Billeder i bevægelser

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
MaikenAuning
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Billeder i bevægelser

Indlæg af MaikenAuning » 05 nov 2017 10:56 am

Hej med jer
Jeg er forholdsvis ny til manuelle indstillinger på mit kamera, jeg har altid kørt på Sport/Action fordi jeg følte det gav mig de bedste billeder. Efter at have snakket meget frem og tilbage med en fotograf med studie fotografering og manuelle indstillinger, er jeg blevet meget interesseret i at tage mine Sport/Action billeder med manuelle indstillinger. Sidste gang jeg prøvede blev mine billeder meget sløret og kameraet kunne ikke følge med, så jeg opgav og gik over på Sport/Action igen. Men jeg har min mistanke om at det er på grund af min lukkertid :-/

Mit spørgsmål til jer er som følgende..
Hvordan ville I mene mine indstillinger skal stå på, hvis jeg skal tage billeder af heste i bevægelse? :-)

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Re: Billeder i bevægelser

Indlæg af cowgirl » 05 nov 2017 13:49 pm

Når du har taget et billede på auto du synes om, så prøv at se exif og indstil så dit kamera på noget lignende når du er i samme situation. Det er bare at prøve sig frem, men en hurtig lukkertid er en god begyndelse til motiver i bevægelse.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr
---------------------------

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 05 nov 2017 14:27 pm

Enig med cowgirl.

Du kan også tjekke de hestebilleder her på sitet ( eller andre steder) som ligner de situationer du plejer at fotografere og så kigge på exif-data på disse fotos......lukkerhastighed, blænde, ISO mm.

/preben

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 05 nov 2017 21:21 pm

MaikenAuning skrev:
05 nov 2017 10:56 am
Hej med jer
Jeg er forholdsvis ny til manuelle indstillinger på mit kamera, jeg har altid kørt på Sport/Action fordi jeg følte det gav mig de bedste billeder. Efter at have snakket meget frem og tilbage med en fotograf med studie fotografering og manuelle indstillinger, er jeg blevet meget interesseret i at tage mine Sport/Action billeder med manuelle indstillinger. Sidste gang jeg prøvede blev mine billeder meget sløret og kameraet kunne ikke følge med, så jeg opgav og gik over på Sport/Action igen. Men jeg har min mistanke om at det er på grund af min lukkertid :-/

Mit spørgsmål til jer er som følgende..
Hvordan ville I mene mine indstillinger skal stå på, hvis jeg skal tage billeder af heste i bevægelse? :-)
Det er jo ikke nemt at give dig et entydigt svar. Forholdene skifter jo hele tiden. Men mit bedste bud er, at din lukkertid har været for langsom. Det, dit kamera gør, når du bruger et "sports-program" er jo blot, at automatikken prioriterer at få en hurtig lukkertid. Dernæst skal du bruge kontinuerlig autofocus (AF-C mode hedder det til Nikon) - det er den autofocusindstilling, hvor kameraet hele tiden korrigerer focus, så længe du har udløserknappen trykket halvt ned. Endelig skal du følge motivet med kameraet både før og under eksponeringen.

Mvh Erik

Besvar