Lidt om blanke modeller

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: ULTRA BURST MODE

Lidt om blanke modeller

Indlæg af Finsen » 10 apr 2017 22:18 pm

For ikke så længe siden uploadede jeg nogle billeder af en lille modelbil.
de fleste synes godt om disse billeder, men der er nok ikke så mange, der er klar over hvordan de er lavet,
Her efterfølgende har Per købt en tilsvarende model og er ved at få stress. -
Det kan vi ikke have, så her er lige et par ord og billeder om hvordan tingene hænger sammen,
ikke nogen bag scenen som så, men de kan måske forklare lidt om processen.

Jeg kan ikke koge 800 siders lys ned på et par linjer, men for at forstå hele konceptet, skal man vide lidt om
overflader og hvor meget de reflektere lys, samtidig skal man vide i hvilke vinkler overfladen reflektere lyset.
endvidere skal man vide hvad der kan kontroleres og hvordan.
Først og fremmest skal man glemme alt om lysmåler i kamera og automatik, samt det her med at skrue op eller ned for
blænde og lukketider, men i stedet kontrolere lyset ( for mørk = mere lys for lys = mindre lys ).
blænden skal kun kontrolere dybdeskarphed og lukker skal være så hurtig som man nu har sync, for at udelukke
forhåndenværende lys.

objektet vi fotografere har en farve som vi ikke kan ændre, en sort bil er sort og en rød er rød osv.
for at vi skal kunne opfatte 3d på et 2d medie skal vi bruge højlys og skygge til at lave dybde,
i vores tilfælde har vi en sort bil og den skal være sort, hmmmmm hvad så, ja vi kan ikke bruge skygger,
Vi skal udnytte den er spejlblank og har et reflektions index på næsten 100%
altså vi kan kun vise specular highlight som er = den direkte spejling af lyskilden
det betyder igen vi ikke må lyse direkte på modellen men skal belyse det som modellen kan se og reflektere.
pyyyhhhhh er der nogen der er med endnu?

normalt har vi true tonality, som er = farven med 18% dækning, det skal lige slåes fast, at 18% er midt imellem
helt mørk og helt lys - der er mange der ikke forstår hvorfor og mener det skal være 50%, men fordi alt i fotografi er
kvardratisk og logaritmisk så er det 18%
normalt har vi true tonality, højlys og skygge, vi kan kontrolere højlys og skygge, samt overgangen mellem true tonality
og disse, samtidig har vi specular, som fortæller hvilken overflade vores model har, der kan vi også kontrolere
overgangen ( hård eller blød ) læs blank eller mat overflade.
fordi bilen er sort og blank kan vi altså kun vise modellen med specular, så opgaven er, at lyse indirekte på modellen.

håber der er nogen med endnu-

Du kan selv lave en lille test, start flashen og tag et billede direkte ind i spejlet på badeværelset, nu har du specular
og typisk også overstråling og flare, ret flashen op i loftet brug evt. hånden som en lille skærm, således du ikke lyser
direkte i spejlet, nu har du et indirekte lys på modellen og bruger samme princip ( ikke lyse direkte i et spejl eller blank
modelbil )

anyway - Her er noget der kan minde om en " bagved scene "
bag rosco diffuseren er der endnu en flash, som lyser op på den store diffuser, det er et tilfælde jeg bruger diffusere,
jeg kunne sagtens bruge hvidt papir ( diffuserne bliver ikke brugt som diffuser, men reflektore )
jeg er ikke færdig med at sætte lys og der bliver sat en vinkel reflektor i bunden, som jeg lyser ned på fra toppen, med
endnu en flash.
fordi jeg har taget kamera af stativet, bliver reflektionerne helt forkert, men tilbage på stativ og de er ok.

Billede

Her er jeg ved at justere afstanden af fillcards til modellen, du kan se vinkelreflektoren som manglede i forrige
billede, papiret foran modellen oplyser fronten.
det en helt anden opstilling og billede men princippet er det samme -
billedet i bunden viser hvor jeg ekspermintere med specular -

Billede

du skal selvfølgelig kunne kontrolere hvor lyset falder = snoot evt grid eller flag
men i bund og grund kun papir pap og tålmodighed når man ikke bruger model lys.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
det er sent så indlæget bliver smidt op med stavefejl mm, men du fanger nok ideen alligevel.

> edit<
Der er selvfølgelig ingen " foto regler " uden undtagelser og man kan godt bruge difussere og lyse direkte på en blank overflade,
men det kræver specielt diffuserings materiale, normalt vil det gengive overfladen mat, men ved at bruge sorte gobo`s sammen med gradueringer
kan man hæve looket en ekstra tand, jeg skal vise det ved lejlighed.

mvh. finn
Senest rettet af Finsen 11 apr 2017 12:23 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Lidt om blanke modeller

Indlæg af Bo Bjerre » 11 apr 2017 07:26 am

Tak for en god beskrivelse. Jeg forstår det meste af det. Jeg vil nok se anderledes på studiebilleder fremover,
Bo //

Frederiksb
Rang: Nyankommen

Indlæg af Frederiksb » 29 jun 2017 08:34 am

Fedt indlæg! :)
http://juhlsgardiner.dk/ - Alt i gardiner, markiser og insektnet!

Brugeravatar
mokkakongen
Kamera: Canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af mokkakongen » 29 jun 2017 08:42 am

Det er et rigtig godt indlæg, som du skal have ros for.. Dejligt når nogen bruger noget tid på at lave så flot en gennemgang. Det er helt sikkert noget jeg vil afprøve en regnfuld dag med en god kop kaffe :-)

Fotograf Aalborg
Kamera: Canon 5D
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Fotograf Aalborg » 31 dec 2017 02:37 am

Super flotte billeder og tak fordi du deler hvordan de blev skabt :-)
MortenHH - fotograf aalborg.
http://www.mortenhh.dk

Besvar