Reikan Focal Pro

- Til anmeldelse af software der SKAL være relateret til fotografering; eks. photoshop plugins, scripts mv., eller helt andre fotoprogrammer
Brugeravatar
JakobFriis
BOFH
Kamera: Nikon D800E
Geografisk sted: Vestbjerg

Re: Sv: Reikan Focal Pro

Indlæg af JakobFriis » 27 jan 2013 23:50 pm

livefoto skrev:
JakobFriis skrev:Jeg er stadigt godt tilfreds med softwaren. Jeg ser ikke nævneværdig forskel på målingerne ved god, konstant belysning.
det er dog vigtigt med lys. fokus test i dårlig belysning er lidt som at få taget en øjentest i halvmørke. det dur ikke.
fokus skal jo ligge samme sted, uanset om der er meget eller lidt lys?
en øjentest i halvmørke er pænt brugbar hvis man skal finde ud af hvor godt ens syn er i halvmørke... det er jo ikke lige altid man har en lommelygte med man kan bruge for at få belyst det man skal se i halvmørke
men det er fokus der skal indstilles, og jeg vil antage at fokuspunktet er ens uanset hvor meget lys du har. at teste i low light er vel mest en test af om der kan fokuseres overhovedet?

Brugeravatar
Jakob Jakobsen
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D MKII, Canon EOS 7D
Geografisk sted: Møn

Re: Reikan Focal Pro

Indlæg af Jakob Jakobsen » 28 jan 2013 02:47 am

Jeg har også lige købt Focal Pro og har læst en del om det på nettet.

Måden det virker på, så vidt jeg kan læse mig til, er at det ser på hvor mange hvide pixels der er i billedet, i forhold til grå og sorte (Lettere simplificeret). Jo skarpere billedet er, jo flere hvide pixels vil der være.

Derfor er det meget vigtigt at man under testen har rigeligt med lys og at lysstyrken er meget stabil for at få et godt resultat.
Af samme grund kan du ikke sammenligne skarphedstallene man får fra test til test, medmindre man kan garantere samme fokuspunkt, samme afstand, samme brændvidde, samme lysstyrke osv.

Brugeravatar
perniel
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D810
Geografisk sted: Randers

Indlæg af perniel » 28 jan 2013 09:02 am

Hej Kan den justere en 500mm hvis nærgrænsen er 1 meter
Mvh Per

Brugeravatar
henry
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Nyborg

Indlæg af henry » 28 jan 2013 09:21 am

Problemet med et 500mm er vel at det ikke skal justeres på 1 meter, det skal justeres på den afstand hvor du arbejder mest, det vil give det bedste resultat. Det jo så godt give et problem med et 500mm, jeg er selv i tænkeboks på om det er noget jeg vil forsøge mig på.
Zooms skal vel også skal justeres sådan, plus det skal så også være på den brændevidde der anvendes mest.

Et 500mm skal justeres på 10m
http://s449182328.websitehome.co.uk/foc ... ce_1.1.pdf
Gadgets junkie

Brugeravatar
perniel

Indlæg af perniel » 28 jan 2013 13:03 pm

[quote="henry"]Problemet med et 500mm er vel at det ikke skal justeres på 1 meter, det skal justeres på den afstand hvor du arbejder mest, det vil give det bedste resultat. Det jo så godt give et problem med et 500mm, jeg er selv i tænkeboks på om det er noget jeg vil forsøge mig på.
Zooms skal vel også skal justeres sådan, plus det skal så også være på den brændevidde der anvendes mest.

Et 500mm skal justeres på 10m
http://s449182328.websitehome.co.uk/foc ... ce_1.1.pdf[/quote

Fint lille skema så kan det jo godt lade sig gøre inde med 10 m. Bliver jo så nok nød til at investere i denne software

Brugeravatar
henry

Indlæg af henry » 28 jan 2013 13:21 pm

Det er en time killer, men kan sikkert give dig ro hvis du er usikker på om der er rigtig fokus.

Her er der lidt rabat, på en hemmelig side, så sig det ikke til nogen.
http://www.reikan.co.uk/focal/mbp45/
Gadgets junkie

Brugeravatar
perniel

Indlæg af perniel » 28 jan 2013 16:45 pm

Jeg kan se der er stor forskel på prisen mellem plus og pro, mon pro er den extra pris værd.

Mvh Per

Brugeravatar
henry

Indlæg af henry » 28 jan 2013 17:04 pm

Ja, helt sikkert - hvis du skal bruge det, det er et program der koster enten 200kr, 250kr for plus eller 450kr for pro - for mig er de 200,- i forskel ligegyldig, jeg vil hellere betale de 200kr ekstra (for meget) frem for at mangle nogle features der kan spare mig for bare 20 min's pilleri.
Gadgets junkie

fotofriberg
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af fotofriberg » 21 maj 2013 23:09 pm

JakobFriis skrev:Kopi af anmeldelsen her : http://fotounivers.dk/?p=2359
Tak for anmeldelsen og tråden, som en anden bruger gjorde mig opmærksom på. Umiddelbart undrer det mig, at du har batterigrebet på. I min udgave stod det klart og tydeligt, at det skulle afmonteres. Jeg har ingen anelse om hvorfor.

Købt og afprøvet.

Nikon D800E med Nikkor 24mm f/1.4.

Stillet ind med LensCal sidste sommer. 2 målinger ikke lavet samtidig viste omtrent det samme. Resultat -15.

Nu testet med Reican Focal Pro. Resultat -6!
Synlig forskel i skarphed før og efter.

Men selvfølgelig forkert udført. Programmets målinger er baseret på hvidt ift. ikke-hvidt. Så jeg er ret overbevist om, at den ikke går at måle i pulserende lys (60 HZ) som det meste indelys idag. Om ordentlig kvalitet dagslys gør en forskel må vise sig. Men er konstant lysmængde må aldeles essentielt for disse målinger. Så tror jeg til gengæld, at det er temmelig godt.
Senest rettet af fotofriberg 22 maj 2013 06:27 am, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Jakob Jakobsen
Kamera: Canon EOS 5D MKII, Canon EOS 7D
Geografisk sted: Møn

Indlæg af Jakob Jakobsen » 23 maj 2013 10:02 am

fotofriberg skrev:Umiddelbart undrer det mig, at du har batterigrebet på. I min udgave stod det klart og tydeligt, at det skulle afmonteres. Jeg har ingen anelse om hvorfor.
Det burde heller ikke være nødvendigt, men batterigrebet har en tendens til at give lidt mere flex i forhold til stativet, så det kan være derfor de anbefaler det.
Når jeg laver forskellige målinger osv. prøver jeg også at fjerne så mange fejlkilder som muligt.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 26 maj 2013 10:50 am

Jeg skulle lige låne min kameraets Sigma 85 1.4 i weekenden og ville da lige microjusterer inden.

Men hver gang jeg prøvede med Reikan Focal Pro at lave en autom. microjustering kunne fejlede applikationer efter nogle skud, det kunne være efter 3 skud andre gange efter 6, så det var meget ustabilt.. Jeg ledte som en gal, da jeg både havde opgraderet Reikan softwaren og Firmwaren i kameraet siden jeg sidste havde brugt det. Så jeg prøvede at installerer den gamle version af Reikan, uden at det løste problemet. Efter nogle timer fandt jeg at andre har det samme problem med deres Sigma 85 1.4. Jeg har prøvet med nok 10 forskellige originale Canon objektiver og aldrig haft problemer. Efterfølgende inst. jeg seneste version igen af Reikan igen og prøvede med et Canon objektiv og alt virkede som det skal. Så det er ikke altid at uoriginale objektiver virker lige som godt som originale.

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 26 maj 2013 12:40 pm

phw skrev:Men hver gang jeg prøvede med Reikan Focal Pro at lave en autom. microjustering kunne fejlede applikationer efter nogle skud, det kunne være efter 3 skud andre gange efter 6, så det var meget ustabilt..
Prøvede du manuelt at tage billeder med forskellig mikrojustering og lade FoCal analysere dem?

Uden nogensinde at have prøvet programmet, kunne jeg forestille mig, at det kan blive forvirret, hvis objektivet reagerer "uforudsigeligt" på forskellige mikrojusteringsværdier, så programmet ikke kan beregne en optimal værdi eller ryger ud ad en tangent mod en forkert løsning. Jeg har set masser af målsøgningsalgoritmer fejle i andre (ikke fotorelaterede) programmer af den grund.

Men hvis det er grunden, burde du jo kunne se et eller andet mystisk i et kurveplot af et sæt manuelle billeder.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 26 maj 2013 12:47 pm

Allan Olesen skrev:
phw skrev:Men hver gang jeg prøvede med Reikan Focal Pro at lave en autom. microjustering kunne fejlede applikationer efter nogle skud, det kunne være efter 3 skud andre gange efter 6, så det var meget ustabilt..
Prøvede du manuelt at tage billeder med forskellig mikrojustering og lade FoCal analysere dem?

Uden nogensinde at have prøvet programmet, kunne jeg forestille mig, at det kan blive forvirret, hvis objektivet reagerer "uforudsigeligt" på forskellige mikrojusteringsværdier, så programmet ikke kan beregne en optimal værdi eller ryger ud ad en tangent mod en forkert løsning. Jeg har set masser af målsøgningsalgoritmer fejle i andre (ikke fotorelaterede) programmer af den grund.

Men hvis det er grunden, burde du jo kunne se et eller andet mystisk i et kurveplot af et sæt manuelle billeder.
Nej, det gjorde jeg ikke og jeg gider ikke bruge for meget tid på det mere, da det ikke er mit objektiv. Men jeg synes bare at det er rimelig interessant at 3. parts leverandøre stadig ikke ser ud til at have 100% styr på det. Så det skal man lige have med i sine overvejelser, når man køber et objektiv.

Og for så vidt er det jo ikke noget nyt. I de gode analoge dage havde jeg et EOS 300 og 2 Sigma objektiver. Da jeg så opgraderet til et EOS 30/EOS 50 (kam ikke huske modellen), så virkede begge Sigma objektivet ikke mere på AF- delen. Det kunne Firmware opgraderes mod betaling, på det andet var der ikke noget at gøre.

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 26 maj 2013 13:00 pm

phw skrev:Men jeg synes bare at det er rimelig interessant at 3. parts leverandøre stadig ikke ser ud til at have 100% styr på det.
Styr på hvad? Jeg mener ikke, at det er en objektivfabrikants opgave at sikre, at kameraet kan kommunikere med dit program.

Objektivet skal kommunikere med kameraet, og det fungerer jo tilsyneladende fint, når du kan bruge kameraet med dette objektiv. Dermed har objektivfabrikanten løst den del af opgaven, han har ansvar for.

At jeg så generelt ikke bryder mig om Sigma, fordi deres produkter altid viser sig at være inkompatible efter noget tid, er en anden sag.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 26 maj 2013 13:13 pm

Allan Olesen skrev:
phw skrev:Men jeg synes bare at det er rimelig interessant at 3. parts leverandøre stadig ikke ser ud til at have 100% styr på det.
Styr på hvad? Jeg mener ikke, at det er en objektivfabrikants opgave at sikre, at kameraet kan kommunikere med dit program.

Objektivet skal kommunikere med kameraet, og det fungerer jo tilsyneladende fint, når du kan bruge kameraet med dette objektiv. Dermed har objektivfabrikanten løst den del af opgaven, han har ansvar for.

At jeg så generelt ikke bryder mig om Sigma, fordi deres produkter altid viser sig at være inkompatible efter noget tid, er en anden sag.
Nu bygger programmet på at Canon leverer et SDK (Software Developer Kit) som programmet bruger. Canon leverer nogle API'er, DLL'er som gør at man designe noget software der kan kommunikerer med Canon kameraer. Når dette nu virker på alle andre originale objektiver, men ikke med Sigma, så vil jeg stadig sige at de kommunikationen mellem kamera og objektiv ikke virker som det skal.

Besvar