For lyse billeder

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Claustn

For lyse billeder

Indlæg af Claustn » 06 aug 2011 18:44 pm

Var i Ree park idag med hele familen, og skulle afprøve mit nikon d3100

Kørte hele dagen på A og ISO 100, men efter jeg kom hjem foran pcen og kiggede billederne, synes jeg de er hamre lyse i selve billedet

Hvad skulle der til for at de ikke var så lyse ??

( ville meget gerne lære )

Og heldigvis skød jeg JPEG+RAW :-)

Brugeravatar
aandsvag
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon 5dmkII - Canon 50D - Holga 120N - Diana M
Geografisk sted: Aalborg

Re: For lyse billeder

Indlæg af aandsvag » 06 aug 2011 18:51 pm

Skal se nogle billeder og EXIF for at ku svare dig.. Men ku forestille mig at blænde og lukkertid var forkerte..

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 06 aug 2011 19:19 pm

Det er desværre ikke nok at lade kameraet bestemme hvordan der eksponeres. du bliver nød til at bruge din eksponeringskompensation, for at fortælle lidt om hvor og hvordan du måler lyset.

har du eksempelvis en skov og himmel på billede. måler du lyset på skoven, eller har mest skov på billede vil himlen typisk blive overeksponeret og eller udbrændt. omvendt måler du lyset på himlen vil skoven blive helt mørk, til tider næsten sort.
det hænger jo lidt sammen at dit kamera kan "gabe" over et vist dynamikområde, og med en lys himmel f.eks. bliver man typisk nød til at vælge hvad man vil have eksponeret korrekt, eller lave en mellemting hvis det er det man lyster.

så du skal tænke på dit motiv, sørge for at få det eksponeret korrekt (korrekt i forhold til hvordan du vil fremvise billedet.), der kan spotmåling være en god hjælp. så kan det ske at de mere lyse område i billedet bliver udbrændt, men det må man leve med, et prof. kamera kan heller ikke fange begge dele i en eksponering.

Claustn

Indlæg af Claustn » 06 aug 2011 19:27 pm

Har kigget lidt i bøger og kan ikke finde forklaring på hvad det med lys betyder

Matrix
Spot
Og så var der en mulighed mere. Den står altid på matrix

Prøver lige oploade et billede. Skæ det være jpeg eller raw filen?

Claustn

Indlæg af Claustn » 06 aug 2011 19:35 pm

aandsvag skrev:Skal se nogle billeder og EXIF for at ku svare dig.. Men ku forestille mig at blænde og lukkertid var forkerte..

her er billedet

http://drift4flyfishing.dk/ikkeraw.JPG

http://drift4flyfishing.dk/raw.NEF

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 06 aug 2011 19:59 pm

Nu er belysningsmåleren i et kamera rigitg dumt (det gælder også for dit kamera). Belysningsmåleren kan ikke se forskel på farver og om det er lyst eller mørkt. Belysningsmåleren kender kun en farve: 18% gråt og den vil prøve at afbilde alt som 18% gråt.

Så når du tager et billede af et rimeligt mørkt/sort dyr, så vil belysninbgsmåleren prøve at afbilde det som 18% gråt, dvs. billede bliver for lyst. Når du så tager billeder om vinteren med sne, vil belysningsmåleren igen prøve at afbilde den helt hvide sne som 18% gråt. Dvs. sneen bliver gråt og beskidt.

Det eneste man kan gøre er, at gøre sig nogle erfaringer og så skal man bruge belysningskorrektion som er på dit kamera, så du kan overbelyse billeder om vinteren og i ditr eksempel underbelyse billede.

Matrix, spot er forskellige måder at måle belysningen på (dvs. forskellige område) og til dels noget intelligens.

DBF
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D5100
Geografisk sted: Odense

Indlæg af DBF » 06 aug 2011 20:00 pm

Du har et mørkt motiv i skygge og solskin bag, du kunne have brugt flash på kræet for at få noget lys ind eller vente til der ikke var så stor forskel i lyset.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 06 aug 2011 20:01 pm

Derudover er der så også lige det problem at der er meget stor forskel mellem det lyse og mørke i dit billed. Sollys/skygge. Området er så stort så dit kamera ikke kan følge med. Dit øje kan, men ikke dit kamera. Her kan man så bruge HDR.

Claustn

Indlæg af Claustn » 06 aug 2011 20:09 pm

Ok takker

Men så skulle jeg nok have prøve eksponerings knappen +/- da jeg tog billedet,

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 06 aug 2011 20:19 pm

Claustn skrev:
aandsvag skrev:Skal se nogle billeder og EXIF for at ku svare dig.. Men ku forestille mig at blænde og lukkertid var forkerte..

her er billedet

http://drift4flyfishing.dk/ikkeraw.JPG

http://drift4flyfishing.dk/raw.NEF
Det giver jo god mening her. hvad jeg kan se, står oksen i skygge, og der er en masse sol der rammer ude på marken bagved. og hvad jeg kan se ser oksen ud til at være meget flot eksponeret. den er ovenikøbet sort, og det gør det ikke bedre. så det er en af de situationer hvor dynamikområdet (hvad kan man sige, forskellen mellem mørke og lyse toner) er for stor til at kameraet kan få begge dele uden at den ene brænder ud, eller den anden bliver sort.

Brugeravatar
Kalle_dk
Kamera: Fuji X-T3 - Fuji X-H1 - Fuji X-100s

Indlæg af Kalle_dk » 06 aug 2011 20:22 pm

Claustn skrev:Ok takker

Men så skulle jeg nok have prøve eksponerings knappen +/- da jeg tog billedet,
Det ville ikke have hjulpet. Du har ramt (eller nærmere overskredet) grænsen for, hvor stort dynamikområde et digitalkamera kan håndtere. Hvis det lyse udbrændte stykke "græs" i solen skulle være belyst korrekt, ville forgrunden og dyret blive omtrent sort, eller i hvert fald meget mørk. Det er en utrolig vanskelig belysnings situation du har valgt, hvis du havde tænkt dig at få pænt lyd på hele billedfladen. Det er simpelthen umuligt. Som andre har nævnt, kunne man have målt lyset mest på det udbrændte græs område i baggrunden og så havde skudt en flash af på dyret. Så ville resultatet være noget bedre, men det ville så kræve at lysmåleren låses på det udbrændte, og der skal du nok anvende centervægtet eller spotmåling. Matrix måling er fin til mange ting, da den måler gennemsnittet af lyset over hele billedfladen (eller næsten). Bare ikke i dette tilfælde.

....nå der var jeg igen cirka enig med kasperdr :smash: :mrgreen:

Claustn

Indlæg af Claustn » 06 aug 2011 20:54 pm

Jeg rettede det bedre til med auto tone. Det kan jeg leve med.

Har meget at lære endnu med kamera. :smash:

Kan man køre med
Spot måling på A ??

Hvor kan jeg læse hvordan jeg læser diagram??

Er det bedst at køre med spotmåling altid eller matrix i de fleste situationer ??

kasperdr

Indlæg af kasperdr » 06 aug 2011 22:26 pm

Kalle_dk skrev: ....nå der var jeg igen cirka enig med kasperdr :smash: :mrgreen:
Ja det er da utroligt så enige vi er. :) hehe
Claustn skrev: Kan man køre med
Spot måling på A ??

Er det bedst at køre med spotmåling altid eller matrix i de fleste situationer ??
Du kan sagtens køre med spotmåling på A, alle lysmålingsmetoder virker i A og S.

Jeg ved ikke om det er bedst altid, tror i de flest tilfælde at Matrix rækker fint, som kalle skriver så måler den over hele billede fladen.
jeg kører dog primært med den der hedder "centervægtet gennemsnit", da jeg synes den gør det bedst for mig og så "spot" til de lidt besværlige situationer, som dit billede f.eks..

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af fotofriberg » 06 aug 2011 23:33 pm

Jeg synes ikke, at dit billede som sådan er for lyst. Det indeholder jo et et mørkt dyr med en lys baggrund. Men man behøver ikke blive forskrækket over for lyse/udbrændte baggrunde. Det er jo ikke motivet. Men faktisk er der ikke noget udbrændt i billedet. Her har justeret lidt ind, som jeg finder bedst. (Det håber jeg er i orden)
Billede
Men jeg synes til gengæld, at det er for uskarpt. Jeg tror, at det er lidt rystet ved 1/60s.

Brugeravatar
PoulP
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af PoulP » 06 aug 2011 23:46 pm

Claustn skrev:Er det bedst at køre med spotmåling altid eller matrix i de fleste situationer ??
Matrix er designet til at være det mest brugervenlige ud fra en indbygget "intelligens" som prøver at gætte på hvilken eksponering der er den mest korrekte.
Og i dit tilfælde her har den gættet på at du var ved at tage billede af et motiv som skulle have højere prioritet end himlen.

Faktisk var det noget bøvl i "gamle dage" hvor matrix var ret dum og bare talte pixels sammen og ikke kendte forskel på farver. Det er heldigvis ikke sådan længere.
Men til gengæld tager den højde for om brugeren skyder i jpeg eller raw, og den tager også højde for at de nyeste sensorer kan redde utroligt meget i højlysene og den vælger derfor ofte noget lysere eksponeringer end man kunne tillade sig med de gamle sensorer.
Som eksempel undereksponerede D70 konsekvent fordi dens sensor var slem til at brænde ting voldsomt ud.

Og som du kan se her i tråden kunne de lyse områder nemt reddes i dit billede, og samlet set giver det bedre kvalitet end hvis skyggerne skulle lysnes. At 1/60 så er lang tid kan kameraet ikke rigtigt gøre ved.

Spot-måling er generelt til mere specielle situationer hvor du ønsker at lysmåle på et afgrænset område uden nogen former for hensyntagen til resten af billedfladen. Det kræver lidt tilvænning/erfaring for det kan nemt gå helt galt hvis man ikke lige tænker over hvorfor eksponeringen ender som den gør.
Og det ved Nikon også, så derfor har de lavet Center-vægtet som er en mellemting, der spot-måler, men kun til en vis grænse, og laver et kompromis med matrix-målingen af resten af billedet.

Besvar