Performance problemer ved efterbehandling

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Paulkor
Rang: Lærling
Kamera: 2 x EOS 1Dx
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Performance problemer ved efterbehandling

Indlæg af Paulkor » 19 apr 2016 10:41 am

Jeg har brug for at lave pressefotos hurtigt. Jeg burger Lightroom og har på det sidste erfaret en måde at få efterbehandlingen til at gå hurtigt er følgende:

Brug en Intel i7 processor (giver mest)
Læg kataloget på en SSD disk (giver en del)
Læg billederne ind på en SSD disk, og flyt dem så senere med Lightroom til en harddisk. (Giver lidt)
Hav operativsystemet på en SSD disk (giver lidt)
Brug et godt grafikkort til f.eks. 1.000 kroner med 2 GB (giver noget)
Hav rigeligt med RAM min 16 GB (giver noget)
Brug Lightroom version 4 eller 5 i stedet for 6 (giver en del)
Paul Korsgaard

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: Performance problemer ved efterbehandling

Indlæg af jakobdam » 19 apr 2016 13:11 pm

Enig i betragtningerne, på nær lige Intel i7 processor; men det kommer jo an på hvad man sammenligner med. :)

Dog vil performance forskellen mellem eks. i7-5820K og en ældre i5-2500K faktisk ikke være så voldsom under Lightroom. Ofte er processen lineær og kan ikke brydes ud over flere kerner/tråde.

Generelt vil jeg mene:
- SSD giver MEGET => SSD i RAID giver endnu mere; så vidt muligt skal man køre med operativsystem, installeret software, katalog og arbejdsfiler på SSD'en.
- RAM giver MEGET, idet for lidt RAM resulterer i paging/swapping. Har man 16 GB eller mere, kan man helt slå paging file fra i Windows, og det giver en stor hastighedsforbedring generelt. Har man eks. 12 GB eller mindre, og arbejder med store filer, bør man som minimum fiksere paging filens størrelse.
- CPU kan være en stopklods hvis man er meget fedtet (såsom Celeron eller i3) men en CPU fra det "højere gennemsnit" er fint.
- Grafikkort kan være en stopklods hvis GPU'en er for svag og der ikke understøttes de påkrævede instuktioner, men selv et Intel HD Graphics 5000 er fint rigeligt.
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Brugeravatar
jens ole
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 19 apr 2016 15:07 pm

katalog og arbejdsfiler på SSD'en.
Problemet her er vel at de fleste ssd harddiske ikke er så store.
Min bærbare har ikker andet end enn 250 gb ssd disk. Og jeg har ikke meget mere end 30 gb resterende plads, selvom jeg kun bruger den til musik og de mest almindelige fotoprogrammer som Lightroom og PS.
Mvh. Jens Ole

guppy
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 19 apr 2016 15:55 pm

jens ole skrev:
katalog og arbejdsfiler på SSD'en.
Problemet her er vel at de fleste ssd harddiske ikke er så store.
Min bærbare har ikker andet end enn 250 gb ssd disk. Og jeg har ikke meget mere end 30 gb resterende plads, selvom jeg kun bruger den til musik og de mest almindelige fotoprogrammer som Lightroom og PS.
Mvh. Jens Ole
Det er relativt ukompliceret at erstatte en ssd, ellers har din laptop formentligt e-sata, eller tilsvarende så du kan koble en ekstern disk på.

Og hvis man vælger ikke at kører bærbar er det jo sådanset bare at hælde så mange SSD'er i maskinen som budgettet kan bære ( typisk er der vel en 6-8 sata porte nu tildags )
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 19 apr 2016 17:12 pm

Ja så er løsningen nok at man skal købe en hunde dyr computer hvis man vil have det til at glide.
Mvh.Jens Ole

Brugeravatar
Paulkor
Kamera: 2 x EOS 1Dx
Kontakt:

Indlæg af Paulkor » 03 maj 2016 14:34 pm

Hej alle

Tak for jeres indlæg!

Omkring SSD bruger jeg selv én på ca. 1/2 TB, den kan nu fås til en fornuftig pris, har i porte til det vil jeg foreslå at fortsætte med også at bruge den gamle.

Tak for dit indlæg Jakob, jeg har valgt ikke at beskrive hvordan jeg har opstillet forsøgene og resultater herfra, det er nok derfor vi får forskellige resultater. Jeg har eksperimenteret lidt med det virtuelle lager, det har nu ikke givet bedre resultater. Jeg har ikke diske nok til at sætte dem op i et RAID, men jeg er også godt tilfreds.

Omkring parallel afvikling, gør min det helt fantastisk både i processer og letvægts processer (tråde), og der bruger jeg meget op til ca. 5 processer af gangen og et hav af tråde.

Tallene kan jo være ligegyldige, for mig drejer det sig om at kunne bruge værktøjet mest optimalt til mit brug (presse).

Hilsen
Paul Korsgaard

k s

Indlæg af k s » 03 maj 2016 15:57 pm

Hvorfor købe flere/mange SSD? En enkelt skulle da række: http://gizmodo.com/samsungs-16tb-ssd-is ... 1762536707

es-mal
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Indlæg af es-mal » 02 jul 2016 17:16 pm

Det er altid at foretrække at have mere end en, skulle uheldet være ude.

Ja man har mange muligheder på stationære, men hvor mange bruge det i dag i ikke professionelle settings.

med bærbare vil man altid være temmelig begrænset på flere fronter.

For i øvrigt er eSATA kun værd at nævne på lidt ældre systemer uden USB 3.0, USB 3.0 kan være hurtigere ligesom Thunderbolt på Mac

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 03 jul 2016 20:43 pm

Det kan godt være at specs ser imponerende ud for SSD'er, men det er desværre ikke særlig tit at data lige passer til 4k blokke, så ude i virkeligheden bliver performance noget ringere en spec indikerer. Så derfor giver flere SSD'er (nøjagtig ligesom med roterende rust) bare højere performance, fordi de forskellige datastrømme kan konfigureres til at ramme forskellige SSD'er. De kan selvfølgelig også konfigureres til RAID, så der både kommer bedre performance og driftssikkerhed.

Besvar