Male med speedlights

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Male med speedlights

Indlæg af Finsen » 25 jan 2017 00:50 am

Jeg har et stykke tid opfordret folk til at lege lidt mere med lyset og fra tid til anden uploadet lidt tabletop
billeder lavet på spisebordet med gammelt udstyr, jeg har brugt speedlights og bevidst undgået studieflash og
kun brugt lidt pap, papir og tape.
Jeg bruger som regel 3 til 4 speedlights med små modifier lavet til formålet, det lyder flot med modifier, som i
virkeligheden bare er små stykker pap, papir eller karton som er monteret på de små speedlights, de skal alle
virke som snoots eller barndoors altså bare en måde til at afgrænse hvor lyset falder, de kasseres som regel
efter brug.
en undtagelse er mine grids - grids bruges til at afgrænse lyset og samtidig kan man lyse næsten direkte ind i
objektivet uden at få overstråling, de findes i alle størelser og spredningen, er som regel mellem 10 - 50
grader i spredningen.
jeg har nogle 5 graders hjemmelavede, som er lavet af sorte sugerør, det er de bedste jeg nogen sinde har ejet
og jeg foretrækker disse frem for dem man kan købe ( til speedlights )

Diffusere kan laves af kalkepapir eller papir til en plotter, madpapir/bagepapir kan også fint bruges, så længe
det du fotogfrafere ikke reflektere som et spejl, man arbejder med et " reflektive index " som jeg ikke vil ind
på i denne tråd, men du vil fint kunne bruge papir til at diffusere lyset.
I mange tilfælde er det no go at lyse direkte på det du skal fotografere og i disse tilfælde kan man bruge et
stykke hvidt papir, som reflektor.

Jeg bruger fra tid til anden en lille stripboks, skærmet med sort karton, således den bliver retningsbestemt og
ikke smidder lys overalt, den er lavet af en papkasse foret med staniol og med en 105 graders vinklet reflektor
i enden af boksen, for at opnå ens belysning af front diffusoren, som er lavet af kalkepapir, den kan ikke
erstatte studie udstyr, men den kan fint løse opgaverne på spisebordet.

Som jeg startede med at skrive, bruger jeg gammelt isenkram dog med flere speedlights. Der er flere der har
nævnt begrænsningen med kun en flash og det er egentlig det jeg lige vil vise en mulig løsning på -
Det kræver en speedlight som kan affyres uden den er monteret på kameraet, altså med en eller anden form for
remote trigger, om det er ledning eller radio er lige meget, en Kineser trigger kan købes fra 70,- og op.
vi arbejder i manuel mode, så lysudladningen skal kunne justeres manuelt på speedlighten
Når vi arbejder med speedlights uden at skulle balancere mod forhåndenværende lys har lukketiden ikke så meget
at sig, de fleste har sync på 1/180 eller hurtigere som er fint og udelukker det forhåndenværende lys ved
omkring f8 hvis ikke så brug f11 - er det ikke nok, så vent til det bliver mørkt

Vi skal også bruge Photoshop til at sætte billederne sammen -
Jeg vil ikke ind på hvor meget eller hvor lidt lys, hårdt eller blødt mm men bare lige vise en hurtig måde til
at male med en flash, således man har mulighed for at lave et software multilight setup
ooohhhhh ja - jeg var lige ved at glemme, at vi også skal bruge et stativ, så vi ikke flytter på kameraet mellem
de forskellige eksponeringer -

Anyway
jeg legede lidt med skakbrikker her forleden og bruger dem som eksempel, alle billeder er ud af kamera og der er
ikke lavet nogen form for justeringer - kun på de færdige
Jeg bruger en speedlight monteret med en snoot hvor der sider en 5 graders grid - opstillingen af mine
skakbrikker fylder ca. 12x12 cm og størelsen på lyskilden er 5x12cm det betyder, at når jeg er tæt på er
lyskilden stor i forhold til motivet og omvendt kan jeg nemt lave en lille lyskilde i forhold til motivet, ved
at flytte lyset længere væk og således bestemme om lyset skal være hårdt eller blødt ( den nemme forklaring )

Det første billede viser de 2 kickere jeg brugte på mit billede smil smil, jeg har fjernet stripboksen og
balanceret lyset med forhåndenværende lys, således du kan se opstillingen lidt fra oven

Billede

Jeg montere kameraet på stativ og tager 9 billeder, i hvert billede har jeg flyttet speedlighten, således jeg
lyser forskellige steder meget lokalt i billedet - i no.9 har jeg flyttet hvidbalancen

Billede

Her er det billede no1. jeg lyser 45/45 grader ned på de hvide brikker, lyskilden er lille ( se specular og
skygge ) jeg står i fuld sollys, så selvom jeg bruger f11 er omgivelserne svagt synlige, hvis jeg ventede til
forhåndenværende lys var mindre vil disse områder blive helt sorte, men det går nok

Billede

Her er billede no2. loadet i et nyt lag og blendmode skiftet til lighten, det betyder at billede no1. ligger
under billede no2. og de områder i no2. der er lysere end på no1. bliver synlige, nu har vi opnået at kunne se
lyset i begge billeder og opnår samme billede, som hvis der var brugt 2 speedlights i optagelsen -

Billede

Her er det billede no3. i næste lag, igen blendmode lighten, og vupti vi har nu et billede med 3 lyskilder
lavet med en speedlight -

Billede

kantlys i no4.

Billede

modsat kantlys i billede no5. samtidig kan vi se kanten af gridden ( den ordner vi senere )

Billede

Lidt mere kantlys og grid

Billede

lige det sidste top down på det lille gandolfi

Billede

Så nu har vi et sammensat billede svarende til et setup lavet med 7 lyskilder
for at fjerne de lys vi ikke vil se er det bare at smide en maske på i de respektive lag og så male dem væk, det
hele vare max 20 sek. resultatet er ikke prangende, men du fanger nok ideen og overdrivelse fremmer forståelsen

Billede

Jeg vil lige vise en mere, hvor jeg har ændret hvidbalancen i første billede, således lyset bliver blå -
her har jeg flyttet lyset længere væk ( små specular og hård skygge ) og lyser lidt mere på hele billedet

Billede

nu blander jeg det med no1,3,4,5,7 og juster opasiteten i hvert lag ( som således bliver lystyrken på hvert
enkelt speedlight ) til min smag

Billede

og til slut en som er sat sammen på en helt anden måde -

Billede

Der er selvfølgelig begrænsninger og der kan opstå udfordringer med lys der overlapper hinanden, men juster lidt
på opasiteten eller gennemtænk billedet før du begynder at flashe løs, så går det som regel alligevel -
mht. eksemplerne her, så mangler de dybdeskarphed og er nok lidt overkill for at fremme forståelsen, jeg har
brugt hårdt lys for at opnå skygger -
husk, at teknikken også virker uden for spisebordet og i den virkelige verden -
Når man har øvet lidt er det bare med at komme igang -
http://www.americanprideandpassion.com/

Edit - Jeg har fundet ud af hvorfor jeg ikke udelukker alt forhåndenværende lys, det er lidt flovt, men jeg glemte at stille om til iso 100, så alle billeder er på iso 400, altså 2 f-stop lysere på forhåndenværende lys -

mvh. Finn
Senest rettet af Finsen 26 jan 2017 00:01 am, rettet i alt 3 gange.

Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Re: Male med speedlights

Indlæg af Søren N » 25 jan 2017 06:09 am

:gogo:
Flot og inspirerende gennemgang.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 25 jan 2017 08:51 am

En rigtig god gennemgang, tak
-burde den ikke ligge under "Guider"?

Bo //

Brugeravatar
HDK
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Panasonic GH4

Indlæg af HDK » 25 jan 2017 23:41 pm

Jeg tilslutter mig, en fin gennemgang til inspiration.
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Peterpan
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 26 jan 2017 20:55 pm

Spændende læsning. Flot arbejde du har gjort, det burde gemmes til "eftertiden".
Jeg gør ikke så meget i lys lægning med flach, men bare oplyse dig om at man kan bruge LEE Filters som folie, og ja de er dyre, men man kan for få kroner købe en prøve vifte, med alle deres filtre, flere hundrede af dem i størrelse 90 * 40 mm, så de passer lige nøjagtig foran glasset på flashen, sættes bare på med f.eks. gaffatape.
Jeg købte mine ved Light Partner tlf.: 97269600
/ Peter Pan

Søren N
Kamera: Masser af analoge og et enkelt Sony A6000
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 26 jan 2017 21:06 pm

Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
F S Møller
Kamera: Nikon d7200

Indlæg af F S Møller » 30 jan 2017 20:54 pm

Det kan jeg meget godt lide. Tak for den grundige gennemgang. Det bliver sjovt at forsøge. Vh Karin

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 30 jan 2017 22:10 pm

Hej til alle, jeg er glad for, at jeg kan inspirere lidt -

Hej Peter
Jeg kender godt prøvepakkerne og linket som Søren linker til hvor de er gratis -
For snart 5 år siden købte jeg et lille udvalg, de blev lavet af en Oxford studerende der solgte disse små kits til speedlights, med cto ctg ctb og nd i 1/4 1/2 1/1 med velcro, men jeg tror desværre ikke han laver dem mere - til studie flash bruger jeg rosco som kan købes overalt -

mvh. Finn

Billede

Brugeravatar
fluen
Kamera: canon eos 400d

Indlæg af fluen » 31 jan 2017 09:14 am

God inspirerende gennemgang.

Tak for det :goodpost:
Hilsen Jan