Lidt mere leg med lyset

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Lidt mere leg med lyset

Indlæg af Finsen » 15 dec 2019 03:43 am

her en lille fortsættelse til leg med lyset.
Jeg var egentlig positiv overrasket over den lille lommelygte jeg brugte i sidste indlæg https://www.fotostart.dk/forum/viewtopi ... 32&t=72460
og prøvede for sjov at se hvad der kunne laves med en lille flaske parfume, jeg har før brugt at lyse med langsom lys når jeg laver juveler, det er en måde der kan bruges til at få diamanter til at lyse op.
for at gøre det hele lidt nemmere har jeg valgt en sandblæst flaske ( mat overflade ) som er meget nemmere at styre mht. specular ( den direkte spejling af lyskilden ) eneste blanke overflade er den lille ring under proppen, som jeg ikke har lavet lys efter, da det kræver et helt andet setup.

For nu at leve op til mit ry som Rasmus Omvendt begynder jeg med små speedlight og en papkasse, efterfulgt af lysmaling med lommelygte og til sidst en kombination af speedlight og lommelygte.
PC123943.jpg
Kun Speedlights
b1.jpg
Her er opstillingen med speedlight, en enkelt papkasse til højre, samt en snoot med grid til at få farve i flasken( helt bagerst til højre ), trærammen til venstre er en diffuser som i dette tilfælde bliver brugt som reflektor, det sorte stykke karton til højre er det modsatte af reflektoren, og bruges her til at få texturen frem i flasken, der er en mere i venstre side som ikke ses på dette billede, men uden dem ingen kjole på flasken.
Baggrunden er 3 baner alufolie som er krøllet sammen og efterfølgende rettet ud igen, holdt på plads af et par stykker tape, den bliver oplyst af en speedlight, som ikke er med her på billedet, jeg har den bare i hånden ved eksponering, jeg holder den bag flasken og skærmer strølys med en hånd, for at opnå tilstrækkelig spredning er der vidvinkelfortsats på, til det endelige billede har jeg monteret 1/1 ctb ( blå gel filter ) det er så lidt lys der skal bruges på den blanke overflade.
b2.jpg
Her kikker vi ind fra højre på reflektoren og de små stykker sorte karton ( black cards ) læg mærke til overstrålingen fra papkassen i højre hjørne, den er der fordi jeg ikke har modlysblænde på objektivet ( den vender jeg lige tilbage til ) samtidig er det tydeligt, at fra denne vinkel kan vi ikke se "kjolen" i den matte overflade, det er fordi vinklen ikke passer når jeg har flyttet kameraet fra stativet.
PC123998.jpg
lommelygte lys
b3.jpg
Nu skifter jeg over til lommelygten og bruger diffuseren som baggrund, gismoen til venstre er en modlysblænde der er bygget sammen med en barndoor fra et videolys og virker som et kompendium, jeg bruger den til at undgå overstråling som jeg nævnte tidligere, det er en nem måde at undgå at skulle bruge flag og windows. ( det høre nok hjemme i et indlæg for sig selv )

Brugeravatar
Finsen

Re: Lidt mere leg med lyset

Indlæg af Finsen » 15 dec 2019 03:46 am

PC123944.jpg
her til sidst har jeg brugt en kombination af lommelygte på baggrunden, nu med 2x cto og lidt anden justering af speedlights og reflektoren for at opnå lidt mere "pop" opstillingen er den samme men med lidt mere krudt i lyset, for at opnå en anden mere behagelig ballance i lyset, lyser jeg kun en del af baggrunden op, lige et par fodnoter: flasken står på en lille blok af akryl, det er en arbejdsskade og er ikke nødvendig når flasken er mat ( forklarringen kræver et helt indlæg ) og billedet vil også kunne laves dirrekte på bordet, mht. den blanke ring under proppen kræver det et helt andet set up for lave ordentligt lys på denne. ohhhh ja her er eksponeringen 10sek selfølgelig i helt mørke, jeg har måske kun brugt 3 sek til at lyse med lommelygten, men jeg skal også lige nå at slukke lommelygten og få armen væk, jeg bruger default last curtin på mine flash indstilling så flashlyset kommer først til sidst.
billederne er lavet over To omgange så beskærringen er ikke ens, men opstillinger er den samme, jeg ved aldrig hvornår jeg har travlt, så det er ikke sikker jeg svare med det samme, men skal nok vende tilbage, mon ikke der bliver lidt mere tid her til jul.

mvh. Finn

Brugeravatar
Husmer
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon d500

Indlæg af Husmer » 15 dec 2019 15:13 pm

Jeg tager hatten af for dit arbejde og for din grundige forklaring! Absolut interessant og lærerigt at følge med i produktionen! Dine flotte resultater kommer ikke af sig selv, men den anvendte tid og grundighed er netop årsagen til resultaterne. Jeg kommer aldrig selv i nærheden heraf, men mon ikke at denne fine tråd skulle være en god inspirationskilde til spændende leg og udfordringer, som man kan stille sig selv!
mvh erik

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 17 dec 2019 01:51 am

Tak skal du have Erik.
Jeg prøver bare at inspirerer og vise hvor lidt der skal til, måske provokoere jeg nogen men det kan jeg godt leve med, jeg er bevidst gået på bordet for at alle kan være med, det kunne være portrætter, boligfotografi eller noget helt andet, det er samme princip bare andre værktøjer og størelser, lys er stadig kun lys og det der skal lave billedet.

mvh. Finn

Besvar