Newbie spørgsmål

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Ludde
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 40D

Newbie spørgsmål

Indlæg af Ludde » 30 jan 2014 20:11 pm

Jeg håber man må stille et totalt newbie spørgsmål:

Hvordan tager jeg billeder i dårligt lys (fx udenfor) med de manuelle indstillinger og uden blitz? Indtil videre er resultatet rystet, fordi lukketiden er så lang og derfor kan billederne ikke bruges til noget...

Jeg bruger et Canon EOS 40 D med 17-85 mm objektiv.

Brugeravatar
jens ole
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Re: Newbie spørgsmål

Indlæg af jens ole » 30 jan 2014 20:34 pm

Jeg vil foreslå et stativ. Så er det muligt at bruge en lille iso og dermed bedre billedekvalitet. En anden mulighed er at du hæver iso.ved håndholdte billeder. Hvis du f.eks. bruger en brændevidde på 24 mm. skal du muligvis hæve iso til du opnår en lukketid på ca. 1/50 sek. Alt efter hvor rolig hånd du har. De uskarpe billeder opstår ved for langsom lukketid i forhold til brændevidden. Bruger du en brændevidde 50 mm. må du bruge en lukketid på ca. 1/100 sek. og så videre. Ved motiver af ting i bevægelse. F. eks. mennesker skal du bruge en hurtigere lukketid. Måske mindst 1/125 sek. Og det er måske lavt sat. Du skal måske bruge endnu hurtigere lukketid. FS. har en tråd som forklarer fotobegreberne ganske godt. Prøv at læse den.
Mvh. Jens Ole

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 31 jan 2014 16:35 pm

Hvis Du ikke har et stativ, kan Du jo også stille kamera'et på et fast underlag og evt. bruge selvudløseren for at undgå rystelser.

Billede

Brugeravatar
Søren N
Kamera: Et par stykker
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Søren N » 31 jan 2014 16:51 pm

Der findes noget der hedder en beanbag der som navnet siger er en pose med bønner man lægger kameraet til rette på. Du kan lave noget lignende (ikke optimalt men anvendeligt) med en sweater e.l. og så bruge selvudløseren som nævnt ovenfor. Et lille bordstativ er ikke dyrt, fylder lidt og er ret anvendeligt til ikke for tunge kameraer.
Mvh
Søren Nielsen

If we spent more time analyzing our photographs as we did analyzing gear we’d make much better photographs no matter what that gear is.

David Duchemin

Brugeravatar
Henrik9
Challenger
Kamera: Nikon D700

Indlæg af Henrik9 » 31 jan 2014 16:54 pm

Søren N skrev:Der findes noget der hedder en beanbag der som navnet siger er en pose med bønner man lægger kameraet til rette på. Du kan lave noget lignende (ikke optimalt men anvendeligt) med en sweater e.l. og så bruge selvudløseren som nævnt ovenfor. Et lille bordstativ er ikke dyrt, fylder lidt og er ret anvendeligt til ikke for tunge kameraer.
Mvh
:goodpost:

Man kan også bruge en pose frosne ærter!

:gogo:

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 31 jan 2014 20:56 pm

Bare ikke for længe ad gangen ;-)

Jeg har en Joby SLR gorilla POD. Den kan fint bære mit 6D med objektiv og kan være i jakkelommen. Tror jeg gav 499

Brugeravatar
skala
Challenger
Kamera: En lang række mærker, analog og digital
Geografisk sted: Odense
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af skala » 31 jan 2014 22:05 pm

[quote="Smittefar"]Bare ikke for længe ad gangen ;-)
I øjeblikket er det vist ikke det store problem ;-)

Besvar