Billede af Århus i mørke

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Maria Amme

Billede af Århus i mørke

Indlæg af Maria Amme » 10 maj 2010 18:22 pm

Hej :)
Min kæreste har en lejlighed i Viby, og har en flot udsigt over Århus by, når mørket falder på, og det kun er lyset der er tilbage.
Han vil gerne have et billede af dette, så han kan få det hængt op i lejligheden.
Planen er derfor at gå helt op på øverste etage og tage billeder derfra.
Jeg har dog ingen erfaring i at tage billeder i mørke, hvor lukkertiden er meget lav, men jeg vil gerne høre om nogen har nogle gode råd om hvad jeg skal gøre, og hvilke indstillinger i plejer at bruge?

På forhånd tak - billedet skal tages i morgen (tirsdag d. 11-05) aften.

Brugeravatar
Munde
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 5D mkII
Geografisk sted: Ribe
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Billede af Århus i mørke

Indlæg af Munde » 10 maj 2010 18:36 pm

Sæt dit kamera på et stativ, vælg "M" mode, vælg blænde f/13, ISO 100 og stil lukkeren i midten. prøv så at ta´ et skud :)
Så er det bare at justere lukkertiden, hvis det bliver for lyst eller mørkt.

Hvidbalancen ville jeg sætte på auto.. Hvis ikke det ser godt ud, kan du manuelt styre dine kelvin grader :)

Glæder mig til at se skudet :)

Maria Amme

Indlæg af Maria Amme » 10 maj 2010 19:27 pm

Mange tak, det vil jeg notere og tage med i morgen. :)
Jeg har ikke prøvet at fotografere i mørke før, og vil gerne have et godt resultat.
Jeg skal nok uploade det færdige resultat, hvis det er værd at vise. :D

fladmose

Indlæg af fladmose » 10 maj 2010 19:29 pm

Husk nu at skyde i raw!

Ellers har Munde helt ret.

Brugeravatar
Sweep
Kamera: Sony dSLR Alpha 900, 700 og 200
Geografisk sted: Hasle, Århus
Kontakt:

Indlæg af Sweep » 10 maj 2010 19:46 pm

Kamera på stativ, blænde på eksempelvis 2.8 (A prioritet) og iso på 1600

Lad os antage at billedet ser korrekt belyst ud ved 5 sekunders eksponering. Så stepper jeg min blænde ned til eksempelvis f/11. Dette er fire stop. Så fordobler vi tiden fire gange. Dvs. 5->10->20->40->80 sekunder.

Jeg vil så skyde ved ISO 200 og stepper min iso ned til dette. Det er 3 stop (1600->800->400->200). Så skal jeg igen fordoble min eksponeringstid 3 gange:

80->160->320->640 sekunder

Jeg ved nu at min korrekte eksponering derfor vil være f/11, ISO 200, 640 sekunders eksponering.

Som du ser, er det simpel matematik.

Jeg bruger altid denne metode, da det giver mig mulighed for hurtigt at tage et billede og sikre at lyset er korrekt, inden jeg laver en langtidseksponering. Fordelen er at du næsten med sikkerhed alligevel ryger i bulb-mode hvis du skal tage et godt nattebillede, så du kan derved regne dig frem til den rette eksponering.

Brugeravatar
Kalle_dk
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 11 maj 2010 07:45 am

Sweep skrev:Jeg ved nu at min korrekte eksponering derfor vil være f/11, ISO 200, 640 sekunders eksponering.

Som du ser, er det simpel matematik.
Det må godtnok være mørkt, hvis der er brug for 640 sekunders lukkertid :mrgreen:

Nu har jeg aldrig fattet "matematik", så det er nok derfor det lyder forkert i min verden :wink:

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Indlæg af Spacelord » 11 maj 2010 08:07 am

Hele hemmeligheden ligger i at ikke skyde når det er blevet helt mørkt.

Teknisk set, er det ikke så svært: kamera på stativ, laveste ISO og blænde 9-11 stykker. Skyd i blændeprioritet - der er INGEN grund til at skyde i fuldmanuel, med mindre lukkertiden skal over 60 sek, hvilket den sjældent vil komme under de her lysforhold. Det er kun at gøre det mere bøvlet for sig selv. Kamraet vil som regel eksponere korrekt under disse forhold, men skulle det ske, at det bliver lidt for lyst/mørkt, så giv den lidt på eksponeringskompenstionen, enten den ene eller den anden vej (+/-) Brug 2 sek selvudløser, med mindre du har en fjernbetjening af en art.

Sværere er det ikke. Det sværeste er at finde det helt rette tidspunkt, hvor lyset er perfekt og det kan dreje sig om få minutter. Undgå som sagt at det bliver helt mørkt. I aften tror jeg i øvrigt at det er dårlige forhold, da det er helt overskyet. Det bliver som regel bare en underligt grimt billede med skyerne hængende som en tyk, gul dyne over byen. Vent til aften, hvor der er klart vejr. Det er det vigtigste af alt!

Brugeravatar
Nalle
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: 1D MK4, 5D MK2, 7D
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Nalle » 11 maj 2010 09:23 am

Jeg tror Sweep glemmer i sin beregning er lukketiden efter ændringer af ISO, at lukketiden skal nedad, da han jo lukker mindre lys ind via ISO og derfor må han lukke mere op for lukketiden :)

m-aa-j: Øv, jeg håbede lige at du tilbød os andre Århusianere, at vi kunne komme op i din kærstes lejlighed og tage et billede udover byen :)

Brugeravatar
Nalle
Kontakt:

Indlæg af Nalle » 11 maj 2010 09:25 am

Endnu engang angående Sweep's beregning, så er den også galt, efter at have har ændret blænde fra f/2.8 til f/11, der skal lukketiden også forlænges. Jeg håber dog ikke, at han altid bruger den tekning til aftensbilleder, for så får han godt nok nogle mørke billeder.

CBG

Indlæg af CBG » 11 maj 2010 11:52 am

Nalle; Jeg ved ikke hvordan du fortolker Sweeps indlæg, men det er da noget vrøvl du skriver.
Sweeps lukkertid er gået fra 5 sek. til den enorm lange lukkertid på 640 sek. Dermed er der da kommet mere lys ind, hvilket stemmer overens med den mindre blændeåbning samt den lavere iso.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 11 maj 2010 12:01 pm

CBG skrev:Nalle; Jeg ved ikke hvordan du fortolker Sweeps indlæg, men det er da noget vrøvl du skriver.
Sweeps lukkertid er gået fra 5 sek. til den enorm lange lukkertid på 640 sek. Dermed er der da kommet mere lys ind, hvilket stemmer overens med den mindre blændeåbning samt den lavere iso.
Så er jeg mere rolig :mrgreen:
Jeg kunne da heller ikke forstå at billederne skulle blive "mørke" med 640 sekunders lukkertid, men nu har jeg været skrækkeligt tidligt oppe idag, så hjernen KAN jo tage fejl :smash:

Brugeravatar
Nalle
Kontakt:

Indlæg af Nalle » 11 maj 2010 12:38 pm

CBG skrev:Nalle; Jeg ved ikke hvordan du fortolker Sweeps indlæg, men det er da noget vrøvl du skriver.
Ja, du har selvfølgelig ret :)

Da han skrev 640 sek, tænkte jeg vist bare 1/640 sekund :)

Brugeravatar
Sweep
Kamera: Sony dSLR Alpha 900, 700 og 200
Geografisk sted: Hasle, Århus
Kontakt:

Indlæg af Sweep » 11 maj 2010 12:45 pm

Hehe... Nu var mit regnestykke blot et eksempel for at synliggøre at det blot er matematik.

Sandsynligheden for at man til et bybillede om natten vil få en eksponeringstid på 5 sekunder ved ISO 1600 er ikke stor. Eller, det er en mulighed, men så bliver det ikke korrekt. Man bør ud fra mine oplevelser eksponere efter det lyseste sted (dvs. en lampe i billedet) og så foretage udregningen derfra.

Dog kan 640 sekunder snildt lade sig gøre med gode resultater. Tror det længste jeg har været ude i, var noget med 25 minutters eksponering.

Etztarget

Indlæg af Etztarget » 11 maj 2010 19:39 pm

Nalle skrev: m-aa-j: Øv, jeg håbede lige at du tilbød os andre Århusianere, at vi kunne komme op i din kærstes lejlighed og tage et billede udover byen :)

Hej Nalle du kan da bare tage ud til Højhuset i grøfthøj parken - viby.
Der kan du komme op på 16 etage og så gå ud på svalegangen, der er også en fin udsigt.

JHDaugaard

Indlæg af JHDaugaard » 11 maj 2010 20:21 pm

Jeg glæder mig til at se jeres resultat :)
Jeg tog selv dette billede for nylig ud over nogle tagrygge i Århus:
http://www.fotostart.dk/index.php?p=604 ... 7&pl=18898
Måske vi skulle lave en 8000 Århus serie :zpartyon ?

Besvar