Indstilling af kamera

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
linemarie90
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 760d

Indstilling af kamera

Indlæg af linemarie90 » 25 nov 2017 21:09 pm

Hej!

Jeg skal til Disneyland her i starten af december og vil gerne fotografere lysene. Men - jeg er i tvivl om hvordan jeg skal indstille kameraet. Jeg har et Canon EOS 760d.

Hvilke indstillinger tror I der er brugt på det billede jeg har vedhæftet?

Line
Vedhæftede filer
Disney.jpg

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Re: Indstilling af kamera

Indlæg af ERK » 25 nov 2017 22:18 pm

Det er jo ikke muligt at komme med en færdig opskrift. Eksponer billedet, så lysene ikke brænder ud. Du skal bruge manuel eksponering, da lysmåleren sandsynligvis vil gøre billedet for lyst.
Hvordan indstillingen i øvrigt skal være kan jeg kun besvare ligesom min forlængst afdøde mormor, da jeg engang spurgte hende, hvor meget smør, hun kom i småkagedejen - " Årh - sån lige tilpas".
Tag udgangspunkt i en lysmåling, rettet mod lysene og forsøg dig så frem. Når du først har fundet den rigtige eksponering, så kører du bare på.
Du bliver nødt til at bruge en forholdsvis lille blændeåbning for at få dybdeskaphed nok - formentlig omkring f/5.6 eller mindre. Derfor vil din lukkertid heller ikke blive ret hurtig - så sørg for at holde kameraet stille. Hvis lukkertiden bliver kritisk lang, så må du finde fast anlæg, hvis du ikke har et stativ med dig.
Jeg vil råde dig til at tage billedet i RAW, da den slag billeder som regel skal efterbehandles for at få det optimale ud af dem.

Mvh Erik

9ck
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D750 + Fuji X-T1

Indlæg af 9ck » 25 nov 2017 22:52 pm

For at få den bedste type billeder af denne slags vil det være nødvendigt at anvende et stativ. På den måde kan du holde ISO nede på 100 og anvende mindste mulige blænde for at få tilstrækkelig dybdeskarpheden. Du skal være opmærksom på difraction sætter ind ved omkring f/7.1 på dit kamera ved 100% crop men du kan anvende helt op til f/16 hvis vi blot taler om et 20x25cm print. Jeg ville skyde ved flere blænder mellem ovennævnte, da dit objektiv sandsynligvis performer bedst ved f/5.6 eller f/8 - test evt. hjemmefra og se hvor du får det bedste resultat fra tilsvarende situation.

Lukkertiden lader jeg kameraets lysmåler afgøre i første omgang (vi taler sandsynligvis flere sekunder - derfor stativ). Du bør holde øje med at lysene ikke bliver overeksponeret (eller kun bliver det i ubetydelig grad) og derfor undereksponere en smule.

Jeg kan ikke vurdere om der er anvendt HDR til det billed du viser. Typisk ville jeg have nok spillerum fra mit kamera til at skabe tilsvarende, men sensoren på dit kamera her ikke samme dynamiske bredde og det kan derfor være en i ide at eksperimentere med HDR.

Hvis du påtænker at skyde håndholdt vil du opleve at du lynhurtigt er oppe på ISO 3200/6400 eller højere (afhænger selvfølgeligt også om du fastholder den lille blænde) for at holde lukkertiden nede på noget der kan håndholdes.
Mvh. 9ck

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af cowgirl » 25 nov 2017 23:16 pm

Disneyland i december vil sikkert være fyldt af mennesker og stativ er måske ikke rigtig en praktisk mulighed, så tjek hvor høj iso du kan gå i med dit kamera uden at blive overvældet af iso-støj.

Gå ud på gaderne og øv dig ved julepynten herhjemme og se så hvordan du får de bedste billeder.
Hilsen Cowgirl
---------------------------
Cowgirl on flickr

Brugeravatar
ERK
Challenger
Kamera: Nikon D850
Geografisk sted: Brædstrup egnen

Indlæg af ERK » 25 nov 2017 23:22 pm

Billederne kan godt tages uden stativ. Jeg har taget flere billeder af julebelysningen i en dansk provinsby, hvor jeg bruger omkring f/5.6, 1/60 sek og iso 2000. Og i Disneyland er der langt mere lys. En eksponering på flere sekunder vil brænde lysene ud til ukendelighed.
Det behøver ikke være så omstændigt.
Mvh Erik

PS: 1/80, f/4, iso 1600
Julelys, Graven Horsens.JPG
Senest rettet af ERK 25 nov 2017 23:35 pm, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
cowgirl
Challenger
Kamera: Olympus
Geografisk sted: Nørrebro
Kontakt:

Indlæg af cowgirl » 25 nov 2017 23:33 pm

Håndholdt, iso 3200, f2,8 lukker 1/125
Iso kunne sikkert godt have været lavere, men det var den jeg valgte den dag :photosmile:
jul.jpg
Hilsen Cowgirl
Cowgirl on flickr

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af phw » 26 nov 2017 00:14 am

For mig virker billedet som et HDR billedet, hvor der er brugt flere eksponeringer der så i noget software er sat sammen til et billede.

9ck

Indlæg af 9ck » 26 nov 2017 11:12 am

@Line - Jeg besvarer blot dit spørgsmål. Er der forhold der er for besværlige må vi jo tage den derfra.

Her er en lille blog fra en der har fotograferet i Disney Land tre gange. Man bør undersøge i forvejen om det overhovedet er tilladt at medbringe stativ. Hvis ikke kunne en monopod eller gorillapod (placeret over hovedhøjde) måske være en ide.

http://www.disneytouristblog.com/disney ... aphy-tips/

@pwh - Jeg hælder også til at der er anvendt HDR og måske er tale om en komposit.
Mvh. 9ck

9ck

Indlæg af 9ck » 26 nov 2017 12:36 pm

Hurtig søgning på nettet indikerer at det ikke et tilladt at medbringe tripod (i hvert fald ikke uden særskilt aftale). Selv selfie-sticks bliver konfiskeret :-).
Mvh. 9ck

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 26 nov 2017 19:55 pm

Nu kender jeg ikke dit Canon kamera...men jeg ville selv vælge at sætte det på auto ISO....men det max som du mener dit kamera kan klare uden voldsom støj.
På den måde vælger du blænde og lukkerhastighed ud fra motivet og kameraet regulerer selv om det skal være 100 iso eller 1200 iso.

/preben

Besvar