Fugle i flugt

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Trevize
Rang: Lærling
Kamera: Nikon D750

Fugle i flugt

Indlæg af Trevize » 29 okt 2017 15:52 pm

Jeg har idag været ude og tage lidt billeder af fugle i flugt. Det er ikke en disciplin jeg føler mig specielt stærk i, men jeg synes det kunne være sjovt at prøve. Det er dog ikke specielt let :) Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i andre bruger af settings når/hvis i laver denne form for foto. Det jeg gjorde (og det er ikke sikkert det er korrekt), var at bruge en minimum shutter speed på 2000, en blænde på f/2.8 og så lade kameraet selv bestemme ISO. Mht til, så var det nok det sværeste synes jeg (de er pokkers hurtige de små banditter), og det er nok her jeg skal bruge lidt hjælp. Jeg valgte kontinuerlig fokusering og med 21 punkters fokus område. Objektivet jeg brugte var en TAMRON 70-200 G2. Det er ikke den bedste brændvidde at bruge til dette, men jeg har ikke andet lige pt :)

Problemet er at jeg ikke synes fokus altid ramte fuglen. En del af det er teknik i håndtering og forudsigelse hvor fuglen flyver hen og det er et spørgsmål om at man bare skal tage nogle flere billeder , men jeg kan blive i tvivl om mine settings er korrekte.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Fugle i flugt

Indlæg af Smittefar » 29 okt 2017 17:58 pm

Jeg synes, det lyder som fine settings. Jo mere fuglen fylder i søgeren, jo nemmere er det at fange fokus. Det er en svær disciplin, og man må bare erkende, at der er mange missere - specielt i starten

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6000
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 29 okt 2017 18:19 pm

Det ser som udmærkede settings. Jeg har en gemt indstilling på mit kamera der hedder 1/1600, f/6.3, auto ISO, som jeg skifter over til når der kommer en flyvende fugl.

Men det er svært, og 200mm er i underkanten til de fleste fugle.

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 29 okt 2017 18:23 pm

På mit Canon kan jeg fin justerer AF, alt efter hvordan den skla opfører sig.
Og så er det en svær diciplin. Jeg ar selv et 5DIII og efter hvad jeg har hørt fra andre, så er det ikke hurtig nok i AF. Her skal man op i 1DX, som har en processor kun til AF. Og det næste er jo, hvor hurtig dit objektiv er. Her er der også stor forskel på de forskellige objektiver.

Sidste år prøvede jeg med et 100-400 og så et 300 2.8. Og 300 2.8 var langt hurtigerer og jeg fik langt flere pletskud.

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Indlæg af Bo Bjerre » 29 okt 2017 22:01 pm

Til fugletræning kan jeg anbefale måger på havnen. Der er mange af dem, og man kan komme forholdsvis tæt på, og opnå rigtigt mange forsøg på en eftermiddag. Er der lidt vind, kan de stå forholdsvis stille i luften.

Bo //

jabm
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 7D+1ds3

Indlæg af jabm » 30 okt 2017 00:19 am

Jeg har aldrig prøvet dine settings - giver det ikke en masse underbelyste fugle? (Jeg går ud fra at du tager fotos af dem op mod himlen).
Jeg sætter iso så højt som muligt - i mit tilfælde omkring 800 (jeg bruger Canon 7D eller 1d3) og M mode for at undgå at få silhuetter af fugle. Kontinuerlig fokusering og centerfokus evt med hjælpepunkter.
Jeg bruger enten Canon 400 mm eller tamron 150-600 mm. Det første er hurtigere til af fokusere og fastholde fokus det sidste har fordelen af de ekstra mm.
Mvh jan

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 30 okt 2017 22:44 pm

Du gør det ikke nemmere ved at bruge blænde 2.8 !
Det er rigtigt at bruge AF-C mode. Jeg plejer at bruge single point eller 9 støtte punkter. Focustracking (menupunkt A-3) sætter jeg i den hurtige ende.
Det er ikke altid, at der er behov for så hurtig en lukkertid. Store fugle, som svaner, stiller ikke så store krav som mindre. Desuden kan en vis sløring i vingerne give billederne mere liv. Du kan se forskellen på de 2 ternebilleder - den ene er taget på 1/2000 sek, det andet på 1/1250 sek.
I øvrigt bruger jeg altid selv manuel - altså ikke auto-iso. Netop med flyvende fugle, er lysmåleren total utilregnelig. Så find den rigtige eksponering på manuel og glem så alt om lysmåleren, når du peger op i himlen
Mvh Erik
Splitterner, Hjarnø-1150620.JPG
Splitterne, Hjarnø-7150609.JPG

Brugeravatar
Trevize
Kamera: Nikon D750

Indlæg af Trevize » 31 okt 2017 20:55 pm

Mange tak for alle de gode tilbagemeldinger. Jeg har finpudset et par settings nu (focus tracking lock on var sat til long bl.a.), så nu venter vi bare på vejret så man kan eksperimenterer lidt igen :)

Besvar