Fordelen ved raw 7 .nef filer?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
imbecile
Rang: BURST MODE
Kamera: Nikon D3100

Fordelen ved raw 7 .nef filer?

Indlæg af imbecile » 27 mar 2012 17:38 pm

Som overskriften lyder:
Hvad er fordelen ved at bruge .nef filer istedet for almindelig jpeg?

Hilsen Andreas/Imbecile

Brugeravatar
Allan Olesen
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony a77

Re: Fordelen ved raw 7 .nef filer?

Indlæg af Allan Olesen » 27 mar 2012 18:07 pm

Mere billedinformaton. (Almindelig) jpeg er 8 bit pr. farve. Raw er 12 eller 14. Det giver mere at arbejde med, hvis du vil ændre lys, kontrast og farver i efterbehandlingen.

Desuden har raw ikke noget kvalitetstab fra komprimeringen, ligesom jpeg har. (Reelt kan raw være en smule komprimeret, men det er intet i forhold til jpeg.)

Med raw har du også mulighed for selv at udføre støjbehandling med nyeste rutiner. Med jpeg hænger du på de rutiner, som dit kamera har. Du kan selvfølgelig udføre støjbehandling på et jpeg-billede i efterbehandlingen, men det er for sent at få et rigtigt godt resultat der.

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 28 mar 2012 16:45 pm

Også: Hvis Du f.eks. bruger Nikon's NX2 redigeringsprogram, kan der udføres et utal af ændringer til billederne, uden at original-billedet bliver påvifrket. Det sker ved, at alle informationer lagres i en særskilt fil, hvergang, man gemmer.
Velkommen, iøvrigt!!

Billede

Brugeravatar
imbecile

Indlæg af imbecile » 29 mar 2012 22:34 pm

Takker for svarene, de var nyttige!
Og tak Henrik :)

guppy
Rang: TOPBRUGER
Kamera: OM-D E-M10

Indlæg af guppy » 31 mar 2012 20:43 pm

Allan Olesen skrev:Mere billedinformaton. (Almindelig) jpeg er 8 bit pr. farve kanal. Raw er 12 eller 14. Det giver mere at arbejde med, hvis du vil ændre lys, kontrast og farver i efterbehandlingen.
(fremhævet er min rettelse)

Den der x bits per farve kanal kan være sværd at forholde sig til, så lidt praktisk eksempler kan måske hjælpe;

Jpeg billeder bruger 8 bits per farve kanal - men 24 bits at lave en pixel ( rød, grøn, blå = 3x8 )
Det vil sige at et jpeg billed maximal kan repræsenterer ~17 millioner farver ( 2^24 = 16,777,216 )

til sammenligning har

12 bit - ~69 miliarder farver ( 2^36 = 68,719,476,736 )
14 bit - ~4,398 miliarder farver ( 2^42 = 4.398046511×10¹² = 4,398,046,511,104)

Den enorme forskel i nuance spænd gør så at raw kan gemme nuancer i som jpeg vil være nødt til at mase sammen til en farve for at repræsenterer.

Oven i det kommer at jpeg benytter wavelet komprimering som som bevist kasserer billed informationer ( nuancer, kontraster, etc ) for at komprimerer billedet - det virker fint til web ol. fordi vi ikke de kasserede billed informationer typisk er noget som vi ikke bemærker - men er noget af en forhindring hvis du vil f.eks. forsøge at fremhæve detaljerne i et område der er underbelyst, for her vil jpeg typisk have reduceret farver og detaljer til stort set intet da det meneskelige øje jo aligevel ikke rigtigt kan se så små billed forskelle.

Håber ikke det blev for forvirrende - men det kan være svært at sætte sig ind i helt precist hvor stor forskel der realt er på raw og jpeg, uden at kende til teknikken bag :)

ps.
En anden forskel som du lige skal være opmærksom på er at dit kameras jpeg's typisk er støj reducerede - det er raw ikke, og det kan være noget af et chock at se helt precist hvor meget støj kameraet skjuler for en i jpeg ;)
Heldigtvis kan man jo selv efterfølgende fjerne støjen og så varierer hvor kraftigt man reducerer støjen reduktionen afhængigt af hvor vigtige detaljerne er i den del af billedet men arbejder på.
Air VPN - The air to breathe the real Internet
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
Allan Olesen

Indlæg af Allan Olesen » 31 mar 2012 21:16 pm

guppy skrev:
Allan Olesen skrev:Mere billedinformaton. (Almindelig) jpeg er 8 bit pr. farve kanal. Raw er 12 eller 14. Det giver mere at arbejde med, hvis du vil ændre lys, kontrast og farver i efterbehandlingen.
OK. Du har tilføjet ordet "kanal". Så i stedet for 8 bit for hver af de tre grundfarver har vi 8 bit for hver af de 3 farvekanaler.

Hvorfor finder du den tilføjelse så vigtig, at jeg skal korrekses?

guppy

Indlæg af guppy » 31 mar 2012 22:45 pm

Allan Olesen skrev:
guppy skrev:
OK. Du har tilføjet ordet "kanal". Så i stedet for 8 bit for hver af de tre grundfarver har vi 8 bit for hver af de 3 farvekanaler.

Hvorfor finder du den tilføjelse så vigtig, at jeg skal korrekses?

Der var skam ikke meningen at fornærme dig! Jeg beklager hvis det er tilfældet.

Det var kun fordi almindelige dødlige ( heriblandt mig selv ;) ) har det med at tænke en farve som en hel pixel - og det gøre en ret stor forskel, de "smilies" her på siden er f.eks. 8 bits billeder.

Jeg tilføjede "kanal" ( og gjorde opmærksom på at det var mig der havde ændet i citatet, som min gamle dansk lære engang banked fast med syv tommers søm at det skulle man ) udelukkende for at vise at når du skriver farve mener du kanaler (grundfave i RGB) og ikke den samlede farve ved at kombinerer kanalerne.

Og lige for at slå det helt fast; mit indlæg var på ingen måde møntet på dig, beklager hvis du følger jeg på nogen måde har angrebet dig.
Gammel glas | Yashica ML 50mm f/1.4 | Konica Hexanon 40mm f/1.8 | Revuenon-special 135mm f/2.8

Brugeravatar
imbecile

Indlæg af imbecile » 02 apr 2012 18:32 pm

Tak for svarene!
Hvilket program bruger i til at åbne/konvertere .nef filer? Mit Photoshop er ikke glad for den slags filer.
Helst et gratis program hvis det er muligt :)

guppy

Indlæg af guppy » 02 apr 2012 19:36 pm

imbecile skrev:Tak for svarene!
Hvilket program bruger i til at åbne/konvertere .nef filer? Mit Photoshop er ikke glad for den slags filer.
Med til dit kamera fulgte der er program der hedder viewNX2 - det kan det

Ellers er rawtherapee eller programmer baseret på ufraw/dcraw vist gode bud.

Brugeravatar
Allan Olesen

Indlæg af Allan Olesen » 02 apr 2012 20:00 pm

imbecile skrev:Tak for svarene!
Photoshop kan sagtens. Du skal muligvis først opdatere Adobe Camera Raw, som er en art plug-in, som følger med Photoshop.

Desværre virker de nyeste udgaver af Adobe Camera Raw ikke med ældre udgaver af Photoshop - så hvis dit kamera er meget nyt,og dit Photoshop er gammelt, kan du muligvis ikke få det til at spille med dit kamera.

Brugeravatar
imbecile

Indlæg af imbecile » 02 apr 2012 21:45 pm

Takker for svarene!
Indtil videre bruger jeg en trial af lightroom, når den udløber så må jeg bruge viewnx eller sådan :)

Medom
Rang: Lærling
Rang: Lærling
Kamera: Canon 60D

Indlæg af Medom » 05 apr 2012 17:02 pm

Man burde nok bruge raw noget mere. Jeg synes bare det er så tungt at arbejde med. Men nu er der købt lightroom, så det skal vel bare være rutine.

Besvar