennem. Dette var en af de ting, jeg ikke havde forstået fra starten af.

Nå, men kommer der ikke snart nogle billeder - Jo, det gør der nu. Men jeg synes, det var vigtigt at prøve at forklare den læringsproces, jeg selv har været igennem. Ellers ville det jo bare være endnu en tutorial.

Jeg havde ikke lige en HDR serie liggende, som jeg synes var passende til en tutorial, så jeg tog et billede af en guitar i middagssolen. Masser af detaljer samt dybe skygger og en blå himmel. Her er min base exposure.
Billede

Lad mig først vise, hvordan jeg til at starte med troede, man skulle bruge luminosity masking, og at det giver et umåelig trist resultat. Jeg troede egentlig, at man 'bare' valgte nogle luminosity masks (brights 1-5 eller darks 1-5) og lagde på sine lyse og mørke eksponeringer, og så var alt godt, men sådan er det ikke, for så går det sådan her. Her er de forskellige eksponeringer samt deres masker.

+2 EV - Darks 5
Billede
+1 EV - Darks 3
Billede
-1 EV - Lights 3
Billede
-2 EV - Lights 5
Billede

Og her er det sørgelige, triste, kontrastløse og flade resultat
Billede

Og der sad jeg ligesom fast i et godt stykke tid. Jeg troede, jeg havde forstået det. Jeg eksperimenterede med, hvilke masker, jeg skulle bruge, men resultatet endte altid sådan her - fladt og livløst.

Efter jeg havde samlet meget inspiration op fra Tony Kuyper begyndte jeg så at male mine ændringer ind gennem selections. Men jeg har ikke holdt mig til een selection per eksponering. Nej, jeg skifter selection alt efter, hvad jeg prøver at opnå med at male ændringer ind i billedet. Jeg kigger hele tiden på billedet og arbejder med, hvad jeg gerne vil trække frem.

Tony Kuyper har eet eksempel på at lave HDR billeder med luminosity masks http://www.goodlight.us/writing/paintin ... hdr-1.html - Og her kommer han med en meget vigtig pointe, som jeg ikke rigtig havde tænkt over før. Det er ikke sikkert, at dit white point hhv. black point skal komme fra den mørkeste og den lyseste eksponering! Faktisk vil det netop give meget flade billeder, hvis man gør dette.

Ved billedet af guitaren valgte jeg, at mit white point skulle komme fra min -1 EV eksponering, så her har jeg sænket den globale kontrast ved at male denne eksponering ind gennem en lights maske. På samme måde har jeg taget mit black point fra min +1 eksponering, så jeg har sænket den globale kontrast ved at male billedet ind gennem darks maske. +2 eksponering har jeg så brugt til at fremhæve detaljerne i skyggen ved at male den ind gennem en lights maske, og -2 eksponeringen er brugt til at fremhæve detaljerne i højlysene ved at male den ind gennem en darks maske. Her er billederne og maskerne.

+2 EV - fremhæver detaljer på guitaren
Billede
+1 EV - hæver skyggerne mellem bladene
Billede
-1 EV - Sænker højlysene på guitaren og dæmper lidt i græsset.
Billede
-2 EV - Fremhæver detaljer på guitaren
Billede

Bemærk, at jeg har været ret sjusket med at male mine ændringer ind - Men det gør faktisk ikke det store. Jeg ser i hvert fald ikke de store problemer med halos i det færdige billede.
Billede

Til sidst har jeg tilføjet tre adjustment layers - først et curves lag med en lagmaske, der udvælger mellemtonerne. Dette curves lag har fået ret høj kontrast, men da det kun er mellemtonerne, der er berørt af laget, giver det increased mid tone contrast uden at blæse højlys og skygger ud. Og så er der et lag, der justerer saturation og farve i det grønne, og et der gør det samme i cyan farverne. Det giver dette resultat.
Billede

Jeg har lavet rigtig mange henvisninger til Tony Kuypers materiale, og det er fordi, jeg synes, det er rasende godt. Der er masser af youtube videoer, hvor en eller anden sidder og laver et HDR billede på fem minutter med luminosity masker. Men Tony Kuyper har skrevet åndsvagt mange velskrevne og grundige tutorials om emnet, og det var først, da jeg havde brugt et par aftener på at læse mig igennem hans materiale, at ti-øren faldt for mig. Jeg er endt med at købe hans Action Panel inklusiv tutorials i PDF form. Det koster $30, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Hans Action Panel er langt bedre end det Easy Panel, jeg startede med, og det har virkelig gjort meget for mit workflow.

Hvis nogen har lyst til at lege med billedet, så ligger min photoshopfil på http://www.smistrup.com/fora/IMG_0999-Edit.psd - Bemærk, at den fylder lige omkring 1 GB (og at den nok først er oppe om en halv times tid).

Tak fordi, du kæmpede dig igennem denne 'wall of text'. Jeg håber, du har fået noget ud af det :)

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: HDR med Luminosity masking

Indlæg af JPFoxtrot » 03 jun 2015 08:24 am

Helt igennem feeed tutorial :gogo: Det skal prøves en dag :)

Egentlig en lidt omstændig process. I dette tilfælde synes jeg måske ikke det ligefrem gør billedet bedre idet baggrunden lysnes og selve motivet gøres mørkere, hvilket jo drager det menneskelige øje mere til baggrunden end til det det handler om i billedet. Men teknisk set er der bestemt potentiale i metoden :gogo:

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 03 jun 2015 08:46 am

Der er ingen tvivl om, at det er mere omstændeligt at lave HDR med luminosity masks - Hvis jeg bruger LRs indbyggede HDR metode tager det mig et par minutter at samle billederne og lave tone mapping - Og resultaterne bliver gode - Det er fint til dagligdags HDR ;) Det er kun, når et billede er godt nok til virkelig at fortjene kærlighed og nusning, at jeg starter maskinen med luminosity masking, for det tager mig minimum en time at få det som jeg vil have det. Med tiden kan jeg nok lære at gøre det hurtigere, men jeg tror ikke på, man reelt kommer meget ned under en halv time.

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER

Indlæg af ChristianSH » 03 jun 2015 09:59 am

Rigtig flot gennemgang af et af de mest potente værktøjer i photoshop.

Som du selv er inde på, så er det også en rigtig god måde at arbejde på ved enkelte eksponeringer, hvad end man vil color grade, dodge&burn eller justere mellemtoner..

Dejligt at høre du selv har fået mere mod på metoden, den er nemlig lidt tung at komme igang med men hvis man syntes photoshop er sjovt, så kommer resultaterne også.

Som en lille note så har Sean Bagshaw en god youtube kanal hvor der også bliver gået i dybden omkring mulighederne

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 03 jun 2015 10:14 am

Ja, den kanal henviser Tony jo også lystigt til. Jeg må indrømme, at jeg ikke synes, jeg fik nær så meget ud af Seans videoer som af det skrevne materiale. Men der kan vi jo heldigvis være forskellige.

Brugeravatar
ChristianSH

Indlæg af ChristianSH » 03 jun 2015 10:19 am

Nej helt enig, de er selvfølgelig ikke beskrevet så meget i dybden som Tony's skrevne materiale. Det var bare rart for nogle(inkl mig selv) at se hvordan det kan gøres når man har fået teorien bag først :)

Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Indlæg af Finsen » 09 aug 2015 20:09 pm

Flot gennemarbejdet og lærerig gennemgang, legede lidt med masks for et par år siden, men har aldrig tænkt på at metoden kan bruges til hdr. men som du nævner, en noget omstændig proces.

thumbs up
Finn.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 09 aug 2015 20:51 pm

Tak, ja det blev en meget lang tutorial til et billede, der ikke er særlig fantastisk.
Jeg synes, det er en sjov måde at arbejde med HDR på, da jeg synes, det giver vild kontrol. Men jeg må indrømme, at jeg skal gøre mig meget umage for at lave noget, der er bedre end lightrooms 32bit HDR og et par adjustment brushes.

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 09 aug 2015 21:12 pm

Enig - Jeg bruger så ps, men det er samme plugin, har prøvet andre alternativer, måske er det bare mig, men jeg synes Adobe giver den bedste kontrol med farverne.

Besvar