Er objektivet skarpt?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Er objektivet skarpt?

Indlæg af nikon » 06 nov 2017 20:41 pm

Jeg har stadigvæk svært ved at tro at et firma sælger objektiver som ikke har den kompabilitet som de lover og som fra fabrikken leverer en dårlig skarphed....så sælger de i hvert fald ikke noget til mig ;-)

Skarphed ved forskellig afstandsindstilling og især ved zoomobjektiver er vel altid et kompromis, og jeg kan til nød acceptere at man vil microjustere såfrem man bruger et objektiv med fast brændvidde på en bestemt afstandsindstilling hver gang.

Men jeg bruger mine objektiver over hele området....så jeg skal ikke have microjusteret noget ;-)

/preben

Brugeravatar
ChristianSH
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Canon 6D

Indlæg af ChristianSH » 06 nov 2017 21:07 pm

Så har du enten været meget heldig eller ikke brugt objektiver med stor blænde (1.2,1.4,1.8)..

Det gør altså en forskel når dybdeskarpheden er få cm

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 06 nov 2017 21:25 pm

nikon skrev:
06 nov 2017 20:41 pm
Jeg har stadigvæk svært ved at tro at et firma sælger objektiver som ikke har den kompabilitet som de lover og som fra fabrikken leverer en dårlig skarphed....så sælger de i hvert fald ikke noget til mig ;-)

Skarphed ved forskellig afstandsindstilling og især ved zoomobjektiver er vel altid et kompromis, og jeg kan til nød acceptere at man vil microjustere såfrem man bruger et objektiv med fast brændvidde på en bestemt afstandsindstilling hver gang.

Men jeg bruger mine objektiver over hele området....så jeg skal ikke have microjusteret noget ;-)

/preben
Det kan godt være at det burde være sådanne i teorien.

Men du skulle prøve det i praksis.

Og det virker også fint med Zoom objektiver. Her kan du lave en indstilling for hver ende.

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 06 nov 2017 22:31 pm

Enig i, at microjustering kan være en fordel - hvis det bliver gjort rigtigt. Dels kan man ikke regne med, at tingene passer optimalt sammen - dels har jeg oplevet med mit efterhånden godt brugte Nikon D800, at finjusteringen har ændret sig en smule med alderen. Det gælder på alle mine objektiver.
Mvh Erik

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Lens screening testing

Indlæg af raj » 07 nov 2017 00:23 am

In my observations and interactions with non-technically-inclined photographers screening their own lenses, I have reached several — unverifiable, I admit — conclusions:

Most people screening lenses are not testing what they think they’re testing
Most new lenses that are returned as defective are perfectly good.

lens screening testing

Bedste tekniske fotoblog på det verdensomspændende netværk

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 07 nov 2017 10:23 am

Folk er velkomne til at prøve min Canon 135 f/2L på 6D ved både en microjustering på 0 og de -12 den står til - Objektivet går fra ubrugeligt til fabelagtigt med den justering. Det er det eneste af mine Canonobjektiver, jeg har været nødt til at mikrojustere. Til gengæld virker mikrojusteringen på alle fokusafstande. Dengang jeg stadig købte Sigmaobjektiver, var min oplevelse, at det var umuligt at lave en mikrojustering, der virkede på mere end een fokusafstand.

Mikrojustering er svært, og det skal gøres grundigt og tålmodigt, hvis man skal håbe på et ordentligt resultat - Men det er en fejl bare at ignorere muligheden.

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 07 nov 2017 12:15 pm

Jeg faldt over denne video den anden dag som jeg synes beskriver glimrende at der skal andet end korrekt fokus til at give beskueren indtryk af at billedet er skarpt.

https://www.youtube.com/watch?v=yk4woeP08LI

Mvh. Esben
Saving money is expensive...
http://500px.com/esopix

Brugeravatar
raj
Kamera: a900
Kontakt:

Indlæg af raj » 07 nov 2017 17:01 pm

Smittefar skrev:
07 nov 2017 10:23 am
Folk er velkomne til at prøve min Canon 135 f/2L på 6D ved både en microjustering på 0 og de -12 den står til - Objektivet går fra ubrugeligt til fabelagtigt med den justering. Det er det eneste af mine Canonobjektiver, jeg har været nødt til at mikrojustere. Til gengæld virker mikrojusteringen på alle fokusafstande. Dengang jeg stadig købte Sigmaobjektiver, var min oplevelse, at det var umuligt at lave en mikrojustering, der virkede på mere end een fokusafstand.

Mikrojustering er svært, og det skal gøres grundigt og tålmodigt, hvis man skal håbe på et ordentligt resultat - Men det er en fejl bare at ignorere muligheden.
Hvad med skarphed ved forskellige blænder?
I fremtiden når et separat af-modul er helt overflødigt, burde situationen blive bedre

fotofriberg

Indlæg af fotofriberg » 07 nov 2017 19:26 pm

digiloyd og mange andre behandler emnet skarphed rimelig nuanceret:
https://diglloyd.com/idx-msi.html
(kræver vist nok abonnement)

Specielt synes jeg, at de 3 sidste artikler vedrørende D850 er interessante for mig:
https://diglloyd.com/prem/prot/DAP/Niko ... lside.html
https://diglloyd.com/prem/prot/DAP/Niko ... lside.html
https://diglloyd.com/prem/prot/DAP/Niko ... avior.html

Brugeravatar
Smittefar
Challenger

Indlæg af Smittefar » 08 nov 2017 12:18 pm

raj skrev:
07 nov 2017 17:01 pm
Smittefar skrev:
07 nov 2017 10:23 am

Hvad med skarphed ved forskellige blænder?
I fremtiden når et separat af-modul er helt overflødigt, burde situationen blive bedre
Jeg ser vitterlig ingen problemer under nogen forhold. Det fokuserer lige så præcist og pålideligt som mine andre objektiver under alle forhold.

Besvar