Bokeh - hvordan (og så det løse ...! Sony a7mk3)

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Roadhouse
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony a7 mk. 3
Geografisk sted: Bjæverskov
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Bokeh - hvordan (og så det løse ...! Sony a7mk3)

Indlæg af Roadhouse » 18 apr 2019 06:10 am

Hej igen.

Nu fik jeg lige prøvet kameraet (Sony a7mk3) af ganske overfladisk her på matriklen i dag. Og det gør jo, at jeg har nogle spørgsmål I måske kan hjælpe mig med at få svar på! Det er nok mest henvendt til "Sony folk" som kender menuerne - eller andre med indsigt i Sony!

Bestykningen er et Zeiss Batis 25mm f2.

Jeg har ikke problemer med at få Bokeh til at fremstå hæderligt når jeg sætter kameraet på auto - se billede 1.

Men som I kan se på billede 2, så er det straks noget andet når jeg selv vil vælge blænde, lukketid, ISO mm. Kameraet får baggrunden til at fremstå NÆSTEN lige så skarpt som det jeg forsøger at få i fokus! Hvordan får jeg bokeh i disse tilfælde?

Så er der fokus! Hvis I ser på billede 3, så vil jeg rigtigt gerne have fokus lige midt i billedet, men kameraet insisterer på at fokusere på blomsten klyngen til højre! Jeg har jo fulgt youngmans glimrende råd om at prøve mig frem, og det har jeg gjort idet jeg har forsøgt mig med alle AF mulighederne, men alligevel er det som om kameraet selv "hopper" rundt i motivet når jeg kigger i søgeren eller på LCD skærmen! Der er så uendelig mange indstillingsmuligheder i menuen og jeg har forsøgt at finde svaret i manualen, men …..! Hvordan få jeg kameraet til KUN at fokusere på det der er lige præcis midt i søgeren?

Og til sidst: er det korrekt forstået, at hvis jeg får det motiv jeg vil have til at fremstå skarpest på eksponeringen, så skal jeg 'fange' dette i søgeren, holde trykke udløserknappen ned til fokus bliver skarpt, hvorefter jeg kan dreje kameraet (mens jeg stadig holder udløserknappen nede) et andet sted hen (dog stadig med det valgte motiv inden for rammen), trykke udløserknappen i bund - og så er det motivet jeg stillede skarpt på der vil fremstå skarpt, mens alt andet vil være sløret (bokeh)? Dette er ikke så vigtigt, det er blot for at se om jeg har forstået bare en smule af det jeg læste mig frem til i nat *LOL* OG jeg kan tåle at få sandheden at vide ;)

Husk det er test af at få fokus der hvor jeg ønsker det, ikke af billedernes kvalitet (!) i øvrigt :)

Ha' en herlig Påske alle sammen :-)

De bedste hilsner

Frank

Billede 1:
01.JPG

Billede 2:
02.JPG

Billede 3:
03.JPG
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:

Re: Bokeh - hvordan (og så det løse ...! Sony a7mk3)

Indlæg af raj » 18 apr 2019 08:28 am

Du har ikke samme afstand til motivet i billede 1 og 2. Hvis du vil sammenligne billeder og effekter, er du nødt til at standardisere lidt.
Når det er sagt, så får du maksimal baggrundssløring ved at sætte blænden til f/2. Dernæst kan du tænke på afstand til motiv og afstand mellem motiv og baggrund.
Vedr punkt 3: prøv at sætte dit kameras AF system til expand flexible spot. Så kan du lægge fokuspunktet hvor du vil med joysticket.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 18 apr 2019 08:35 am

raj skrev:
18 apr 2019 08:28 am
Du har ikke samme afstand til motivet i billede 1 og 2. Hvis du vil sammenligne billeder og effekter, er du nødt til at standardisere lidt.
Når det er sagt, så får du maksimal baggrundssløring ved at sætte blænden til f/2. Dernæst kan du tænke på afstand til motiv og afstand mellem motiv og baggrund.
Vedr punkt 3: prøv at sætte dit kameras AF system til expand flexible spot. Så kan du lægge fokuspunktet hvor du vil med joysticket.
1000 tak - og du har jo helt ret det med billede 1 og 2. Jeg tog et taget på samme afstand som jeg selvfølgeligt skulle have lagt op til sammenligning. Men det er nu slettet :(

Igen, mange tak - nu tester jeg senere i dag - samme sted, samme tulipan ;)
"Mænd i Danmark er ikke tøffelhelte, de lever bare i et frit land hvor de kan gøre præcis som konen siger ..." - Konfutse, 479 f.Kr.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 18 apr 2019 10:39 am

Lidt mere læsestof....

https://photographylife.com/what-is-depth-of-field

Og her kan du sætte dine data ind og se hvor stor din dybdeskarphed er ved den valgte blænde og afstand til motiv

https://www.photopills.com/calculators/dof-table

Jo tættere du er på motivet og jo mindre dit blændetal er - jo mindre dybdeskarphed......og dermed mere bokeh.

/preben

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 18 apr 2019 11:38 am

Bokeh betyder kvaliteten, ikke kvantiteten, af baggrundssløringen
To objektiver kan have identisk baggrundssløring men forskellig bokeh
Man kan ikke have mere bokeh, men man kan have bedre bokeh

9ck
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 18 apr 2019 14:55 pm

Bokeh kan “måles/vurderes” i kvantitet og kvalitet :-).

http://www.bobatkins.com/photography/te ... bokeh.html
Mvh. 9ck

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 18 apr 2019 17:23 pm

Det er sjovt, at han angiver Gaussisk sløring til at være ideel. Jeg har mødt mange (på det verdensomspændende net), der synes, at objektiver med et apodiserende element bliver for meget. Dette element giver ellers netop denne type sløring.
Nogle sværger til den type sløring en Petzval giver og andre digger diverse lens babies, så jeg er ikke sikker på, at kvaliteten som sådan kan angives med et tal.
Der er dog ingen tvivl om, at f.eks. Sonys nyeste generation af slibemaskiner til asphæriske elementer med hidtil uset præcision giver fin(ere) bokeh :)

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 18 apr 2019 20:11 pm

Vi er vel også i et faghjørne hvor man kan tale om smag og behag, og det er vanskeligt at tale om godt og mindre godt.
Ikke for at blande mig meget i denne teoretisk dialog, men hvad er sløring egentligt, når man skal se det med egne øjne i virkeligheden!
Når jeg fokusere på et objekt på ca. 1 meters afstand med øjnene, så er et andet objekt, uden på et par meters afstand, i baggrunden dobbelt, det ville på et billed ikke se godt ud.
Når jeg fokusere på et objektet længere væk fra mig og tættere på et andet fjernere objekt, er det nærmeste skarpt og det andet sløret, men man kan ikke definere sløringen, da man jo for at se det skifter fokus.
Er sløring og bokeh ikke bare utydeligheder i virkelighedens verden, som vi ikke kan registrere eksakt, men vælger at definere ud fra hvad vi hver især kan lide?
/ Peter Pan

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 18 apr 2019 20:53 pm

Jeg er jo af den opfattelse, at kontrollen over dybdeskarpheden er et af fotografiets vigtige bidrag til kunstarterne

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 18 apr 2019 21:43 pm

raj skrev:
18 apr 2019 20:53 pm
Jeg er jo af den opfattelse, at kontrollen over dybdeskarpheden er et af fotografiets vigtige bidrag til kunstarterne
Netop - og i kunst er det vanskeligt, og også en del af kunsten, at være af forskellige opfattelser, af det perfekte.
/ Peter Pan

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 18 apr 2019 22:04 pm

Peterpan skrev:
18 apr 2019 21:43 pm
raj skrev:
Netop - og i kunst er det vanskeligt, og også en del af kunsten, at være af forskellige opfattelser, af det perfekte.
:zpartyon

Brugeravatar
Søren N
Kamera: LF:Chamonix MF:Mamiya 24X36:Nikon Digital:Fuji X-T
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 19 apr 2019 09:43 am

raj skrev:
Der er jeg så uenig. Slørede baggrunde er også brugt i den malede kunst. Bidraget fotografien er kommet med på det punkt er en forringet evne til at tænke tredimensionelt, i lag, evnen til at bruge de øvrige virkemidler, kontrast, belysning og størrelsesforhold samt linier mm. aktivt i kompositionen. Vi er alt for tilbøjelige til bare at dreje op på max blænde og skabe billeder der egentlig ikke har dybde, kun et motiv foran en sløret baggrund der lige så godt kunne være et tapet hvilket som helst sted? Og jeg inkluderer mig selv blandt de skyldige.
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 19 apr 2019 09:58 am

Peterpan skrev:
18 apr 2019 21:43 pm
raj skrev:
Bestemt, det var også det jeg prøvede at argumentere for ovenfor vedr bokeh.

Brugeravatar
Roadhouse
Kontakt:

Indlæg af Roadhouse » 23 apr 2019 14:52 pm

Tak alle sammen - jeg var med frem til- og med Nikons indlæg med nogle ret fantastiske links. Resten vil jeg komme med input til lige så snart jeg er på niveau *LOL*

Ha' en god dag (aften!) ;)

Besvar