Billeder af lys

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Jean Jensen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon EOS 1000D

Billeder af lys

Indlæg af Jean Jensen » 30 dec 2017 22:10 pm

Hej alle - ny bruger her ;)

Jeg skal ha' knipset nogle billeder af lysdioder - med lys i. Formålet er en webshop, hvor man skal kunne se lyskeglen (hvordan dioden lyser).

Så jeg har brug for et par gode råd til, hvordan jeg fotograferer lys... Både hvide, røde, orange osv. osv. dioder. Jeg mener selv at jeg har ret godt styr på selve produktfotoet - det er lyskeglen der er problemet (se vedhæftede).

Mit håb/ønske er, at lyskeglen skal fremstå så tydelig som overhovedet muligt - men selvfølgelig også selve dioden. Så hvilken baggrund er bedst? Kan jeg nøjes med én og samme? Og hvad med indstillingerne i kameraet? Jeg troede at en mørk baggrund uden lys i lokalet var bedst. Det er det nok også, men jeg kan ikke hitte ud af, hvordan jeg skal indstille kameraet :(

Jeg har et lidt ældre Canon EOS 1000D, stativ og fjernbetjening samt et makroobjektiv.

Nogen der kan hjælpe...?

DBH Jean Jensen
Vedhæftede filer
72837-5h-hvid-01.jpg

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Billeder af lys

Indlæg af nikon » 31 dec 2017 10:55 am

Jeg ville sætte kameraet på stativ og alt på manuel, blænde 8, stille skarpt på baggrunden og så slukke lyset i rummet inden eksponeringen.
Jeg ville sætte hvidbalancen manuelt til 5500k.
Hvis du bruger filter på objektivet skal det fjernes af hensyn til flare.

Du skal nok eksperimentere lidt med hvilken lukkerhastighed der er bedst - afhængig af hvor kraftigt dioderne lyser. Start med f.eks. 1/60 sek og gå så op eller ned til du synes lyskeglen står mest præcist.....nok kortere end man lige skulle regne med for at få keglen aftegnet bedst muligt.

Jeg ville nok vælge en hvid baggrund så du får de forskellige dioders lysfarve gengivet så neutralt så muligt.

/preben

Jean Jensen
Kamera: Canon EOS 1000D

Re: Billeder af lys

Indlæg af Jean Jensen » 31 dec 2017 13:16 pm

Tak nikon, det vil jeg afprøve - men nok ikke i aften ;)

Nu vil jeg lige teste på den hvide baggrund, i "dagslys"...

Besvar