Fotografere i offentligheden

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af jakobdam » 18 apr 2007 08:33 am

Lehaluan/Bilbo >

*G*, så'der forår i luften ;)

Spacelord >

Men han kan ikke gøre nogen form for indsigelser. Men folk er jo så paranoide nu om dage... "når du afbilleder mig, stjæler du jo min sjæl!" ... ja, den har jeg så godt nok også meget at bruge til... :D

pfpeter >

Det er så den med jeg skrev før, at der må være en regel der siger, at det alligevel bliver legalt såfremt det har nyhedsværdi. :shock:

Eller også er det fordi billederne ikke viser røverne genkendeligt. Måske mere det sidste. :)
Ejer af bl.a. PXO.dk og FotoStart.dk og tidligere Sonyambassadør
Blev du hjulpet? Husk at anbefale FotoStart.dk andre steder... :)
Portal for IT og teknologi nyheder: http://www.TechStart.dk

Wolf

Indlæg af Wolf » 18 apr 2007 08:48 am

Loven siger:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02465987?OpenDocument skrev:Det er lovligt at fotografere personer på frit tilgængelige steder, fx fortove, butikker i åbningstiden og badestrande. Det gælder, hvad enten fotograferingen foregår skjult eller åbenlyst.
Og det er altså så kun til privat brug? Men man kan alså skyde alt det man vil, så længe det er offentlige steder?

lehaluan

Indlæg af lehaluan » 18 apr 2007 19:40 pm

pfpeter skrev:Der er noget jeg ikke lige forstår her:
http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle7TXTFAQ)/FABE82EFDF1CC417C1256D7B0043A65A?OpenDocument skrev: Situationsbilleder der ikke kan offentliggøres uden samtykke kan være
Billeder af kunder i en forretning, i banken, på posthuset m.v.
Hvordan kan de så offentliggøre billeder af røvere? Jeg mener, de har jo ikke ligefrem deres samtykke til det :)

Røvere kategoriseres nok ikke som 'kunder' :?

lehaluan

Indlæg af lehaluan » 18 apr 2007 19:43 pm

bilbo skrev:
Årrh Jakob. For en flot pige, som eksempelvis lehaluan, ofrer man vel gerne et øjeBilledeBillede

Pas nu på derude.... det kan jo også være en anden kropsdel som bliver ramt! :smash:

:lol: :wink:

Brugeravatar
BLS
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Geografisk sted: ..i eksil

Indlæg af BLS » 18 apr 2007 20:47 pm

lehaluan skrev: Pas nu på derude.... det kan jo også være en anden kropsdel som bliver ramt! :smash:

:lol: :wink:
Your wish is my commandBillede

Wolf

Indlæg af Wolf » 19 apr 2007 00:30 am

lehaluan skrev:
pfpeter skrev:Der er noget jeg ikke lige forstår her:
http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle7TXTFAQ)/FABE82EFDF1CC417C1256D7B0043A65A?OpenDocument skrev: Situationsbilleder der ikke kan offentliggøres uden samtykke kan være
Billeder af kunder i en forretning, i banken, på posthuset m.v.
Hvordan kan de så offentliggøre billeder af røvere? Jeg mener, de har jo ikke ligefrem deres samtykke til det :)

Røvere kategoriseres nok ikke som 'kunder' :?
Men det kan de jo i teorien sagtens være. De kunne jo lige købe noget først og så når de skal til at betale hiver de våbnet frem. Så er de jo kunder indtil betalingen. :D

Lion

Indlæg af Lion » 19 apr 2007 09:59 am

Personligt ville jeg ikke bryde mig om at blive fotograferet mens jeg f.eks. sad i toget eller bussen ( og lignede noget der var løgn :wink: ) for derefter at blive lagt til offentlig skue på nettet. Derfor tager jeg heller ikke selv den slags billeder.

Ligeledes ville jeg heller aldrig tage billeder af f.eks. en hjemløs som sad og sov på strøget eller en person der bare lå på gaden i en halvbrandert. Jeg ønsker ikke at udstille andre menneskers elendigheder.

Jeg har indtil videre haft det "svært" med at tage billeder i offentligt rum fordi jeg føler jeg går over grænsen hvis jeg så også lægger billederne på nettet. Men man bliver vel mere "cool" som tiden går? :wink:

De enkelte billeder jeg har taget tæt på af andre mennesker har jeg pænt spurgt om lov. Det føler jeg er rigtigst.

Og så en lille sjov historie! :D

For mange år siden var jeg med min familie nede på Amager Strand. Mor, far og to mø-unger :)

Mens moderen ligger kun iført små bikini-trusser og på maven står faderen og leger grill-mester.

Ved siden af faderen står der så en mand med kamera og som begynder at zoome ind på moderens yndige bagdel. Og uden at ane at det er min mand der står lige ved siden af ham.

Min mand bliver selvfølgelig sur og alt det der og får i en fart fortalt fotografen at hvis han ikke forsvinder i løbet af et splitsekund så har han ikke noget kamera mere! Og han forsvandt meget meget hurtigt *G*

Netop dér er min personlige grænse overskredet også selvom jeg ligger på en offentlig strand.

Mvh
Lion

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 19 apr 2007 12:33 pm

Det lyder som en fotograf der ikke lige har tænkt sig om!! :)

Har siddet og kigget lidt på billeder på siden i dag som lahaulan har taget. Synes ikke det ser ud til at have været et stort problem at tage billeder i offentligheden.

Mon ikke det kræver lidt øvelse.

Overvejer næste gang det er godt vejr at tage til en fremmed by og gå på fototur. Så vil jeg printe mig nogle kort jeg kan give til dem der bliver motiver hvis de ikke har noget imod at blive fotograferet men gerne vil se billederne.

Jeg har besluttet mig for et tematiseret fotoprojekt over sommeren og håber at få lov til at fotografere så mange som muligt i den anledning!

Tak for indlæg og gode bud :)

Og jeg vil stadig meget gerne høre om erfaringer og historier fotograferne herinde måtte have!! Man kan lære meget af hvad andre har gjort og prøvet!!

johansrk

Indlæg af johansrk » 19 apr 2007 12:38 pm

ja han har vist ikke tænkt sig ordenligt om.. Man skal jo ligge på lur, det andet nytter jo ikke :D

Brugeravatar
Reinhold
Moderator
Moderator
Kamera: Eos 400D/40D
Geografisk sted: Holsted/Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Reinhold » 21 apr 2007 16:59 pm

johansrk skrev:ja han har vist ikke tænkt sig ordenligt om.. Man skal jo ligge på lur, det andet nytter jo ikke :D
Fuldstændig rigtigt... :D

Kom lige til at tænke på om man må ta' billeder til koncerter?

for til Skanderborg festival, står der nogle steder steder at man ikke må ha' kamera med ind, og andre steder gør der ikke...

Nogen der kender loven på det punkt?

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 21 apr 2007 22:38 pm

Det er så vidt jeg kan se op til arrangøren. dvs at man gerne må fotografere med mindre arrangøren meddeler andet. Jeg ved at man ikke må fotografere på andet end engangskamera og mobiltelefon på festivalpladsen til roskilde. Jeg er ikke klar over hvad der gælder for skanderborg. Mange bands kræver jo restriktioner på det. Og mange arrangører gør det også for publikums skyld. Tænk hvis alle også krævede plads til fotogrej!

TildeGD

Offentlige billeder....

Indlæg af TildeGD » 25 apr 2007 13:44 pm

På den måde er "Fotomoralen" herhjemme jo ikke ret anderledes end den man "skal" udvise når man er på ferie....

Jeg har lige været 3 uger i Ghana og der var reglen at ville man smække sit kamera op i fjæset på folk så skulle man (selvfølgelig) spørge først... Mens generelle stemningsbilleder bare kunne knipses (selvom der indimellem var nogle der forsøgte at lave lidt mønt på det)...

Desværre var der rigtig mange der ikke ville photoes eller som ville have penge, så der var mange småsuk over billeder der aldrig blev til noget....

motorhead

Indlæg af motorhead » 26 apr 2007 05:06 am

avril_hansen skrev:Det er så vidt jeg kan se op til arrangøren. dvs at man gerne må fotografere med mindre arrangøren meddeler andet. Jeg ved at man ikke må fotografere på andet end engangskamera og mobiltelefon på festivalpladsen til roskilde.
så kune man vel pakke ens canon i en omgang pap og så det kommer til at ligne et engangs kamera...... bare lidt større :D

Kayck

Indlæg af Kayck » 21 maj 2007 21:10 pm

Det har så vidt jeg husker noget at gøre med, om du fotograferer på et område der er frit tilgængeligt. Jf. straffelovens § 264a - som hovedregel må sådanne bileder også publiceres (alt inden for en grænse selvfølgelig, men der må man selv lige tænke sig lidt om) det gælder ved åbenbar krænkelse af personen. (trafikulykker osv.)
Ved publicering af billeder må man kigge på straffelovens § 264d.
Det hele er kompliceret og ville være for langt at skrive eksempler her, men grundlæggende det samme.

Det var MEGET kort om selve lovgivningen - noget helt andet er en egen etik.

Eks. Skanderborgfestvivalen er ikke frit tilgængeligt, når festivalen løber af stablen. Du har købt billet for at komme ind.
Og man må heller ikke fotografere med engangskameraer - har prøvet ;-)

Håber det kunne bruges, selvom det er tørt jura. :-)

skov

Indlæg af skov » 25 maj 2007 14:44 pm

var til et oplæg om ophavsret med en advokat for få dage siden siden, hvor vi kom ind på billeder taget i offentligt rum.

Kort fortalt skelner man på indentificering og situation. Hvis personerne ikke kan indentificeres er der ingen problemer.

Kan personerne dette kigger man på situation, her er der ikke nogen skarpe regler på området, men en vurdering. Eksempler:

Et view over gågaden med folk der tradsker op og ned kræver ikke accept.

Et billed fra en fortovscafé/bar/restaurant kræver accept.

Samtidig skelnes der ikke mellem situationer, der gælder altså de samme retningslinier om det er på gågaden, på roskilde festival, til en lokal byfest eller noget helt andet.

Pressen er underlagt en anden lovgivning en privat personer og kan derfor bringe de fotos de gør.

Besvar