At lære om spejlrefleks kameraer...

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Peter Toubro
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: 5D Classic
Geografisk sted: Sjælland. Ballerup

At lære om spejlrefleks kameraer...

Indlæg af Peter Toubro » 16 maj 2010 19:55 pm

Nu har jeg taget billeder med mit dSLR kamera i ca et år, og jeg bestiller mit nye her om et par dage... men det jeg så gerne vil vide er:

Er der en bog som kan give en et godt indblik i hvad de forskellige termer indenfor fotografering betyder?
Som kan fortælle hvad slags dele der er i sit kamera? og hvor de evt sidder?
Jeg skal bruge en: Kend dit DSLR kamera bog!

Hvis det kan hjælpe så har jeg tænkt mig at købe et nikon D300s... Findes der nogle bøger som kan give mig viden om mit kamera? Eller kan i evt give et link til hvor jeg kan finde det på nettet?

MVH Peter Toubro

Brugeravatar
Certassar
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Køpmænnahafn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: At lære om spejlrefleks kameraer...

Indlæg af Certassar » 16 maj 2010 20:55 pm

Thom Hogan (der er temmelig respekteret i Nikon-kredse) har en e-bog om D300/D300s, som vist kommer vidt omkring:
http://www.bythom.com/nikond300guide.htm

Jeg har dog ikke selv læst den, så jeg kan ikke sige om den er god eller dårlig, eller hvor meget den kommer ned i teknikken.

Hvis du er interesseret i en mindre teknisk bog, men som fører dig sikkert igennem forståelse og anvendelse af eksponeringstrekanten (lukkertid, blænde, ISO), så kan jeg varmt anbefale Bryan Petersons bog, "Understanding Exposure". Den fik i hvert fald en del brikker til at falde på plads for mig, da jeg i sin tid startede ud med DSLR.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 16 maj 2010 22:02 pm

Peter Toubro skrev:Nu har jeg taget billeder med mit dSLR kamera i ca et år, og jeg bestiller mit nye her om et par dage... men det jeg så gerne vil vide er:

Er der en bog som kan give en et godt indblik i hvad de forskellige termer indenfor fotografering betyder?
Som kan fortælle hvad slags dele der er i sit kamera? og hvor de evt sidder?
Jeg skal bruge en: Kend dit DSLR kamera bog!

MVH Peter Toubro
Du kan naturligvis google dig til mange ting, men jeg kan anbefale Politikens bog om digital fotografering. Her kan du læse om optageteknik, udstyr, tekniske begreber, efterbehandling af digitale fotos og meget mere. Bogen er iøvrigt rar at have som opslagsværk på en kold vinteraften, når der lige var noget du skulle have opfrisket :wink:

JHDaugaard

Indlæg af JHDaugaard » 17 maj 2010 09:27 am

Jeg er også ny inden for fotografi og har derfor læst en del bøger om faget. Den bedste jeg til dato har læst er Henrik Schurmanns "Fotografering med digital spejlrefleks".
Den omhandler ikke så meget kameraets komponenter men beskriver rigtig godt og ligetil termerne inden for fotografering.

Mvh JHDaugaard

Besvar