Tilt- og shift-fotografering

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Tilt- og shift-fotografering

Indlæg af 9ck » 05 sep 2017 21:24 pm

På opfordring Ihylle er hermed et "quick and dirty" forsøg på kort at illustrere hvorledes resultatet og vejen dertil med et tilt- og shift-objektiv adskiller sig fra det at arbejde med et "almindeligt" objektiv med tilsvarende brændevidde.

Jeg har ikke stor erfaring med anvendelse af tilt- og shift og får på ingen måde dækket alle aspekter af tilt- og shift-fotografering.

Forhistorien i denne tråd...
http://www.fotostart.dk/index.php?p=110&i=106547

Bemærk at det er udelukkende for at illustrere og jeg har måtte gøre det så godt jeg kunne med den tid jeg har haft til rådighed, så i må bære over med de noget kedelige billeder og den manglende efterbehandling.

Udstyr: Nikon D750, Nikon 24mm PC-E og Nikon 20mm

Først og fremmest resultatet fra en aften hvor jeg havde lidt bedre tid og bedre forudsætninger for at skabe et godt billed.
Billede

FF (fast forward) til i dag. For at undgå de styrtende linjer og kunne tage den lange eksponering sker det på stativ med hovedet i 100% vatter. Det giver med 24mm PC-E uden shift følgende resultat. Horisont i vatter og ingen styrtende linjer.
Billede

Herefter anvendes shift til at få den ønskede framing (omtrent framing gøres selvfølgeligt i hånden inden opstilling på stativ). Opløsning = 4016 x 6016 (fuld opløsning).
Billede

Hvis omtrent samme framing gøres med et 24mm (her er anvendt mit 24mm PC-E uden anvendelse af shift) bliver resultetet et motiv med styrtende linjer.
Billede

Disse kan søges rette i post hvor man hurtigt roder sig ud i kraftig beskæring og ændre aspektet.
Billede

Men ikke helt umuligt. Opløsning = 3244 x 4860 (65% af fuld opløsning). Men det kostede lidt af vandet i bunden som følge af at det kan være vanskeligt at vurdere hvor meget der skal croppes som følge af opretningen.
Billede

For sjov skyld prøvede jeg samme nummer med min 20mm.
Billede

Billede

Resultat med en opløsning = 3230 x 4689 (62% af fuld opløsning).
Billede

Nu har vi selvfølgeligt en meget ekstrem situation (motiv). Jeg har måtte haste mig igennem og har ikke gjort mig så umage som man sikkert normalt ville gøre sig.

Den helt store fordel i min optik med et tilt- og shift-objektiv er at man i marken har vished for at man har den ønskede framing (uden styrtende linjer) og at man kan vælge at ændre på fokusplanet.

Oplysning om billedernes opløsning er blot medtaget til info. Der sker selvfølgeligt en yderliggere forringelse af opløsningen i de områder der "strækkes".

Ændring af fokusplanet har jeg helt holdt ude af ovenstående, men det blev brugt i fm. at jeg tog det oprindelige billed.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
lhylle
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: canon 650D, canon 1D mrk IV

Re: Tilt- og shift-fotografering

Indlæg af lhylle » 01 okt 2017 09:10 am

Hej 9ck.

Tusind tak for din gennemgang. Den er helt perfekt. Undskyld at jeg først ser den nu.

Mvh Lars

Besvar