Hvor meget hjælper Nikon's indbyggede hjælpelys?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Hvor meget hjælper Nikon's indbyggede hjælpelys?

Indlæg af rip59 » 13 apr 2014 12:27 pm

En gang fandtes der en tråd her på FS hvor vi snakkede om brugbarheden af den her lille hjælpelysdiode der sidder på flere
af Nikon's modeller. Men tråden er forsvundet, så jeg smider lige mine testbilleder op i en ny tråd.

Test af D700 autofocus hjælpejys.

9 Meter i bælg ragende mørke, det var ikke noget problem.
Hele billedet i sin helhed, taget på 200mm.
Billede

100% udsnit.
Billede

Så kom vi ud på 20 meter :) Jeg brugte 2 opstillinger for at det ikke skulle være alt for tilfældigt. Nu havde jeg ikke nogen af mine hurtige primes hjemme, jeg er
sikker på at jeg kunne have fået bedre resultater med et hurtigere objektiv. Selv kunne jeg under 150mm ikke selv se hvad jeg stillede skarpt på.
Billede

Ved container her var det OK fra 58mm til 200mm ude på de 20 meter. (f/5.6)
Billede

Jeg skulle ind på 17,20 meter for at kunne bruge 28mm. (f/3.5)
Billede

Bilen, 200mm ude på de 20 meter. (f/5.6)
Billede

Bilen 70mm ude på de 20 meter. (f/5.0)
Billede

I opstillingen med bilen skulle jeg ind på 18,20 meter for at kunne bruge 28mm

Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds, synes sq det er meget godt gået, specielt taget i betragtning at jeg stort set ikke kunne se hvad jeg lavede :)

Rip
"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!". Internetadfærd
UV-filter = Uden Virkning filter.
ISO, Blænde og lukkertid.

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Re: Hvor meget hjælper Nikon's indbyggede hjælpelys?

Indlæg af ERK » 13 apr 2014 22:23 pm

Det er også min erfaring, at kameraets hjælpelys er langt mere effektivt, end det hjælpelys, der er indbygget i flash´ene. Jeg kender ikke lyset fra SB 900 serien, men på SB 600 og SB 700 har jeg slået flash-hjælpelyset fra og bruger i stedet kameraets indbyggede.

Mvh Erik

Besvar