blände, lukker og ISO ved fotografering af löbende vand

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
maackj
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 600D

blände, lukker og ISO ved fotografering af löbende vand

Indlæg af maackj » 10 sep 2017 10:51 am

Hej
Helt ny her. Har prövet at finde en tråd som indeholder svar på mit spörgsmål uden held. Jeg vil ud i näste uge og tage nogle naturbilleder med bl. a. fossende elve i Norge. Her vil jeg gerne tage nogle billeder hvor vandet bliver uskarpt (givetvis med lang lukketid) resten af motivet må gerne stå relativt skarpt. Ligeledes vil jeg gerne eksperimenter med aften/natte billeder, hvor billygter på de forbikörende biler bliver til en lang "lyskäde". Håber at der nogen venlig själ som vil give mig nogle tips til indstillinger (ISO-Blände-Lukkertid). jeg har et Canon EOS 600D og vil anvende stativ.

Med vänlig hälsning
Henrik

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Re: blände, lukker og ISO ved fotografering af löbende vand

Indlæg af ChristianSH » 10 sep 2017 12:02 pm

Til vandet vil et godt udgangspunkt være ISO 100, blænde 11-16 og så den lukkertid du nu kan opnå ved det. Om dagen kan det blive svært at opnå meget over 1sek uden at overeksponere billedet.

Det kan derfor være en god ide at få fat i et ND filter.
For bedst at gøre vandet blødt skal man gerne bruge et sted mellem 5 & 20 sekunder. Hvis man samtidig vil strække skyerne kan 30sek til flere minutter give en fed effekt.

Er der et vandfald, som skal vise en smule flow kan man klare sig lige omkring 1 sekund.

For light trails er det mere eller mindre samme vej frem. Find en indstilling der giver en lang nok eksponering til at bilen kan nå at bevæge sig den ønskede afstand.

Det er super vigtigt at gøre i den blå time, altså lige efter solnedgang eller før solopgang. Således er der stadig relativ god belysning i omgivelserne hvilket vil gøre billedet meget bedre end når alt er kulsort.

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 10 sep 2017 12:10 pm

Mht indstilling af blænde, iso og lukkertid er der jo ikke en "one fits them all". Indstillingerne vil afhænge af hvad der giver den ønskede eksponering og ønskede effekt af lang lukkertid.

Som udgangspunkt ville jeg vælge en så lav iso som muligt - typisk iso 100.

Mindre blænde giver større dybdeskarphed. Men mindre blænde medfører typisk at man bevæger sig væk fra objektivets sweetspot - dvs at objektivet typisk tegner mindre skarpt ved eks f/16 end f/5.6. Her er du nødt til at kende dit objektiv for at vurdere. Større blænde introducerer også diffraction. Alt efter hvordan du ønsker dit output skal du være opmærksom på dette. Med dit kamera vil du begynde at introducere diffracton på et 100% crop ved f/9 og ved f/16 på et 20x25cm print betragtet på 25cm afstand.

Lukkertiden vil afhænge af ønsket resultat af lang åbningstid. Lukkertiden kan være alt mellem 1/30s til flere sekunder til fotografering af vand. Lys fra biler kræver typisk længere åbningstid (dog meget afhængigt af hvor trafikeret vejen er).

Husk et pol-filter til bilederne af vand hvis du ønsker at undgå reflektioner og derved fremhæve farverne.

ND filter kan blive nødvendigt hvis du skal fotografere vand i de lyse timer.

Husk ikke at overeksponer highlights da de ikke kan reddes i post. Kontroller dit histogram.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 10 sep 2017 18:51 pm

Med alm. lys så er det min erfaring, at du ikke kan komme langt nok ned i lukketid.

For at komme langt nok ned i lukketid, har du brug for et grå filter eller ND-filter.

Jeg bruger tit et 10 stop ND1000 filter.

ND filter angives på mange måder og det kan være svært at finde rundt i:

https://en.wikipedia.org/wiki/Neutral-density_filter.

Men alt efter lukketid, så får man forskellige resultater. Så man kan have behov for forskellige ND-filter.

Her et eks. på 1/5 sek:

BilledeO02A2976-Edit.jpg by Per Wolfsdorf, on Flickr

Her så et eks. med en lukketid på 10 sek:

BilledeO02A2982-Edit.jpg by Per Wolfsdorf, on Flickr

Du kan hente en App til din mobil, hvor du kan angive belysningstiden uden ND filter og så angive de forskellige ND filtre og se, hvad belysningtiden skal være med ND-filter. Rigtig godt så man ikke skal regne i hoved og lave fejl. Du kan ikke altid regne belysningsmåleren, når du har ND filter foran.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 10 sep 2017 21:13 pm

Glemte lige at man også kan lave det ved at kombinerer flere optagelser.

Ikke noget jeg har gjort i, så det kan jeg ikke sige noget om.

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6000
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 11 sep 2017 06:54 am

phw skrev:Glemte lige at man også kan lave det ved at kombinerer flere optagelser.

Ikke noget jeg har gjort i, så det kan jeg ikke sige noget om.
Jeg har prøvet den metode en smule, og den ville f.eks. godt kunne bruges til dine vandfaldsbilleder. Flere eksponeringer som det første lagt sammen, vil give noget i retning af det andet.

Jeg har selv prøvet det med Eiffeltårnet, hvor jeg ikke havde noget ND filter. Over en ti minutters periode tog jeg 120 billeder, og lagde dem sammen i Photoshop.
http://jensg.dk/albums/rejser-og-by/con ... /lightbox/

Jeg vil så sige at 120 billeder er alt for meget at arbejde med i lag, så det vil være langt bedre hvis man har et ND filter så man kan få nogle længere eksponeringstider, og dermed færre billeder over perioden.

Besvar