Nikon D90 fokus fejl ? øv, kan nogen hjælpe ?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
linneberg
Rang: SUPERBRUGER
Geografisk sted: Oksbøl
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Nikon D90 fokus fejl ? øv, kan nogen hjælpe ?

Indlæg af linneberg » 14 maj 2010 08:32 am

Hej !

håber der er nogle kloge nikon folk der kan hjælpe mig dette problem.

jeg har haft min nye D90 i et par uger og er generelt godt tilfreds, men jeg er bange for der er noget galt med den med den fokuserer på.

Her til morgen gik jeg i haven med min nikkor 85mm 1.8 og oplevede igen at den kan have svært ved at låse på fokus.

Følgende sekvens håber jeg illustrerer problemet:

1. billede, taget af græsset ca. 2 meter foran mig.
Exif: iso 200, 1/250, f5
Billede

2. billede, umiddelbart efter fokuserer jeg på tagstene på nabohuset på den anden side af gaden. Kameraet siger den har fundet fokus, men det har den åbenlyst ikke..
Exif: iso 200, 1/400, f5
Billede

3. billede, denne gang fokuserer jeg på tagvinduet..
Exif: iso 200, 1/400, f5
Billede

.. da jeg har haft en mistanke om at det kan være min 85mm der er itu skiftede jeg til min nikkor 18-200VR og tog nøjagtig den samme sekvens, med SAMME resultat !

1. billede
Exif: iso 200, 1/160, f5
Billede

2. billede
Exif: iso 200, 1/320, f5
Billede

3. billede
Exif: iso 200, 1/320, f5
Billede

Alle billeder er taget fra samme sted, og jeg har, som jeg plejer, sat min D90 til at fokuserer i et valgt punkt, her midterpunktet, og AF er sat til auto.

.. jeg har skudt tusindvis af billeder med min D40, og den har ganske få gange haft problemer når der ikke var så meget lys, men ellers har den altid fanget det jeg bad den om..

.. kan nogen sige mig hvad der er galt, det her er frustrerende....

mvh niels

Poul R

Re: Nikon D90 fokus fejl ? øv, kan nogen hjælpe ?

Indlæg af Poul R » 14 maj 2010 08:56 am

Jeg kan nok ikke hjælpe dig, men fsva. billede 2, så synes jeg det lyder meget mystisk hvis kameraet indikerer at det har opnået fokus og lader dig tage billedet.
Inden du sender kameraet til reparation ville jeg lige forsøge at gendanne fabriksindstillingerne samt rense kontaktpunkterne mellem objektiv og hus - så har du da forsøgt noget i det mindste.

Lars_B

Indlæg af Lars_B » 14 maj 2010 09:06 am

hvad står den til C, S eller M kan det være du har den på C og trykker på udløseren på det forkert tidspunkt?

Brugeravatar
linneberg
Kontakt:

Indlæg af linneberg » 14 maj 2010 09:26 am

Hej

Poul: lyder som en god at afprøve..

lars: fokus er sat til A, dvs den vælge selv mellem c og s, men pointen er jeg har taget mig rigtig god tid, så det er ikke noget med at jeg rykker kameraet mens jeg tager billedet..

mvh niels

Frank R
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Geografisk sted: Nær Ribe

Indlæg af Frank R » 14 maj 2010 09:37 am

Har du prøvet af sætte den på S der er du jo sikker på at den ikke ryger på C

Forøvrigt syntes jeg et skråt tag er dårligt at teste på hvis du da ikke bruger stativ.

Brugeravatar
linneberg
Kontakt:

Indlæg af linneberg » 14 maj 2010 10:01 am

har nu prøvet 1. at rense kontakter, og 2. nulstille til fabriksindstillinger..

derefter sat den til S- fokus og valgt at fokusere kun i midterpunktet.

følgende sekvens har jeg taget med min 85mm, blot fra et nyt sted, tættere på nabohuset:

Fokuspunkt: Græsset foran mig, ser ok ud:
Billede

Fokuspunkt: en due på taget, ser ok ud
Billede

Fokuspunkt: Græsset foran mig, ser ok ud:
Billede

Fokuspunkt: midt på taget... her lader den mig tage billedet, og istedet for at fokusere på den korrekte afstand vælger den at gå ind og sige fokus ligger på ca 90 cm..
Billede

det kan da ikke være rigtig synes jeg..

Lars: muligt den skifter til C-fokus i første forsøg, men jeg ser ikke hvad forskel det skulle gøre når jeg står helt stille, og det er jo ikke bare uskarpt, det er jo komplet ude af fokus....

frank: heller ikke at et stativ skulle gøre det bedre synes jeg, vi taler om en lukketid på 1/400 sek, og at tage et billede af et tag i god lys kan ikke siges at være en af de ekstreme situationer, hvor den skulle give op, eller hvad ? ..

Tak for jeres indlæg, jeg håber at finde en løsning..

mvh niels

Brugeravatar
jever1970
Kamera: NIKON D7000, NIKON D200, D50. CANON IXUS 90 IS
Geografisk sted: Karise

Indlæg af jever1970 » 14 maj 2010 10:05 am

Har du valgt "focus priority"?

På mit D200, som har samme autofocus modul, Multicam 1000, der kan man sætte focus på enten "focus priority" eller på "Release priority", dvs. focus eller hastighed.

Men jeg kender ikke D90, og ved ikke om den har samme muligheder, eller om de er låst til AF-C og AF-S.

Brugeravatar
linneberg
Kontakt:

Indlæg af linneberg » 14 maj 2010 10:23 am

Hej igen..

Jever: der er så vidt jeg kan se ikke den mulighed på D90..

men nu har jeg prøvet lidt mere, og et af mine eksperimenter har været at tage min gode gamle D40, sætte min 18-200mm på, og prøve at tage den samme række billeder som med min D90..

OG det viser sig at min D40 har nøjagtig samme problem med at fokusere på naboens tag som min D90 under samme forhold..

Det lader mig også tage et billede selv om det er helt ude af fokus, men det er sådan set logisk nok, den tror jo den har låst sig fast, selv om den er blevet snydt..

.. og hvad fortæller den historie så mig ?

Nikon er ikke vild med at tage billeder af tage.. ?
måske, eller også at jeg har forventet for meget af en ny D90.. i hvert fald glæder det mig at det tilsyneladende ikke er mit nye kamera, der er i udu !

.. tak for jeres kommentarer, uden dem var jeg nok ikke kommet længere..

mvh niels

HPO
Kamera: Nikon D300s
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af HPO » 14 maj 2010 10:52 am

Tror det er en fejl.
Har ikke oplevet den slags problemer med mit D90, uanset hvilket objektiv (med eller uden indbygget motor) jeg har brugt.
Ville ringe hertil:

DFA Service Aps.
Hejrevej 39
Postboks 992
2400 København NV
Telefon: 38887868
Telefax: 38887869

Åbningstider: 8.30 - 16.30, fredag dog 8.30 - 16.00.

e-mail: service@dfaservice.dk
Web: www.dfaservice.dk

og høre om det er et kendt problem for D90.

Sneep

Indlæg af Sneep » 14 maj 2010 11:43 am

Havde også problemer med auto-fokus på mit D90 m. 18-105 mm. Rensede kontaktpunkterne med et rent viskelæder - det hjalp. Her efterfølgende ikke haft nogle problemer - overhovedet. Heller ikke med min 50 mm.

Fejlen må ligge i kameraet siden den laver fejl med begge objektiver og du har renset kontaktpunkter på hus og objektiver.

Poul R

Indlæg af Poul R » 14 maj 2010 11:49 am

Jeg har engang oplevet fokuseringsproblemer med Canon, det skyldtes lidt snavs foran den midterste sensor, som jeg havde valgt. Kameraet tillod mig dog ikke at tage et billede. Efter rens var problemet løst.
-men hvis to forskellige huse opfører sig ens, så er den fejlmulighed vel næppe sandsynlig.
Jeg synes det lyder helt vildt mystisk - men prøv at afvent lidt, så er der måske en Nikorianer der har det helt rigtige svar.

Brugeravatar
Per H. Nielsen
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Per H. Nielsen » 14 maj 2010 13:44 pm

Når du oplever problemet med 2 forskellige kamerahuse og 2 forskellige objektiver, så er det jo næppe fejl på materiellet.
Autofokus kan jo ikke udrette mirakler og sådan et skråt tag er formentlig en af de situationer, hvor magien slipper op :-)
Det illustreres jo også af, at det fungerer, hvis du fokuserer på et punkt med mere kontrast (duen eller vinduet).

soren6710

Indlæg af soren6710 » 15 maj 2010 13:21 pm

Hej Niels.
Jeg tror nu altså ikke, at der er noget galt med kameraet. Slet ikke når du siger, at dit D40 heller ikke kan fokusere. Autofokusen er jo kontrastbaseret i et DSLR, og hvis ikke der er kontrast nok i den overflade du forsøger at stille skarp på, så kan den ikke fokusere. Oplever du problemer i andre situationer?

Brugeravatar
yukselserdar
Kamera: nikon
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af yukselserdar » 15 maj 2010 13:34 pm

Hvis begge kameraer laver det samme nummer så er det en bruger fejl. Græsset og taget er der måske ikke den største kontrast i og hvis du har lavet noget i dine indstillinger så er det ik så unormalt at det ikke fokuserer godt nok. Prøv med nogle motiver tættere på og gerne med lidt mere kontrast.

Men først ville jeg gendanne fabriksindstillinger og så evt på Ken rockwells side følge hans menu-opstilling, så kan du da udelukke at det skulle være menu indstillinger der giver dig problemer.

Brugeravatar
linneberg
Kontakt:

Indlæg af linneberg » 17 maj 2010 19:41 pm

Hej alle

Så er kr. himmelfartsferien gået med mange skønne aktiviteter, også med en masse billeder taget med min D90 og 85mm

Jeg synes det har været vildt mystisk med de oplevelser jeg har haft, og jeg ved stadigvæk ikke helt hvad jeg skal tænke..

MEN jeg har taget udgangspunkt i at både min D40 og D90 reagerer ens på det mærkelige tag med min 18-200 (min D40 kan ikke auto-fokus med 85mm), OG at D90 agerer ens både med min 18-200 og min 85mm.

Jeg synes dette umiddelbart levner meget lidt sandsynlighed for at det er en materiel fejl...

.. så er der "fejl-40" muligheden, og det er den jeg har gået og tænkt over et par dage...

1. min trofaste D40 er på 6 mp, og D90 er på 12mp.. måske giver det øgede antal pixels en blødere fornemmelse af skarphed ?
Jeg har læst at D90 i fabriksindstillingerne er til den "bløde" side mht skarphed, så her har jeg eksperimenteret med at øge skarpheden i kameraets opsætning. D40 har jeg også set nævnt som et kamera, der understøtter konsumerens behov for vibrante billeder lige ud af kameraet..

2. Min 18-200VR har VR, "ryste-reduktion" og det har jeg været vandt til, billeder taget omkring 1/50 - 1/30 har ofte ikke været noget problem... Min 85mm har ikke VR, måske er der en fejlkilde her, jeg ikke har været opmærksom på..

hm.. jeg husker da jeg købt min 18-200VR for godt 1½ år siden. De aller første billeder gav mig lidt et chok, jeg troede først der var noget galt med den. Først efter et stykke tid fandt jeg ud af at udnytte den godt, og måske gælder det samme med det nye grej, det tænker jeg.

Jeg har taget en masse billeder de sidste 3-4 dage, og her er så et par af dem som eksempel:

1/100s, f/3.2, ISO: 800
Billede

1/800s, f/2.8, ISO: 200
Billede

1/250s, f/4.0, ISO: 200
Billede

1/80s f/2.0 ISO: 800
Billede

Det skal siges de er skaleret ned og har fået lidt usm i neat image, men grundlæggende er der vel ikke noget at beklage sig over, vel ?

Jeg fotograferer videre og gør mig mine erfaringer, og hører gerne kommentarer, især til mine "fejl-40" overvejelser, giver det mening ?

mvh niels

Besvar