Leg nu lidt med lyset

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Leg nu lidt med lyset

Indlæg af Finsen » 08 dec 2019 15:29 pm

Det er efterhånden så sjældent jeg kommer forbi FS. nok mest pga. manglende tid, men forleden tog jeg mig tid til at kikke lidt i galleriet, der er mange fine billeder men en ting falder mig for brystet, hvorfor er der ikke flere der bruger lyset aktivt i deres fotografi, det er for fanden da det der skal lave billedet.

Anyway nok af de sure opstød, her er en lille ide til lidt indendørs lys maling.
Der skal ikke så meget til, kamera på stativ en lommelygte, lidt hvidt papir, måske et i sort og et mørkt rum.

Start med at finde motivet, her et gammelt vækkeur som har været brugt til et andet projekt og nu er på vej i skraldespanden, kamera på stativ prøv med 10 sekunder f8, mal løs med lommelygten og se hvad der sker, måske skal du kun bruge 5 sekunder eller 20 det kommer ikke så nøje, prøv at lave en snoot af et stykke sort papir, således du kan lyse på et lille område eller brug hånden som snoot, lys fra forskellige vinkler således du fornemmer hvad de forskellige vinkler og afstande gør, rul et rør af et stykke hvidt papir og få et lys sværd, det er kun fantasien der sætter grænserne -
Det skal lige med, at hvis du som jeg, i dette tilfælde har valgt f2, så skal der bruges meget meget lidt lys måske 1/20 del af hvad et starinlys kan klare.

Som så mange gange før når jeg skal demonstrere noget går det ikke helt efter planen, de første tre lommelygter jeg finder ender i skraldespanden, en irret maglite og to billige hvor kontakten driller så jeg ender med at bruge en 20 årgammel camping lygte, i ved dem med håndsving og kondensator og en cri værdi på under 20 og samtidig er den også helt blå, det viser sig senere, at den ikke er helt dum fordi den kun holder strøm i 3 minutter så efter 2 min er lys intensiteten fin til min f2 ( håber det giver mening )

a01.jpg
Her mit motiv
a02.jpg
så er der lys i sværdet
a3.jpg
her er lyssværdet flyttet frem og tilbage over motivet og vi får en fin softboks jeg har indstillet hvidbalancen efter det blå sværd, men pga. det meget dårlige cri index er farverne helt i skoven, i dette tilfælde er det ikke det store problem og jeg retter det senere i post jeg bruger også f16 fordi der er alt for meget lys i sværdet
a4.jpg
her bruger jeg lysværdet som en stripboks, stadig top down nu på f2 og meget lidt lys i sværdet - dette og de efterfølgende billeder er farve korigeret i post
a5.jpg
nu skifter jeg over fra sværdet og bruger min hånd omkring lampen som en snoot og lyser kun på et lille område, måske 3x3 cm. nærmest som at male billedet med en stor tusch, jeg begynder med at male fra siderne og prøver mig frem for at se hvad jeg får.
Jeg kan kun uploade 5 billeder i hvert indlæg så fortsættelse følger -
Senest rettet af Finsen 08 dec 2019 15:39 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Finsen

Re: Leg nu lidt med lyset

Indlæg af Finsen » 08 dec 2019 15:33 pm

a6.jpg
Nu begynder det at ligne det som jeg forsøger at lave
a7.jpg
efter 70 billeder ligner det meget det jeg havde i hovedet da jeg startede, jeg har fundet de vinkler og tider jeg skal lyse på de forskellige ting i billedet og er rimelig tilfreds
a8.jpg
for at rette farverne i ps smider jeg lige To flash med små stripbokse på hver side af billedet ( jeg skal kun bruge farverne fra billedet )
a9.jpg
Efterfølgende har jeg skiftet mening mht. farverne og skruer lidt på dem i ps.
PC063723.jpg
og her det endelige resultat så, jeg bruger et tiffen plugin i ps til at emulere fauxfilm, er billedet super? - nej bestemt ikke men det er bedre end hvis jeg havde oplyst det hele. Moralen og opfordringen er, at lave billeder i stedet for at tage billeder.
Mvh. Finn

Brugeravatar
Esben Sørensen
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Esben Sørensen » 08 dec 2019 18:37 pm

Hej Finn
Tak for endnu en inspirerende tråd. Denne tråd kan jeg vældigt godt lide, da du bruger særdeles simple og billige hjælpemidler og jeg har skrevet mig bag øret at jeg også skal huske at lege ledt (læs en del) mere med lys, når jeg på et tidspunkt får muligheden.

Mvh. Esben

Ps. Jeg lavede et opslag med 20 billeder for to dage siden. Hvorfor kan du kun lægge 5 billeder i et opslag?

Brugeravatar
Husmer
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon d500

Indlæg af Husmer » 09 dec 2019 10:17 am

Et udmærket og inspirerende indlæg, Finn! Nu har vi hver vores interesser, så jeg tror blot jeg vil lave egen generelle udlægning, der kommer til at lyde: Prøv nu at gøre det lidt bedre! - leg med tingene og prøv dig frem! :-)
Esben ... jeg bemærkede dit upload på 20 billeder, og undrede mig - jeg fik kun lov til 5 sidst jeg forsøgte! :-)
mvh erik

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 15 dec 2019 00:19 am

Hejsa - Først skal jeg lige beklage det sene svar, men jeg har ganske ikke haft tiden til FS.

Tak for input.

Esben mht. de 5 upload er det begrænsningen hvis man ikke bruger bb koder, samtidig bliver billederne som jeg kan se, uploadet på FS. server, i det udvidede skrivefelt kan man trykke på upload af billeder og indlejre billederne i teksten, samtidig kan der ved hvert enkelt billede skrives en tekst, som vises i kursiv under billedet.
Så begrænsningen på de 5 billeder grunder i min dovenskab.

Erik det er helt fint med mig og jeg ved også godt, at de fleste har det helt fint med at tage billeder, men jeg bliver nok ved med at opfordre til at lege med lyset, men med din udlægning kommer man også videre, selvfølgelig skal det stadig være sjovt.

Mvh. Finn

Besvar