2 fotos, 1 billede

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Re: 2 fotos, 1 billede

Indlæg af Kalle_dk » 29 jul 2020 15:56 pm

Jeg har googlet emnet "500 rule" og set et par videoer. Den burde MAX hedde "300 rule" (nærmere 250), for der kommer trails efter ca. 8-9 sekunder med min 16mm (24mm eqv. FF). Jeg ved ikke hvorfor andre kalder det "500 rule" for mine praktiske forsøg viser med tydelighed at det er helt forkert. Jeg har lavet forsøg med 25-30 sekunders eksponering. Resultatet har intet med skarpe (runde) stjerner at gøre. Det bliver til en masse korte "streger"

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 29 jul 2020 18:30 pm

Det undrer mig at 500-rule ikke skulle være så forkert når det beskrives mange steder.....men jeg må tilstå at jeg ikke har praktis erfaring desangående.

Jeg synes fotografering af mælkevejen mm. ser spændende ud og resulterer i flotte billeder.....men det har endnu ikke fået mig til at begive mig ud i en mørk skov efter midnat.....ikke engang da min lokale fotoklub arrangerede en stjernetur ;-)

Jeg læser også at det er utrolig vigtigt med stabilt grej, remote udløser og alt på manuelt....men går ud fra at det har du styr på så der ikke er tale om rystelsesuskarphed.

Igen...ud fra 500-rule skulle du ikke se starttrails hvis du holder lukkerhastigheden under 15 - 20 sekunder......men som sagt har jeg ingen praktisk erfaring så her må andre på sitet byde ind med deres.

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 29 jul 2020 21:10 pm

Jeg har dyrket en smule amatør-astronomi for år tilbage, så jeg kender godt til det med at stå et mørkt sted OG FRYSE :lol: Desværre har tiden og lysten ikke været til det længe, selvom der står et stort fint teleskop på stuegulvet med en plastpose over :cry:

Der var flere indslag på youtube (tror jeg) om "500 rule" - inklusive ham der sagde det var helt forkert. Jeg kan som sagt bekræfte at den er helt skæv. Enten har de som synes reglen holder, nogle dårlige øjne, eller også er de ligeglade med "stregerne", og zoomer sikkert ikke ind på billederne for at tjekke skarphed og lignende. Spørgsmålet er vel, hvor lange streger folk vil acceptere. Jeg vil ikke acceptere streger overhovedet, for sådan er lyset fra stjernerne ikke formet :P

Jeg har et Manfrotto carbon-stativ med et Sirui kuglehoved. Husker ikke stativ-model, men det er ikke voldsomt stort, men rigeligt stabilt til et Fuji X kamera med 16mm objektiv. Det burde ikke være meget anderledes med en Startracker motormontering på, men det vil tiden vise. Jeg har et andet og lidt kraftigere fotostativ hvis det skulle knibe med carbon-modellen. Det ville nok være overkill og alt for besværligt at tage mit "rigtige" stativ/montering til teleskopet med ud. Det vejer en KRIG, og så går fidusen lidt af det hele, synes jeg. Det er nok desværre vægten på teleskop-monteringen som har gjort, at jeg ikke kom ud med teleskopet.

Jeg bruger gammeldags mekanisk trådudløser og BULP funktion på kameraet.

PS: Du kan jo hurtigt afprøve 500 reglen hvis du gider. Et stativ og timerfunktion/tråduløser og BULP. Så kan du hurtigt få syn for sagen - når det bli'r mørkt :photosmile:

Brugeravatar
thingvalla
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: 5D MKIII

Indlæg af thingvalla » 29 jul 2020 22:09 pm

I gamle dage hed den faktisk 600-reglen, men efterhånden som at kameraerne har fået større opløsning og bedre kvalitet så holder den ikke længere (hvis man er seriøs), heller ikke 500-reglen. Når jeg anvender min 35mm bruger jeg en eksponering på 8 sekunder. Skal billedet bruges i et panorama kan man godt have lidt længere eksponering da hvert enkelt billed kun fylder en mindre del af det samlede billed, her anvender jeg typisk 10 sekunder til min 35mm. Mit foto "Grønnestrand Lyngmølle ...." 9 billeder tilbage i mit galleri er et panorama af en række på 5 billeder, taget med tracker 90 sek., f/2.5, ISO1600 og derefter gentaget 5 billeder 90 sekunder med trackeren stoppet. da forgrunden var ret lys valgte jeg at sænke ISO fra 1600 til 800 på billederne med tracker slukket.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 29 jul 2020 22:21 pm

Som jeg kan læse har du helt styr på det med optagefunktion og udstyr....hvilket jeg også regnede med.....jeg ville blot nævne det for alle tilfældes skyld ;-)

Ja....jeg må finde et sted uden lysforurening og afprøve tingene ;-)

/preben

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 30 jul 2020 15:35 pm

thingvalla skrev:
29 jul 2020 22:09 pm
I gamle dage hed den faktisk 600-reglen, men efterhånden som at kameraerne har fået større opløsning og bedre kvalitet så holder den ikke længere (hvis man er seriøs), heller ikke 500-reglen. Når jeg anvender min 35mm bruger jeg en eksponering på 8 sekunder. Skal billedet bruges i et panorama kan man godt have lidt længere eksponering da hvert enkelt billed kun fylder en mindre del af det samlede billed, her anvender jeg typisk 10 sekunder til min 35mm. Mit foto "Grønnestrand Lyngmølle ...." 9 billeder tilbage i mit galleri er et panorama af en række på 5 billeder, taget med tracker 90 sek., f/2.5, ISO1600 og derefter gentaget 5 billeder 90 sekunder med trackeren stoppet. da forgrunden var ret lys valgte jeg at sænke ISO fra 1600 til 800 på billederne med tracker slukket.
Flot foto af "Mælkevejen" og møllen. Det med at få eet foto med begge objekter på samme tid (eet bevægende og eet stillestående) gemmer jeg indtil videre. Jeg har intet software der kan sådan noget. Jeg er nu også mest interesseret i himlen og dens "objekter" for sig selv, men man skal jo aldrig sige aldrig.

De data du opgiver passer meget godt med det jeg havde forestillet mig. 1600 ISO, f/2,5, 90 sekunder. Jeg gætter på at det er et MUST at der skal være TEMMELIGT mørkt med den lange lukkertid? Jeg erfarer at der nemt kommer falsk lys ved FOR følsomme indstillinger? Jeg prøvede, for sjov, en 50 sekunders optagelse fra altanen på ISO3200. Det kan man i hvert fald godt glemme. Fotoet blev næsten helt hvidt af lysforurening (gætter jeg på).

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 31 jul 2020 10:04 am

Ja...strølys fra omgivelserne bliver meget betydende ved lange eksponeringstider.

Husk også at lukke af for lys bagind gennem søgeren. Nogle kameraer har direkte en klap som lukker af.

/preben

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 01 aug 2020 22:13 pm

Faldt lige over disse video's. Måske du allerede kender dem....men der er da et par gode fif ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TdD2HSfjHO4

https://www.youtube.com/watch?v=qSzSMu9zbDU

/preben

Frank R
Geografisk sted: Nær Ribe

Indlæg af Frank R » 02 aug 2020 20:21 pm

Hvis du ikke har været der, står der på denne side meget om teknik, efterbehandling og udstyr https://www.lonelyspeck.com/

Brugeravatar
Kalle_dk

Indlæg af Kalle_dk » 03 aug 2020 09:05 am

Frank R skrev:
02 aug 2020 20:21 pm
Hvis du ikke har været der, står der på denne side meget om teknik, efterbehandling og udstyr https://www.lonelyspeck.com/
:gogo:

helenrdarrow
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: camera

Indlæg af helenrdarrow » 10 aug 2020 14:02 pm

Open a photo.
Click the "Edit" icon (sliders)
Click the icon most to the right: "Crop & rotate"
Click the icon to the left: "Aspect ratio" and select the ratio you want.
Select what you want in the photo.
Click "Done"

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 10 aug 2020 14:26 pm

Jeg har en star trekker, men er efterhånden begyndt ikke at bruge den, da jeg synes jeg sagtens kan holde mig til 500 reglen.

Og med en 14mm på FF kan jeg sagtens eksp. i 30 sekunder uden at få slør.

Dette er taget uden startrekker:

Billede_84A9714-HDR-Edit.jpg by Per Wolfsdorf, on Flickr

Jeg har dog måtte sætte spidsen af tårnet ind fra et meget underekp. billede, da det var totalt overbelyst på billede. Dette er gjort i Photoshop.

Besvar