Er objektivet skarpt?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
aastrup
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 60D

Er objektivet skarpt?

Indlæg af aastrup » 04 nov 2017 15:54 pm

Jeg har købt et Tamron 24-70 G2 til mit også nyanskaffede Nikon D750. Jeg har finjusteret autofokus i kameraet til den værdi, hvor billedet står skarpest. Jeg er dog i tvivl, om det står skarpt nok. Er der nogen, der kan vurdere det?

Billedet er taget på f2.8 og 70mm. Testarket står i en afstand af 3,5 meter fra kameraet. Det er taget i RAW og konverteret til JPG ubehandlet. Du kan se billedet her:

https://janaastrup.smugmug.com/Private- ... -tC67CmZ/A

Brugeravatar
Bo Bjerre
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon, Nikon, Nikon...

Re: Er objektivet skarpt?

Indlæg af Bo Bjerre » 04 nov 2017 16:11 pm

Det er meget svært at se på billedet. Et raw billede skal jo behandles, for at man kan vurdere det. Jeg går ud fra, at kameraet er på stativ, ligesom testbilledet. Har Du mulighed for at lægge .nef'en et sted, hvor vi kan hente den til nærmere eftersyn ?
-og skal det være helt godt, så gerne billeder på 2.8, 4.0, 5.6. 8.0 og 11
Skal du virkelig vurdere det, skal Du også have test-arket i hjørnerne af optagelsen. Du kunne evt bruge "Siemens Star Target" som test-ark,

Bo //

aastrup

Indlæg af aastrup » 04 nov 2017 17:50 pm

Det vil jeg gerne prøve. Billedet er taget på den afstand, som er anbefalet til mikrojusteringen (50 x brændvidden) men jeg kan godt se, at det er svært at vurdere skarpheden på det. Hvilken afstand og brændvidde er bedst til formålet?

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 04 nov 2017 18:13 pm

Resultaterne ændre sig med afstanden.. Jeg har aldrig rigtigt set ideen med afmålte opsætninger.

Prøv at gør det på de afstande du typisk anvender de forskellige brændvidder på.

Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a900
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af raj » 04 nov 2017 18:19 pm

Det er svært at teste objektiver. Tjek Jim Kassons blog for en robust metode.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 04 nov 2017 18:38 pm

lidt svært at bedømme et billede via internettet synes jeg....men som jeg ser det, er det lykkedes for dig at misjustere dit objektiv.....det ser ikke skarpt ud i afstanden til tavlen, men derimod ser teksten på posen i plastkurven til venstre ud til at være skarp....og måske også stativets forreste ben...altså fokus / skarphedplan er flyttet fremad ?

En tommestok fotograferet i en vinkel på 30 - 45 grader vil måske kunne give et bedre billede af hvor skarpheden ligger i forhold til hvor du har stillet skarpt ?

Går ud fra at dit billede er taget med kameraet på stativ ?

/preben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 04 nov 2017 22:08 pm

Hvilken blænde har du brugt?
Det ser ud til du er gået op i ISO og støj kan godt forringe skarpheden. Test ved ISO 100 og gerne med flash.

Når det så er sagt, så mener jeg billedet er skarpt nok... :gogo:

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 04 nov 2017 23:35 pm

Så længe testarket står vinkelret på sigteretningen, er det jo umuligt at vurdere, om fucus rammer helt rigtigt.
Hvordan har du mikrojusteret autofocus ?
Hvis focus ligger rigtigt, så er resten op til din teknik. Når først focus passer, så kom i gang med at fotograferer alt mulig andet end mursten og testark og se så, om du ikke får nogle fine billeder ud af det.
Mvh Erik

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 05 nov 2017 10:09 am

Ser fint skarpt ud her

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 05 nov 2017 10:51 am

Der findes ikke ubehandlede jpg-filer. jpg-filer er pr. definiton behandlede. Alene raw-behandlere fortolker billeddata fra raw-filen ret forskelligt. Eller rettere; selv det er vanskeligt at vurdere, da alverdens indstillinger efterfølgende f.eks. ikke kan sammenlignes på tværs af software. Kameraet har også en fortolkende software, hvis man vælger jpg-filer herfra.

Mao kan man aldrig tale om et ubehandlet digital billede. For sammenligningens skyld fandtes der heller ikke ubehandlede billeder fra gamle negativ film.

Derfor oplever du, at selv seriøse testsites bedømmer de samme objektiver noget forskelligt. Også med hensyn til skarphed. Ved skarphed tænkes som regel på microkontrast, der i høj grad er styret af sharpening indstillinger. Disse er noget kompliceret at indstille, og indstillinger er - som så meget andet - et kompromis mellem flere ting. Og skal som minimum tilpasses den billedstørrelse som man eksporterer billedet i.

Al testning i denne verden handler om at skabe nogle fuldstændig ens konditioner mellem de objekter, som man vil teste på. Andre skriver lidt det sammen - dog anderledes.

Da du inddirekte skriver, at du måske ikke har været optaget af sharpening indstillinger, så finder jeg, at du har et udmærket skarpt billede, hvor jeg ikke ser noget mistænkeligt.

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 05 nov 2017 14:21 pm

ERK skrev:
04 nov 2017 23:35 pm
Så længe testarket står vinkelret på sigteretningen, er det jo umuligt at vurdere, om fucus rammer helt rigtigt.
Hvordan har du mikrojusteret autofocus ?
Hvis focus ligger rigtigt, så er resten op til din teknik. Når først focus passer, så kom i gang med at fotograferer alt mulig andet end mursten og testark og se så, om du ikke får nogle fine billeder ud af det.
Mvh Erik
Enig ;-)

aastrup: Hvad var egentlig grunden til at du gik i gang med at microjustere ?

Som udgangspunkt har objektivfabrikanterne justeret deres objektiver med meget avanceret udstyr så man opnår en så korrekt skarphed som muligt i objektivets arbejdsområde.
I meget få tilfælde kan man måske hente en anelse mere skarphed gennem en minimal microjustering såfremt man altid anvender objektivet på en bestemt afstand.....men man mister så noget på andre afstande....og et zoomobjektiv vil være endnu sværere at justere da der her er tale om både brændviddeindstilling og afstandsindstilling.

Mit forslag vil være at gå tilbage til den indstilling dit objektiv havde oprindelig og så komme med et nyt indlæg med billedeksempler hvor du mener dit objektiv fejler.

Som der også bliver nævnt kan der være mange grunde til en eventuel uskarphed i det færdige billede....og for mit eget vedkommende har der altid været tale om en fejl40 ;-)

/preben

aastrup

Indlæg af aastrup » 05 nov 2017 21:18 pm

Tak for jeres svar allesammen :-)
Årsagen til mit indlæg var, at jeg havde set nogle tråde, hvor købere af 24-70'eren havde fået et eksemplar, der var "soft" (formentlig ganske få, men alligevel). Jeg har så i tvivl om, hvor skarpt det egentlig skal være - og hvornår det er soft. Nogle har også oplevet front- eller bagfokus, og derfor mikrojusterede jeg. Der er ingen tvivl om, at det står bedre ved +10 end ved 0.

Jeg har nu prøvet ved forskellige blænder og med samme ISO på alle, og for mig ser det absolut skarpt ud. Jeg har også prøvet mit gamle EOS 60D med 17-55'eren (som er skarp), og Nikon/Tamron-kombinationen her er klar skarpere. Så jeg tror, at objektivet er OK :-) Hvis nogen har interesse, ligger de nye .NEF'erne her:
https://www.dropbox.com/sh/nj257c2vzugi ... hLB1a?dl=0

nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 06 nov 2017 10:29 am

Godt at høre at du er blevet tilfreds efter flere forsøg ;-)

Det er jo altid farligt at begynde at microjustere blot fordi andre har oplevet fejl.....i hvert fald inden man selv har konstateret problemer.

Autofokus er som ordet siger en automatisk justering af fokus ud fra hvad systemet tror er i fokus, og det kræver at man sætter sig grundigt ind i hvornår man skal bruge mange eller få fokuspunkter.....er motivet i bevægelse eller står det stille.....
Jeg bruger næsten altid singlepoint-AF.

Jeg ser microjustering lidt som da jeg i sin tid havde knallert og prøvede at vride lidt mere fart ud af den med en indstillelig strålespids.....med det resultat at jeg hele tiden skulle sidde og justere under kørslen alt efter om det gik op eller ned af bakke eller om der var modvind eller ej...... en indstilling gav mere fart i en situation men ringere fart i en anden og så skulle der justeres igen ;-)

/preben

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 06 nov 2017 13:26 pm

Jeg har kun de bedste erfaring med at mikro justerer mine Objektiver.

Alle mine objektiver bliver mikrojusteret, nogle mere end andre.

Og det her med at de er fra fabrikken holder så ikke helt.

Jeg har et Sigma som jeg har måtte mikro justerer på 4 forskellige afstanden, for at få et objektiv der virker.

Mikro justeringen bliver endnu mere nødvendigt, hvis man har objektiver med lille DOF.

Jeg har i mange år brugt software baseret mikrojustering via reikan focal pro

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 06 nov 2017 16:44 pm

PS
Microjustering kan være udmærket. Jeg har dog bemærket, at metoderne bestemt ikke nødvendigvis er særlig reliable. En metode gav resultater inden for +/- 5 ved mange fortløbende målinger. En anden i intervallet +/- 2. Metoden på D850 virker temmelig pålidelig, men har ikke målt mere end 5 gange på et par objektiver.

Besvar