Tips til organisering og backup

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
jkærsgaard
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Nikon D90

Tips til organisering og backup

Indlæg af jkærsgaard » 01 dec 2016 17:46 pm

Jeg søger en god metode til organisering, lagring og backup af alt mit fotomateriale gennem tiderne. Jeg er begyndt at bruge Lightroom og det er jo genialt men hvordan organiseres materialet på feks. HD, Onedrive og computer?
Mvh Jørgen

Brugeravatar
Ballesen
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon EOS 5DSR
Geografisk sted: San Jose, CA

Re: Tips til organisering og backup

Indlæg af Ballesen » 01 dec 2016 18:38 pm

Som en tommelfinger regel er det en god ting at følge 3-2-1 reglen.

3 kopier ialt
2 lokale kopier på to forskellige medier
1 off-site kopi

https://www.backblaze.com/blog/the-3-2- ... -strategy/

Jeg har mine billeder på to forkellige diske i hjemmet, samt en off-site kopi på mit arbejde. Derudover har jeg en krypteret kopi af alle billeder hos Amazon Cloud.

Derudover bliver der løbende lavet en versioneret backup af min primære maskine.

Du kan naturligvis gøre alt dette manuelt, men der er også tools der kan gøre det lettere.

Til den versionerede backup anvender jeg selv Backblacze, men der er mange andre løsninger feks Carbonite og Crashplan.

Til at synkronisere billederne mellem de forskellige diske, on og off-site, findes der mange tools der kan hjælpe, feks. rsync. Hvis du søger på google kan du også finde mange løsninger på problemet, da det reelt er et problem alle der organiserer mange billeder har.

Michael

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 01 dec 2016 19:11 pm

Da du bruger LR husk at tage backup af dit CATALOQUE. Ellers mister du data.

Kopierer lokalt på disk/NAS

Og så bruger jeg KEEPIT, hvor jeg via mit forsikringsselvskab betaler 300 om året for 3 pc'er og ubegrændset plads.
Med KEEPIT har du også versionsbackup, så filer du ændre kan du restore i forskellige versioner. Lige nu har jeg ca. 3 TB i skyen.

mac
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon: D3s, D700, D3300, F100, F5, Cybershot s110
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af mac » 03 jan 2017 21:27 pm

Da jeg har en del billeder ( +1TB ) har jeg løst det på følgende måde..
2TB disk i mac'en.
4TB disk i spejling i en NAS på hjemmenetværket. Via kabel har jeg en transfer på mellem 30 og 50MB pr sek. Trådløst ca. 15-20MB pr. sek. Dette er fint til det antal billeder jeg skyder og synkroniserer.

Rsync af mac'en til nas'en ved ændringer

I bagenden af synology nas'en er der et USB3 stik hvortil jeg har sat en 2TB 2.5" harddisk som NAS'en synkroniserer hele biblioteket til dagligt.
Når jeg tager hjemmefra til f.eks. bryllup, har jeg min computer i en taske og kamera + 2.5" nas backup disk i en anden taske. Aldrig samme taske som computeren.
Jeg sover roligt da jeg ved at alle mine ting er 3 steder.
Da min internet forbindelse har 4Mbit upload synes jeg ikke der er mening i at køre online backup af de 1000GB billeder..
Man kunne tænkes at måske ville som en sidste løsning lave en lightroom JPG sync til FLICKR hvor man vist også får ubegrænset plads gratis, til full size JPG billeder..
Er bryllupsfotograf. Elsker mit arbejde :)
Se min 500px profil

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 03 jan 2017 21:43 pm

mac skrev:Da jeg har en del billeder ( +1TB ) har jeg løst det på følgende måde..
2TB disk i mac'en.
4TB disk i spejling i en NAS på hjemmenetværket. Via kabel har jeg en transfer på mellem 30 og 50MB pr sek. Trådløst ca. 15-20MB pr. sek. Dette er fint til det antal billeder jeg skyder og synkroniserer.

I bagenden af synology nas'en er der et USB3 stik hvortil jeg har sat en 2TB 2.5" harddisk som NAS'en synkroniserer hele biblioteket til dagligt.
Når jeg tager hjemmefra til f.eks. bryllup, har jeg min computer i en taske og kamera + 2.5" nas backup disk i en anden taske. Aldrig samme taske som computeren.
Da min internet forbindelse har 4Mbit upload synes jeg ikke der er mening i at køre online backup af de 1000GB billeder..
Man kunne tænkes at måske ville som en sidste løsning lave en lightroom JPG sync til FLICKR hvor man vist også får ubegrænset plads gratis, til full size JPG billeder..
Der er flere online backup løsninger der tilbyder at sende dig en harddisk, så du kan lave den første backup lokalt.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 03 jan 2017 21:47 pm

mac skrev:Da jeg har en del billeder ( +1TB ) har jeg løst det på følgende måde..
2TB disk i mac'en.

Du har stadig til tider alle dine diske liggende hjemme, så her er der en mulighed for at dine data går tabt.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 04 jan 2017 21:41 pm

Er Amazon prime ikke blevet lanceret i dk for nylig?

Amazon giver ubegrænset plads til lagring af billeder, herunder raw filer, hvis man abonnerer på Amazon prime.

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 04 jan 2017 22:29 pm

Der er beskrevet flere udmærkede løsninger. Jeg bruger Apples Time Capsule, der er placeret i en anden bygning end min MB. Der laves automatisk backup via Apples Time Machine. Billeder kopieres til en disk som jeg i praksis altid har med mig. Jeg har en klon hjemme. Jeg har ikke mistet data af den vej i 30 år.

I mine øjne er den største usikkerhed kilden og overførsel fra denne- altså kameraet med kort - og menneskeligt kvaj. I mine huse er der 2 kort, der altid indeholder de samme data. Det ene kort bruges ikke før min opgave er færdigbehandlet. Det andet kopierer jeg fra. Jeg HAR været ude for kort, der gik i stykker og ikke kunne reddes. Så er en kopi jo altså godt at have.

Jeg organiserer i en kombi af sessions/catalog. Men bruger du ikke Capture One, er det vist lidt dumt, at skrive om her.

Brugeravatar
Ballesen

Indlæg af Ballesen » 04 jan 2017 22:49 pm

Esben Sørensen skrev:Er Amazon prime ikke blevet lanceret i dk for nylig?

Amazon giver ubegrænset plads til lagring af billeder, herunder raw filer, hvis man abonnerer på Amazon prime.

Mvh. Esben
Synes også jeg hørte at Amazon prime var kommet til Danmark for nylig.

Og det er ikke kun til billeder du får ubegrænset plads, det er bare ubegrænset disk plads. Jeg gemmer alle mine original billeder der i krypteret form. Virker glimrende.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 04 jan 2017 23:20 pm

fotofriberg skrev:Der er beskrevet flere udmærkede løsninger. Jeg bruger Apples Time Capsule, der er placeret i en anden bygning end min MB. Der laves automatisk backup via Apples Time Machine. Billeder kopieres til en disk som jeg i praksis altid har med mig. Jeg har en klon hjemme. Jeg har ikke mistet data af den vej i 30 år.

I mine øjne er den største usikkerhed kilden og overførsel fra denne- altså kameraet med kort - og menneskeligt kvaj. I mine huse er der 2 kort, der altid indeholder de samme data. Det ene kort bruges ikke før min opgave er færdigbehandlet. Det andet kopierer jeg fra. Jeg HAR været ude for kort, der gik i stykker og ikke kunne reddes. Så er en kopi jo altså godt at have.

Jeg organiserer i en kombi af sessions/catalog. Men bruger du ikke Capture One, er det vist lidt dumt, at skrive om her.
En Time Capsule er en udmærket løsning. Jeg bruger en Raspberry Pi og backup med rsync der, via. et script, gør det samme som apples time machine, dog uden den grafiske brugerflade. Det kræver lidt nørderi og virker desværre ikke med Windows (så vidt jeg ved). Til gengæld kan man med sådan løsning tage backup til sin server hvor som helst, hvis bare man har forbindelse til internettet.

En gammel pc (med Linux) eller mac kan også fint bruges i stedet for en Raspberry Pi. Hvis nogen ønsker det kan jeg godt lave en guide til hvordan det sættes op. Når først det systemet er sat op, så er det ret enkelt. :)

Mvh. Esben

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 05 jan 2017 13:32 pm

Hej

Jeg vil da gerne se hvordan man med en PC laver back-up automatisk; så ja tak Esben

Jeg har et par Raspberry Pi liggende - ikke at jeg har forstand på Linux overhovedet men vil da gerne bruge dem til noget konstruktivt :-) Alternativt kunne en PC da være rigtigt fint, måske også det de fleste kunne bruge til noget.

MVH

JenODem

Brugeravatar
Pastorius
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 05 jan 2017 13:51 pm

Den her snak om backup dukker op med jævne mellemrum, og heldigvis er den generelle forståelse af den slags forbedret væsenligt over de senere år.

Man skal gøre sig klart hvad man vil sikre sig imod. Der er mange muligheder. Jeg mener man bør sikre sig mod.

Hardwarefejl (Disk eller computer der går i stykker)
Softwarefejl (korrupte data af en eller anden grund).
Lokale katastrofer (Tyveri, brand etc. på en lokation).
Human error (fejl 40 - som regel fejlagtig sletning eller forglemmelser)

...men det bliver hurtigt dyrt, så derfor kan man også overveje hvad der er vigtigt nok til at have den fulde backup, og som fotograf, så overgår mængden af data hurtigt hvad der kan ligge på en intern disk, hvilket også komplicerer tingene. Man skal også overveje ting som oppetidskrav og hvor længe man er om at komme op igen efter et nedbrud.

Det allervigtigste er at man sikrer sig at ens strategi rent faktisk virker, og man kan restore data efter et nedbrud.

Mit setup er så at jeg har min primære maskine med en intern og to eksterne disk. Ialt 6,5 TB hvoraf omkring de 4 er brugt. Alle billede filer ligger på den eksterne.

Jeg kører to typer backup (er Mac-mand, men tilsvarende findes efterhånden også på Windows):
1) Time Machine på min maskine, hvor jeg har fravalgt en hel del forskellige ting. Fx. er der ingen grund til at lave backup af alle de CD'er jeg alligevel har stående på loftet, og jeg har valgt at leve med at miste mine film og TV-udsendelser jeg har optaget gennem tiden. Sådan nogle ting hopper jeg over. Det giver mig sikkerhed mod hardware fejl og human error (Jeg kan gå flere generationer tilbage, og det kører fuldautomatisk, så jeg slipper for at skulle gøre noget manuelt).

2) Klon af systemdisk og den vigtige eksterne disk (Alt der ligger på den anden kan jeg leve med at miste). Det kører også automatisk med programmet CCC som ugentligt kloner til en NAS. Dette sikrer mod Hardwarefejl, delvist mod lokale katastrofer (NAS-en står i et andet rum). Samtidig sikrer det også en høj oppetid, da jeg meget hurtigt kan klone min systemdiske tilbage til en ny maskine og starte op igen. Jeg kan endog starte op direkte på min klonede disk, hvis jeg skal igang med det samme - det koster dog noget performance ift. min SSD.

Tilsammen sikrer de to løsninger mod Softwarefejl. Fx ville jeg ikke turde forlade mig på Time Machine alene. Ind imellem kommer den tilbage og meddeler at den er nødt til at lave en frisk backup. I det tidsrum tvivler jeg meget på at Time Machine-backup'en er valid og kan bruges til at recover data. Time Machine er også forholdsvis langsom, hvis man skal restore et fuldt system (fx. på en ny maskine). Begge dele kører automagisk, hvilket er en forudsætning for at backups er up to date hos mig.

Så er der de lokale katastrofer, som jeg ikke er ordenligt forsikret imod. Helt på bar bund er jeg dog ikke. Alle mine vigtigste data har jeg kopier af på diverse cloud-services, men det er jo ikke mine RAW-filer jeg gemmer på den måde. Jeg bruger ikke decideret backup-services (da jeg testede dem, var de for dårlige og langsomme) men bruger Flickr, 500px, Dropbox, google drev, onedrive og iCloud. Desuden sørger jeg for at opbevare mine klon-diske andetsteds, når vi er væk hjemmefra længere tid af gangen.

Helt godt er det ikke, men vi er ude i nogle forholdsvis usandsynlæige hændelser inden det går helt galt.

En enkelt lille kæphest. RAID er IKKE en forbedring af backup-strategien. Der indføres et ekstra software-lag hvor noget kan gå galt og data kan blive korrupte. RAID giver kun mening i forbindelse med performance eller oppetidskrav, men et raid-setup kan på ingen måde afløse eller forbedre andet i den backup-strategi jeg har beskrevet.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 05 jan 2017 14:54 pm

JenODem skrev:Hej

Jeg vil da gerne se hvordan man med en PC laver back-up automatisk; så ja tak Esben

Jeg har et par Raspberry Pi liggende - ikke at jeg har forstand på Linux overhovedet men vil da gerne bruge dem til noget konstruktivt :-) Alternativt kunne en PC da være rigtigt fint, måske også det de fleste kunne bruge til noget.

MVH

JenODem
Ok, jeg laver en guide i en ny tråd ved lejlighed.

Mvh Esben.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 06 jan 2017 00:10 am

Esben Sørensen skrev:
JenODem skrev:Hej

MVH

JenODem
Ok, jeg laver en guide i en ny tråd ved lejlighed.

Mvh Esben.
viewtopic.php?f=32&t=68958

(husk kaffe) ;)

Mvh. Esben

Besvar