HDR uden bracketing?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Brugeravatar
sdjensen
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Nikon D90
Geografisk sted: Et sted eller andet sted i byen tidligere kendt som Århus

Re: HDR uden bracketing?

Indlæg af sdjensen » 13 sep 2010 20:42 pm

Per H. Nielsen skrev:
westermann skrev:det er også en god ide med en fjern betjening for at undgå rystelser i billedet. så om det er canon eller nikon, det kommer ud på et.
Nikon har dog besynderligt nok fjernet muligheden for at bruge trådløs fjernbetjening på D3100. Selv D3000 har ellers den mulighed.
Du kan få en kabel-remote som virker fint.
/Søren
Adaptall-2 bruger
http://www.flickr.com/photos/sdjdk

westermann
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: canon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af westermann » 13 sep 2010 20:43 pm

Nu hvor vi snakker kameraer og hvilket og hvor meget man skal bruge på det, tænker jeg. hvorfor ikke købe brugt, jeg har selv købt mit mark 3 brugt for det halve og det havde kun taget 5000 billeder. det er muligt at finde næsten nye huse uden fejl og mangler. " vi er nogle der passer på vores udstyr"

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 13 sep 2010 23:39 pm

Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at deltage i denne debat, for jeg syntes, at der er lidt uklarhed om nogle begreber.

Bracketing, når det er Automatisk Exposure Bracketing (AEB) betyder det, at kameraet er i stand til at varrierer på indstillinger mellem hvert skud i en serie, så billederne belyses forskelligt. Det er ingen forudsætning for HDR, at et kamera har AEB; men det er en forudsætning, at man kan bestemme lukkertiden uden af kameraet på egen "hånd" f.eks. justerer blænde eller ISO. Det kan gøres enten i "Manuel" eller i "Aperture Prioriteret".

Man kan sagtens tage HDR uden AEB. Jeg skyder mine vel omkring 99,99% af alle mine HDR-billeder helt manuelt - altså uden brug af kameraets AEB-funktion. Det er rigtigt, at det så (typisk) kræver stativ; men det er bestemt min erfaring, at stativ som oftest er en god ide, når der skydes til HDR.

Photomatix er ingen forudsætning for HDR. Der findes en stribe andre HDR-programmer på markedet (f.eks. i elements, fdrtools, dynamic hdr osv.); både gratis-programmer og betalingsprogrammer. Photomatix er dog et af de største, og i mine øjne er det fuldt fortjent.

Fjernbetjening er bestemt ikke nødvendig til HDR. Jeg bruger aldrig fjernbetjening til mine skud. Men det kræver selvfølgelig, at man ikke skubber kameraet og er det ofte en god ide at lade kameraet "falde til ro" mellem de enkelte skud.
Venligst John

http://www.hdrfoto.dk
- giver dig 15% rabat ved køb af Photomatix. Brug koden "hdrfoto15"

- fotograferer med hjertet

Brugeravatar
niklas
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax K20D
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af niklas » 14 sep 2010 00:05 am

Jeg kender ikke omtalte nye Nikon kamera men vil lige indskyde at på nogle dSLR kameraer kan multieksponeringsfunktionen også benyttes til at frembringe HDR baserede fotos.

Ligeledes findes der idag dSLR kameraer med indbygget HDR funktion.

Niklas
15-450mm og jeg kan stadig ikke nå!

Brugeravatar
Dan Riis
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77 MK II
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Dan Riis » 14 sep 2010 10:16 am

Nu har jeg igennem nogle måneder stort set kun lavet HDRi billeder.

Her er min erfaring.

Jeg tager nok 90% af mine billeder i hånden, og slipper stort set altid godt fra det, fordi jeg har lært at hvor knapperne sidder, og holder fokus på et punkt i søgeren, så jeg ikke skal fjerne blikket mens billederne bliver taget. Det giver minimale forskelle i billedet, som HDRi softwaren i de fleste tilfælde kan korrigere.
Fx Photomatix er rigtig god til at korrigere for små bevægelser.

Meen.. Nå det begynder at blive lidt mørkt, og lukketiderne begynder at blive lange, så er der INGEN vej uden om - stativ som John skriver.

Jeg kan tage 7 billeder på 10-15 sekunder uden problemer i hånden.

Mht autobraketing. Ja det er nok en rar ting, men jeg har altid endt med at skyde dem manuelt. Skal det gå lidt stærkt bruger jeg det på mit Sony A550. Den er dog begrænset til 3 billeder med 0.3/0.7 trin - men da man kan stille hurtigt hvor den skal skyde EV trinene fra (-2 til +2) er det nemt at fyre en masse billeder af hurtigt.

Jeg er overbevist om at du er bedre stillet ved at bruge de extra penge på et stativ, end gå efter et kamera der har autobraketing.

I mange tilfælde er det nok at tage 3 billeder med fx -2 0 +2 EV trin, mens store lysforskelle i motivet plejer at blive bedre med flere billeder. Mit sidste billed jeg har taget og lagt op, er der taget 7 billeder.

Fjern udløser bruger jeg aldrig.

Bare lidt erfaringer herfra..
Mvh Dan Riis | Aalborg | Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77II

Brugeravatar
JHDaugaard
Rang: Bruger
Rang: Bruger
Kamera: Canon EOS 500D

Indlæg af JHDaugaard » 14 sep 2010 11:25 am

No1two skrev:
JHDaugaard skrev:Så kan jeg da personligt anbefale Canon EOS 500D som koster 4-500 kr mere end D3100 eller gå yderligere et tak op af Canons stige og tage 550D som har høstet meget ros rundt i verden, som du kan finde til omkring 5700 kr.

Mvh JHDaugaard
Må man spørge hvorfor? :P
: :D Selvfølgelig

Jeg har ikke så meget erfaring med forskellige kameraer, så jeg anbefaler ud fra det grundlag at 500D'eren var/er mit første kamera og jeg har ikke haft nogen som helst form for problemer med det. Billedkvalitet, ergonomi, brugervenlighed etc. er helt kanon.
Jeg har også leget med 550D'eren men ikke i sådan grad at jeg kan udtale mig om det men jeg læste en anmeldelse af det i DigitialFoto hvor de var helt forelskede i det :lol:

Men det er jo også et faktum at når man først har tilknyttet sig et mærke så skal der mildest talt utrolig meget til før at man skifter til et andet og det er ikke anderledes for mit vekommende.

Canon holder ..! :D

Mvh JHdaugaard

Brugeravatar
skala
Challenger
Kamera: En lang række mærker, analog og digital
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af skala » 14 sep 2010 11:29 am

I hvert fald på Canon er der den fordel, ved brug af kombinationen autobracketing og fjernudløser, at den automatisk skyder alle skud lige efter hinanden. Altså man skal kun trykke en gang på udløseren. Det gælder sikkert også andre mærker der har autobracketing.

Brugeravatar
Dan Riis
Kamera: Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77 MK II
Kontakt:

Indlæg af Dan Riis » 14 sep 2010 11:43 am

niklas skrev:Jeg kender ikke omtalte nye Nikon kamera men vil lige indskyde at på nogle dSLR kameraer kan multieksponeringsfunktionen også benyttes til at frembringe HDR baserede fotos.

Ligeledes findes der idag dSLR kameraer med indbygget HDR funktion.

Niklas
Mit Sony A550 har indbygget HDR, men det giver ikke billeder som man laver med fx Photomatix. På Sony'en er det meget neutrale billeder der kommer ud af HDR funktionen.

Ved ikke med andre mærker.
Mvh Dan Riis | Aalborg | Sony A550 | Sony A6000 | Sony A77II

Brugeravatar
Matti
Kamera: 5D mk II / 5D mk III

Indlæg af Matti » 15 sep 2010 14:30 pm

westermann skrev: for at lave hdr er det kun muligt at lave hdr ved hjælp af et billed redigerings program som hedder photomatix som kan hentes på nettet.
Ja eller med andre billedbehandlingsprogrammer!
Photoshop for eksempel..
......

Brugeravatar
niklas
Kamera: Pentax K20D
Geografisk sted: Sydsjælland

Indlæg af niklas » 15 sep 2010 14:51 pm

westermann skrev:braketing har intet med hdr at gøre som der skrives i tråden, det er kun en funktion i kameraet der kan ændre billed optagelsen så det er muligt at lave hdr. for at lave hdr er det kun muligt at lave hdr ved hjælp af et billed redigerings program som hedder photomatix som kan hentes på nettet.

Det er ikke korrekt.
Der er kameraer på markedet som på ægte vis kan sætte flere eksponeringer sammen til eet HighDynamicRange foto.

Det har længe været muligt at gøre dette ved hjælp af multieksponering i enkelte kameramodeller men der har også været kamera modeller på markedet en rum tid nu som har trukket funktionen ud som en selvstændig HDR funktion.

Og her tænker jeg ikke på HDR funktioner baseret på tone mapping.

Ydermere vil jeg gøre opmærksom på muligheden for at øge dynamikomfanget af et foto som man også kan i enkelte kameraer på markedet ligesom det også er muligt at gøre med RAW filer i nogle af Silkypix platformens RAW konvertere.

Niklas
15-450mm og jeg kan stadig ikke nå!

Thomas Grochalski
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon EOS-1D III + EOS 40D

Indlæg af Thomas Grochalski » 19 sep 2010 16:27 pm

westermann skrev:[...] mit mark 3 canon har braketing men bruger det slet ikke da det kan tage 3 billeder og mange gange bruger jeg mere end 3 billeder og så skal man bare til at lave de sidste billeder manuelt alligevel. [...]
Et 1D Mark III kan indstilles så bracketingen er helt oppe på 7 billeder :wink:. Du skal bare ind under C. Fn I - 6, så kan du vælge om bracketingen skal være på 2, 3, 5 eller 7 eksponeringer.
Mvh
Thomas Grochalski

Brugeravatar
kirizoma
Kamera: Canon
Geografisk sted: København SV

Indlæg af kirizoma » 19 sep 2010 21:04 pm

Jimmy Hansen skrev:Kommer lige med et side spørgsmål sorry, er der bracketing i Canon 5D mII? Hvis ja, hvor og hvordan? :zconfuse

Vælg AEB i menuen.
Mvh
Morten Johansen

Besvar